Bukefalos 28 år!

Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Tänker givetvis svara dig, efterom du riktat några frågor till mig.

Fråga 1; Jag undrar om du tycker att NH som lära är överflödigt?
Ja, vi har klarat oss alldeles utmärkt utan NH, jag har inte sett att de som jag känner till, som är trogna NH skulle ha bättre tillvägagångssätt än vad vanligt, gediget hästfolk använder sig av. Trams
2. Eller är det vissa övningar? Inga speciella, hela konceptet, att det skulle vara något revolutionerande.Tycker att en del övningar saknar syfte, japp.3. Är det överflödigt att lära sig att hantera hästar? Nej, är det någon som påstått det? Man kunde faktiskt hantera hästar långt innan du var född, långt innan några kom och viftade med begreppet NH - DÄRFÖR är det enl min mening överflödigt
4. Rider din dotter på ridskola? Ja, men även hemma. Jag har ridlärarbakgrund samt stallchefsutbildad UTAN någon NH (ingår INTE i Flyinges utbildningar nu heller) - klarat mig med det.
5. Hur lär de sig att hantera hästar där? Inte med NH som pedagogisk grund i alla fall. Vanligt hästvett, som jag tidigare sagt, samma metoder som förekom innan NH-fantasterna kom in i bilden.
Jag vidhåller alltså min åsikt att det är överflödigt.

Slutligen, jag tillhör inte de som "gått igång" på det här, men jag tror nog att, av dina kommentarer att döma, så har nog du själv varit i affekt när du skrev. Verkar så, lite taggig ton gentemot en del här faktiskt, inte emot mig dock. Varva ned vetja :), jag själv har verkligen inte något emot att någon ägnar sig åt NH, låt de som vill roa sig med det göra det- för all del.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Oj, detta hade ju inte mycket med ledarskap att göra :o Men jag har aldrig riktigt fattat meningen med repgrimma när man ändå vill hantera hästen med kroppspråket. Den är ju så skarp om den används fel?

Någon pratade om bettet i dressyren - tränsbettet här motsvarar väl isf en vanlig grimma och inte börjar man ju med ett skarpare bett för att ha kontroll någon gång om hästen eventuellt slutar lyssna och man behöver dra i munnen (vilket ju hela ridutbildningen går up - att använda handen mindre och mindre)?

Någon som förstår min frågeställning :o Eller så kanske jag borde låta tråden återgå till ursprungsämnet :o

Men jag tror att du inte förstår skillnaden mellan en repgrimma och en vanlig grimma....det är inte samma kommunikationssystem...helt olika verktyg...verkar på olika punkter...ger tryck på olika ställen...vilket har betydelse för om du ska använda hackamore-traditionens signalsystem...som är baserat på hur ett hackamore (bosal/repgrimma) verkar...alltså kan man inte börja med en vanlig grimma...då måste du börja om när du ska börja med repgrimman/bosalen...

Hackamoret är enligt denna traditionen en förberedelse för bettet...

...man måste nästan se det med egna ögon...och samtidigt få det förklarat för sig...för att förstå skillnaden...framför allt måste man förstå hur en repgrimma/bosal inverkar....var och hur trycket uppstår...och hur detta inverkar (känns) för hästen vilket leder till att den får "hjälp" med att förstå och "koppla" ihop detta med vart den ska placera sina fötter...

Visst går det att lära hästen samma sak med en vanligt grimma eller sidepull...men nu är det ju repgrimmans kommunikation som hackamoretraditionen utvecklat och som NH har anammat......
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Trots informationssamhäller så är det långt lättare att lära sig av en mentor diretk än av någon på andra sidan jorden. Mycket handlar om att praktisera och få handfasta tips vad som gått snett och då behöver man i ett praktiskt ämne som hästhantering någon på plats annars blir det i bästa fall kvalificerade gissningar.


Fast någonting har väl gått väldigt snett då inom den "traditionella världen" eftersom det finns ett sånt stort behov av att importera kunskap...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Men jag tror att du inte förstår skillnaden mellan en repgrimma och en vanlig grimma....det är inte samma kommunikationssystem...helt olika verktyg...verkar på olika punkter...ger tryck på olika ställen...vilket har betydelse för om du ska använda hackamore-traditionens signalsystem...som är baserat på hur ett hackamore (bosal/repgrimma) verkar...alltså kan man inte börja med en vanlig grimma...då måste du börja om när du ska börja med repgrimman/bosalen...

Hackamoret är enligt denna traditionen en förberedelse för bettet...

...man måste nästan se det med egna ögon...och samtidigt få det förklarat för sig...för att förstå skillnaden...framför allt måste man förstå hur en repgrimma/bosal inverkar....var och hur trycket uppstår...och hur detta inverkar (känns) för hästen vilket leder till att den får "hjälp" med att förstå och "koppla" ihop detta med vart den ska placera sina fötter...

Visst går det att lära hästen samma sak med en vanligt grimma eller sidepull...men nu är det ju repgrimmans kommunikation som hackamoretraditionen utvecklat och som NH har anammat......

Jag har visserligen aldrig varit särskilt intresserad av att placera fötter mha punkttryck på huvudet och förstår inte alls varför det ens är önskvärt? Och varför har man ett signalsystem baserat på detta punkttryck på huvudet?

Det känns lite som överreklamerade skarpa bett som "gör ditten och känns datten" på hästen, i grunden handlar ju det inte ett skit om vad som sitter i munnen/på huvudet utan hur människan använder sin kropp, både från marken och från ryggen?

Jag har alltså alltid trott att NH baseras på kroppspråk och förstår därför inte varför man ska ha specialgrejer på huvudet - när man inte vill använda dem eg (lös häst = kroppspråk). Men om jag fattat fel och signaler via hästens huvud är en stor del av NH så förstår jag bättre. Men tar gärna lite avstånd då :p

Och traditioner kan jag absolut förstå! Men jag förstår inte varför man medvetet följer dem om de inte utgör någon stor del av hästhanteringen. Sporrar/kandar och hatt är tex traditioner inom dressyren som jag tycker är helt irrelevanta och onödiga faktiskt :o
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Man kanske kan sammanfatta vad jag funderar över om man ställer denna frågan:

Är signalsystemet mha repgrimman som du pratar om hästvänligt och modernt även i dag eller baseras det bara på tradition och det finns bättre sätt att utbilda hästar på utan en skarp grimma?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag har visserligen aldrig varit särskilt intresserad av att placera fötter mha punkttryck på huvudet och förstår inte alls varför det ens är önskvärt? Och varför har man ett signalsystem baserat på detta punkttryck på huvudet?

Det känns lite som överreklamerade skarpa bett som "gör ditten och känns datten" på hästen, i grunden handlar ju det inte ett skit om vad som sitter i munnen/på huvudet utan hur människan använder sin kropp, både från marken och från ryggen?

Jag har alltså alltid trott att NH baseras på kroppspråk och förstår därför inte varför man ska ha specialgrejer på huvudet - när man inte vill använda dem eg (lös häst = kroppspråk). Men om jag fattat fel och signaler via hästens huvud är en stor del av NH så förstår jag bättre. Men tar gärna lite avstånd då :p

Och traditioner kan jag absolut förstå! Men jag förstår inte varför man medvetet följer dem om de inte utgör någon stor del av hästhanteringen. Sporrar/kandar och hatt är tex traditioner inom dressyren som jag tycker är helt irrelevanta och onödiga faktiskt :o

Fast nu blandar och ger du lite väl häftigt här...du frågad specifikt om repgrimman...jag svarade specifikt varför just repgrimman används...och inga andra verktyg...sen att NH i grunden handlar om kroppsspråk/sits/vikthjälper...det är ytterligare en viktig punkt...men utesluter inte repgrimman som verktyg...och verktyg behövs...oavsett...som hjälpmedel för att visa/förtydliga vad kroppsspråket...sitsen...vikten...betyder
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Fast någonting har väl gått väldigt snett då inom den "traditionella världen" eftersom det finns ett sånt stort behov av att importera kunskap...

Nej det är inte mer snett inom den "traditionella världen" än inom NH-världen rötägg finns det överallt och riktigt duktiga människor. Problemet är att många okunniga köper häst men det har knappast med inriktningen av sättet att hantera hästar att göra.

Jag ser inget som helst behov av att importera kunskap men det är heller inget fel att göra det (oavsett disciplin).
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Man kanske kan sammanfatta vad jag funderar över om man ställer denna frågan:

Är signalsystemet mha repgrimman som du pratar om hästvänligt och modernt även i dag eller baseras det bara på tradition och det finns bättre sätt att utbilda hästar på utan en skarp grimma?

Tycker du att repgrimman är skarpare än ett bett?

...repgrimman är en förberedelse för bettet....

Vad menar du med modernt och hästvänligt?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag drog jämförelser för att försöka förstår repgrimman ;)

Tycker du att repgrimman är skarpare än ett bett?

...repgrimman är en förberedelse för bettet....

Vad menar du med modernt och hästvänligt?

Tex sidepull med bred lädernosdel kanske? Eller på marken en vanlig lädergrimma?

Bett och bettlöst är väl inte riktigt jämförbart. Bettlöst väljer jag något milt att utbilda hästen på, bett väljer jag oxå något milt att utbilda hästen på.

Tex rider jag mer än gärna in bettlöst (själv använder jag en bred fodrad remontgrimma jag spänner högt på nosryggen) men eftersom jag vill visa på unghästtester osv så utbildar jag hellre den unga hästen på bett efter att det är insutten och någorlunda trygg med ryttare (tar inte många gånger) - och jag väljer då självklart ett milt tränsbett som hästen trivs med.

Längre fram i utbildningen plockar jag gärna fram det bettlösa igen (samma som innan) och rider parallellt för det är ett jättebra verktyg att checka av min egen ridning tycker jag :)

Jag ser liksom inte riktigt vart repgrimman kommer in i bilden :D
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Kan du inte tona ner lite visa lite hyfs och sluta idiotförklara merparten här. Om du ogillar min tolkning av vad du skriver så kan du kanske med din tydligen enorma begåvning förklara vad jag tolkat fel. Hur jag än vrider och vänder på det så ändrar det inte min tolkning. Kanske det är din förmåga att göra dig förstådd som fallerar. Det ligger nära till hands att tro om alla missförstår dig.

Jag uppmanar dig bara att läsa om vad jag skrivit. Jag har inte bekänt mig till någon lära men opponerar mig mot detta ösandet av skit på olika läror. Jag har till och med beskrivit vilka jag har lärt mig mängder av saker av. Alla från olika inriktningar. Så; läs om, läs rätt.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

KL

"Horsemanship" är ett engelskt uttryck som levt länge, t o m århundranden (är inte likhetstecken med NH) precis som våra egna ord "hästvett" och hästkunnande, inget fel med svenska ord ;). Inte enbart ett teoretiskt kunnande utan även en utvecklad hästkänsla som innefattas av ordet horsemanship. Så har jag fått till mig begreppet genom åren.

All "lära" som inte faller under Naturlig Horsemanskip går ju knappast inte benämna som onaturlig som då skulle vara motsatsen, eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Nästa lustigt, du anklagar mig för att inte kunna läsa. Nej du har varit lite väl otrevlig. Jag lägger ner.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

KL

"Horsemanship" är ett engelskt uttryck som levt länge, t o m århundranden (är inte likhetstecken med NH) precis som våra egna ord "hästvett" och hästkunnande, inget fel med svenska ord ;). Inte enbart ett teoretiskt kunnande utan även en utvecklad hästkänsla som innefattas av ordet horsemanship. Så har jag fått till mig begreppet genom åren.

All "lära" som inte faller under Naturlig Horsemanskip går ju knappast inte benämna som onaturlig som då skulle vara motsatsen, eller?

Hästvett och hästkunnande har varierat lite från person till person, kultur till kultur och från tidsepok till tidsepok. Gör fortfarande.

Enda anledningen till att en man myntade uttrycket Natural Horsemanship genom att lägga till ordet Natural, var att han ville särskilja det han lärde ut från dåtidens Horsemanship, som för all del var vida mer rättvis och ödmjuk mot hästen jämförelsevis med den då traditionella unghäst-och ranchhästträningen i USA. Natural betyder här en nyans ytterligare än motsatsen till Unnatural, den att även ha hästens natur (Nature of the horse)och personlighet i åtanke i hanteringen och träningen, något som vissa horsemen hade i ryggraden, vissa inte.
Syftet att överhuvudtaget skapa en benämning (NH)var på grund av att han tröttnade på att lösa problem med hästar som han skickade hem glada och nöjda, för att sedan få tillbaka dem då ägaren naturligtvis var den som behövde mest hjälp-något han tog fasta på och förändrade sin inriktning och började undervisa människor i större skala istället.

Hästen behöver förstås ingen benämning, inte heller den som har det i ryggraden eller har fått lära sig av andra eller har experimenterat fram egna erfarenheter.

Den som använder benämningen är den som vill nå ut med det han eller hon undervisar i/erbjuder samt den som vill leta upp och använda sig av förstnämnda. I frånvaro av andra alternativ att skaffa sig lärdomarna.

Jag märker att många här tycker att hästvärlden är full av bra hästmannaskap, och att den sträcker sig ända upp i dressyrsadeln, eller in på tävlingsbanan eller ridskolan.
Jag håller inte med om det, att majoriteten av hästägare och ryttare har harmoni med hästen. Jag själv har, vart jag än har befunnit mig-ridskola, ridläger, klubbtävlingar, träningar- uppmanats att visa vem som bestämmer, använda spöet när hästen inte går fram, och ha sporrar på samma häst. Under åren har jag sedan blivit uppmuntrad att såga hästen i form, använda spöet än mer, dra på hjälptyglar och tiedown, och göra hästen öm med stjärnsporrar så att den svarar ordentligt på skänkel...de ridskolor jag besöker uppmanar fortfarande ungarna att visa vem som bestämmer, att använda spö och skänkla hårt genom att banka hästen i magen. Jag har bara vistats tillfälligt på ett ridgymnasium, men jag blev chockad över hur det gick till! Hästar som stod på bakbenen ut i hagen, linor som rök, användandet av SOPBORSTE för att få fart på en stackars häst, förbud att hålla på något annat ställe än i haken på grimskaftet, tre personer för att få in och ut ett föl på fyra månader i ur hagen...

Alla frågor som ställs här...allt tyder på att läromästarna inte räcker till. Visst vill väl de flesta lyssna och lära om det finns möjlighet.

Det går inte att avfärda verkligheten med att 'vissa skulle inte ha häst'. Är det någon som skulle yttrat detta så är det hästen, men själva kan vi bara hjälpa varandra så gott det går, var och en på sitt sätt, betalt eller ej.

Vi måste respektera att människor skaffar den kunskapen man vill ha på det sätt som finns tillgängligt. Och det är bara i det utbytet det kan finnas en lämplighet i att kunna specificera vad man är ute efter. Efter några år är NHn omvandlad till eget sunt förnuft, och såvida du inte har ett behov av att specificera den så är den bara 'sunt förnuft.'
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Nästa lustigt, du anklagar mig för att inte kunna läsa. Nej du har varit lite väl otrevlig. Jag lägger ner.

Idag är det inte mig du hugger åt. Men jag tycker att du gör rätt som lägger ner. Jag tycker att det är du som har en tråkig ton. Sov på saken, och vakna lycklig i morgon och var GLAD hela dagen, oavsett vad du tycker om dina medskribenter på Bukefalos! Låt oss få märka av det också kanske? :laugh:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag drog jämförelser för att försöka förstår repgrimman ;)



Tex sidepull med bred lädernosdel kanske? Eller på marken en vanlig lädergrimma?

Bett och bettlöst är väl inte riktigt jämförbart. Bettlöst väljer jag något milt att utbilda hästen på, bett väljer jag oxå något milt att utbilda hästen på.

Tex rider jag mer än gärna in bettlöst (själv använder jag en bred fodrad remontgrimma jag spänner högt på nosryggen) men eftersom jag vill visa på unghästtester osv så utbildar jag hellre den unga hästen på bett efter att det är insutten och någorlunda trygg med ryttare (tar inte många gånger) - och jag väljer då självklart ett milt tränsbett som hästen trivs med.

Längre fram i utbildningen plockar jag gärna fram det bettlösa igen (samma som innan) och rider parallellt för det är ett jättebra verktyg att checka av min egen ridning tycker jag :)

Jag ser liksom inte riktigt vart repgrimman kommer in i bilden :D

Ja du ser, du har ett system för hur du går till väga...så har även jag...fast jag använder repgrimman...innan bettet...och att det blev just repgrimman beror på att jag anammar en filosofi och metod som grundar sig på den tekniken...och att det blev just denna metod/filosofi var i mitt fall en ren slump...

Vart repgrimman kommer in i bilden för min del....tja...var kommer bettet in bilden för en dressyrryttare? Varför just bett? Har du svaret på dom frågorna så har du också svaret på varför repgrimman kommer in i bilden när man anammar en metod/filsofi som grundar sig på den tekniken...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Jag vill bara förtydliga..så att du inte tar illa upp av mina svar till dig...ja du vet..det skrivna ordet kan ibland låta värre än vad det är...att jag tycker dina frågor är intressanta och trevligt formulerade och att jag därför gärna tar mig tid att förklara....men att det också är svårt att förklara något som är glasklart för en själv...men helt förvirrande för någon annan...:D
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 420
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 889
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 281
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp