Bukefalos 28 år!

Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Rex är det en häst till som du äger? Eller är det en hund? *ler*
Haha, Rex är min andra häst, som f.ö har korsförlamning... :crazy: Fast han är mer som en hund, väldigt oral, allt ska in i munnen.... (senast idag, försökte han sätta i sig en veterinär och en veterinärstuderande... :D )
 
Sv: Lös i magen?

Hej på dig cosmicqueen! Så du har hittat hit också. Inte roligt precis och våra hästar som är halvbröder och allt. *ler*
Nåja, proviva har jag gett förut och flera med mig här. Det fungerar ett par dagar sedan kommer det tillbaka. Foderjäst är det samma sak som b-jäst? Isf så ska det ju fungera. Jag gav det förra vintern. Sorro fick upp till 6 dl per dag. Men riktigt bra blev det aldrig. Inte förrens betet kom. Då blev båda bra.
Avmaskade du i december? Isf är det därför. Mina tål inte avmaskningen. Jag ska pröva med örter till våren. För att avmaska alltså sedan tar jag träckprov. Men ger du hösilage? Har du prövat att bara ge hö och inget annat minst en vecka? Gör det först. Jag har knaptt gett något kraftfoder till mina hästar i vinter. Dom tål ingenting. Har beställt örter för att lindra magen. Men dom lovade att det skulle komma ons eller tors i dag är det fred och har inte kommit i dag heller. Ge gärna yoghurt med 1 tsk flytande honung i. Det verkar som om mina hästar blir bättre iaf. Det är ju billigast att börja med. Lycka till! Hör av dig här hur det går.
Ska förresten börja sitta på Sorro i vår nu. Det är äntligen dags.
I går satt jag på islänningen för första gången. Fast en annan tjej satt på honom 4 ggr i somras. Jättespännande.
Fast vi har fått hit massor av vildsvin nu så hästarna är livrädda.
 
Sv: Lös i magen?

AnnaKarinA skrev:
Haha, Rex är min andra häst, som f.ö har korsförlamning... :crazy: Fast han är mer som en hund, väldigt oral, allt ska in i munnen.... (senast idag, försökte han sätta i sig en veterinär och en veterinärstuderande... :D )

Oj då! Verkar vara en hungrig typ. :rofl:
Nåja, mindre roligt om din andra häst också ska bli dålig. Jag har ju två av fyra egna hästar som är dåliga. :(
Fast i morse behövde jag inte tvätta dom iaf.
 
Sv: Lös i magen?

Ja, dom är ju halvbröder våra killar. :D

Det var någon som tipsade mig om att foderjäst kunde ge diarre så därför tog jag bort det. Alla säger så olika att det är svårt att veta vad som är bra och inte.:confused:

Avmaskade inte i dec, gjorde träckprov i höstas och han hade ingen mask, därav ingen avmaskning. Senast i våras jag avmaskade. Ska göra träckprov till våren igen och se hur det ser ut.
Eller bör man göra ett träckprov nu kanske för att se så det inte är mask som orsakar diarren? Men som sagt, ingen mask på träckprovet i höstas iaf.

Provade som sagt ProViva på Troll i dec och det fungerade bra, men nu 1 månad senare har han av någon anledning blivit dålig magen igen?

Dom äter fö bara hö, aldrig ätit silage.
 
Senast ändrad:
Sv: Lös i magen?

Lite konstigt verkar det ju vara med din häst då faktist. Ingen mer som fått diarré i stallet. Tänkte på vattnet. Det är det första man ska tänka på vatten och om det är hösilage. Har du gett Troll soja någon gång? Jag lät ju min stå själv från 3 månaders ålder på nätterna eftersom stoet var så grinig mot honom. Han ville ju själv gå in där. Så jag tror att min är lite nervös bl a. Har beställt örter som ska lindra i magen bl a mot magsår. Pröva att ge 1 dl yoghurt och 1 tsk flytande honung med ev ca 1 mått mag- tarm balans i minst 2 veckor och se hur det blir. Eller pröva att bara ge yoghurten först utan mag- tarm balnsen om du inte vill använda det. Får du tvätta honom varje dag i baken?
 
Senast ändrad:
Sv: Lös i magen?

knapplån..

är det INGEN som provar att ge enbart hö och passande krafftpellets (ej havre, korn, betfor, fibergi blaha blaha, äpplen, knäckebröd m.m m.m m.m)

och testar att ge BARA detta i en månads tid..

hörde en som provat det i denna tråden.. men provade bara några dagar utan resultat, näehe otroligt..
 
Sv: Lös i magen?

BeastieBabe skrev:
knapplån..

är det INGEN som provar att ge enbart hö och passande krafftpellets (ej havre, korn, betfor, fibergi blaha blaha, äpplen, knäckebröd m.m m.m m.m)

och testar att ge BARA detta i en månads tid..

hörde en som provat det i denna tråden.. men provade bara några dagar utan resultat, näehe otroligt..
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Lös i magen?

BeastieBabe skrev:
knapplån..

är det INGEN som provar att ge enbart hö och passande krafftpellets (ej havre, korn, betfor, fibergi blaha blaha, äpplen, knäckebröd m.m m.m m.m)

och testar att ge BARA detta i en månads tid..

hörde en som provat det i denna tråden.. men provade bara några dagar utan resultat, näehe otroligt..

Nu börjar det bli väldigt tröttsamt med folk som kommer hit och ska ge "goda råd" iaf när man är så cynisk som du.
Läs först och skriv sedan.
JAG har bara gett mina hästar vanligt torrt hö, halm och vatten den mesta tiden av vintern. Inte ens mineraler har dom fått. Så sluta att vara cynisk det räcker med dom problem vi har. Vi som har problem vill hjälpa varandra. Inte få skit av någon som inte vet ett smack. :mad:
 
Sv: Lös i magen?

Docka-93 skrev:

Och det gäller dig också. Du har ju varit här och skrivit flera ggr utan att läsa vad vi skrivit. Det är väldigt tröttsamt faktist. Barnsligt att bara skriva detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Lös i magen?

Glömde fråga dig! Vad menar du med passande krafft pellets eg? Om en häst inte tål något kraftfoder vad ska man ge den då menar du?
 
Sv: Lös i magen?

ett annat hö som kompletterar det hö den får om inte det redan är bra kvot i det.. och jag har läst hela tråden.. och det verkar inte som att någon alls har hållit strikt stenhårt på att ha bara torrfoder och inte mixtra

"för det mesta av tiden" räknar jag som att 2 dagar i veckna får hästen ett äpple, vitaminsörja eller nått annat som stör tarmen som helt klart behöver stabiliseras upp..

och jag har erfarenhet av det JA, en häst som gått mellan 4 olika gare (och foderstater) på 2 månader.. det bara sprutade ur henne från början, hö köptes in och det blev fullt av lappar om att man inte får ge godis av något slag.. 2½-3 månader tog det innan hon började bli bättre.. idag är hon bra i magen och äter hösilage..

sluta upp med att tro att att alla konstiga pulver och "en sked honung" ska hjälpa hästen..
tarmstörningar tar tid att reda ut.. tills dess måste man vara konsekvent.. och börja i rätt ände med att torka ur, istället för att proppa på massa tjaffs.. det lär juh inte bli bättre av fler störningsmoment..
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Och det gäller dig också. Du har ju varit här och skrivit flera ggr utan att läsa vad vi skrivit. Det är väldigt tröttsamt faktist. Barnsligt att bara skriva detta.

hmmm jag läser allt i denna tråd*s*

inte allt jag kommer ihåg dock....det är ju ganska många inlägg...de flästa hur det rinner och hur ni torkar....men det är många goda råd oxå...och många dumma uttalande....en del påhopp om åsikter ....men fri är dock talan...eller hur????
 
Sv: Lös i magen?

BeastieBabe skrev:
ett annat hö som kompletterar det hö den får om inte det redan är bra kvot i det.. och jag har läst hela tråden.. och det verkar inte som att någon alls har hållit strikt stenhårt på att ha bara torrfoder och inte mixtra

"för det mesta av tiden" räknar jag som att 2 dagar i veckna får hästen ett äpple, vitaminsörja eller nått annat som stör tarmen som helt klart behöver stabiliseras upp..

och jag har erfarenhet av det JA, en häst som gått mellan 4 olika gare (och foderstater) på 2 månader.. det bara sprutade ur henne från början, hö köptes in och det blev fullt av lappar om att man inte får ge godis av något slag.. 2½-3 månader tog det innan hon började bli bättre.. idag är hon bra i magen och äter hösilage..

sluta upp med att tro att att alla konstiga pulver och "en sked honung" ska hjälpa hästen..
tarmstörningar tar tid att reda ut.. tills dess måste man vara konsekvent.. och börja i rätt ände med att torka ur, istället för att proppa på massa tjaffs.. det lär juh inte bli bättre av fler störningsmoment..
skulle kunna skriva::bow: :bow: :bow:
men det är väll bäst att skriva: Tycker det du skriver är helt rätt!!!!!!
 
Sv: Lös i magen?

...och tillägger att lite betfor är bra för microberna......gynnar rätt microorganismer att föröka sig i tarmarna...
 
Sv: Lös i magen?

Nej, ingen annan i stallet som har tendens till att vara lösa i magen, det är det som är så konstigt. Står iaf 6 hästar i stallet.

Tror inte Troll fått soja någon gång, eller jo kanske då han var liten och åt av Queens krafftfoder, hade så dåligt hö då. Sedan dess har jag haft så bra hö så soja har inte behövts. Han har fått en kompett foderstat på hö & Groov.

Ja, jag har fått tvätta honom mellan benen & på benen under någon veckas tid. Dock ej senaste dagarna. :bump: Så jag hoppas på ProvVivan nu.

Imorse var det riktigt roligt att mocka åt honom för det var tom bollar han bajsat, om än väldigt lösa. Och det var inte alls så blött under bajshögarna som det brukar vara. Så jag hoppas och hoppas.

Sist slutade jag ju med ProVivan tvärt efter en vecka då han varit bra i flera dgr och det kanske var dumt. Ska fortsätta med den längre den här gången och trappa ner succesivt. Kanske behöver han en underhållsdos på ett par dl varje dag? Då kan han få det, han älskar ProVivan, surplar i sig den utan något till. :D

Han får du 5 dl morgon & kväll.

Funderar på om det kan vara något med stress vad gäller honom med? Han verkar ju lugn inne och blir aldrig lämnad själv inne eller ute. Inte för att han bryr sig heller om man han blir själv. Men det är ju som sagt bara inne han är dålig i magen och inte ute...knasigt...
 
Sv: Lös i magen?

Min häst har bara ätit hö & Groov hela tiden, är nu 2 år och magproblemen började i december. Han har en uträknad foderstat.
 
Sv: Lös i magen?

Visade Veterinären som var ut till stallet på morgonen , (även Docka-93:s .) dina komentarer och inlägg
Först och främst så tyckte hon att istället för att klaga på hur vi gör med våra hästar och vilka produkter vi provar så skulle du ge oss beröm för att vi verkligen bryr oss om våra djur och är villig att försöka se till deras bästa + lägger ut en massa pengar bara för att vi kanske ska hitta lösningen .
Nu är det nog så att de flesta av oss inte har hästar som har/haft direkt diaree utan lösare avföring med gaser.
Hon kunde lova er att till 98% så kommer nog ingen av oss att få reda på vad som egentligen saknas hos våra hästar under vinterhalvåret .Våra hästar är ju pigga i övrigt .
Och är det ngn produkt som kan få magen i form så är det ju bara att köra med den .

Visst är det fritt att tala , men om du är mogen nog ,så borde du förstå att vi inte orkar med dumma komentarer av ngn som inte har något vettigt att skriva .
 
Sv: Lös i magen?

Jag var med i den här debatten ett tag i början men har tyvärr inte haft tid att vara med på ett tag. Min islänning, 3 år, blir ju klart bättre (inte HELT bra) så fort det kommer tillräckligt med snö och kyla. På honom är jag tämligen säker på att det beror på att han går och dammsuger marken och äter allt möjligt skräp. (Det i sin tur beror INTE på att han får för lite mat, de har i stort sett fri tillgång!) Kände mig lätt desperat inför den senaste "värmeböljan" eftersom jag vet att han blir sämre då. Och det blev han. Pratade med en veterinär som rådde mig att ge STORA doser "goda bakterier". Provade med LactiPlus + Lättfil på rekommendation av vet. 8 kapslar LactiPlus, 5 dl Lättfil om dagen. Efter tre dagar slutade det att rinna helt, trots plusgrader och att snön smält bort nästan helt i hagen.
Nu har han ätit så i en och en halv vecka och är fortfarande bra. Kan ju vara ett litet tips, veterinären påpekade att det var viktigt att det var just helt vanlig Lättfil. Ska nu börja att trappa ner lite försiktigt så får vi se hur det går!
 
Sv: Lös i magen?

ankic skrev:
Visade Veterinären som var ut till stallet på morgonen , (även Docka-93:s .) dina komentarer och inlägg
Först och främst så tyckte hon att istället för att klaga på hur vi gör med våra hästar och vilka produkter vi provar så skulle du ge oss beröm för att vi verkligen bryr oss om våra djur och är villig att försöka se till deras bästa + lägger ut en massa pengar bara för att vi kanske ska hitta lösningen .
Nu är det nog så att de flesta av oss inte har hästar som har/haft direkt diaree utan lösare avföring med gaser.
Hon kunde lova er att till 98% så kommer nog ingen av oss att få reda på vad som egentligen saknas hos våra hästar under vinterhalvåret .Våra hästar är ju pigga i övrigt .
Och är det ngn produkt som kan få magen i form så är det ju bara att köra med den .

Visst är det fritt att tala , men om du är mogen nog ,så borde du förstå att vi inte orkar med dumma komentarer av ngn som inte har något vettigt att skriva .

Tack för din hjälp att försöka få dom att förstå. Man blir så himla trött på sådana där som bara hoppar in och tror att dom vet allt. Men dom skriver att dom läst allt. Men det kan dom ju inte ha gjort. För då hade dom ju sett att jag tex har en kvot på 6 på mitt hö. Har samma hö byter inte. Hade tex bara hö i ett par månader och efter att ha pratat med er som har i sin tur pratat med veterinärer så började jag pröva lite annat tillsammans med hö. Jag tex har ju pratat med en equterapeut (vet inte hur det stavas) och hon sa 1 dl yoghurt och 1 tsk honung. Då tar man ju givetvis det och inte betfor som den ena skriver. Eftersom jag vet att betfor blir mina hästar jättelösa av. Man blir så trött.
I dag fick vi tvätta båda hästarna. Har ju slutat med fiberplex. Så undrar om det inte var bra i af. Får se i morgon. Har pratat med en tjej och hon sa att örterna kan nog vara bra. Det använde man ju förr och håller på att gå tillbaka till örter och sånt i stället för konstgjord medicin. Hoppas att det stämmer och fungerar när jag får hem det.
Vad ska du göra med din häst enl veterinären?
 
Sv: Lös i magen?

CosmicQueen skrev:
Min häst har bara ätit hö & Groov hela tiden, är nu 2 år och magproblemen började i december. Han har en uträknad foderstat.

Jag har ju också använt Groov och soja när Sorro var liten. Har ju också uträknad foderstat men får inte använda den så länge eftersom det är andra vintern som han blir så här. Han har fått ca 16-17 kg torrt hö varje dag. Så han är fin iaf.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 967
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 678
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 050
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 567
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp