Bukefalos 28 år!

Lastningsproblem....

Trasdockan

Trådstartare
Min ponny går upp med frambenen på rampen, men sen slänger han sig åt vänster och så gör han om och om igen. Tillslut ger han sig och går rakt in helt plötsligt. Vad ska jag göra för att träna bort detta?
 
Sv: Lastningsproblem....

Backa in till en dörr.
I nödfall kan du ställa transporten tätt efter en vägg. Förslagsvis med den vänstra sidan mot väggen.
 
Sv: Lastningsproblem....

Min spontana tanke är att öva ledarskap på marken först!

var på en lastningskurs i somras där det sades något mycket tänkvärt. Nämligen att lasta hästen är inte svårare än att leda hästen. Den ska ju bara gå rakt fram. Och om hästen lyssnar, litar och respekterar sin ledare (du) så blir det inga problem med lastningen heller. Sen sa tränaren också att vi hästmänniskor har väldigt svårt att erkänna att vi gör något fel, det är mycket enklare att skylla på att hästen t.ex. är rädd för transporten :angel: Ligger något i det :angel:

Så sen när det blev dags för att öva med häst så fick vi öva på att leda häst. helt sjukt kändes det i början, man tycker ju att man kan leda sin häst men det visade att ingen av oss egentligen kunde det "på riktigt". Men sen när transporten kom fram så hade ingen problem med att lasta sin häst. Det var verkligen en aha-upplevelse!:bow:

Så mitt tips är att öva på att leda hästen mycket, se till att den går exakt där du vill att den ska gå, att den svänger när du gör det, att den stannar när du gör det, att den går när du gör det osv. är du osäker, så ta hjälp av någon duktig hästmänniska.:)

Lycka till:):)
 
Sv: Lastningsproblem....

har du provat att leda fram honom till transporten, sen backa och göra en liten volt. leda fram igen, ett steg längre, backa bort och göra en volt. leda fram igen, ännu ett steg. så han får en hov på rampen, och sen av. två hovar osv osv. det gör att han kommer bli mer nyfiken på transporten, i och med att han inte får gå in på en gång.
har funkat på dom hästar jag provat det med och vart "svårlastade" :)
 
Sv: Lastningsproblem....

har din häst benskydd ? mon häst vill aldrig gå in en tranport om hon har benskydd på sig, inte ens boots eller strykkappor tolererar hon. om man ändå försökt smusla på henne ett par skydd så går hon på med frambenen på rampen men vägrar gå fram.
men att träna att leda hästen verkar vara förnuftigt, min häst vill gå lite som hon själv vill för det mesta så den kursen hade varit bra att gå på^^ var fanns den kursen? vem ledde den?
 
Sv: Lastningsproblem....

Jag var tvungen att ta till ganska drastiska metoder för att få mitt sto in i transporten. Hon gillade inte skydd heller så vi tog så små skydd vi kunde, träns, kedjegrimskaft och ett kort spö i handen, höll mitt på för att kunna knacka henne på huvudet, annars gick hon på mig. Tränade först att gå på en volt för att hon skulle lyssna. Vid transporten hade vi två linor och en med longerpisk på den vänstra sidan, dit hon alltid kastade sig, eller stegrade. Hon fick så klart inget slag, men när hon stegrade sig mot någon snärtade vi lite för att markera. Tog lite tid första gången, hon fick självklart massa godis och hö så fort hon gick in. Sen åkte de en kort tur.

Sen gjorde vi det tre gånger efter varandra. Tredje gången och alla gånger efter de gick hon in utan att tveka.

Men alla hästar är ju olika. Mitt sto fick tillbaka sina lastningsproblem när hon var hos fodervärden. De hade tyvärr inte lika bra metoder och hon skadade sig allvarligt när de försökte. Men hon gick rakt in när vi hämtade hem henne.

Mycket handlar nog om ledarskap tror jag. Testa mycket markarbete, där hästen ska lyssna på dig.
 
Sv: Lastningsproblem....

En sak jag har märkt på mina hästar, är att de båda har blivit MYCKET villigare att gå på transporten sen jag köpte mig en egen. Eller, det var ju inte bara för att det var min egna transport som de helt plötsligt kunde gå på, utan för att jag tog bort mellanväggen, och övre luckan.

Jag tror att de känner sig mer behagliga med situationen om de känner att de har koll och mer utrymme. Nu är det inte lika trångt i vagnen, så det är inte lika läskigt att gå in. Sen när de väl är inne har jag två fönster på varsin sida som vetter åt sidan- framåt så de har koll framåt och åt sidan. Dessutom har de full koll bakåt i.o.m att bakre luckan är borttagen.

Din häst kanske inte riktigt gillar transportens utforming?
 
Sv: Lastningsproblem....

Jag gillar inte riktigt dina metoder, men ska inte svara på dem.

Utan istället be dig berätta vad ditt sto hade problem med?? Det blir lite åt fel håll att berätta hur du gjorde, men inte vad som var problemet.

Jag var tvungen att ta till ganska drastiska metoder för att få mitt sto in i transporten. Hon gillade inte skydd heller så vi tog så små skydd vi kunde, träns, kedjegrimskaft och ett kort spö i handen, höll mitt på för att kunna knacka henne på huvudet, annars gick hon på mig. Tränade först att gå på en volt för att hon skulle lyssna. Vid transporten hade vi två linor och en med longerpisk på den vänstra sidan, dit hon alltid kastade sig, eller stegrade. Hon fick så klart inget slag, men när hon stegrade sig mot någon snärtade vi lite för att markera. Tog lite tid första gången, hon fick självklart massa godis och hö så fort hon gick in. Sen åkte de en kort tur.

Sen gjorde vi det tre gånger efter varandra. Tredje gången och alla gånger efter de gick hon in utan att tveka.

Men alla hästar är ju olika. Mitt sto fick tillbaka sina lastningsproblem när hon var hos fodervärden. De hade tyvärr inte lika bra metoder och hon skadade sig allvarligt när de försökte. Men hon gick rakt in när vi hämtade hem henne.

Mycket handlar nog om ledarskap tror jag. Testa mycket markarbete, där hästen ska lyssna på dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 852
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 669
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp