Linda Svansen!

caballus

Trådstartare
Hur gör ni när ni lindar svansen egentligen?

Det är EN sak jag garanterat inte lyckats lära mig ännu (allting bara gliiiiider ner) :o :crazy: så fram med tipsen för här ska lindas! :banana:
 
Förlåt - men nu har jag suttit och läst din tråd fem gånger och de första fyra gångerna lästa jag "Linda Svenson". :)

Vaddå trött en söndagsmorgon! :angel:

Tyvärr så är jag rätt värdelös på att linda svans/svenson... ;) Har alrig behövt att göra det på mina egna som tur är.

/C
 
Hmm...jag har råkat ut för samma sak som övanståeende :D *trött*

Nu till din fråga: :p

Jag lindar ytterst sällan svansar,men dom få gånger har gjorde haf jag tagit en linda...lindat ett par varv..den "lagt över" en bit av svansen som "stop"...å sen fortsatt lite (Gud va invecklat de blev... :crazy: :D)
 
Förlåt - men nu har jag suttit och läst din tråd fem gånger och de första fyra gångerna lästa jag "Linda Svenson".

haha jag med...
fast jag läste Linda Svansén...
 
"Linda Svenson"
:rofl: :rofl: :rofl:

Ok, frågan var hur ni gör när ni lindar hästens svans, men ni får hemskt gärna också svara på hur ni går tillväga när ni försöker linda "Linda Svenson" :angel:
 
När du lindat ett par varv överst runt svansroten tar du överhåren av svansen och viker uppåt. Linda ett par varv där och sedan fortsätter du att linda hela svansroten. Den tagelmängd som ligger uppåt låser fast lindan så att den inte glider ner. Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Jag bara lindar som vanligt. Som om det vore ett ben, fast jag lindar aningen lösare (har varit med om en häst som haft för hårt lindad svans = blodstopp = svansen lossnade).

Jag börjar högst upp och lindar neråt och sen uppåt igen. Funkar prima :)
 
Har provat att "linda som man lindar ett vanligt ben" men lindan vill inte sitta kvar där den ska, och man kan inte dra åt för kung och fosterland heller för då stryps blodförsörjningen i svansen. :crazy:
 
Har provat att "linda som man lindar ett vanligt ben" men lindan vill inte sitta kvar där den ska, och man kan inte dra åt för kung och fosterland heller för då stryps blodförsörjningen i svansen. :crazy:

Vad lindar du med för linda?
 
Du tar precis som många sagt redan några strån från svansen och viker upp, så att det fungerar som ett stopp. Ta från "baksidan" av svansen, för det blir inte snyggt annars när du tar av den... :D När du är klar kan du vika upp en bit av lindan över knuten/kardborren för att det ska hålla. :) Linda på!
 
Vad lindar du med för linda?

Tror inte det spelar så stor roll vilken linda jag använder, eftersom hela rasket HALKAR ner.

En elastisk linda skulle jag aldrig använda i svansen under så långa transporter, en vanlig bomullslinda halkar ner och då trpr jag knappast att en mindre elastisk linda lär göra jobbet bättre än så.

Utan det svaret jag fick ovan och under ditt inlägg - att vika upp en lock av svansen i lindan - är nog det svar jag var ute och fiskade efter. Tack ändå för att du lägger ner energi på att lära mig linda svansen ;)
 
Är "utställningslindare" så här viks inga hår inte ;)

först flätas svansen från rot till topp och fästs med gummiband (oftast vanliga, inte manband) dvs d blir en inbakad runt roten men inte med tunna tageltussar underifrån utan hela svansen (om ni fattar?).

Sedan en elastisk (hög elastisk, den stryper inte blodet om den läggs rätt) linda som börjar lindas strax under svansrotens början för att gå upp ngt varv längst upp och sedan ned till svansrotensslut och fästs (lindan är slut).

Sedan viks svansen upp vid svansroten och man börjar linda mitt på, ned runt svansrotsslutet och upp igen, ev så viks svansens sista bit nedåt igen om den är lång.

Vit svans och grisig häst får plastpåse runt svansen oxå;)
 
Jag brukar aldrig linda svansen, behöver jag det så köper jag ett svanskydd. Minns på en dressyrtävling för några år sedan en tjej som åkte från södra delarna av ön och skulle in till stan för att tävla. Hon hade lindat svansen på sin häst... MEN för hårt.
Så när on tog av lindan så följde håren med.. hon hade stasat hela svansen så håren hade släpt.. stackars häst. Så jag skulle aldrig linda.
 
Ouchhh! :o :crazy:

Det är ju så man blir mörkrädd!

Tror jag inhandlar ett svansskydd då, och lindar bara ifall det skulle bli knas.
 
Jag lindar med en vanlig fleecelinda.

Börjar längst upp och sedan lindar en bit ner och upp igen, lindar ner den lite och fäster. Sedan så tejpar jag runt svansen så inte kardborren åker upp.

Lindar lagom som någon annan skrev att om man linadr för hårt så ramlar svansen av.

Kram Favina :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 194
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
5 980
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
14
· Visningar
2 396
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp