Lastbilsreggad bil

Sv: Lastbilsreggad bil

Nej, en lastbil är en lastbil är en lastbil. En bil registrerad som lastbil, även lätt sådan, får inte stå på personbilsparkering. En lastbil är inte en personbil.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Registreringen har inget med fordonet att göra, det har med skatteklassen att göra. En fiskalisk fråga. Måste skilja på körkorts- och parkeringsbestämmelser också. I körkortsbestämmelserna görs skillnad på lätt och tung lastbil, inte i parkeringsditona. Man får inte parkera en lastbilsregistrerad bil på personbilsparkering, oavsett om den är lätt eller tung eller ser ut som en personbil, och det är inte mitt sätt att se, det är trafikförordningens sätt att se.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Ja men behöver du inet det!?

Var någonstans anges det att din bil är en personbil och kan framföras med B-körkort?
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Personbil och lättlastbil får du framföra på B-körkort. Läs gärna vad det står på körkortet.

Tung lastbil är över 3,5 ton.

Nej, jag behöver INTE C-kort för att framföra vår RR. Och ja, jag är SÄKER.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Man får köra lätt lastbil med B-körkort.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Läs själv på körkortet! :mad: Det står ingenstans på körkortet att du kan köra lätt lastbil med B-kort. Det enda som anger vad B står för är en bild efter B med en personbil.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx

Körkortsbehörighet B: "Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil och ett till sådan bil kopplat lätt släpfordon, terrängvagn och motorredskap klass I (= Motorredskap som är konstruerat för en högsta hastighet som överstiger 30 km/tim)"

:smirk:
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Ja men den texten står på VVs hemsida oxch knappast på mitt körkort!

Gick oxå in på den hemsidan. Vet inte riktigt vad jag tänkte att man inte fick köra lätt lastbil. Problemet uppstår väl när man vill dra hästsläp med lastbilsreggad bil. För då behövs det väl ett CE-körkort.

Funderade på en annan sak, som jag tolkar texten så har man enbart CE-kort (vilket knappast är så enbart att klara av) så får man inte köra en vanlig personbil under 3.5 ton?? Men det finns kanske inte några personer i Sverige som har enbart CE-kort!
 
Sv: Lastbilsreggad bil

För den får inte plats på ditt körkort. Att man har tagit körkort innebär även att man bör veta vad man får köra.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Lovisaleonora bad mig läsa på mitt körkort. Upplyste henne då om att det inte står utskrivet att man få köra lätt lastbil. Hade det varit aktuellt att jag skulle köra en lätt lastbil så skulle jag naturligtvis kontrollerat om jag hade behörighet till detta.

Av ditt svar så antar jag att du Lovisaleonora bad mig läsa på mitt körkort. Upplyste henne då om att det inte står utskrivet att man få köra lätt lastbil.r mycket insarr i körkortregler så då kan väl du upplysa mig och svara på mina frågor i mitt tidigare inlägg.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

opstinaten skrev:
Men det finns kanske inte några personer i Sverige som har enbart CE-kort!
Helt riktigt!

C och D är högre behörigheter som inte kan fås innan B.

Det är ingen skillnad att dra med lätt lastbil och personbil. De hamnar i samma klass.

När det gäller parkering är det LASTBILAR över 3,5 ton som inte får parkeras på vanliga parkeringar. Det brukar vara skitsvårt att hitta tillåten parkering för lastbilen i tätbebyggt område.

Anna-Karin med BECEDE
 
Sv: Lastbilsreggad bil

A_K_N skrev:
När det gäller parkering är det LASTBILAR över 3,5 ton som inte får parkeras på vanliga parkeringar. Det brukar vara skitsvårt att hitta tillåten parkering för lastbilen i tätbebyggt område.

Och ännu svårare är det om du är ADR-lastad.

Men med yrkestrafiktillståndet så får man ju stå (om du inte hindrar övrig trafik eller står "farligt" på p-förbud i 30 min för att ta ut din rast. Det hävdade jag när jag tog hem lastbilen och stod utanför mitt hyreshus en kväll. Jag skulle lossa kl 3 på natten och ville hem och duscha samt äta och vila en stund innan "nattjobbet". Då strax innan 12 (innan gratis nattparkering för personbilar börjar gälla) så var p-bolaget där, och lappade då min "lilla" bil. Men jag ringde direkt nästa morgon och sa att jag var hemma för "lunch". Det köpte dom direkt. Dom hade skrivit tiden dom hade min bil under uppsikt till 10min och således kunde p-vakten inte bevisa motsatsen.

Till lytesout95:
Att parkera på en lastzon och sedan hävda i och urlastning kan du ju försöka med. Dom flesta p-vakter går förbi och har koll och om ingen aktivitet har skett vid bilen på 10min så har dom rätt att lappa även en lastbil på en lastzon. Nu händer inte det så ofta men det har hänt.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

*puttar*
Redhorsefarm skrev:
Avdragsgill i rörelsen, ingen diselbilskatt, avlyftbar moms, ingen förmånsvärde. Räcker det?
Vad krävs för att den ska vara avdragsgill i rörelsen? Gäller det vilken rörelse som helst eller? Inget förmånsvärde heller? Men om jag använder den privat också? Måste jag inte ha en privat bil också för att slippa förmånsvärdet? Frågar för att jag är nyfiken...
 
Sv: Lastbilsreggad bil

opstinaten skrev:
Lovisaleonora bad mig läsa på mitt körkort. Upplyste henne då om att det inte står utskrivet att man få köra lätt lastbil. Hade det varit aktuellt att jag skulle köra en lätt lastbil så skulle jag naturligtvis kontrollerat om jag hade behörighet till detta.

Av ditt svar så antar jag att du Lovisaleonora bad mig läsa på mitt körkort. Upplyste henne då om att det inte står utskrivet att man få köra lätt lastbil.r mycket insarr i körkortregler så då kan väl du upplysa mig och svara på mina frågor i mitt tidigare inlägg.

Ber om ursäkt för mitt förhastade svar, jag var helt övertygad om att det fortfarande stod på körkortet. Har bestämt för mig att det stod på de gamla körkorten (som också hade mer plats).

Om du har B-körkort är det din skyldighet att veta detta med lätt lastbil, oavsett om du tänker framföra någon eller inte.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Var runt på stan igår och kollade skyltar på parkeringar. På gatuparkering är det enbart angivet P (och inga markerade fickor i Malmö), för storparkeringar (torg och liknande) är det markerade fickor och angivelse för mc och lastbilar och bussar, men inget för personbilar.

Problemet med personbilsparkeringen är alltså inte aktuellt här, och jag och rangen kan andas ut.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

opstinaten skrev:
Gick oxå in på den hemsidan. Vet inte riktigt vad jag tänkte att man inte fick köra lätt lastbil. Problemet uppstår väl när man vill dra hästsläp med lastbilsreggad bil. För då behövs det väl ett CE-körkort.

BILENS förutsättningar förändras inte av SLÄPET. En lätt lastbil är en lätt lastbil oavsett släpet (och får alltså framföras på B-behörighet).

När man talar om att lastbilsregga en personbil menar man att man registrerar den som lätt lastbil (under 3,5 ton). Har nog aldrig varit med om att man byggt om en personbil så den blir så pass tung som över 3,5 ton (och lastbil), även om det säkert förkommer om man t ex vill bygga för att transportera andra fordon.
 
Sv: Lastbilsreggad bil

Och jag undrar över begreppet förmånsvärde. Vad innebär det egentligen? På vanlig svenska... ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
742
Senast: Blyger
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
2 787
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 258
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp