Bukefalos 28 år!

Låt oss prata om Myndighetsutövning

Ja nästan i alla fall. Att de är för många är ju givetvis fritt för dig att tycka.

Men att regionråden sitter och häckar ostört och håvar in pengar är ju en rätt lustig föreställning, vilket var anledningen till att jag ens tog upp dem. I fullmäktige kan man ju däremot sitta mycket mer i skymundan, men så får man betalt därefter också.
De är 14 st i Stockholm
12 i Uppsala
6 i Sörmland

Något överbefolkat tycker jag
 
Vi skulle kunna spara in på det partistöd som regionerna betalar.
I Västra Götaland är det över 68 miljoner.
https://www.vgregion.se/politik/sa-styrs-vastra-gotalandsregionen/partier-och-politiker/

Partistödet är en viktig del för att främja demokratin. Jag tror att vi har lite olika syn på vad demokrati är och hur den behöver vara för att vara stark och fungera väl. I min värld låter det som att du vill avveckla alla möjligheter till en decentraliserad deliberativ demokrati.
 
Det första är delvis ett faktapåstående, och det finns mycket som talar mot det.

1. Man har redan idag rätt till vård i andra regioner inom ramen för vårdgarantin om vården inte kan ges inom regionen.

2. Likadan vård behöver inte betyda bättre vård eller mer jämlik vård. Olika regioner har olika demografiska förutsättningar och en politisk styrning som finns nära befolkningen har bättre förutsättningar att möta de behov som finns än vad en centraliserad styrning kan/vill/förstår. Vissa regioner behöver mer tillgång till ambulerande vård för att täcka upp för långa avstånd. Ett stort kompetent sjukhus 30 mil bort är en klen tröst för den som behöver få sina bensår omlagda eller få smärtlindring vid cancersjukdom. I en centraliserad styrning riskerar människor i delar av t.ex. Västerbotten att gravt marginaliseras (mer än nu).

3. Att regioners ekonomi är beroende av skattebasen, och att fattiga regioner får sämre förutsättningar att erbjuda vård, är så klart ett problem, men det kan lösas med en mer aggressiv omfördelningspolitik på ett nationellt plan så att fattiga regioner kompenseras mer för deras svaga skattebas och långa avstånd.

Vi har dessutom ett grundlagsstadgat regionalt självstyre som vi ska värna om av demokratiska skäl. Politiken behöver komma närmare människan, inte längre ifrån.
Min uppfattning är annorlunda. Det långtgående regionala självstyret kring sjukvård innebär i praktiken att man varje dag uppfinner hjulet på 20 håll samtidigt, i många fall helt utan strukturer för erfarenhets- och kunskapsutbyte. Resultatet är dels massivt överdimensionerad administration med åtföljande kostnader, dels uppenbar risk för osäkerheter kring vårdkvalitet, dels besluts- och utvecklingsprocesser som i onödigt hög grad är beroende av regionala politiska svängningar. Nationella riktlinjer är en bra väg men den är eftersatt och skulle behöva utvidgas rejält. Samordningen mellan olika vård-IT system är lindrigt sagt usel, på alla plan. Därför menar jag att en ökad centralisering av ffa strategiska beslut och inriktningar är nödvändig, och i motsats till dig tror jag inte att det generellt behöver innebära en mer centraliserad vård som sådan. Däremot tror jag att det skulle kunna vara av godo att ytterligare centralisera utvalda subspecialiteter för maximerad vårdkvalitet, det får aldrig vara en regional statusfråga. Finansiering och fördelning ser jag som en ganska okontroversiell bisak.
 
[/QUOTE]
Men om de handlar om tjänstemän som kör ett eget race och handlar helt efter eget huvud då?
Vissa människor gillar ju inte att följa instruktioner.
Då är det ett lednings problem. Om någon kategoriskt inte sköter ditt jobb ska de få varningar och på sikt avskedas/omplaceras.

Det är dock skillnad på vad en person kan uppfatta utifrån och det uppfattas på enheten/myndigheten. Det en utomstående uppfattar som ett eget race kan vara direkta instruktioner och arbetsbeskrivningen.
 
Vad är poängen med att generalisera och extrapolera på egna erfarenheter?

Spara pengar åt skattebetalarna.
Himmel vad det rinner ut pengar som inte gör någon nytta för dem som har beskattats.
Så många onödiga befattningar med höga löner som finns.
På vilket sätt sparar du pengar åt skattebetalarna genom att generalisera utifrån egna erfareneter?

Jag tror i och för sig det finns folk son utnyttjar sytemet, men de finns säkert i komuner och stat också.
 
På vilket sätt sparar du pengar åt skattebetalarna genom att generalisera utifrån egna erfareneter?

Jag tror i och för sig det finns folk son utnyttjar sytemet, men de finns säkert i komuner och stat också.
I Kommuner och Stat är både politiker och administration helt nödvändig och också känd.
Alldeles för få känner till hur Regionerna fungerar vilket ger en bra möjlighet att flyga under radarn.
 
Då är det ett lednings problem. Om någon kategoriskt inte sköter ditt jobb ska de få varningar och på sikt avskedas/omplaceras.

Det är dock skillnad på vad en person kan uppfatta utifrån och det uppfattas på enheten/myndigheten. Det en utomstående uppfattar som ett eget race kan vara direkta instruktioner och arbetsbeskrivningen.
Ja det är ju olika.
 
Istället för att säga att de är för många så kanske du kan ta ett exempel på en arbetsuppgift som inte borde utföras? Dvs en uppgift som de här regionråden utför idag.
Det räcker med mindre än hälften av Regionråden för att utföra de nödvändiga uppgifter som görs i dag.
De är helt enkelt gräsligt ineffekiva.
Några få jobbar på bra och en hel drös behövs inte.
T.ex. så är det totalt onödigt med 7 Regionråd i opposition som Stockholm har.
De har inga uppgifter och inget ansvar utan kostar bara pengar.
Det räcker med ett för att hålla koll på demokratin.
 
Partistödet är en viktig del för att främja demokratin. Jag tror att vi har lite olika syn på vad demokrati är och hur den behöver vara för att vara stark och fungera väl. I min värld låter det som att du vill avveckla alla möjligheter till en decentraliserad deliberativ demokrati.
Nej kommunerna är nödvändiga och väl motiverade.
Där finns utjämningssystem som ser till att även fattiga kommuner har en chans.
Politikerna där har definitivt händerna fulla, precis som i Riksdag och Regering samt utskotten.
Det är Regionerna som jag anser ineffektiva och orättvisa.
Hela den skattedelen är vanskött och inga väljare begriper sig på den.
 
Min uppfattning är annorlunda. Det långtgående regionala självstyret kring sjukvård innebär i praktiken att man varje dag uppfinner hjulet på 20 håll samtidigt, i många fall helt utan strukturer för erfarenhets- och kunskapsutbyte. Resultatet är dels massivt överdimensionerad administration med åtföljande kostnader, dels uppenbar risk för osäkerheter kring vårdkvalitet, dels besluts- och utvecklingsprocesser som i onödigt hög grad är beroende av regionala politiska svängningar. Nationella riktlinjer är en bra väg men den är eftersatt och skulle behöva utvidgas rejält. Samordningen mellan olika vård-IT system är lindrigt sagt usel, på alla plan. Därför menar jag att en ökad centralisering av ffa strategiska beslut och inriktningar är nödvändig, och i motsats till dig tror jag inte att det generellt behöver innebära en mer centraliserad vård som sådan. Däremot tror jag att det skulle kunna vara av godo att ytterligare centralisera utvalda subspecialiteter för maximerad vårdkvalitet, det får aldrig vara en regional statusfråga. Finansiering och fördelning ser jag som en ganska okontroversiell bisak.
Äntligen någon som förstår mig.
Du förklarar bättre än vad jag gör.
Snygg sammanfattning.
 
Nej kommunerna är nödvändiga och väl motiverade.
Där finns utjämningssystem som ser till att även fattiga kommuner har en chans.
Politikerna där har definitivt händerna fulla, precis som i Riksdag och Regering samt utskotten.
Det är Regionerna som jag anser ineffektiva och orättvisa.
Hela den skattedelen är vanskött och inga väljare begriper sig på den.
Jag tycker du ska bli regionpolitiker och styra upp det :)
Förändring åstadkommes lättast inifrån
 
Jag tycker du ska bli regionpolitiker och styra upp det :)
Förändring åstadkommes lättast inifrån
Jag står för långt bort från listan för det.
Det är närmast krig efter de lättsamma och välbetalda platserna som Regionråd.
Min sambo däremot har i alla fall tagit sig in i Regionfullmäktige.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 073
Senast: Bubbla
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 564
Senast: Wille
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
5 204
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp