Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Mao använder du just repgrimman "bara för att" det tillhör din metod/filosofi? Är de speciella tryckpunkterna (som jag fattade det som var skillnaden, rätta mig gärna om jag har fel:)) avgörande för din utbildning av hästen? Vad är det för speciella signaler du använder?

(träns)Bettets användning för utbildning av den unga hästen grundar sig väl i att det ger en direkt kontakt med hästens underkäke om jag inte är helt ute och seglar (jag är inte bra på historia!)? Och att det pga detta är ett bra hjälpmedel för att få hästen att gå i en korrekt form. Det har diskuterat en hel massa här på buke (inkl källhänvisningar) om tränsbett/stångbett/bettlöst/huvudlagslöst/kontakt i tygeln osv just för att uppnå en ändamålsenlig form. Och tränsbettet verkade fortfarande i nutid visa överlägset många positiva egenskaper vad jag kunde tolka iaf :)

I nutidens tävlingsprogram tror jag just kravet på bett hänger kvar för att många rid/utbildningsproblem kan maskeras genom att rida bettlöst - därav en egen punkt som betonar "accepterandet av bettet". MEN, på samma vis kan rid/utbildningsproblem maskeras genom att rida på bett också (spec med en hårt spänd nosgrimma), så jag är lite kluven på bettkravspunkten i dressyr faktiskt! En god början hade jag iaf sett som att man inte tillåter sporrar (då kan man inte "bära runt" hästen på banan lika lätt om den inte bjuder fram) och att man ser till att upprätta ett system där man ser till att alla nosgrimmor är tillräckligt löst spända (tex genom att ha en kloss med vedertagna mått som ska föras mellan nosgrimma och hästens nosrygg).

Stycket ovan var mest en liten utsvävning för att visa att jag tycker inte alls att allt är "frid och fröjd" med bett/utbildning/tävling om det verkat så, jag ifrågasätter allt lika hårt, inte bara regrimmor :D Om inte annat så gör sådana här diskussioner att man fundera ännu en gång även på saker man har som vana att göra/tycka, det är jättebra!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Idag är det inte mig du hugger åt. Men jag tycker att du gör rätt som lägger ner. Jag tycker att det är du som har en tråkig ton. Sov på saken, och vakna lycklig i morgon och var GLAD hela dagen, oavsett vad du tycker om dina medskribenter på Bukefalos! Låt oss få märka av det också kanske? :laugh:

Ja du fick ditt påhopp på mig borttaget efter att ha talat om hur vidrig jag är helt utan provokation så du passar på att attackera igen men man ha en bra dag. Kanske vill du hämnas och tar till din andra användare eller så är ni vänner.

Jadu, jag vad är det för fel på att ifrågasätta påståendet om att om man hanterar sin häst lös den följer en etc så praktiserar man NH, massor som kan just detta håller ju inte på med NH? En del NH folk verkar inte tro att det går att få en häst snäll och lydig utan NH-övningar och även icke NH-folk får för sig att det krävs NH.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det är väldigt tråkigt att du tycker att man "hackar på småsaker" när man ställer frågor och har åsikter. Det är ju ändå ett diskussionforum, eller? Möjligen bör du följa ditt eget råd till andra, "läs om, läs rätt".

Jag ifrågasätter det motsägelsefulla i att man, om man ägnar sig åt NH är i sín fulla rätt att använda något så skarpt som repgrimma som hjälpmedel. Medan man å andra sidan ondgör sig över inspänningstyglar t.ex. På vad sätt är en rätt använd inspänningstygel fel? Varför får den inte kallas hjälpmedel?

För övrigt kan jag tycka att det är lika illa att binda fast sin häst i repgrimma som att binda fast den i bettet. Vid ev. rädsla och försök att ta sig loss kommer den i båda fallen att göra sig rejält illa. Det kan gå mycket snabbt och då hinner man inte alls släppa loss. Man har som människa en viss reaktionstid...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag är lite också inne på de funderingar du har med nosgrimmor, sporrar mm. Jag tycker faktiskt att man skulle kunna ta bort tillåtelse av sporrar på lokaltävling, kanske ffa när det gäller ponnyer. Helt enkelt för att ryttaren ska lära sig att använda skänkeln så rätt som möjligt. Alltför många hästar har märken i sidorna nu.
Samt att någon person får uppgiften att kolla nosgrimmor vid inridningen på framridningsbanan. Nu kräver det ännu mer funktionärer och det är ju ofta brist på sådana resurser, så det är kanske svårt att genomföra i praktiken. Nu vet iof inte jag om det egentligen är ett jätteproblem med för hårt spända nosgrimmor, förvånansvärt många hästar gapar trots nosgrimman.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag anser att repgrimman är minst lika skarp som grimma med kedjegrimskaft runt nosen.
Det är inget som jag skulle fostra hästen med.

Om man nu håller till på inhängnad yta- ska då ngt sådant behövas?

Nej det anser jag inte.

Ponera då att dessutom sätta på en längre lina o rycka i. Ju längre lina desto större utslag.
Se bara hur Linda P. demonstrerar ryckande i repet för att få hästens uppmärksamhet-.ja det tror fanken.
Man skrämmer skiten ur hästen o den undrar vad detta är för rovdjur. Den uppmärksamheten är precis som de har vid FARA.

Hästen ska vara mer rädd för människan än allt annat o då sluta fly. Är sin fiende närmast.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Håller med i en del saker i dina påståenden, bl a att det inte finns ett felfritt hästtänk ivårt land, hästhanteringen är kulturell vilket jag även själv erfarit då jag arbetat i utlänska stall förr. Men att NH som lära skulle vara bättre än annan säger jag själv bestämt nej till, den åsikten är din. Och att dessutom framställa all annan hästhantering som en sorts tortyr gör att din diskussion går i överkant. Bl a detta stycke du skrev Under åren har jag sedan blivit uppmuntrad att såga hästen i form, använda spöet än mer, dra på hjälptyglar och tiedown, och göra hästen öm med stjärnsporrar så att den svarar ordentligt på skänkel...
Undrar vilken ridskola du red på då, "Ridingschool from hell"? Det bekräftar bara mina fördomar jag haft om NH-anhängare, tyvärr :crazy:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag anser att repgrimman är minst lika skarp som grimma med kedjegrimskaft runt nosen.
Det är inget som jag skulle fostra hästen med.

Om man nu håller till på inhängnad yta- ska då ngt sådant behövas?

Nej det anser jag inte.

Ponera då att dessutom sätta på en längre lina o rycka i. Ju längre lina desto större utslag.
Se bara hur Linda P. demonstrerar ryckande i repet för att få hästens uppmärksamhet-.ja det tror fanken.
Man skrämmer skiten ur hästen o den undrar vad detta är för rovdjur. Den uppmärksamheten är precis som de har vid FARA.

Hästen ska vara mer rädd för människan än allt annat o då sluta fly. Är sin fiende närmast.

De flesta som har lite koll håller med till 100%. I avsaknad av rutin på andra strategier används repgrimman på ett 'osnällt' sätt. Den ersätter kroppsspråket till exempel. Det ska den inte, och den ska definitivt INTE användas i fostringssyfte! Lika lite som andra pinaler som åsamkar hästen fysisk eller psykisk smärta eller förvirring vid fel användande.

Av samma orsak ska du inte behöva fundera över om du befinner dig på inhägnad yta eller ej. Repgrimman ska inte vara orsaken till kontroll, det ska samspelet vara. Repgrimman är ett hjälpmedel att lära hästen att släppa efter för tryck, och inte lägga sig emot det. Omedelbar eftergift lika viktigt som trycket. Inte i basics som fostran utan för fin kommunikation.

Finns en hel del hästar som är rädda för sina ägare, ryttare, sina uppgifter. Tror inte att den skaran sitter här och diskuterar, det är snarare dessa som blir diskuterade. De finns i alla läger, och jag tror att de har olika saker som gör dem till vad de är, och får dem att göra det de gör. Okunskap, oerfarenhet, otålighet, dåliga på att förstå, ingen ödmjukhet. Leder ofta till ilska, frustration, kamp-och det går ut över hästen.

Det är onekligen mycket repviftande på håll. Då har repet ersatt kommunikationen via kroppsspråk och fin relation. Illa.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ja du fick ditt påhopp på mig borttaget efter att ha talat om hur vidrig jag är helt utan provokation så du passar på att attackera igen men man ha en bra dag. Kanske vill du hämnas och tar till din andra användare eller så är ni vänner.

Jadu, jag vad är det för fel på att ifrågasätta påståendet om att om man hanterar sin häst lös den följer en etc så praktiserar man NH, massor som kan just detta håller ju inte på med NH? En del NH folk verkar inte tro att det går att få en häst snäll och lydig utan NH-övningar och även icke NH-folk får för sig att det krävs NH.

Vad menar du? Jag har bara haft en kommentar till dig någonsin innan denna. Är den borttagen? Av vilken orsak då? Jag hade en allmän åsikt i ett inlägg som du besvarade med svordomar och påstod att jag fallit i någon sorts grop. Jag frågade dig vilken grop du menade.

Jag har ALDRIG talat om för dig att du är vidrig. Jag känner inga sådana känslor alls!

Diskussionen du refererar till har jag aldrig deltagit i.

Något som jag tycker är obehagligt är det här med andra användare och andra 'nick'. Det är andra gången på den här korta tiden som jag blir anklagad för sådant. Varför? Jag känner ingen här vad jag vet, fast det är ju svårt att säga. Jag känner en person, en släkting tillika arbeskamrat som skrev mycket här i våras, men det gör hon inte längre.

Är du moderator? Jag är inte säker men tycker mig minnas att jag läst det någon annanstans. Ett forum måste skötas professionellt, dvs objektivt utåt sett från moderatorernas sida, och med ett trevligt språk.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Och moderatorn bedömde mitt inlägg som okej medan ditt togs bort, det säger en del av nivån på dina förolämpningar. Och det du sa om mig var direkt vidrigt, du sågade mig som person totalt. Och sedan verkar du mest vara ute efter att hacka på mig, kanske dags att sluta med det? Det är mest bara popcornvarning.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Håller med i en del saker i dina påståenden, bl a att det inte finns ett felfritt hästtänk ivårt land, hästhanteringen är kulturell vilket jag även själv erfarit då jag arbetat i utlänska stall förr. Men att NH som lära skulle vara bättre än annan säger jag själv bestämt nej till, den åsikten är din. Och att dessutom framställa all annan hästhantering som en sorts tortyr gör att din diskussion går i överkant. Bl a detta stycke du skrev Under åren har jag sedan blivit uppmuntrad att såga hästen i form, använda spöet än mer, dra på hjälptyglar och tiedown, och göra hästen öm med stjärnsporrar så att den svarar ordentligt på skänkel...
Undrar vilken ridskola du red på då, "Ridingschool from hell"? Det bekräftar bara mina fördomar jag haft om NH-anhängare, tyvärr :crazy:

Jag säger inte att NH är bättre som lära. Jag skulle vilja säga att NH inte skiljer sig från annan rättvis, ödmjuk och förstående hantering mer än möjligtvis att den som har lärt sig har gjort det genom att leta upp kunskapen på vissa håll som har en benämning. Att människor sedan använder just detta utan erfarenhet och vidareutveckling så att hästen ibland får sota för det, eller att man lägger till vissa bitar till en redan frustrerad och orättvis attityd, det är något annat.

Min erfarenhet gäller tyvärr inte bara en ridskola. Det tror jag att du förstår. Hade vi haft EN 'Ridingschool from hell' som utmärkt sig, att tampas med så hade den ju fått stänga igen. Känner du verkligen inte igen något av det jag beskriver? Känns det som fiction?

Hur menar du att mina erfarenheter i det här bekräftar dina fördomar om NH-anhängare?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Och moderatorn bedömde mitt inlägg som okej medan ditt togs bort, det säger en del av nivån på dina förolämpningar. Och det du sa om mig var direkt vidrigt, du sågade mig som person totalt. Och sedan verkar du mest vara ute efter att hacka på mig, kanske dags att sluta med det? Det är mest bara popcornvarning.

Jag sågar sällan någon. Vilka förolämpningar? Vad sa jag om dig? Vad var direkt vidrigt? Jag sa att om du formulerade dig annorlunda så skulle du ha bättre genomslagskraft. Är det det du menar? För nu har vi gått igenom allt som fanns i det inlägget.

Vad är popcornvarning? Vem är moderatorn som bedömde våra två inlägg?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Många fina ord i inlägget i stort och sedan faller du i gropen alldeles på slutet.

Ursäkta uttrycket, men jag anser inte det har ett jävla dugg att göra med vilken filosofi eller gren man valt. Det finns duktiga NH-människor, travtränare, hoppryttare islandshästtränare mm som är duktiga både på den fysiska och mentala biten. Gren och inriktning är underordnad, en duktig "hästkarl" eller "hästkvinna" är duktig skit samma vilken inriktning.


På detta svarade jag ungefär såhär att ja, jag ursäktade utrycket men om du formulerade dig annorlunda så skulle du få större genomslagskraft, och jag undrade också vilken grop du menade.

Jag uppmärksammade med andra ord ditt språk med svordomar, samt ville klargöra om du med gropen menar att jag på något sätt skulle falla i grop för att vi inte har samma åsikter. För det var det det var, en personlig åsikt och personlig erfarenhet, något som jag tyckte och inte överhuvudtaget lade på någon annan. Vad finns det här att plocka bort? Vi börjar väl inte med censur???
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag anser att repgrimman är minst lika skarp som grimma med kedjegrimskaft runt nosen.
Det är inget som jag skulle fostra hästen med.

Om man nu håller till på inhängnad yta- ska då ngt sådant behövas?

Nej det anser jag inte.

Ponera då att dessutom sätta på en längre lina o rycka i. Ju längre lina desto större utslag.
Se bara hur Linda P. demonstrerar ryckande i repet för att få hästens uppmärksamhet-.ja det tror fanken.
Man skrämmer skiten ur hästen o den undrar vad detta är för rovdjur. Den uppmärksamheten är precis som de har vid FARA.

Hästen ska vara mer rädd för människan än allt annat o då sluta fly. Är sin fiende närmast.

Jag håller fullkomligt med. Repgrimman har knutar på strategiska ställen och är dessutom smal och av grovt material. Den är ju inte konstruerad så far att var mild och snäll mot hästen direkt. Att den sedan säker inte är så skarp om man inte rör repet är en annan sak men gör man inte det fyller den inte mycket funktion som kommunikationsverktyg.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

De flesta som har lite koll håller med till 100%. I avsaknad av rutin på andra strategier används repgrimman på ett 'osnällt' sätt. Den ersätter kroppsspråket till exempel. Det ska den inte, och den ska definitivt INTE användas i fostringssyfte! Lika lite som andra pinaler som åsamkar hästen fysisk eller psykisk smärta eller förvirring vid fel användande.

Av samma orsak ska du inte behöva fundera över om du befinner dig på inhägnad yta eller ej. Repgrimman ska inte vara orsaken till kontroll, det ska samspelet vara. Repgrimman är ett hjälpmedel att lära hästen att släppa efter för tryck, och inte lägga sig emot det. Omedelbar eftergift lika viktigt som trycket. Inte i basics som fostran utan för fin kommunikation.

Varför fungerar detta (hela stycket ovan) inte lika bra med vanlig grimma? Måste trycket vara så pass stort fysiskt att hästen gör skillnad på repgrimma/vanlig grimma?

Jag märker tex på mitt djur när vi är ute och promenerar att han går undan för tryck/kroppsspråk utan något vidare direkt fysiskt tryck. De gånger han inte lyssnar så sträcker jag på min höjd upp grimskaftet (sådant där långt, billigt som sviktar deluxe om man faktiskt drar i det :D) som förstärkning. Va är skillnaden i en repgrimma? Jag kan bara får det till att ignorerars hjälpen så blir det skarpare när man sträcker upp/tar i repet - och då har man ju bara närmre till tryck=smärta än vad man har med en vanlig grimma - är det önskvärt?

Det fetmarkerade - varför räcker inte kombinationen av tryck/eftergit man kan ge med en vanlig grimma?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

På detta svarade jag ungefär såhär att ja, jag ursäktade utrycket men om du formulerade dig annorlunda så skulle du få större genomslagskraft, och jag undrade också vilken grop du menade.

Jag uppmärksammade med andra ord ditt språk med svordomar, samt ville klargöra om du med gropen menar att jag på något sätt skulle falla i grop för att vi inte har samma åsikter. För det var det det var, en personlig åsikt och personlig erfarenhet, något som jag tyckte och inte överhuvudtaget lade på någon annan. Vad finns det här att plocka bort? Vi börjar väl inte med censur???

Eeh det var en grov försköning av vad du egentligen svarade Lobelia.. jag läste inlägget och reagerade faktiskt på det och jag reagerar typ aldrig på något som sägs här...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Varför fungerar detta (hela stycket ovan) inte lika bra med vanlig grimma? Måste trycket vara så pass stort fysiskt att hästen gör skillnad på repgrimma/vanlig grimma?

Jag märker tex på mitt djur när vi är ute och promenerar att han går undan för tryck/kroppsspråk utan något vidare direkt fysiskt tryck. De gånger han inte lyssnar så sträcker jag på min höjd upp grimskaftet (sådant där långt, billigt som sviktar deluxe om man faktiskt drar i det :D) som förstärkning. Va är skillnaden i en repgrimma? Jag kan bara får det till att ignorerars hjälpen så blir det skarpare när man sträcker upp/tar i repet - och då har man ju bara närmre till tryck=smärta än vad man har med en vanlig grimma - är det önskvärt?

Det fetmarkerade - varför räcker inte kombinationen av tryck/eftergit man kan ge med en vanlig grimma?

Jag fick faktiskt tänka till! Men om man säger så här att om du lägger knuten på en repgrimma mot armen och ber en kompis dra den så att du får ett tryck, och sedan samma med en vanlig grimma, så är det skillnad på det sättet att knuten ger ett obehag att gå emot, och den bredare släta ytan inte känns så mycket. För en stark häst som inte förstår eller vill ge vika för trycket så är signalen mer precis. Eftersom obehaget blir större när den lägger sig emot, medan en vanlig grimma kan te sig närmast 'skön':laugh: att luta sig i så ligger en skillnad där. Detta gäller häst som lär sig.

Viktigt är också att inte skapa tryck som ger smärta! Du får ta i en del för att orsaka smärta, det kan du också bedöma genom att prova på dig själv på ett känsligt ställe.
Om du jobbar med faser så blir inlärningen rättvis, dvs du börjar att ta lätt med repet i ett lätt krökt finger. Väntar. Två fingrar. Väntar. Kramar. Väntar. Kramar hårt om repet. Väntar tills hästen funderat ut själv vad som behövs för att lätta på obehaget, ökar INTE trycket till någon smärta, bara väntar och släpper inte min fas förrän hästen ger mig lättnad i trycket. Omedelbar eftergift. Hästen kommer snabbt att leta sig bakåt i faserna och förstå vad jag menar med minsta lilla 'tryck' som egentligen knappt kan ses som tryck utan hela ditt fokus kommer att vara minsta lilla fasen.

På detta sätt jobbar jag också med att göra samma sak med känslomässig och fysisk avslappning, det är nästa steg, om det behövs.

När jag har kommit dit med hästen spelar det mindre och mindre roll vad jag har på hästen eller om jag har något alls. Såvida jag inte vill rida med finaste kontakten förstås. Då behöver de flesta av oss någon form av hjälp!:) Där tror jag att du är med din häst...:)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Eeh det var en grov försköning av vad du egentligen svarade Lobelia.. jag läste inlägget och reagerade faktiskt på det och jag reagerar typ aldrig på något som sägs här...

Men du, det är inte sant. Jag har återgivit så gott som ordagrant vad jag skrev. Vilka försköningar pratar du om? Finns det något att tillägga? Så länge inte inlägget kommer upp i sin helhet, vilket hade varit det bästa, så sluta diskutera det för det kommer inte att ge något.
Jag använder själv inte svordomar och personliga påhopp, men jag kan anta samma sarkasm som någon annan om jag vill bemöta den och det vill jag ibland om jag tycker att attityden är nedlåtande eller deprimerande.:crazy: Det behöver inte ha med mina egna inlägg att göra!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Att du återgivit det ordagrant är ren lögn, det talar ju också det faktum att inlägget blev bortplockat för. Mitt inlägg håller sig dessutom väl inom ramen för vad som är tillåtet här, man har faktiskt lov att inte hålla med folk.

Att kalla en svordom som svordomar är också klart överdrivet, på dig låter det som jag kryddar mina inlägg med dem jämnt, vilket knappast är fallet. Jag markerade också tydligt detta i inlägget med att be om ursäkt för uttrycket i förväg ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Mao ord är det ju den skarpare effekten man är ute efter när man använder en repgrimma?

Det kommer nog aldrig att helt gå att förklara för mig för jag lägger så liten vikt vid tex de faserna du pratar om. Eller sådan upptrappning av hjälper har man ju hela tiden så klart men jag menar mer användandet av en enskild hjälp i repgrimman - det är typ aldrig något jag "lär in".

Tex så kan jag stå bredvid min häst, lägga lite tryck i grimman och han backar undan. Men det är inte jag specifikt tränat (utom att sänka huvudet för det är inget min häst gör "automatiskt" - för att inte få panikryck om hästen gång gång fastnar/trampar på grimskaftet), det kommer av sig själv genom vardaglig hantering.

Att flytta för tryck/kroppspråk lär hästen sig lika snabbt och lätt på stallgången när man borstar, inte heller där ser jag någon anledning att lägga tryck och fasa upp det på en specifik kroppsdel.

Kort sagt i grundhantering av en ung häst så förhåller man sig så till den att den får positiva upplevelser av mänsklig kontakt, man är tydligt och konsekvent med vad som krävs i situationerna som uppstår och framförallt - man ställer den inte inför situationer som den inte reder ut på ett positivt sätt. Det ger som kvitto en positiv och lyhörd häst, utan någon specifik träning som baseras på ett signalsystem av knutar på huvudet - som jag ser det alltså!



Ang stark häst som gärna lägger sig i grimman, det kan man ju lära bort även med en vanlig grimma genom eftergift i rätt stund. Men framför allt genom att hindra hästen att bli stark på det vis just den gör sig stark. Vill hästen dra järnet gör den det oavsett om man har fel teknik och tajming. Den möjligheten har man både med grimma och med repgrimma men lyssnar inte hästen så blir repgrimman skarpare - obehag - smärta. Och jag ser inget fel alls i att man kan behöva den typen av hjälp (eller längre lina, bett, kedja, spö, vad beror helt på hästen och hur man väljer att ta i tu med problemet) på en häst som utstuderat lärt sig smita, men i de andra fallen greppar jag inte att man inte lika gärna kan använda vanlig grimma :o Och använder man ändå inte samtidigt teknik och tajming så blir det pannkaka oavsett vad för hjälpmedel man tar :D

Obs! Ta inte illa upp av mina svar nu bara :o
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 137
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 795
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 135
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp