Ledigheter - barn och familj långt borta

Skönt att jag inte var själv med mina tankar. I den bästa av världar så får ju alla som de vill och jag är inte den som är den och har tagit alla obekväma dagar utom två under den tiden jag har jobbat där, men känner att jag inte har lust att jobba hela julen oxå bara för att jag inte har barn. Vi är två i min arbetsgrupp som inte har någon förtur enligt min chefs regler.
 
Självklart ska alla dela lika. De med barn får använda sina föräldraledighetsdagar och ansöka i god tid om de vill använda dessa.
 
Tycker att det är självklart att om man har ett jobb där det krävs att man finns på plats alla dagar på året så jobbar de anställda enligt ett rullande schema. Accepterar man inte det så får man byta till ett jobb där det inte krävs.

Oj så lätt det låter, bara byta jobb liksom.
 
Jag tycker det är helt galet att man kan söka föräldraledighet på helgdagar utan att kunna bli nekad. Att istället för att bara ha ett rullande schema så ska kollegor offra sig, eller företaget behöva använda vikarier i onödan. Vikarier som inte fungerar på alla arbetsplatser.

Har man ett jobb som innebär jobb på ob-tider och helgdagar så borde man snällt få acceptera att man har ett jobb som innebär just det. Och ja jag vet att lagen ser ut som den gör, det är den det är fel på. Även om jag också har svårt att förstå hur man kan göra så mot sina kollegor.
 
@Breaktown Även om jag kan förstå vad du menar så är min enkla fråga vad de föräldrar ska göra som inte får ledigt på helgdagar när dagis har stängt?

Det finns säkerligen barn som har två föräldrar som tvingas jobba på helgdagar, alternativt bara har en förälder, och dessutom inte har några som kan ta hand om barnet under tiden. Då bör man givetvis med särskilda skäl eller något kunna söka ledighet. Men mina (visserligen högst empiriska) erfarenheter från arbetsplatser är att dessa är väldigt sällsynta. Det har i del allra flesta fall rört sig om föräldrar som anser att deras barns rätt att fira ex jul med alla sina familjemedlemmar väger tyngre än allt annat.

Om det skulle vara ett jätteproblem så undrar man ju vad föräldrar med aningens äldre barn gör. Hur gör alla ensamstående föräldrar till åttaåringar som tvingas jobba julafton? På något sätt löser det ju sig uppenbarligen.
 
Ensamstående föräldrar och stängt dagis är absolut ett problem jag kan förstå som är knepigt att lösa om man dessutom inte har ett kontaktnät som skulle kunna ställa upp någon dag om året. Så är inte fallet på mitt jobb och vi hade en tjej som hade lite av detta problem, men hon var oxå anställd med andra villkor just pga sitt barn gällande arbetstider. Detta motsätter jag mig inte alls och inte heller användandet av föräldradagar som ansöks om i tid, även om det inte uppskattas av kollegor om man sätter det i system att ta ledigt typ julhelgen varje år.
 
Jag tycker det är helt galet att man kan söka föräldraledighet på helgdagar utan att kunna bli nekad. Att istället för att bara ha ett rullande schema så ska kollegor offra sig, eller företaget behöva använda vikarier i onödan. Vikarier som inte fungerar på alla arbetsplatser.

Har man ett jobb som innebär jobb på ob-tider och helgdagar så borde man snällt få acceptera att man har ett jobb som innebär just det. Och ja jag vet att lagen ser ut som den gör, det är den det är fel på. Även om jag också har svårt att förstå hur man kan göra så mot sina kollegor.
Det är inget fel på lagen. Den är skriven så just för sådana situationer. Dvs när man måste vara ledig för att ta hand om sitt barn för annan omsorg saknas.

Vad är alternativet annars? Lämna tvååringen hemma själv?

Visst kan man söka annat jobb men skulle alla föräldrar kräva jobb med bara kontorstider mån-fre så hade det blivit problem det också.

En kollega är förhoppningsvis vuxen nog för att förstå att man inte kan lämna en tvååring hemma själv.
 
Det är inget fel på lagen. Den är skriven så just för sådana situationer. Dvs när man måste vara ledig för att ta hand om sitt barn för annan omsorg saknas.

Vad är alternativet annars? Lämna tvååringen hemma själv?

Visst kan man söka annat jobb men skulle alla föräldrar kräva jobb med bara kontorstider mån-fre så hade det blivit problem det också.

En kollega är förhoppningsvis vuxen nog för att förstå att man inte kan lämna en tvååring hemma själv.

Som jag sa, vid särskilda skäl ska det absolut gå att få ledigt. Det är inte samma sak som att alla föräldrar slentrianmässigt alltid oavsett ska få föräldraledigt på julafton bara för att man söker.

Hur gör alla föräldrar till tvååringar som jobbar söndagar när dagis är stängt? Lämnar de tvååringen hemma? Det är lustigt att det skulle vara just julafton och nyårsafton som alltid är stört omöjliga att lösa.
 
Det finns säkerligen barn som har två föräldrar som tvingas jobba på helgdagar, alternativt bara har en förälder, och dessutom inte har några som kan ta hand om barnet under tiden. Då bör man givetvis med särskilda skäl eller något kunna söka ledighet. Men mina (visserligen högst empiriska) erfarenheter från arbetsplatser är att dessa är väldigt sällsynta. Det har i del allra flesta fall rört sig om föräldrar som anser att deras barns rätt att fira ex jul med alla sina familjemedlemmar väger tyngre än allt annat.

Om det skulle vara ett jätteproblem så undrar man ju vad föräldrar med aningens äldre barn gör. Hur gör alla ensamstående föräldrar till åttaåringar som tvingas jobba julafton? På något sätt löser det ju sig uppenbarligen.

Och du tror inte att det kan bli svårt att skriva sådana regler så att de fungerar och följs? För min del handlar det inte särskilt mycket om vilken dag det handlar om utan det är det rent praktiska. En 8-åring kan ju faktiskt vara ensam hemma alternativt ta tåg/buss/flyg/whatever till eventuella släktingar. Det kan inte en 3-åring.
 
Hur gör alla föräldrar till tvååringar som jobbar söndagar när dagis är stängt? Lämnar de tvååringen hemma? Det är lustigt att det skulle vara just julafton och nyårsafton som alltid är stört omöjliga att lösa.

Du tror inte att det är något lättare att hyra in en barnvakt en random söndag i september jämfört med julafton eller nyårsafton?

Och just det, har jag barn-vecka och har helgpass så tar jag semester, lägger in om kompledigt, byter arbetspass eller "hyr in" en barnvakt. Tyvärr är det ju inte alltid ens kollegor vill byta till sig jobb på julafton och/eller nyårsafton jämfört med vanliga helger där det spelar mindre roll.

(Notera att det här är ännu inget problem i mitt fall. Jag jobbar mån-fre julveckan men då är dottern hos sin pappa. Nyårsafton och -dagen är svårare men jag har lagt in om semester och håller tummarna för det. Annars kommer jag faktiskt lägga in om föräldraledigt.)
 
Jag tycker också att det är bra att det finns en nödlösning för ensamstående föräldrar eller när det kör ihop sig och man inte kan be någon nära passa barnen men att kunna kräva ledigt på alla helgdagar trots att det egentligen ingår i arbetet bara för man har barn... nä det är inte okej någonstans! Jag är ju någons barn, varför ska jag behöva jobba alla helgdagar bara för jag inte har några egna? Jag tycker det borde vara så att är man föräldraledig på julafton så kan man inte vara ledig nyårsafton/midsommarafton osv. Och att man inte kan kräva det året efter utan då får man jobba den dagen så någon annan slipper.
Jag kan inte förstå varför man plötsligt är så himla special bara för man skaffar barn, då ska man plötsligt ha en massa förmåner och ingen får ifrågasätta för "det är ju barn det handlar om"! Man väljer väl själv att skaffa barn och då får man ta konsekvenserna av eventuella problematiska situationer men man kan väl inte förvänta sig att alla andra ska jobba runt en så man alltid får fira jul, nyår, midsommar och födelsedagar men sina ungar? Jag har verkligen inga problem med att byta pass med mina kollegor oavsett anledning om det funkar för mig men jag förutsätter att dom inte ser dom en rättighet utan som en bonus att jag ställer upp och att man inte gnäller och knorrar om ingen annan kan.
 
Som jag sa, vid särskilda skäl ska det absolut gå att få ledigt. Det är inte samma sak som att alla föräldrar slentrianmässigt alltid oavsett ska få föräldraledigt på julafton bara för att man söker.

Hur gör alla föräldrar till tvååringar som jobbar söndagar när dagis är stängt? Lämnar de tvååringen hemma? Det är lustigt att det skulle vara just julafton och nyårsafton som alltid är stört omöjliga att lösa.
Vi har förskola på lördagar och söndagar men inte på helgdagar. Inget konstigt alls.
 
Vi har förskola på lördagar och söndagar men inte på helgdagar. Inget konstigt alls.

Så vitt jag vet har man som förälder ingen rätt till barnomsorg på helger och helgdagar, även om kommunerna ska "sträva efter det". Men det vore väl jättebra om barnomsorg erbjöds även på helgdagar. Problemet löst.
 
Och du tror inte att det kan bli svårt att skriva sådana regler så att de fungerar och följs? För min del handlar det inte särskilt mycket om vilken dag det handlar om utan det är det rent praktiska. En 8-åring kan ju faktiskt vara ensam hemma alternativt ta tåg/buss/flyg/whatever till eventuella släktingar. Det kan inte en 3-åring.

Svårt säkert, men knappast omöjligt. Och nuvarande system fungerar ju inte heller. Och jag tror faktiskt inte att Sveriges alla åttaåriga barn till ensamstående föräldrar lämnas ensamma hemma på julafton.
 
Så vitt jag vet har man som förälder ingen rätt till barnomsorg på helger och helgdagar, även om kommunerna ska "sträva efter det". Men det vore väl jättebra om barnomsorg erbjöds även på helgdagar. Problemet löst.
Jag har all förståelse för mina kollegor men jag kan ärligt säga att jag inte hade lämnat mitt barn för en heldag på förskolan på julafton.

Så empatilös kan man väl som vuxen ändå inte vara? Att kräva att ett barn skall vara på förskolan på julafton bara för att vuxna individer absolut tycker det skall vara 100% rättvist?
 
Och vidare kan man vara ute i så god tid att ansöka om föräldraledighet kan man väl vara ute i lika god tid och hitta en barnvakt/släkting/vän. Absolut är det väl inte idealt för barn att inte fira t.ex. julafton med sin förälder men jag tycker faktiskt inte att jag ska behöva lida för det bara för jag inte har barn, jag har ju min familj som jag vill fira med också. Och är det så kinkigt att man absolut inte kan/kan tänka sig att ha barnvakt över helgdagar så får man helt enkelt ha ett jobb där det inte ingår helgarbete.
 
Jag har all förståelse för mina kollegor men jag kan ärligt säga att jag inte hade lämnat mitt barn för en heldag på förskolan på julafton.

Så empatilös kan man väl som vuxen ändå inte vara?
Fast varför ska jag i såna fall aldrig få fira julafton med min familj? Tror du att jag saknar min familj mindre för jag är vuxen? Absolut tänker nog barn annorlunda men är det ett återkommande problem med barnpassning under helgdagar så tycker jag faktiskt att föräldern får ta det ansvaret och lösa det genom alternativ passning eller jobb-byte, jag tycker inte att det är rätt att jag konstant ska behöva anpassa mig runt någon annans barn. Enstaka gånger kan hända vem som helst som blir sjuk eller liknande men banne mig tänker jag inte ta alla helgdagar för någon annan har skaffat barn!
 
Svårt säkert, men knappast omöjligt. Och nuvarande system fungerar ju inte heller. Och jag tror faktiskt inte att Sveriges alla åttaåriga barn till ensamstående föräldrar lämnas ensamma hemma på julafton.

Men alltså hur gnällig är det rimligt att en vuxen människa är för att man får jobba på julafton? Jag kommer jobba på julafton i år och jag är helt obekymrad över saken.
Jag tror att ensamstående föräldrar med 8-åringar försöker skicka sina barn till släktingar över julen om de inte kan ta ut semester eller kompledigt.

Som sagt, jag förstår att det kan upplevas som orättvist men jag ser tyvärr inga rimliga alternativ till det.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 951
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 604
Senast: Angua
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 483
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp