Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Bara sitter och läser en jätte bra disskution.. MAn kan inte lägga till så mycket mer än bugar och bugar..
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

JAg som håller på med engelska eller en typ annan fast samma. Jag gör massa fel och känner jätte många som kan det jag vill göra. Mycket bättre än mej. Det sköna är att de alltid stöttar än och vill lära ut.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Du är väl inte urtypen utav en NH-fantast då antar jag, spö och sporrar vad det som jag tänkte på. Du är säkert lite mer nyanserad än vad gängse NH-lära står för och det ska du förstås ha cred för.
Jag blir alltid glad när mina fördomar faller :laugh:

Jag vet att diskussionen om sporrar och spö ofta kommer upp i NHsammanhang. Kan det kanske bero på att man ibland engagerat sig mycket i att greppa det här med att ha fullständig koll på hur hästen känner, och så har man skräckexempel i bakhuvudet (som jag...:laugh:) och jämför. Då reagerar man kanske mycket på att se en häst inspänd till exempel som sliter för att komma ur och mår känslomässigt dåligt av det.
Har man engagerat sig i hur man börjar lära hästen att hålla gångarten på eget ansvar, så finns det som ett alternativ och då reagerar man på de tillfällen då man ser att sporrarna används som gas, ganska våldsamt ibland. samma sak med spöet.


Jag tillägnar inte de första exemplen någon speciell disciplin. Jag har sett många ryttare som har hämtat NHbitar här och var men som till exempel ändå använder sporrarna rejält till att få fart på hästen! Aj.

Jag ser i och för sig inte själva NH biten som någon typ av ridstil eller disciplin. För mig har de här kunskaperna gett mig något som jag inte hade, men som många har utan några skillnader, en del kallar det sunt förnuft. Det har att göra med naturlig inlärning (fashantering) för fin kommunikation, kroppsspråk, bra ledaregenskaper och kanske främst att jag behöver tänka på vad som är DÅLIGA ledaregenskaper!!:D
Det har också handlat om att lära mig att vara observant på vad hästen är för individ personlighetsmässigt, vad den passar till och vad den tycker är roligt och tvärtom. Hur jag motiverar varje individ vilket är SÅ olika, och hur jag bemöter extrema beteenden av olika slag.

Det har handlat mycket om att hjälpa respektive häst till att göra allt jag ber om med total acceptans, viljemässigt och känslomässigt, och att verkligen ta den tid det tar! Två sekunder (gäller att ligga i innan man blir uppäten av bus och framåtanda)om hästen kräver det, eller två månader (ta med en macka o en bok:D) nä men att kunna leva i nuet och kopla bort alla förväntningar och kunna vänta på ett steg framåt i tio minuter om hästen behöver det. Jag har suttit så länge som trettio minuter och väntat på en fiolsträng med man och svans, visserligen på en trasig och missförstådd häst men ändå, innan hon släppte all press med alla tecken som fanns och jag kunde be henne ta ett steg framåt!

Inga nyheter för en hel del människor, men garanterat helt obekant för alldeles för många!

För mig är det kul att göra många olika saker, jag är inte jätteduktig på en speciell sak. Om jag ska försöka förklara så är det så att jag verkligen försöker ta med mig mitt kroppsspråk och fokus upp i sadeln vad jag än ska göra. Då är det så att om vi är och driver kossor så vill jag inte riskera att störa och ta hästen i munnen -då är det jag som sitter på 'röva', en balanspunkt, med benen avslappnade och draperade runt hästen. Då fungerar hackamore så himla bra, för det är full fart som gäller och blixtsnabba vändningar. Helst vill jag ha kommunikationen med så mycket jag kan med bara höfter och viktändring och fokus,och med fin kommunikation i hacket om det behövs.


Men ska jag göra s.k dressyrmoment-jag är inte något proffs- då försöker jag att göra i min kropp det jag vill att hästen ska göra i sin. Jag sänker förvisso inte hälarna för det ger verkligen en spänning i benen som går upp i kroppen och gagnar inte harmoni med hästens rörelser. Men moment som kräver samling i hästens kropp kräver 'samling' i min. Jag får försöka 'hovra' mig ur sadeln några mm med hjälp av yttersidan av rumpmusklerna så att det finns plats och uppmuntran för hästen att höja ryggen, och nu får jag använda coremusklerna ordentligt för att både jag och hästen ska få samling och resning. Inte kan jag lyckas med det om jag använder kroppen som när vi driver kor.

Jag vill fortfarande vara avslappnad i ben och armar, och vikthjälper och annan grundträning ska sitta, men jag kan inte utföra samlade moment utan att förändra min egen kropp.

Just detta ser jag som sagt inte som någon del i NH, även om jag råkar utveckla och lära mig av ett par NH-tränare. NH i sig, eller vad man nu ska kalla det, kan man nog till viss del bara 'få specifika lektioner i' till en viss gräns, sedan är det egna erfarenheter och experimenterande, umgänge med häst häst häst som gör att du kan utveckla dig resten av livet. Fast jag håller inte med dem som anser att man inte kan lära sig genom böcker och DVD, jag hade fortfarande kämpat okunnig och blind om jag inte haft tillgång till denna ögonöppnare, för någon annan ögonöppnare har aldrig funnits tillgänglig i mitt liv.

Det är som jag ser det, baserat på vad jag har hittat som jag trivs med. Jag kommer inte att säga exakt samma sak om fem år, för jag experimenterar fortfarande!

The Connemara: Inte tar jag illa upp, det är rätt nyttigt att få tänka lite. Men Fiador svarar jättebra på Hack-frågorna-får jag åka snålskjuts på henne? Jag har ändå blåsa på pekfingret nu...:laugh:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

The Connemara: Inte tar jag illa upp, det är rätt nyttigt att få tänka lite. Men Fiador svarar jättebra på Hack-frågorna-får jag åka snålskjuts på henne? Jag har ändå blåsa på pekfingret nu...:laugh:

Ha, ha...nu blir jag generad..:p..men jag misstänker starkt att du har minst lika bra koll då detta....bara det att jag har tränat hårt...framför allt här på Buke...i konsten att förklara...och förklara...och förklara...ur alla tänkbara vinklar och vrår kring det ämnet...:D

The Connemara
Jag tror inte ridtekniken skiljer sig så jättemycket egentligen, jag rider tex sällan med långa tyglar...i alla fall inte om jag håller på och tränar eller lär hästen (och/eller mig själv) något specifikt.....då vill jag ha nära till kontakt...både vad gäller tyglar och skänklar....men jag har inget "tryck" i dom hela tiden...det är väl det som är skillnaden i så fall...

...sen är det ju så att man blir skicklig på det man övar sig på...gäller både hästar och människor...jag brukar jämföra hästträning med pianospelande...man delar upp det i mindre delar (slingor)...klinkar sig sakta igenom en slinga i taget...övar...övar...övar....går vidare till nästa slinga...övar....övar...övar ..osv...sen sätter man ihop slingorna....och fortsätter öva...tills det "sitter i fingrarna".....då först börjar "ljuv musik" ljuda....men medans man övar...och övar....då behöver ev. släktingar ha hörselskydd på för öht orka vistas i närheten....:D
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Beggrepet NH används ju lite fel nu för tiden. Det står ju för Natural Horsemenship. Alltså att handskas med hästar på ett naturligt sätt.

NH, utan en massa konstigheter helt enkelt. Som det nästan verkar som det står för idag. ;) Tycker att det är många idag som gjort NH till en western-grej.. När de flesta egentligen gör ngt som är NH utan att tänka på det. ;)

På detta viset fick jag stopp på mitt NH funderingar. Fick detta svaret från en vän igår och tyckte den passade bra här..

Jag har bra NH med min häst utan att jag vet om det själv. Det är skönt det. Min häst gick helt lös från stall och lösdriftshage igår när jag testade. Detta har jag nåt genom en helt enkelt bra NH då vi har bra samspel.. Detta har jag nåt genom den vanliga hästhanteringen och rdiningen..
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp