Bukefalos 28 år!

Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Docka-93 skrev:
Ljummet vatten skriver du!
Avlagringar från pannan fäller ut i varmvattnet. Om pannan ej håller rätt temp på varmvatten så bildas även bakterier i vattnet. Man ska alldrig dricka varmvatten. Jo vissst koka på spisen kan du förståss.
Detta gäller väll även hästar?
:) Kan det vara din lösning?

Nej, tror inte det heller. Men tack för tipset. Vi har redan pratat om det. För har man en varmvattenberedare som vi i stallet så håller det ju inte kokpunkten hela tiden. Då bildas det bakterier i vattnet. Men eftersom alla få ljummet vatten så.... Sedan gjorde jag inte så förra vintern det vet jag. Men vi har koppartråd med värmeslingor i vårt vattensystem. Så även om man tar kallt vatten så blir det varmt i början. Och det kommer inte ens från varmvattenberedaren. Fler förslag?
 
Sv: Lös i magen?

I dag behövdes inte fjordingen tvättas men däremot unghästen. Väntar ett par dagar till så får vi se hur det går. Annars mådde han tydligen bättre av fiberplex.
 
Sv: Lös i magen?

Imorse så såg Trolls bajs högar mkt bättre ut än på länge och jag blev såå glad. :bump: Hoppas det håller i sig bara.
Bajset är mkt mörkare och det var bollar, om än lite lösa, men det verkar ju gå åt rätt håll iaf. :)
 
Sv: Lös i magen?

Docka-93 skrev:
Ja med risk för att få påhopp om att ha åsikter och tankar så kan jag inte låta bliii....

Det kan vara så att ditt parti grovfoder är av ojämn kvallitet. Att din häst i december fått i sig foder med tillfälligt ojämn kvallitet om än av samma parti och att det rubbat mikroorganismerna i tarmen. Detta kan jämnställas med ett tillfälligt foderbyte......Din häst kan vara runnad i matspjälkningsprossenen och då inte kunnat stabilisera balansen av mikroorganismerna.

Javisst, självklart kan det vara så. Men det är ju inget man kan veta om innan att höet kan ha en sådann ojämn kvaliteé och/eller att man har en häst som är så känslig.

Förstår inte vart ni vill komma? Först frågar ni om ingen ger bara hö & krafft och när man skriver att man gör det då verkar det osså vara fel?

Vad tycker/vill ni att man ska göra åt det då, om höet har så ojämn kvaliteé? :confused:
Jag blir bara så förvirrad...
 
Sv: Lös i magen?

ankic skrev:
Om en häst har ren diaree så är det bästa att den får vatten +hö ,men som vi skrivit så verkar det inte vara direkt diaree hästarna har , vid vanlig diaree magrar hästar fort , men vi är flera som har hästar som är fulla med hull trots flera månader av orolig mage . De flesta av hästarna visar inte heller att de skulle vara ömma eller liknande i magen - alltså de har ett gott humör .Och många av dom har "bara" halvfasta eller blöta högar .Det vi får tvätta är vätska som rinner då dom fiser eller efter/före "tömning"
Det vet. menar är att det är många hästar som har orolig mage under icke betes säsong . Självklart är det ngt som fattas i deras tarmflora . En fundering är om avmaskningen efter betessäsongen tar bort något som behövs .
I tråden framkommer tycker jag att vi är många som har detta problem , som för övrigt verkar öka bland våra 4 benta vänner .
Produkter tar slut hos försäljarna , nya produkter kommer ut på marknaden .
Just nu är jag glad över att vi verkar ha hittat lösningen för våran vän , men är samtidigt medveten om att ett bakslag kan komma vilken dag som helst . Det är bara synd att vi här uppe har så länge kvar tills det blir gräs ute i hagarna
-24 har vi nu , och kallare skulle det bli i morgon .

Kan bara hålla med. :bow: :bow:
 
Sv: Lös i magen?

Vad kul att det var bra i dag. Du har inte behövt tvätta din häst då. Jag menar det är bara träcket som är olikfärgat och ibland blött?
Att det är ljusare än tex mamman kan väl bero på att hästen bara fått hö en tid? Mot vad du brukar ge.
 
Sv: Lös i magen?

Han äter nu hö + groov vilket han gjort sedan i början av december. Bajset verkar bara bli ljusare då det är löst, är det mera fast och bollar så blir det mörkare...:D Som det var idag.

Jag hoppas att detta håller i sig, det är inte roligt alls då dom är dåliga i magen utan att man vet varför och inte roligt att behöva tvätta dom i baken heller. :( Dock har jag sluppit det nu sedan jag började med ProVivan.
Men snart kommer väl bakslaget. :smirk:

Hur går det med dina hästar då?
 
Sv: Lös i magen?

CosmicQueen skrev:
Javisst, självklart kan det vara så. Men det är ju inget man kan veta om innan att höet kan ha en sådann ojämn kvaliteé och/eller att man har en häst som är så känslig.

Förstår inte vart ni vill komma? Först frågar ni om ingen ger bara hö & krafft och när man skriver att man gör det då verkar det osså vara fel?

Vad tycker/vill ni att man ska göra åt det då, om höet har så ojämn kvaliteé? :confused:
Jag blir bara så förvirrad...


Men när han blev dålig i magen i december ...hur lång tid efter det tog du bort betfor och foderjästen?
...och hade han stått på hö+groov+foderjäst + betfor under en tid innan han blev dålig?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lös i magen?

Docka-93 skrev:
Men när han blev dålig i magen i december ...hur lång tid efter det tog du bort betfor och foderjästen?
...och hade han stått på hö+groov+foderjäst + betfor under en tid innan han blev dålig?

Betfor har han alltid fått sedan han var liten, men tog bort den i dec då han började att bli lös i magen iom att dom flesta säger att den kan göra så att dom blir lösa i magen. Men i hans fall tror jag iofs inte att det beror på betforn iom att han alltid fått det innan.

FoderJäst började jag att ge där i dec för det var någon som rekommenderade det just mot dålig mage, men tog bort det efter ca 1 veckas tid då någon annan sa att dom snarare kunde bli dålig i magen av det...suck...inte lätt att veta.

Började då med ProViva vilket han blev bra i magen av. :)
Och sedan dess har han bara stått på hö + groov.
 
Sv: Lös i magen?

Min fjording var bra i magen i morse och i kväll. Men unghästen fick vi tvätta i dag. Inte roligt när det var -18 grader i morse.
Inget i kväll. Blir ju oftas sämre nattetid när dom ligger ner och fiser blött.
Dom får nu bara ett mått mag- tarm balans + 1 dl naturell yoghurt. Förra vintern fick dom b-jäst så det fungerade något så när. Det är absolut inte farligt det är ju bvitaminer säger dom på Granngården precis som mag- tarm balans är.
Betfor är lösgörande eftersom det är socker i.
Dom kan ju tåla det länge sedan helt plötsligt inte bara. Båda mina hästar har också fått betfor förut. Tex sommartid kan dom äta vad som helst om dom även får beta. Det är helt otroligt med mina hästar. Men är på gång med örter som jag har beställt. Det är ju mer naturligt än tex mag- tarm balans. Fast dom på Granngården säger att det inte är farligt att ge jämt. Men vem vill göra det. Ekonomiskt så kostar allt det här med fiberplex också ca 1000-1600 kr i månaden.
 
Sv: Lös i magen?

CosmicQueen skrev:
Betfor har han alltid fått sedan han var liten, men tog bort den i dec då han började att bli lös i magen iom att dom flesta säger att den kan göra så att dom blir lösa i magen. Men i hans fall tror jag iofs inte att det beror på betforn iom att han alltid fått det innan.

FoderJäst började jag att ge där i dec för det var någon som rekommenderade det just mot dålig mage, men tog bort det efter ca 1 veckas tid då någon annan sa att dom snarare kunde bli dålig i magen av det...suck...inte lätt att veta.

Började då med ProViva vilket han blev bra i magen av. :)
Och sedan dess har han bara stått på hö + groov.

Jag skulle inte vara så snabb med att ändra foderstaten bara för att hästen plötsligt blir lös i magen...det kan vara något tillfälligt och börja man mixtra med foderstaten sä är det ju en ständig förändring. Betfor i små mängder är bra för hästens mage...i stora mängder är betfor lösgörande då hästens tarm inte kan ta upp överdos av socker...
http://www.foder.daniscosugar.com/upl_material/betfor_fragor_svar.pdf
 
Sv: Lös i magen?

Våran kan också äta nästan allt under sommaren , det är bara morötter som inte alls fungerar på honom ( han blir lös även då)
Men nu när magen är OK ,dock med hjälp av microbalansen +fil så verkar hans mage tåla både stress och hösilage ( som han normalt inte skulle kunna äta )
Så man skulle kunna tolka det som, om man bara kunde hitta det som saknas i tarmfloran så skulle man kunna ge allt ex hösilage.
Men det som saknas verkar ju finnas i gräset eller i ngt annat som bara existerar ena halvåret ( kanske solen ,värmen ,men säkert en komb. mellan flera saker,ämnen)
Så jag tror att det är ett problem som kommer att komma varje år ,det gäller bara att hitta vad som hjälper . Det verkar ju som om det är ngt magen inte själv kan bilda nytt av .
Sedan är det nog bara som ägare att försöka hitta det billigaste alt.
Kan förstå dig som har 2 hästar , har ju bara 1 och summan drar snabbt iväg runt 800-900.
Men vi ska inte sluta hoppas att ngn kommer på en lösning på problemet . Ngt som inte kostar alltför mycket
 
Sv: Lös i magen?

Docka-93 skrev:
Jag skulle inte vara så snabb med att ändra foderstaten bara för att hästen plötsligt blir lös i magen...det kan vara något tillfälligt och börja man mixtra med foderstaten sä är det ju en ständig förändring. Betfor i små mängder är bra för hästens mage...i stora mängder är betfor lösgörande då hästens tarm inte kan ta upp överdos av socker...
http://www.foder.daniscosugar.com/upl_material/betfor_fragor_svar.pdf

Men så mkt snabba och många ändringar har jag väl ändå inte gjort :confused:
Jag tog ju bara bort betforen då han började att bli dålig och det kan ju knappast ha gjort honom sämre iaf och sedan gav jag honom FoderJäst under 1 veckas tid, anledningen till att jag tog bort den står ovan.

Sedan dess har han bara ätit hö + groov och ProViva i perioder, som nu tex och det verkar fungera med ProVivan så jag fortsätter med det.
 
Sv: Lös i magen?

Det är ju jättelustigt att så många har samma fel. Men ingen hittar lösningen. För det är ju inte roligt att behöva ge en massa preparat jämt på vintern i all framtid heller. Vi får se hur det går med örterna sedan. Det kanske är något för dom flesta hästar. Det är ju iaf naturligt. *ler*
I dag fick unghästen tvättas. Fjordingen var lite lös på ena sidan som hade blivit halvtorrt.
 
Sv: Lös i magen?

Nej, du har inte ändrat mycket. Inte jag heller på den tiden som vi har haft så här. Men i andras ögon som inte har detta problem och läser om alla ser det nog ut som om vi prövar ett par dagar och byter hela tiden.
 
Sv: Lös i magen?

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Detta är till dig ankic, det du skrev på sidan 34 tyckte jag var mycket bra!
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Sökte på ordet stimulex. Hittade bara en notis om detta som dom gav till en sjuk ko. Varför finns det ingen reklam eller något om det på internet? Vet du det?
Kvarnbyfoder tillverkar många produkter till just hästar, miniraler etc. varför inte ringa och prata med dem. Det är riktigt att Stimulex även ges till kor men även till hästar, dos. 50g/dag och häst. Jag har provat olika preparat, fil etc. men inget hjälpt. Det som gett resultat är Stimulexet, efter bara tre fyra dagar har det gett resultat. Har även gett det när magen varit gasig. Hoppas verkligen att alla ni med lösmagade hästar få rätsida på det, är ju jobbigt även för era hästar, men vet ju själv hur man känner sig med lös mage. Tel.f.: Kvarnbyfoder 046-253070. Lycka till.:bump: :bow:
 
Sv: Lös i magen?

Svarar mig själv eftersom jag bara vill rapportera hur det gått med min häst.

Efter 2 veckor med 6dl Verum hälsofil och 10-12 msk loppfrön per dag är min häst helt bra!!! Han har riktiga bollar, inget rinn och högarna är mycket mörkare än tidigare och plötsligt är det enkelt att mocka igen. Det är jätteskönt, jag är superglad :D

Kanske har jag hittat orsaken till att min blev dålig, veterinären trodde stenhårt på att det var den muggiga halmen som ställt till det i magen på min pålle och jag är beredd att hålla med honom. Det verkar som att ovanstående (fil & loppfrön) har hjälpt magen att komma i balans igen. :idea:

Jag ska ringa veterinären ikväll, vi bestämde att jag skulle återkomma om 2 veckor oavsett hur det hade gått med pållen. Ska höra med honom hur han tycker jag ska gå vidare för att undvika bakslag och hålla pållen bra i magen även framöver.

Jag lider verkligen med er alla som har hästar med magproblem, håller tummarna för att ni ska hitta det som orsakar problemen.

Tycker också att det är en del onödiga kommentarer från vissa håll här emellanåt, varför inte uppmuntra varandra i stället?! Det är det man behöver när man har en häst som är dålig och man vänder ut och in på sig själv för att hitta orsaken.
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Nej, du har inte ändrat mycket. Inte jag heller på den tiden som vi har haft så här. Men i andras ögon som inte har detta problem och läser om alla ser det nog ut som om vi prövar ett par dagar och byter hela tiden.

Nä, precis, jag tycker inte alls att jag har ändrat mkt. Har ju bara tagit bort berfor samt att jag provade FoderJäst i 1 veckas tid. Men magproblemen började ju INNAN jag gjorde någon ändring.

Idag var Troll fortsatt bra i magen, var bara en hög som var lös och det såg ut att vara den som han bajsat sist, den låg högst upp. Tror han blir lite lös i magen på morgonen, kan vara stress. Att dom vill komma ut. Även om han är lugn så kanske det är andra hästar i stallet som "stökar" på morgonen så han blir stressad.

Dom andra bajshögarna var iaf bollar och inte speciellt blöta, om än liiiite lösa. :D
 
Sv: Lös i magen?

Visst är det skönt att slippa det lösa , vi har haft -29 grader i natt och på morgonen fick jag mocka frysta bollar .
Skriv gärna vad vet. säger om att fortsätta eller sluta med filet .
Vi ger våran filet då han kommer in på em ;det blir som ett litet mellanmål .Han är så go då han är vit runt hela mulen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 951
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 944
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 408
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp