Bukefalos 28 år!

Ledigheter - barn och familj långt borta

Jag hade inte haft problem med att lämna på förskola andra röda dagar. Men just julafton tycker jag att barnen skall få vara med någon förälder.

Vi har som sagt ingen förskola på röda dagar. Då jag jobbar tidigt och min man sent så brukar han ta föräldradagar då jag ändå är hemma hyfsat tidigt från jobbet.

Tycker det är en ganska bra kompromiss för man kan ju inte lämna en tvååring, en fyraåring och sexåring själva hemma.

Det här är den andra julen sen vi separerade och vi fortsätter med varannan-jul-konceptet så dottern kommer få fira med en förälder. Men om det skulle vara så att det på "min" jul blir jobbtvång för mig så hade jag faktiskt sett till att dottern fått fira julen med mina föräldrar. Dottern hade varit nöjd oavsett och då är jag nöjd.
Vi har inte dagis ens på vanliga helger eller efter klockan 18 på vardagarna.
 
Det är där det rätt ofta haltar. Jag har oftast jobbat på kvinnodominerade arbetsplatser där majoriteten har barn. Jag har frivilligt jobbat de flesta jul, påsk och midsommaraftonar (massa pengar☺) men jag blir rätt less på att man ALLTID förväntas "ställa upp" och ta storhelger, klämdagar, flytta sin semester och att man skuldbelägger "men tänk på baaarnen" (som oftast har två föräldrar) när man själv råkar vilja ha önskemål om ledighet eller hur passen är fördelade.

Det tycker jag faktiskt är rätt icke-kollegialt. (Är det ens ett ord? :confused: ) Konceptet alltså att dina kollegor tar ut föräldraledighet trots att den andre föräldern är hemma.
 
Men hur ska AG lösa det på nåt annat sätt om man t.ex. är 5 fastanställda, 3 har barn och ansöker om föräldraledighet som inte verkar gå att neka.? Det går inte att anställda någon vikarie?
Det är väl ändå inte någon direkt överraskning för AG att detta problem uppstår år efter år vid samma tidpunkter?

Tycker inte att det är vare sig de som är föräldrar eller de som är icke föräldrar som får lösa problemet.

Alla skall ha möjlighet att få vara lediga när de vill då och då.

Nu hade inte jag med mina förutsättningar som förälder krävt att vara ledig varje jul (jag brukar ju vara den som jobbar röda dagar hos oss) men om man inte har något val som förälder så har man inte.

Då får faktiskt AG se till att lösa problemet.
 
Ja
Det tycker jag faktiskt är rätt icke-kollegialt. (Är det ens ett ord? :confused: ) Konceptet alltså att dina kollegor tar ut föräldraledighet trots att den andre föräldern är hemma.
Ja Just nu är storhelger inte ett problem där jag är nu (semestrar dock) men visst har det varit så tidigare. Oftast så har jag inte brytt mig eftersom jag velat jobba, men då märks det extra väl de gånger man hade velat ha det. Som när man jobbat mycket under påsk, midsommar och jul men man månader i förväg verkligen ber om att inte behöva jobba nyårskvällen/natt pga hunden och folk ändå gnäller. Då händer det att jag ruttnar.
 
Undra om mina kollegor gnäller över sin ledighet? Vi kan inte välja alls när vi får ledigt. Då alla har ledig samtidigt. Vilket betyder klämdagar, över jul och nyår och tre fyra veckor på sommaren.
 
Ja Just nu är storhelger inte ett problem där jag är nu (semestrar dock) men visst har det varit så tidigare. Oftast så har jag inte brytt mig eftersom jag velat jobba, men då märks det extra väl de gånger man hade velat ha det. Som när man jobbat mycket under påsk, midsommar och jul men man månader i förväg verkligen ber om att inte behöva jobba nyårskvällen/natt pga hunden och folk ändå gnäller. Då händer det att jag ruttnar.

Det förstår jag absolut! Jag brukar av den anledningen försöka vara extra flexibel de veckor som dottern är hos sin pappa. Det handlar om att ge och ta.
Sen skiljer det sig såklart mellan arbetsplatser. På mitt verksamhetsställe är vi typ 150-180 anställda. Det finns liksom marginaler de allra flesta av årets dagar.
 
Det är där det rätt ofta haltar. Jag har oftast jobbat på kvinnodominerade arbetsplatser där majoriteten har barn. Jag har frivilligt jobbat de flesta jul, påsk och midsommaraftonar (massa pengar☺) men jag blir rätt less på att man ALLTID förväntas "ställa upp" och ta storhelger, klämdagar, flytta sin semester och att man skuldbelägger "men tänk på baaarnen" (som oftast har två föräldrar) när man själv råkar vilja ha önskemål om ledighet eller hur passen är fördelade.
Samma här, jag jobbar gärna julafton varenda år för att jag tycker att det är ok men jag gillar inte att tas för given.

Hos oss har vi en inofficiell deal att folk utan barn jobbar jul och folk med barn jobbar nyår och naturligtvis kan man byta sinsemellan så att ingen blir ledsen men det är ju svårare på en mindre arbetsplats.
 
Hos oss har vi också väldigt mycket dom tendenserna med att det tas för givet av kollegor med barn att vi som inte har barn snällt ska byta runt så dom kan vara lediga fram för allt jul, då våra chefer lägger schema efter samma rutiner som resten av året och nekar all ledighet om man inte själv löst det med ersättare undantaget föräldraledigheten så klart.
Och jag tycker det är ett bra system vi som inte har barn ska inte tvingas jobba alla jular bara för det är andra som skaffat barn. Har man däremot så pass små barn att det finns föräldraledighet att ta ut så har jag inga problem att dom använder den även under storhelger, men föräldrar ska inte ha förtur på semesterdagar för att dom är föräldrar.

/Camilla
 
Har själv inte den typen av jobb, men jag ser det inte som att millimeterrättvisa skapar bästa förutsättningarna per automatik. Det beror väl på vad alla vill, är det inte ganska rimligt att man anpassar sig något efter människors förutsättningar och viljor i första hand och rättvisa i andra? En ensamstående förälder kanske inte nödvändigtvis måste jobba just julafton. Brukar det inte dessutom ofta vara så att vissa vill ta högtider pga OB, ska man i så fall även strunta i folk som vill jobba i rättvisans namn?
Hos oss är det i alla fall klart färre som vill jobba storhelgerna än vad det är som vill vara lediga, så hade man inte kört milimeterrättvisa hos oss så hade vi barnlösa jobbat alla storhelger och vanliga helger året runt medan föräldrarna jobbat mån-fre...

/Camilla
 
Självklart har alla samma rättigheter vad gäller planerad ledighet. Det finns för mig inga förturer p g a barn, skollov etc.

Man får väl helt enkelt vädja till sina kollegor om man vill byta pass.
 
Ett alternativ är ju att TS byter till ett jobb där man per automatik är ledig på julafton. :sneaky: Jag har tack och lov inga barn, och kan störa mig enormt på att "alla" ska ha föräldraledigt i tid och otid - men det är bara att gilla läget... jag gillar ändå principen att föräldrar har rätt att vara lediga med sina barn.

Nu är det inget problem för mig, vi jobbar inte julafton på min arbetsplats. Skulle vi gjort det skulle jag inte ha något emot det heller. Det de handlar om är att chefen tycker att det är självklart att de med barn och de med familj långt borta ska vara lediga under tex julhelg och klämdagar. Det lämnar endast ett fåtal personer kvar att jobba om alla de andra vill vara lediga. Då helgdagar generellt inte stör mig att jobba på har jag jobbat alla utom 2 under de 2,5 åren jag jobbat där - för att ingen annan velat.

Och jag är inte främmande för att byta jobb om skorna inte passar. Ville mest kolla vad som var brukligt och vilka tankar folk har kring detta.
 
@Tora fast om problemet uppstår år efter år för att dom som har barn alltid tar ut sin onekbara ledighet under julen trots att helgarbete egentligen ingår i anställningen så anser inte jag att det är okej.
Fast föräldraledighet finns just för att underlätta för föräldrarna.

Sen gäller det ju inte för resten av barnets liv utan under några år. Efter det får ju den föräldern söka semester som alla andra.

Dessutom för att få beviljad föräldraledighet (om man inte går ner i arbetstid) efter att barnet är 18 månader så måste man ha föräldradagar kvar att ta ut.
 
Dom allra flesta barnen har 2 föräldrar så om den ena kommer hem senare på julafton vad gör det?
Kollar man på SCB så har dom flesta barnen mellan 1-8 år sammanboende föräldrar med gemensam vårdnad.
 
Ptja, du har absolut en poäng i det. Vill man garanterat vara ledig, förälder eller inte, så är den lösningen absolut enklast ;)

För mig är det rätt självklart att de arbetstider man kan förvänta sig i ett visst yrke är en av faktorerna som man tar hänsyn till vid sitt yrkesval. Om man som jag tex är extremt morgontrött, så är det ju rimligt att undvika att välja yrken som vanligtvis innefattar tidiga morgnar.

Om årets högtider tillsammans med familjen är det viktigaste i livet, verkar det ju lämpligt att välja något av de många yrken som inte innefattar att man jobbar på sådana helger.
 
Det är ju just det. Vad är värst, att ett barn får tillbringa del av julafton på dagis, eller att en 22-åring får tillbringa julhelgen 100 mil bort från all familj och släkt eftersom det där barnet absolut inte kunde vara på förskolan. Eller som det kan vara nu, absolut inte kunde fira del av julafton med bara en av sina föräldrar. Minst lika empatilöst tycker jag.

Fast som vuxen kan du faktiskt söka ett annat jobb. Du har många alternativ,
barnet har inget. Du kan tycka att förälderna är dum men se till barnet.

Det jag funderar på är om ni resonerar likadant om sjukskrivna?
Att de är dumma som låter er ta in vikarier osv.
 
@Pontevecchio men snälla vad har sjukskrivna med de här att göra?
Om du inte kan se skillnad på föräldrar som tycker att dom ska ha förtur på helgdagar över andra bara för dom valt att skaffa barn och folk som är sjukskrivna (inte något man väljer) så vet jag inte ens vad jag ska säga....
 
Fast som vuxen kan du faktiskt söka ett annat jobb. Du har många alternativ,
barnet har inget. Du kan tycka att förälderna är dum men se till barnet.

Det jag funderar på är om ni resonerar likadant om sjukskrivna?
Att de är dumma som låter er ta in vikarier osv.

Man kan ju vända på det som @Petruska säger. Tycker man att högtidshelgerna är viktigast för familjen så kan man ju välja ett jobb där man är ledig på helger.

Att vara sjukskriven går väl ändå inte att jämföra. Det är ju knappast nåt man väljer att bli och kan ju ofta vara över längre tid = större mening att ta in vikarie.
Fast skulle någon vara sjukskriven varje år runt jul tror jag att många skulle bli irriterade.
 
Senast ändrad:
Fast vad ska en förälder som inte får barnomsorg göra?
Alla har inte mor/farföräldrar som kan ta hand om ett barn 8 timmar och barnvakt en julafton är inte direkt plättlätt.

Alla har olika förutsättningar, lagen ger en olika rättigheter (av en anledning!!)
Vad är det att gnälla om?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 442
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skapar nytt nick då jag inte vill att någon ska veta vem jag är. Skulle någon komma på det ändå så är jag tacksam om denne håller det...
Svar
11
· Visningar
2 638
Senast: Angua
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 569
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 401
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp