Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag anser att repgrimman är minst lika skarp som grimma med kedjegrimskaft runt nosen.
Det är inget som jag skulle fostra hästen med.

Fast jag uppfostrar inte hästar med hjälp av repgrimman, utan utbildar/tränar ridhästar med den...

...vad Linda Parelli håller på med på videon kan inte jag svara på...eller dömas för...då jag inte ens anammar just Parellis Horsemanship...utan följe en annan "hästgubbes" syn/tolkning av Horsemanship a la hackamoretraditionen...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Att du återgivit det ordagrant är ren lögn, det talar ju också det faktum att inlägget blev bortplockat för. Mitt inlägg håller sig dessutom väl inom ramen för vad som är tillåtet här, man har faktiskt lov att inte hålla med folk.

Att kalla en svordom som svordomar är också klart överdrivet, på dig låter det som jag kryddar mina inlägg med dem jämnt, vilket knappast är fallet. Jag markerade också tydligt detta i inlägget med att be om ursäkt för uttrycket i förväg ;).

Ja men det gäller mig också, att ha andra åsikter. Mitt svar var ett bemötande på det du skrev till mig, och min åsikt var att du använde en ton och ett språk som inte gagnar en trevlig diskussion. Jag talade om att jag tyckte att du verkade arg och frustrerad, och att det inte fungerar så bra på vare sig människor eller hästar. Jag ursäktade ditt uttryck, men talade om vad jag tycker generellt att man uppnår med en trist attityd, vilket var MIN åsikt efter det du skrev. Och igen kan bortse från det du skrev till mig först.

Jag har aldrig sågat dig eller gjort påhopp, utan bemött ditt inlägg till mig, eller snarare sättet du gjort det på.

Jag vet inte hur du brukar skriva inlägg, men det jag har läst vid ett flertal tillfällen ger mig lite av samma känsla. Inget personligt, utan min åsikt om hur du uttrycker dig, vilket för mig i dessa fall inte alltid är fördelaktigt för varken dig eller kanske den du skriver till.

Mina åsikter.:)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Du får inte nog av att tal om hur vidrig jag är? Detta är lite närmre det du skrev även om det var bra mycket grövre. Anmält igen.

Ge dig mitt inlägg är inte ens ett påhopp, ingen värdering av din karaktär utan en diskussion som håller sig till ämnet.

Du tydligen inget annat svar på det inlägget än att ge dig på mig personligt vilket är lågt.

Edit: På Buke är det mesta i diskussionsväg när det gäller sakfrågor och tyckande om sakfrågor ok, men att gå från diskussionen och istället tala nedsättande om den man diskuterar med och den personens karaktär och förståndsgåvor tillåts sällan.

Det är det du gör, frångår ämnet för att attacker mig som person.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Nej, jag känner faktiskt inte igen mig i de erfarenhets-beskrivningarna som du framfört i ditt inlägg kring att bl a bli uppmanad till att "såga i munnen" och allt det där. Alldrig hamnat i den sitsen, inte heller bevittnat misshandel och jag har ändå varit mycket aktiv, yrkesaktiv. Har väl inte hamnat i sådana kretsar, därav min förundran över var i hela friden du hamnat i för sammanhang då du blivit uppmanad till att förgripa dig på djuren.
Har dock sett människor som ridit felaktigt med graman-tyglar (många år sedan - en elitryttare dessutom), han fick ju förstås fått högljudd kritik utav andra som inte var NH-folk (det finns ett "rätt" sätt också med graman ska jag tillägga) aldrig själv blivit uppmanad av någon till att använda det.

En gammal flyinge-beridare (från S:t Cyrs tid, det ni!) sa några kloka ord till mig ang att ta till olika hjälpmedel. Gramantyglar, är som ett rakblad i en apas hand

Berättade även om en händelse där han gick till Henri S:t Cyr för att be om kloka råd kring en häst som var lite kärv i munnen, skulle han byta bett eller vad tyckte den kloke Henri. Han hade svarat helt koncist " fråga inte mig, jag har ingen aning, jag har bara ridit på vanligt bridongbett och kandar i hela mitt liv"

Det finns ingen "lära" som uppmanar folk till att ta till den sortens misshandel som du beskrev, det handlar ju snarare om människors personlighet i hur de uppträder emot hästarna som visar sig. Men det var ju inte det du sa heller, ville bara få med det.

Varför jag har fördomar om NH-fantaster är just att de så ivrigt förespråkar sina lärdomar i samma andetag som de drar upp mängder med andra människor (icke NH) som utövar "tortyr", bla genom att bära spö och sporrar som hör till en normal ridutrustning enl min mening.

Jag gillar inte att ha fördomar, hoppas alltid på att få skala bort dem ;).
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Varför jag har fördomar om NH-fantaster är just att de så ivrigt förespråkar sina lärdomar i samma andetag som de drar upp mängder med andra människor (icke NH) som utövar "tortyr", bla genom att bära spö och sporrar som hör till en normal ridutrustning enl min mening.

Kan bara hålla med, det är detta jag vill få fram när jag ifrågasätter men jag har nog ibland svårt att få fram vad jag menar.

Jag tycker mig också skönja en uppenar skillnad mellan NH-fantast och icke NH-are. Som icke NH-are är man mer än villig att medge att allt inte är guld gröna skogar, det förekommer en hel del dålig hantering/ridning vilket man heller inte sticker under stol med och varken försvarar eller förnekar. MEN, NH-fantasterna kan på sin höjd medge att dålig NH kanske förekommer hos någon enstaka, långt bort i buskarna i tjottahejti. Fast det kallas ju inte NH.... Voilá, så har man elegant trollat bort problem med dålig NH-hantering. I samma andetag ber man icke NH-are att "öppna ögonen och sinnet"...:confused:

Bara en stilla reflektion...;)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag är också benägen att hålla med Bravurs kloka ord.

Och till Solis, jag har samma känsla. Gång på gångång upprepar icke NH-fantaster att det finns en hel del avarter och att mycket är långt ifrån perfekt t.ex så lär inte alla ridskolor lär ut hugg och slag som huvudmetod. Från NH folk hör man mest mothugg på temat "Det är inte NH (även om det råkar vare en förgrundsfigur inom NH som kritiseras)" och "Du har inte kunskapen att bedöma situationen".
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Kan bara hålla med, det är detta jag vill få fram när jag ifrågasätter men jag har nog ibland svårt att få fram vad jag menar.

Jag tycker mig också skönja en uppenar skillnad mellan NH-fantast och icke NH-are. Som icke NH-are är man mer än villig att medge att allt inte är guld gröna skogar, det förekommer en hel del dålig hantering/ridning vilket man heller inte sticker under stol med och varken försvarar eller förnekar. MEN, NH-fantasterna kan på sin höjd medge att dålig NH kanske förekommer hos någon enstaka, långt bort i buskarna i tjottahejti. Fast det kallas ju inte NH.... Voilá, så har man elegant trollat bort problem med dålig NH-hantering. I samma andetag ber man icke NH-are att "öppna ögonen och sinnet"...:confused:

Bara en stilla reflektion...;)

Just det, det finns ingen dålig hantering inom NH för då är det inte NH :angel:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Nej, jag känner faktiskt inte igen mig i de erfarenhets-beskrivningarna som du framfört i ditt inlägg kring att bl a bli uppmanad till att "såga i munnen" och allt det där. Alldrig hamnat i den sitsen, inte heller bevittnat misshandel och jag har ändå varit mycket aktiv, yrkesaktiv. Har väl inte hamnat i sådana kretsar, därav min förundran över var i hela friden du hamnat i för sammanhang då du blivit uppmanad till att förgripa dig på djuren.
Har dock sett människor som ridit felaktigt med graman-tyglar (många år sedan - en elitryttare dessutom), han fick ju förstås fått högljudd kritik utav andra som inte var NH-folk (det finns ett "rätt" sätt också med graman ska jag tillägga) aldrig själv blivit uppmanad av någon till att använda det.

En gammal flyinge-beridare (från S:t Cyrs tid, det ni!) sa några kloka ord till mig ang att ta till olika hjälpmedel. Gramantyglar, är som ett rakblad i en apas hand

Berättade även om en händelse där han gick till Henri S:t Cyr för att be om kloka råd kring en häst som var lite kärv i munnen, skulle han byta bett eller vad tyckte den kloke Henri. Han hade svarat helt koncist " fråga inte mig, jag har ingen aning, jag har bara ridit på vanligt bridongbett och kandar i hela mitt liv"

Det finns ingen "lära" som uppmanar folk till att ta till den sortens misshandel som du beskrev, det handlar ju snarare om människors personlighet i hur de uppträder emot hästarna som visar sig. Men det var ju inte det du sa heller, ville bara få med det.

Varför jag har fördomar om NH-fantaster är just att de så ivrigt förespråkar sina lärdomar i samma andetag som de drar upp mängder med andra människor (icke NH) som utövar "tortyr", bla genom att bära spö och sporrar som hör till en normal ridutrustning enl min mening.

Jag gillar inte att ha fördomar, hoppas alltid på att få skala bort dem ;).


Bravur 68, Solis, Lobelia, fio:
I såfall ska jag bli den första NHare som säger annorlunda. Jag har sett massvis av orättvisor utförda mot häst i NHs namn! Attityden kan vara fruktansvärd och en del gör mer eller mindre skada i ren orutin, okunskap! Jag har varit frustrerad och ledsen många gånger för hästens skull även i detta sammanhang!
Att man får höra att det inte är NH, är för att när du har erfarenhet och ödmjukhet och känsla, i vad som helst, vi kan räkna in till exempel dressyr, så separerar du vad som hör till och ingår i ett sunt utförande från det som inte gör det.
Att använda hjälpmedel som medför tvång eller våld på hästen är inget som i grunden finns i vare sig till exempel dressyr eller NH.

Jag tror att de flesta här har bra koll på vad som är sunt för hästen, men att man tar åt sig från alla håll och känner sig attackerad och får ta konsekvenserna för vad andra ställer till med.:o

Bravur 68: Jag rider också med sporrar och spö bitvis.:laugh:

Lobelia: Jag attackerar dig INTE personligen, jag ser dig som den vackra blåa lilla blomma som ditt namn anger! Med viss rosentagg ibland kanske! Kram!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Sådär, nu är jag hemma från jobbet och färdig i stallet och har lite bättre tid att skriva...:)

Jag förstår ditt tankesätt och jag tycker du har en sund inställning till hur inlärning fungerar men jag tycker ändå inte man kan jämföra en vanlig grimma och en repgrimma i det perspektivet att det handlar om skarphet.

Man kan lätt tro att det handlar om just det, skarphet, när det i själva verket handlar om kunskap om hur verktyget fungerar...att tryckpunkter uppstår på ett sånt sätt, utifrån att man använder redskapet korrekt, att hästen lätt kan koppla det till hur/vart den ska placera sin hovar...MEN sen klarar man sig ju inte bara med verktyget...man måste också ha kunskap om hästens anatomi och röreslemekanik...så att man vet hur hästen måste positionera sig så att det blir "lätt att göra rätt"....samt ha förmåga att läsa hästen och sätta sig in hur den tänker och känner för stunden...så att man vet när det är lämpligt att göra vad...

...men för att åtegå till repgrimman funktion....så kan Vi ta knutarna som ett exempel, dom känns mer eftersom dom ger ett mer distinkt tryck...inte smärtsamt eller skarpt i den bemärkelsen (beror ju på hur man använder dom förstås)....utan distinkt i bemärkelsen tydligt och innan övrigt tryck uppstår...vilket ger hästen en möjlighet att svara på signalen innan resten av grimman "tar i"....eftersom denna teknik mycket handlar om "eftergift"...så vill man komma ifrån "trycket" helt...och det är en av anledningarna till att man använder ett verktyg som inte inbjuder till "mottryck" (rätt använt)......och nu pratar vi "fingertoppskänsla"...pilleri pill med ringfingret...och hästen förstår...en vanlig grimma blir alldeles för "grov" i det perspektivet anser jag....den hänger och dinglar och ger tryck i tid och otid när det inte ska vara något tryck...och onödigt tryck är det absolut nödvändigt att undvika om man vill ha en häst som lyssnar på "pilleri pill" med ringfingret utan ett bett i munnen...det är bla därför så mycket tid läggs ner på förberedelser och inlärning av kommunikationssystemet....på en väldigt grundläggande nivå först så att hästen aldrig behöver springa in "hårda ryck och drag"...

...men sen handlar det ju mycket om traditionen...att det är kunskapen kring hur "verktyget" verkar som ligger till grund för att just "det" verktyget används, i alla fall för mig.....kanske är du en erhört skicklig hästtränare (vilket jag faktiskt ärligt också misstänker att du kan vara)...och lyckas lika bra med en vanlig grimma...men jag kan inte låta bli att fundera över ändå....hur oerhört skickligt du skulle hantera en repgrimma...med den möjlighet till finlirad specificerad kommunikation som den erbjuder....
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Sådär, nu är jag hemma från jobbet och färdig i stallet och har lite bättre tid att skriva...:)

Jag förstår ditt tankesätt och jag tycker du har en sund inställning till hur inlärning fungerar men jag tycker ändå inte man kan jämföra en vanlig grimma och en repgrimma i det perspektivet att det handlar om skarphet.

Man kan lätt tro att det handlar om just det, skarphet, när det i själva verket handlar om kunskap om hur verktyget fungerar....

Varför kan inte då Kandar handla om samma sak, utan utmålas som ett tortyrverktyg :confused:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Sådär, nu är jag hemma från jobbet och färdig i stallet och har lite bättre tid att skriva...:)

Alltid skönt att vara klar för dagen :)

Jag förstår ditt tankesätt och jag tycker du har en sund inställning till hur inlärning fungerar men jag tycker ändå inte man kan jämföra en vanlig grimma och en repgrimma i det perspektivet att det handlar om skarphet. Man kan lätt tro att det handlar om just det, skarphet, när det i själva verket handlar om kunskap om hur verktyget fungerar...att tryckpunkter uppstår på ett sånt sätt, utifrån att man använder redskapet korrekt, att hästen lätt kan koppla det till hur/vart den ska placera sin hovar...

Ska jag vara ärlig tror jag inte ett dyft på detta, främst utifrån fysikens lagar. Du har en fästpunkt på repet och om du inte flyttar runt ordentligt så blir tycket ungefär det samma. Utifrån min synvinkel blir det svårt om inte omöjligt att ha någon som helst kontroll om man inte hållet på med väldigt yviga rörelser (höjer handen högt, sänker den, byter sida etc).

För sakens skull kan vi utgå från att det trots allt fungerar. Då bör du (om du kan hantera repgrimma) lätt kunna sammanställa några exempel på vilken rörelse som får vilken effekt och vilken/vilka tryckpunkt man får. Hur gör man t.ex för att flytta de olika benen och vilka tryckpunkter är det som styr, eller någon annan exempel om det här inte är så lyckat.

Vidare, det här med att tryckpunkterna ska kunna användas så exakt är en nyhet för mig och vad jag förstår är den inte särskilt spridd då frågan kommit upp för och jag inte sett denna teorin. Är det bara jag som missat det här med tryckpunkterna eller är det så som jag tror att bara en liten del av NH-folket känner till att man kan utnyttja tryckpunkterna på detta viset.

Ytterligare en komplikation är att man faktiskt inte bra behöver känna till utan faktiskt praktisera massor, om det nu är möjligt så är det definitivt inte lätt att med en repgrimma och en fästpunkt lyckas göraexakt rätt rörelse.

...men för att åtegå till repgrimman funktion....så kan Vi ta knutarna som ett exempel, dom känns mer eftersom dom ger ett mer distinkt tryck...inte smärtsamt eller skarpt i den bemärkelsen (beror ju på hur man använder dom förstås)....utan distinkt i bemärkelsen tydligt och innan övrigt tryck uppstår...

Att knutarna på en bra grimma ger ett distinkt tryck verkar helt naturligt och säkerligen en korrekt tolkning, där håller jag med. Jag undrar dock vad man har för belägg för att det inte är obehagligt eller rent utav smärtsamt förhästen med trycket, även om man använder repgrimman på ett korrekt vis och inte tokrycker i den. Visst kan hästarna svara på det distinkta trycket men utan vetenskapliga undersökningar kan man inte utesluta att det mer handlar om att det även är obehagligt. Hästar är ju också olika känsliga så man måste veta med lite marginal för att vara säker på att det inte är smärtsamt för flertalet.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Varför kan inte då Kandar handla om samma sak, utan utmålas som ett tortyrverktyg :confused:

Jo jag håller faktiskt med...men samtidigt är det ju en jätteviktig tanke...precis som det the_connemara påtalar angående repgrimman och den vanliga grimman....det leder till eftertanke...att man frågar sig varför...den ödmjukheten behövs tror jag för att man ska vara kapabel att använda dessa verktyg på det sätt som dom är tänkta...

....det finns alldeles för många människor som tror att hästträning handlar om kontroll...fysisk kontroll...jag möter ofta den reaktionen när jag kommer med min repgrimma eller bosal...Men hur vågar du rida så? Vad gör du om hästen försöker sticka?

Vad svarar man på det liksom:)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

....det finns alldeles för många människor som tror att hästträning handlar om kontroll...fysisk kontroll...jag möter ofta den reaktionen när jag kommer med min repgrimma eller bosal...Men hur vågar du rida så? Vad gör du om hästen försöker sticka?

Vad svarar man på det liksom:)

Jag förstår frustrationen, tyglarna är rätt värdelösa oavsett vad man har på hästens huvud i den situationen.

Jag använder visserligen tränsbett, men hästen svarar mycket bättre på rösten.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Att knutarna på en bra grimma ger ett distinkt tryck verkar helt naturligt och säkerligen en korrekt tolkning, där håller jag med. Jag undrar dock vad man har för belägg för att det inte är obehagligt eller rent utav smärtsamt förhästen med trycket, även om man använder repgrimman på ett korrekt vis och inte tokrycker i den. Visst kan hästarna svara på det distinkta trycket men utan vetenskapliga undersökningar kan man inte utesluta att det mer handlar om att det även är obehagligt. Hästar är ju också olika känsliga så man måste veta med lite marginal för att vara säker på att det inte är smärtsamt för flertalet.

Du har rätt i att det inte finns några vetenskapliga belägg för detta, men betänk att det handlar om fingertoppskänsla...inte mer tryck än några milligram...så svarar hästen på ett sätt som anger att den har lyckats tolka signalen och urskilja den detaljerat...betänk också att en häst kan känna en fluga på sin kropp...och vet exakt vilken muskel den måste "rycka i" för att få det eländiga flygfäet att försvinna....det tillsammans med erfarenhet (inte bara min egen då) säger mig att det faktiskt fungerar...:)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Men du då gäller det att folk använder "fingertopparna" enbart, gör man det så lär det inte gör ont om grimman är rätt konstruerad, men hur många använder enbart denna typen av hjälper (oavsett disciplin). Försvinnande få enligt min mening.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Du är väl inte urtypen utav en NH-fantast då antar jag, spö och sporrar vad det som jag tänkte på. Du är säkert lite mer nyanserad än vad gängse NH-lära står för och det ska du förstås ha cred för.
Jag blir alltid glad när mina fördomar faller :laugh:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Just ang "distinkt" jmf med trycket av hela grimman-trycket så tror jag att jag förstår lite mer! Dock bygger ju det på att hästen inte "får" vänjas vid tryck kombinerat med att den inte kan urskilja ett ökande tryck på ett redan pålagt - med målet att inte ha något tryck på hästen alls.

Har jag uppfattat det rätt så kan jag också förstå mer av den (ursäkta jättemycket och jag vet att det är en GROV generalisering!) "NH-ridning" som kan ses. Man sitter upp på hästen, låter benen hänga helt avslappnad i kroppen och rider på långa tyglar. När man vill ge hästen en hjälp läggs mycket litet tryck på som hästen svarar för.

Det är ett sätt jag själv också kan rida på, och både jag och hästen gillar det! Men samtidigt rider vi även "helt vanligt engelskt" och jag är låååångt i från kunnig nog att får hästen att arbete lika bra som han gör på en vanlig dressyrträning.

Jag tror att många stora motsättningar uppkommer här. Inom "vanlig engelsk ridning" så har man ett visst tryck pålagt "hela tiden" utan att man faktiskt vill något och hästen är lärd detta. Det låter hemskt men jag ska bara dra lite exempel på vad jag menar: man låter inte skänklarna hänga helt slappa en bit i från hästen utan de ska ligga intill utan att klämma men hästen ska känna av dem hela tiden så att man på det viset kan ge en liiiiiten hjälp när man vill något. Men håller en lätt kontakt med sträckt tygel till bettet av samma anledning (här har ju westernryttarna sina tyngre tyglar och menar att de har den kontakten på lång tygel, AR ryttarna lika så men de har vanliga lätta tyglar vad jag förstått - inget av ridsätten är något jag är insatt i så rätta mig gärna!).

Kombinationen av detta användandet av skänklar och tygel tillsammans med en sits/säte som oxå har ett visst tryck pålagt (fortf inte spänd utan mer stabil i sin hållning typ?) kan man i sin tur sätta mer energi och tryck o hästen, något jag upplever vara en förutsättning för att den ska börja arbeta med kroppen och inte bara gå avslappnat (som oxå självklart behövs i kombination med arbete dock!) samt kunna gå med jämn bjudning och reagera på små hjälper inte bara i vissa situationer utan som en helhet - typ utföra ett dressyrprogram med rörelser på bestämda platser, eller gå en hel uteritt med "samma" arbete genom kroppen - inte hacka sig fram mellan bra bitar sas.

Men observera att det är på min amatörnivå jag upplever det så :D Och oj vilket utsvävning det blev nu :o

Men jag tror faktiskt det är en stor grund till varför (varning för grov generalisering igen ;)) "vi vanliga" har svårt att förstå "NH", åtm jag :o
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Kan bara hålla med, det är detta jag vill få fram när jag ifrågasätter men jag har nog ibland svårt att få fram vad jag menar.

Jag tycker mig också skönja en uppenar skillnad mellan NH-fantast och icke NH-are. Som icke NH-are är man mer än villig att medge att allt inte är guld gröna skogar, det förekommer en hel del dålig hantering/ridning vilket man heller inte sticker under stol med och varken försvarar eller förnekar. MEN, NH-fantasterna kan på sin höjd medge att dålig NH kanske förekommer hos någon enstaka, långt bort i buskarna i tjottahejti. Fast det kallas ju inte NH.... Voilá, så har man elegant trollat bort problem med dålig NH-hantering. I samma andetag ber man icke NH-are att "öppna ögonen och sinnet"...:confused:

Bara en stilla reflektion...;)

:bow::bow:

Bra skrivet Solis.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Bravur 68, Solis, Lobelia, fio:
I såfall ska jag bli den första NHare som säger annorlunda. Jag har sett massvis av orättvisor utförda mot häst i NHs namn! Attityden kan vara fruktansvärd och en del gör mer eller mindre skada i ren orutin, okunskap! Jag har varit frustrerad och ledsen många gånger för hästens skull även i detta sammanhang!
Att man får höra att det inte är NH, är för att när du har erfarenhet och ödmjukhet och känsla, i vad som helst, vi kan räkna in till exempel dressyr, så separerar du vad som hör till och ingår i ett sunt utförande från det som inte gör det.
Att använda hjälpmedel som medför tvång eller våld på hästen är inget som i grunden finns i vare sig till exempel dressyr eller NH.

Jag tror att de flesta här har bra koll på vad som är sunt för hästen, men att man tar åt sig från alla håll och känner sig attackerad och får ta konsekvenserna för vad andra ställer till med.:o

Bravur 68: Jag rider också med sporrar och spö bitvis.:laugh:

Lobelia: Jag attackerar dig INTE personligen, jag ser dig som den vackra blåa lilla blomma som ditt namn anger! Med viss rosentagg ibland kanske! Kram!

KAn till och med jag som inte varit med på ett tag. Bli lite mer posetiv mot NH igen.. :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 954
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp