Bukefalos 28 år!

Låt oss prata om posten

Mer än en gång har det hänt att min syster har fått post till sin lgh som skulle till mig. Det är ju tur att vi bara bor ett par km från varandra, men ändå märkligt att den kommer till hennes adress :confused:

Edit: Det är alltså post till mig, med mitt namn, men hennes adress står på den.
 
Posten (det vi traditionellt menar med posten) ska vara statligt och ja, den ska delas ut varje vardag.

Jag handlar mycket från USA och de blir helt chockade när jag berättar att vi inte har någon statlig post i Sverige och att det inte finns postkontor i traditionell mening (det i USA där man oftast förkastar den typen av federal verksamhet!). Ja, jag är medveten om att staten äger aktiebolaget men det finns inga formella hinder för en börsintroduktion och när PostNord bildades sa man att det kunde ske inom 3-5 år.

Det sköts för dåligt i de butiker som är ombud och blir för osäkert när det gäller en samhällsfunktion som måste fungera. Det är inget hittepå, jag har jobbat i en sådan butik där det ofta var kaos med posten och ett ombud bröt mot postlagen gällande ett rek som jag skickat i jobbet men posten struntade i det hela för de ansåg att det gick inte att bevisa.

Yep ... det ar svart att forsta hur Svenska postvasendet fungerar nar man ar van vid posten har. Och UPS och Fedex ... DHL och de andra skippar vi helst da de fungerar lika daligt har som i Sverige. Jag gillar verkligen att ha "riktiga" postkontor dar folk verkligen kan sitt jobb och vet vilka alternativ som finns och vad de kostar. Och dar posten kommer fram nar den ar beraknad att komma fram.

Just nu ringde det på dörren och en kille från UPS frågade om jag kunde ta emot ett paket till min granne mitt emot. Jag fick kvittera ut det till min förvåning. Jag har ju ingen aning om vilka regler de har, men är man en god granne så :p

Har hander det ganska ofta ... men allra oftast sa avsager man sig signaturen sa de kan lamna paketet vid dorren. Den sortens brott, att sno post, ar inte vanliga har (utom pa vissa mycket begransade platser, men inte nagon stans dar jag bott) sa det ar ingen fara och paketet vantar nar man kommer hem.:cool:
 
@hastflicka: DHL är rätt ok här och UPS och FedEx så ovanliga att det är krångligare att skicka med dem. Dock måste man nästan använda FedEx när man skickar från Afrika... vi har utrustning som skickas mellan länderna där vi har verksamheter och inget annat funkar till och från Afrika.

Jag :heart USPS, under alla år jag handlat på eBay har det ALDRIG varit strul med dem!
 
I somras försvann några av mammas fakturor (jag är god man för henne) så det blev straffavgifter. Då var jag inte glad men jag kunde ju inte bevisa att jag inte fått första fakturan :meh:
 
Dessutom vill jag ifrågasätta postens helighet som bud och det självklara i att få post varje dag.
Tänk om vi fick post tre gånger i veckan i stället för fem? Färre turer, mindre åkande - mindre klimatpåverkan?

Jag behöver verkligen inte få post varje dag då det många gånger bara är några reklamförsändelser som ändå hamnar direkt i pappersåtervinningen. Däremot har jag senaste året börjat få en del post med morgontidningen, tex brev från bilbesiktningen och små kataloger från sparköp tror jag det är. Och det tycker jag är utmärkt då tidningsbudet kör ända fram till huset medan posten inte kör ner på min lilla väg som är 500 meter lång.

Och jag förstår att brevbäraren tycker det är jobbigt när det inte är skottat framför brevlådan men om jag kör till jobbet vid halvsex och det inte är plogat så finns det liksom inte en chans att jag kan skotta förrän jag kommer hem vid fem, vilket är meningslöst om det ska snöa för då är det ju ändå inte plogat dagen efter :crazy: när jag kör till jobbet. För när plogbilen kör förbi så blir det ju en snövall hur väl det än är skottat innan. Och så får jag små vykort från postnord där det står att det inte är skottat men jag har också ett jobb att sköta och jag hinner inte åka hem bara för att skotta snö då blir mitt jobb lidande. Och blåser det från fel håll så kan man skotta en gång i timmen utan att det syns.
 
Jag behöver verkligen inte få post varje dag då det många gånger bara är några reklamförsändelser som ändå hamnar direkt i pappersåtervinningen. Däremot har jag senaste året börjat få en del post med morgontidningen, tex brev från bilbesiktningen och små kataloger från sparköp tror jag det är. Och det tycker jag är utmärkt då tidningsbudet kör ända fram till huset medan posten inte kör ner på min lilla väg som är 500 meter lång.

Och jag förstår att brevbäraren tycker det är jobbigt när det inte är skottat framför brevlådan men om jag kör till jobbet vid halvsex och det inte är plogat så finns det liksom inte en chans att jag kan skotta förrän jag kommer hem vid fem, vilket är meningslöst om det ska snöa för då är det ju ändå inte plogat dagen efter :crazy: när jag kör till jobbet. För när plogbilen kör förbi så blir det ju en snövall hur väl det än är skottat innan. Och så får jag små vykort från postnord där det står att det inte är skottat men jag har också ett jobb att sköta och jag hinner inte åka hem bara för att skotta snö då blir mitt jobb lidande. Och blåser det från fel håll så kan man skotta en gång i timmen utan att det syns.
Fast nån gång hinner man skotta under dygnet och det snöar inte varje dag. Man ser ju vilka som aldrig skottar och vilka som gör det när det har snöat. Som brevbärare ska man inte behöva trampa runt i snövallar som ibland är halvmeterdjupa. Man ser ju att folk har gått fram till lådan men inte brytt sig om att skotta flera dagar i rad.
 
Mitt enda frågetecken är hur de eftersänder post.

Vi bodde nyligen på xxgatan 9, och vi får post eftersänt som är adresserat till tandläkaren på xxgatan 24. Tandläkaren är kvar på den adressen så varför eftersänder posten deras post till oss ? Borde inte lantbrevbäraren som känner till trakten börja bli misstänksam när posten ska läggas på vår brevlåda på landet. Första gången jag hade beställt hemkörning av lantbrevbäraren så undrade hon vilka vi var då hon hört att gården köptes av XX. Vi bor nämligen i ett sånt litet samhälle att alla vet att gården nyligen köptes av en storbonde.
 
Har du någon gång hört talas om lägenhetsnummer?

Ett inlägg i den diskussionen. Jag bor i lägenhetshus med 12 lägenheter. Alla vi boende (nåja, alla jag har pratat med i området) har ett lägenhetsnummer på dörren, ett annat i kontraktet och ett tredje på brevlådan. Vi har påtalat detta för hyresvärden flera gånger, men det har inget hänt. Så jag har ingen aning om vilket nummer som är "mitt rätta". På myndighetsbrev brukar det stå ett nummer, på räkningar står det ett annat. På hyresavin står det ett annat nummer och "tredje trappan".
Och i och med att jag inte vet vilket nummer jag ska använda (det som står på lådan eller det som är lägenhetens registrerade nummer?) är det väldigt svårt att lämna ut sin adress. Vi tröttnade på att få varandras post så vi satte namnlappar på postfacken. Mycket smidigare för alla! Brevbärarna har själva sagt att det blivit mycket enklare för dem, för nu vet de var de ska lägga alla brev med bara namn och inget nummer.
 
Ett inlägg i den diskussionen. Jag bor i lägenhetshus med 12 lägenheter. Alla vi boende (nåja, alla jag har pratat med i området) har ett lägenhetsnummer på dörren, ett annat i kontraktet och ett tredje på brevlådan. Vi har påtalat detta för hyresvärden flera gånger, men det har inget hänt. Så jag har ingen aning om vilket nummer som är "mitt rätta". På myndighetsbrev brukar det stå ett nummer, på räkningar står det ett annat. På hyresavin står det ett annat nummer och "tredje trappan".
Och i och med att jag inte vet vilket nummer jag ska använda (det som står på lådan eller det som är lägenhetens registrerade nummer?) är det väldigt svårt att lämna ut sin adress. Vi tröttnade på att få varandras post så vi satte namnlappar på postfacken. Mycket smidigare för alla! Brevbärarna har själva sagt att det blivit mycket enklare för dem, för nu vet de var de ska lägga alla brev med bara namn och inget nummer.
Att det är flera olika nummer i omlopp är nog bara slöhet från nån sida .Det nummer som ska användas är fyrsiffrigt typ 1102 som är bestämt av folkbokföringen. Hyresvärden kan ju ha ett eget objektsystem men det ska inte användas i adressen.
 
Ett inlägg i den diskussionen. Jag bor i lägenhetshus med 12 lägenheter. Alla vi boende (nåja, alla jag har pratat med i området) har ett lägenhetsnummer på dörren, ett annat i kontraktet och ett tredje på brevlådan. Vi har påtalat detta för hyresvärden flera gånger, men det har inget hänt. Så jag har ingen aning om vilket nummer som är "mitt rätta". På myndighetsbrev brukar det stå ett nummer, på räkningar står det ett annat. På hyresavin står det ett annat nummer och "tredje trappan".
Och i och med att jag inte vet vilket nummer jag ska använda (det som står på lådan eller det som är lägenhetens registrerade nummer?) är det väldigt svårt att lämna ut sin adress. Vi tröttnade på att få varandras post så vi satte namnlappar på postfacken. Mycket smidigare för alla! Brevbärarna har själva sagt att det blivit mycket enklare för dem, för nu vet de var de ska lägga alla brev med bara namn och inget nummer.

Men så uselt! Jag har fått lära mig att det som står vid dörren är det som gäller men i ditt fall verkar det mer än lovligt snurrigt :confused:
 
Tydligen gick det bra tidigare! Alla fick mellan 8-11.
Alla 300 hushåll, nu har man mellan 600-800 hushåll på en linje.
...även om det här ute på landet är lite av dagens höjdpunkt , "Tjoho, nu kommer posten!". Ibland är det det enda tecknet pä mänskligt liv vi ser pä hela dagen :D
Du anar inte hur rätt. Jag hade en kund på linjen som stod och väntade länge på mig och blev förbannad när jag inte hade tid att stå och prata med honom. Allt stod inte rätt till och när polisen beslagtagit hans gevär pga hot mot grannar blev jag lite skakis. Att avsluta samtalet fanns inte på hans karta hur jag än förklarade. Jag var överlycklig de dagar han inte hade nån post.
 
Du anar inte hur rätt. Jag hade en kund på linjen som stod och väntade länge på mig och blev förbannad när jag inte hade tid att stå och prata med honom. Allt stod inte rätt till och när polisen beslagtagit hans gevär pga hot mot grannar blev jag lite skakis. Att avsluta samtalet fanns inte på hans karta hur jag än förklarade. Jag var överlycklig de dagar han inte hade nån post.

Riktigt så galen är jag inte lyckligtvis :D Det brukar vara brevbäraren som bjuder in till samtal. Idag var det dock en ny karl, men han verkade trevlig och han lär sig nog snart att jag handlar mycket på nätet :angel:
 
Riktigt så galen är jag inte lyckligtvis :D Det brukar vara brevbäraren som bjuder in till samtal. Idag var det dock en ny karl, men han verkade trevlig och han lär sig nog snart att jag handlar mycket på nätet :angel:
Skönt att höra :). Jag tror nog att du får en bra relation till din lbb.
 
Du anar inte hur rätt. Jag hade en kund på linjen som stod och väntade länge på mig och blev förbannad när jag inte hade tid att stå och prata med honom. Allt stod inte rätt till och när polisen beslagtagit hans gevär pga hot mot grannar blev jag lite skakis. Att avsluta samtalet fanns inte på hans karta hur jag än förklarade. Jag var överlycklig de dagar han inte hade nån post.
:nailbiting:
 
Alla 300 hushåll, nu har man mellan 600-800 hushåll på en linje.

Du anar inte hur rätt. Jag hade en kund på linjen som stod och väntade länge på mig och blev förbannad när jag inte hade tid att stå och prata med honom. Allt stod inte rätt till och när polisen beslagtagit hans gevär pga hot mot grannar blev jag lite skakis. Att avsluta samtalet fanns inte på hans karta hur jag än förklarade. Jag var överlycklig de dagar han inte hade nån post.

Jag hade också ett läskigt ställe förr. Otrevliga som sjutton och skällde för allt möjligt (det mesta hade inte med varken mig eller posten att göra). Polispatrull brukade passera dagligen vilket är rätt ovanligt i ett samhälle med cirka 250 hushåll. Det lugnade sig plötsligt. Visade sig att en av dem var död och en annan satt häktad för mord :nailbiting:
 
Mer än en gång har det hänt att min syster har fått post till sin lgh som skulle till mig. Det är ju tur att vi bara bor ett par km från varandra, men ändå märkligt att den kommer till hennes adress :confused:

Edit: Det är alltså post till mig, med mitt namn, men hennes adress står på den.

Varför står din systers adress på din post? :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp