Bukefalos 28 år!

Ledarskap, viktigt?

Sv: Ledarskap, viktigt?

Sunt förnuft är väl snarare att utnyttja de kunskaper och resurser man har.

Det du beskriver är att skaffa sig fakta, denna fakta kan genom att reflektion och/eller praktik omvandlast till kunskap/visdom.

Trots informationssamhäller så är det långt lättare att lära sig av en mentor diretk än av någon på andra sidan jorden. Mycket handlar om att praktisera och få handfasta tips vad som gått snett och då behöver man i ett praktiskt ämne som hästhantering någon på plats annars blir det i bästa fall kvalificerade gissningar.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Nej , det är ju dom som INTE har någon lära eller grundhantering alls i bakfickan som råkar ut för detta med alla problem och det är ju oxå dom som sedan söker sig till NH och på såvis blir NH räddningen på alla problem och den vanliga hanteringen som inte funkar när det egentligen dom själva som inte funkar med häst.

Det är väl bra att det finns hjälp, det är inte det men det blir fel när man skyller sina egna problem på någon lära faktiskt. Vilka av dessa tror du ens har gått någon kurs i vanlig grundhantering med häst när dom fått problem??

Typ ingen skulle jag tro....

Jag tycker att dina inlägg är kloka rakt igenom, kunde inte sagt det bättre själv :bow::bow::bow:

Tycker för övrigt att NH är överflödigt (min åsikt) och ibland tangerar en del NH-fantaster över till att bidra till en överdrivet romaniserad bild utav hästahanteringen som jag nästan bara finner i dotterns Penny-tidningar... nu var jag stygg... ;)
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

*KL*
Har varit med under hela tråden sedan den startade. Om man var osäker på vad NH innebär när man började denna tråd så är man ännu osäkrare nu ;)

Uttrycket Natural Horsemanship myntades om jag förtår det rätt av Perelli för c:a 30 år sedan. Problemet är nog att om man lägger beslag på ett uttryck, som översatt betyder naturlig hästhantering, blir det svårt att använda uttrycket i andra sammanhang eftersom det har den betydelsen som PP har gett den.

Men om det finns någon vänlig själ som kan tala om vad det är (NH utan PPs betydelse) vore det tacksamt. Det vill säga, vad är grundtanken och grundfilisofin?

Vad gäller sunt förnuft är det väldigt subjektivt, man får nästan lika många olika svar som man frågar ;)

Rolle
IpL
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Amen! Trots att jag inte är religiös :cool:;)
Jag är engagerad i olika hästverksamheter och träffar många människor med olika inriktningar, och jag anser att alla har att lära av varandra, oavsett ras eller inriktning på ridningen eller oavsett hur lång erfarenhet man har. Om man anser att man kan det mesta är det dags att lägga av då man troligtvis inte utvecklas mer.

Vänligen
Rolle
IpL

Dom som kan "det mesta" eller "allt" kanske inte kan så mycket alls:angel::rofl:
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Kunskap (=sunt förnuft) föds man inte med...utan skaffar sig genom intresse för att lära

Jag tycker att sunt förnuft är en förutsättning för att alls kunna tillgodogöra sig lärdom och på så sätt skaffa sig kunskap. Utan sunt förnuft kan man heller inte skaffa sig någon vidare kunskap. Saknar man sunt förnuft så inser man inte det felaktiga att i använda sporrar så hästen får sporrmärken i sidorna, använda dubbla täcken vid plusgrader, ge diverse underliga foderblandningar till den lågpresterande hobbyhästen, vifta hästen i ansiktet med rep, bossa runt hästen "bara för att", låta hästen gå barfota och halt i upp till ett år "för att den ska vänja sig vid det naturliga", spänna in nosen i bringan med inspänningstyglar mm mm mm.

Sunt förnuft innebär en förmåga att sålla ut det som är rent knas och se vad som är vettigt. Att ta till sig bra information. Och skaffa sig kunskap.

Om man anser att sunt förnuft = kunskap, så förstår jag varför man protesterar när "sunt förnuft" nämns som något självklart. Något man bara har.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

*KL*
Har varit med under hela tråden sedan den startade. Om man var osäker på vad NH innebär när man började denna tråd så är man ännu osäkrare nu A
Uttrycket Natural Horsemanship myntades om jag förtår det rätt av Perelli för c:a 30 år sedan. Problemet är nog att om man lägger beslag på ett uttryck, som översatt betyder naturlig hästhantering, blir det svårt att använda uttrycket i andra sammanhang eftersom det har den betydelsen som PP har gett den. B

Men om det finns någon vänlig själ som kan tala om vad det är (NH utan PPs betydelse) vore det tacksamt. Det vill säga, vad är grundtanken och grundfilisofin? C

Vad gäller sunt förnuft är det väldigt subjektivt, man får nästan lika många olika svar som man frågar D
Rolle
IpL
A/ Kanhända för att det inte är trådens ämne? ;)

B/ Själva uttrycket må vara lanserat av PP, men företeelsen som sådan fanns innan.

C/ Googla och läs! T ex Wikipedia/USA och svensk, svenska instruktörer, USA-dito som Ray Hunt, bröderna Bill & Tom Dorrance m fl. Även på Bukefalos(!) finns en och annan seriös deltagare som genom åren försökt förklara och beskriva.
Som du snabbt inser är området både brett och djupt.

D/ Sunt förnuft? Hur kan man ha det utan baskunskap i resp ämne?? Eventuell koppling till NH-negativa är en ren tillfällighet! :p

LIA
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

D/ Sunt förnuft? Hur kan man ha det utan baskunskap i resp ämne??

LIA

Hur menar du, hur kan sunt förnuft vara kopplat till kunskap? Okej en viss baskunskap och erfarenhet av att leva måste man ha, men i övrigt.


Har en människa sunt förnuft så applicerar denne det överallt och alltid. Man får inte black out och personlighetsförändring av att inte ha kunskaper i ett visst ämne. Snarare är det väl så att man får ta till sunt förnuft när man inte har kunskaper och visdom när det gäller ett visst ämne utan får förlita sig till andra erfarenheter, sin intuition, empati och logiska förmåga för att lösa problem som uppstår.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Filosofilexikonet, Forum 1988 :

Sunt förnuft är en vardaglig benämning på sådant förnuft som rör sig på en alldaglig och lättförståelig nivå. I lite mer detalj kan detta dels innebära en sund och normal förstånds- och omdömesförmåga, dels den allmänna meningen — det vill säga samlingen av de åsikter om världen och tillvaron i allmänhet som delas av alla med ett allmänt sunt förnuft.

Rolle
IpL
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

knapplån

Oj oj oj vad ni går igång, det är roligt att läsa och visar verkligen vilken nolltolerans som gäller här på Buke.
Om jag inte var på "gaffelhumör" skulle jag bara läsa och fnissa, men jag har lust att gaffla lite.

Få av er har knappt läsförståelse och tar mitt inlägg som kritik eller som att jag är NH-anhängare, när det enda jag säger är "måste vi gräla och kasta skit?". De flesta av er har ju uppenbart ett bra sätt att hantera sina hästar och då undrar jag vad det finns kvar att käbbla om, ni bara tjatar, samma sak om och om igen...

Jag tror att det är till min fördel att jag är ny som hästägare för det gör mig mer öppen för olika filosofier. Jag tycker att man kan opponera sig mot hur hästhantering lärs ut på många ridskolor (jag drar omöjligt alla ridskolor över en kam eftersom jag inte besökt alla) inte är okej när det kommer till att hantera en unghäst eller en problemhäst, och även den lugnaste snällaste häst kan bli en problemhäst i fel händer. Därför är det bra att ta hjälp av folk som har lång erfarenhet, oavsett om man säger sig tillhöra någon inriktiktning. En av mina coolaste läromästare är Henry Blake, som inte bekänner sig till någon inriktning utan pratar om kommunikation. Även Hempfling är en stor förebild. I övrigt har jag en dressyrtränare, en westerntränare och en ledarskapstränare att tacka för att jag kommit dit jag gjort med en häst som förmodligen gått till slakt om jag anammat mina ridskolekunskaper.

fio:
"Ja och ja och ja och ja men nej det kallas inte NH det kallas inte ett skit mer än just vad det är dvs okomplicerad hantering av hästen som för sjutton ingår i vanlig grundutbildning av häst, varken mer eller mindre!"

Förklara vad du menar med "vanlig grundutbildning". Gärna ingående, jag kanske kan lära mig något.

"För om man hanterar hästar som jag gör då är det tydligen NH och inget annat! Jag hanterade hästar såhär innan någon djävul i Sverige och USA ens hade hört talas om Parelli.."

Det här är ju inte ens sant, du behöver inte kalla ditt sätt att hantera hästar på för något alls, bestäm själv. Varför är det så jobbigt att det kallas för något? Vad är det som gör att du är så hatisk mot ordet NH, vad har du sett som är så hemskt? Snälla berätta!



lobelia:
"Så du menar att om hästen är snäll och välhanterad så är det per definition NH oavsett om man hört talas om NH eller inte, det är ju ett sätt att se det.
Så om hästen inte kan hanteras lös så, den bråkar och låter bli att respektera sin människa är det då per automatik "vanlig" hantering?"

Du kan inte ha läst ordentligt, eller så har du ingen läsförståelse, läs om, läs rätt!

axel:

"Jag har väldigt "lydiga" hästar, men inte för att jag utövar ngn kadaverdisciplin, utan för att de ska fungera."

Förklara vad du menar med kadaverdisciplin och beskriv gärna hur du tränar dina problemhästar!

"Jag har inga som helst problem med att hästen stannar vid min sida- den är där oavsett om jag springer eller stannar- det räcker."

Märk inte ord, jag vet att du är intelligent och att du vet vad jag menar.

sanio:

"Du har helt rätt, men en hel del gammla häst karlar har redan känslan med hästar."

Och då menar du att dessa har kunnat detta sen födseln? Deras kunskap och känsla kommer ju av att de hållit på med hästar under många många år.


solis:

"Inom NH förespråkas ju repgrimma (eller kanske är det en missuppfattning bland dem som utövar det?), vilken ju heller inte är ett särskilt milt hjälpmedel. För visst vore det väl lämpligt, när man utövar NH, att kunna göra det med enbart vanlig grimma, eller löst? Så "naturligt" som möjligt. När blev repgrimman "naturlig"?"

Många erkända hästhanterare, oavsett vad de kallar det, hanterar sina hästar löst, även de som bekänner sig till NH. Repgrimman är ju ett hjälpmedel, lika som inspänningstyglar, för att lära hästen något.
Repgrimman är grym (bra för att förtydliga...), jag har knutit en egen, tunnare variant, som är perfekt att ha under tränset på långtur. Jag binder hellre upp min häst i repgrimma än i vanlig grimma.
Sluta hacka på småsaker.


bravur68:

"Tycker för övrigt att NH är överflödigt (min åsikt) och ibland tangerar en del NH-fantaster över till att bidra till en överdrivet romaniserad bild utav hästahanteringen som jag nästan bara finner i dotterns Penny-tidningar... nu var jag stygg..."


Jättekonstigt uttalande, du får nog förklara vad du menar. Jag undrar om du tycker att NH som lära är överflödigt? Eller är det vissa övningar? Är det överflödigt att lära sig att hantera hästar? Rider din dotter på ridskola? Hur lär de sig att hantera hästar där?


Puh, nu orkar jag inte mer på ett tag

/Katja
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Det tycker nog ändå jag att man gör.

Sedan undrar jag om du tror att trad. hästhantering förespråkar hjälptyglar, skarpa bett mm mm?...

Nej jag tror inte att man förespråkar det...men att när problem uppstår så finns det inte särskilt mycket kunskap/erfarenhet att hämta information ifrån utan många är hänvisade till dom "enkla" (snabba) medlen att lösta problemen med.

Inom NH förespråkas ju repgrimma (eller kanske är det en missuppfattning bland dem som utövar det?), vilken ju heller inte är ett särskilt milt hjälpmedel. För visst vore det väl lämpligt, när man utövar NH, att kunna göra det med enbart vanlig grimma, eller löst? Så "naturligt" som möjligt. När blev repgrimman "naturlig"?...

Att repgrimman är det främsta verktyget beror ju på att NH har sitt ursprung i en tradition, hackamore-traditionen, (hackamore = repgrimma eller bosal med tillbehör) som bygger på en metod som repgrimman/bosalen (hackamoret) står för, helt enkelt ett kommunikationssystem som fungerar specifikt med hackamoret.

Hackamoret är ett verktyg som man använt flera hundra år (ja tom tusen år) för att utbilda ridhästar...man kan spåra hackamoret ända tillbaks till morerna....

Att jag ifrågasätter beror på att jag tycker det blir väldigt motsägande. Det ena felet ska tydligen rättfärdiga det andra, beroende på vilken inriktning man har. Repgrimma ska, efter vad jag förstått, rättfärdigas av att den ska vara ett hjälpmedel till förfining. Å andra sidan förväntar sig användaren av repgrimma att vi andra SKA kunna (och vilja) rida våra hästar helt utan hjälp till förfining. Alternativet kan ju vara man inte alls är insatt i vad dem hjälpmedel man ifrågasätter faktiskt har för funktion samt att man själv faktiskt inte besitter förmågan att använda hjälpmedel (vilka dem än är) på rätt sätt och därför ifrågasätter andras användning av dem pga brist på förståelse.
Bara en tanke...

Fast ingen kan ju träna en häst utan ett hjälpmedel (förutom möjligen Hempfling då)....repgrimman är ett sånt hjälpmedel...precis som bettet för dressyren....sedan om det används (gäller ju även bett) på ett korrekt sätt så kan man i förlängningen rida helt utan...men man måste börja med något...

Enligt hackamore-traditionen (den gamla ursprungliga) så används inte bettet alls förrän hästen är "färdig"...dvs när man inte längre behöver tyglarna för att visa/hjälpa hästen förstå...därför har även NH (som jag tolkar det) kommit att handla väldigt mycket om förmågan att använda verktygen (man använder ju även bett inom NH) på ett sätt så att dom i förlängningen inte behövs...
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Hur menar du, hur kan sunt förnuft vara kopplat till kunskap? Okej en viss baskunskap och erfarenhet av att leva måste man ha, men i övrigt.
Hur ska du ha det? Har jag fel (som vanligt :crazy: ) eller ...

Har en människa sunt förnuft så applicerar denne det överallt och alltid. Man får inte black out och personlighetsförändring av att inte ha kunskaper i ett visst ämne. Snarare är det väl så att man får ta till sunt förnuft när man inte har kunskaper och visdom när det gäller ett visst ämne utan får förlita sig till andra erfarenheter, sin intuition, empati och logiska förmåga för att lösa problem som uppstår.
Är det därför NH-hatarna alltid hänvisar till "sitt sunda förnuft"?
Ursäkta, men jag kunde inte låta bli. :angel:
Man blir smått spetsig av att läsa alla inlägg utan nödvändiga kunskaper i det ämnet.

Tillbaka till trådens ämne, ledarskap! ;)

LIA
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

"Inom NH förespråkas ju repgrimma (eller kanske är det en missuppfattning bland dem som utövar det?), vilken ju heller inte är ett särskilt milt hjälpmedel. För visst vore det väl lämpligt, när man utövar NH, att kunna göra det med enbart vanlig grimma, eller löst? Så "naturligt" som möjligt. När blev repgrimman "naturlig"?"

Många erkända hästhanterare, oavsett vad de kallar det, hanterar sina hästar löst, även de som bekänner sig till NH. Repgrimman är ju ett hjälpmedel, lika som inspänningstyglar, för att lära hästen något.
Repgrimman är grym (bra för att förtydliga...), jag har knutit en egen, tunnare variant, som är perfekt att ha under tränset på långtur. Jag binder hellre upp min häst i repgrimma än i vanlig grimma.
Sluta hacka på småsaker.

Men här måste du väl ändå skämta? Du binder väl inte hästen hellre i en repgrimma än en vanlig grimma? Varför?

Och jag undrar på vilket vis repgrimman är ett hjälpmedel för att lära hästen något? För att hålla fast en häst som vill sticka ja, men annars? Den är ju bara jätteskarp?

Om det är för "förfining" så tycker jag den verkar lika "värdelös" som sporrar, man har missat så mycket på vägen om man behöver ta till den som "förfining" (dvs tydligare än vanlig grimma, vilket jag helt köper!) att det är lika bra att starta om - om man har som mål att ha hästen lös, då har man ju missat massa kroppspråk om man behöver ta i grimman och det inte fungerar lika bra med en vanlig snäll grimma? Men som kraftredskap är både sporrar och repgrimma bra om man vill gå den vägen.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Nej jag tror inte att man förespråkar det...men att när problem uppstår så finns det inte särskilt mycket kunskap/erfarenhet att hämta information ifrån utan många är hänvisade till dom "enkla" (snabba) medlen att lösta problemen med.



Att repgrimman är det främsta verktyget beror ju på att NH har sitt ursprung i en tradition, hackamore-traditionen, (hackamore = repgrimma eller bosal med tillbehör) som bygger på en metod som repgrimman/bosalen (hackamoret) står för, helt enkelt ett kommunikationssystem som fungerar specifikt med hackamoret.

Hackamoret är ett verktyg som man använt flera hundra år (ja tom tusen år) för att utbilda ridhästar...man kan spåra hackamoret ända tillbaks till morerna....



Fast ingen kan ju träna en häst utan ett hjälpmedel (förutom möjligen Hempfling då)....repgrimman är ett sånt hjälpmedel...precis som bettet för dressyren....sedan om det används (gäller ju även bett) på ett korrekt sätt så kan man i förlängningen rida helt utan...men man måste börja med något...

Enligt hackamore-traditionen (den gamla ursprungliga) så används inte bettet alls förrän hästen är "färdig"...dvs när man inte längre behöver tyglarna för att visa/hjälpa hästen förstå...därför har även NH (som jag tolkar det) kommit att handla väldigt mycket om förmågan att använda verktygen (man använder ju även bett inom NH) på ett sätt så att dom i förlängningen inte behövs...

Om repgrimman bara är ett hjälpmedel som alla andra, varför kan man då inte använda ett mildare hjälpmedel? Det är väl få som har kunskap nog att hantera en grimma (inklusive häst :D) som behöver den extra skärpan som en repgrimma ger?
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Oj, detta hade ju inte mycket med ledarskap att göra :o Men jag har aldrig riktigt fattat meningen med repgrimma när man ändå vill hantera hästen med kroppspråket. Den är ju så skarp om den används fel?

Någon pratade om bettet i dressyren - tränsbettet här motsvarar väl isf en vanlig grimma och inte börjar man ju med ett skarpare bett för att ha kontroll någon gång om hästen eventuellt slutar lyssna och man behöver dra i munnen (vilket ju hela ridutbildningen går up - att använda handen mindre och mindre)?

Någon som förstår min frågeställning :o Eller så kanske jag borde låta tråden återgå till ursprungsämnet :o
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Men här måste du väl ändå skämta? Du binder väl inte hästen hellre i en repgrimma än en vanlig grimma? Varför?

Och jag undrar på vilket vis repgrimman är ett hjälpmedel för att lära hästen något? För att hålla fast en häst som vill sticka ja, men annars? Den är ju bara jätteskarp?

Om det är för "förfining" så tycker jag den verkar lika "värdelös" som sporrar, man har missat så mycket på vägen om man behöver ta till den som "förfining" (dvs tydligare än vanlig grimma, vilket jag helt köper!) att det är lika bra att starta om - om man har som mål att ha hästen lös, då har man ju missat massa kroppspråk om man behöver ta i grimman och det inte fungerar lika bra med en vanlig snäll grimma? Men som kraftredskap är både sporrar och repgrimma bra om man vill gå den vägen.


Jag skämtar aldrig, är nog rätt humorbefriad.

Såg nu att du läst Fiadors inlägg om repgrimma och hon/han har mycket mer koll än vad jag har på den biten, ser jag.

Självklart binder jag inte upp min häst t ex på fjället i vanlig grimma, om den går sönder, då har jag ingen häst. Jag lär honom att stå uppbunden utan att slita och dra och om det händer något hinner jag dit och lösa upp säkerhetsknuten på grimskaftet.

En rätt utnyttjad repgrimma är inte starkare än den hand som använder den, liksom andra hjälpmedel.
I allra första början, innan jag och hästen lärt känna varandra, lyssnade han inte ett dugg om jag hade honom i vanlig grimma, repgrimman gjorde honom mer lyhörd pga trycket.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Oj, detta hade ju inte mycket med ledarskap att göra :o Men jag har aldrig riktigt fattat meningen med repgrimma när man ändå vill hantera hästen med kroppspråket. Den är ju så skarp om den används fel?

Någon pratade om bettet i dressyren - tränsbettet här motsvarar väl isf en vanlig grimma och inte börjar man ju med ett skarpare bett för att ha kontroll någon gång om hästen eventuellt slutar lyssna och man behöver dra i munnen (vilket ju hela ridutbildningen går up - att använda handen mindre och mindre)?

Någon som förstår min frågeställning :o Eller så kanske jag borde låta tråden återgå till ursprungsämnet :o


Jo, jo, nu är jag med på din frågeställning. Jag kan bara svara för mig själv och min häst lyssnade inte överhuvudtaget i början, han gick liksom inte att få kontakt med och då var repgrimman ett bra hjälpmedel för jag fick honom att fatta att det var någon som ville ha hans uppmärksamhet i andra änden av repet.
Idag behöver jag inte använda den till det, utan bara på turridning!
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Kan du inte tona ner lite visa lite hyfs och sluta idiotförklara merparten här. Om du ogillar min tolkning av vad du skriver så kan du kanske med din tydligen enorma begåvning förklara vad jag tolkat fel. Hur jag än vrider och vänder på det så ändrar det inte min tolkning. Kanske det är din förmåga att göra dig förstådd som fallerar. Det ligger nära till hands att tro om alla missförstår dig.
 
Sv: Ledarskap, viktigt?

Självklart binder jag inte upp min häst t ex på fjället i vanlig grimma, om den går sönder, då har jag ingen häst. Jag lär honom att stå uppbunden utan att slita och dra och om det händer något hinner jag dit och lösa upp säkerhetsknuten på grimskaftet.

Menar du att du binder upp hästen i repgrimma när du är på fjället?



En rätt utnyttjad repgrimma är inte starkare än den hand som använder den, liksom andra hjälpmedel.
I allra första början, innan jag och hästen lärt känna varandra, lyssnade han inte ett dugg om jag hade honom i vanlig grimma, repgrimman gjorde honom mer lyhörd pga trycket.

Om en häst börjar lyssna när man använder skarpare bett eller grimmor så tolkar jag det som att det känns så pass mycket, gör ont helt enkelt, så att hästen väljer att lyda.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: AbCdE
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 429
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 892
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 285
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp