Bukefalos 28 år!

Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

BeastieBabe skrev:
ett annat hö som kompletterar det hö den får om inte det redan är bra kvot i det.. och jag har läst hela tråden.. och det verkar inte som att någon alls har hållit strikt stenhårt på att ha bara torrfoder och inte mixtra

"för det mesta av tiden" räknar jag som att 2 dagar i veckna får hästen ett äpple, vitaminsörja eller nått annat som stör tarmen som helt klart behöver stabiliseras upp..

och jag har erfarenhet av det JA, en häst som gått mellan 4 olika gare (och foderstater) på 2 månader.. det bara sprutade ur henne från början, hö köptes in och det blev fullt av lappar om att man inte får ge godis av något slag.. 2½-3 månader tog det innan hon började bli bättre.. idag är hon bra i magen och äter hösilage..

sluta upp med att tro att att alla konstiga pulver och "en sked honung" ska hjälpa hästen..
tarmstörningar tar tid att reda ut.. tills dess måste man vara konsekvent.. och börja i rätt ände med att torka ur, istället för att proppa på massa tjaffs.. det lär juh inte bli bättre av fler störningsmoment..

Så du menar ett passande krafft pellets var ett annat hö som du eg menade. :angel: Vet du vad du pratar om eg?
 
Sv: Lös i magen?

MalinW skrev:
Jag har en häst som är jätte lös i magen. hon har varit det ett tag och jag vet att det inte är bra men jag har provat från avancerade magbalanser till filmjölk. ingenting fungrear.
Är det någon som har något tips på vad jag kan prova?
har pratat med flera olika veterinärer men alla säger att det är i princip omöjligt att uteda orsaken.
vill inte att hon ska få allvarliga magproblem.
jag har haft en häst som har varit lös i magen ,vi gav Fiberplex en BioFarmab Eclipse produkt. Testa det . Super
 
Sv: Lös i magen?

Aha det är märket! Nu förstår jag. Men fiberplex har jag också gett dom.
Hur länge gav du den det?
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Så du menar ett passande krafft pellets var ett annat hö som du eg menade. :angel: Vet du vad du pratar om eg?
yro, har du ett hö som inte är perfekt behöver det kompletteras med ett annat foder, antingen krafft eller ett annat hö med kompletterande näringsvärden..
tänk lite själv..
 
Sv: Lös i magen?

BeastieBabe skrev:
yro, har du ett hö som inte är perfekt behöver det kompletteras med ett annat foder, antingen krafft eller ett annat hö med kompletterande näringsvärden..
tänk lite själv..

Jag tycker at du ska tänka lite själv innan du skriver. Jag skriver att mina hästar inte tål annat än hö just nu. Tror du att jag tar krafftfoder då??
Där syns det ju att du inte har läst våra inlägg. Mitt hö tex är ju perfekt. Eftersom jag väljer hö efter värdena när jag köper. Förstår inte varför jag då skulle byta hö eller köpa kraftfoder när jag har ett bra grovfoder. Jag gör nämligen foderstater. Men på dig låter det inte som du kan göra det alls.
 
Sv: Lös i magen?

CosmicQueen skrev:
Min häst har bara ätit hö & Groov hela tiden, är nu 2 år och magproblemen började i december. Han har en uträknad foderstat.

Ja med risk för att få påhopp om att ha åsikter och tankar så kan jag inte låta bliii....

Det kan vara så att ditt parti grovfoder är av ojämn kvallitet. Att din häst i december fått i sig foder med tillfälligt ojämn kvallitet om än av samma parti och att det rubbat mikroorganismerna i tarmen. Detta kan jämnställas med ett tillfälligt foderbyte......Din häst kan vara runnad i matspjälkningsprossenen och då inte kunnat stabilisera balansen av mikroorganismerna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lös i magen?

Så du menar att mitt grovfoder ska vara dåligt hela vintern då i snart 3 vintrar? Konstigt för mina hästar blir dåliga av avmaskningssprutan inte höets kvalité.
För någon enskild häst kan det kanske vara så. Men jag har 2 hästar här som är dåliga varje vinter. Just nu står det 7 hästar här. Förra vintern 10 hästar ändå var mina 2 hästar likadana.
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Så du menar att mitt grovfoder ska vara dåligt hela vintern då i snart 3 vintrar? Konstigt för mina hästar blir dåliga av avmaskningssprutan inte höets kvalité.
För någon enskild häst kan det kanske vara så. Men jag har 2 hästar här som är dåliga varje vinter. Just nu står det 7 hästar här. Förra vintern 10 hästar ändå var mina 2 hästar likadana.

Jag har inte påstått att dina hästar får dåligt grovfoder.

Vad ger du för avmaskningsmedel?
 
Sv: Lös i magen?

BeastieBabe skrev:
knapplån..

är det INGEN som provar att ge enbart hö och passande krafftpellets (ej havre, korn, betfor, fibergi blaha blaha, äpplen, knäckebröd m.m m.m m.m)

och testar att ge BARA detta i en månads tid..

hörde en som provat det i denna tråden.. men provade bara några dagar utan resultat, näehe otroligt..
Jag har. Har du överhuvudtaget läst igenom tråden?
 
Sv: Lös i magen?

Vet. tyckte att jag skulle ge Microbalansen + filet eftersom han är fin i magen av det .
Men menade att jag inte skulle vara rädd för att prova ta bort ngt av det och se vad som händer ( hon menade att det blev ju dyrt för mig att ge både och om det bara var det ena som behövdes)

Vi har kallt här -22 och så blåser det , magen är fortfarande bra ,så nu verkar det ju inte vara ngt som påverkar den . Dom är senaste veckorna har det varit mycket varierande väder varmt ,blåsigt ,kallt + att han har ätit x antal kilo hösilage ( hos grannen)

Ingen annan somm provat ge ICAs fil med bakteriekultur ?
 
Sv: Lös i magen?

Det finns säker många olika orsaker till att hästar får diarré. Men jag hoppas att man kan lösa problemet om man försöker bena ut vad diarrén kan bero på....om som någon påstod man inte skulle kunna hitta orsaken för 98% av hästarna som har diarré så betyder det ju att endast 2% har en förklaring till sin diarré. Då inte heller lönt att söka veterinär för åkomman diarré. Jag tror inte på detta. Jag vill inte tro på det. Jag håller tummarna för att orsaken för varje häst här på buke skall hittas.
Min avsikt har aldrig varit att klanka på någon. Jag fattar väll att alla vill hitta en lösning och att alla vill sina hästar det alldra bästa.

Jag bara tror och hoppas att lösning finns i något naturligt och att det endast är symtomen som lindras med preparat som tillförs. Det kan ju i sig vara bra om symtomen=diarrén lindras för hästen, men om diarrén hela tiden uppstår när man slutar med dyra preparat så vore det önskvärd att hitta orsaken till att hästen får diarré.

Om ingen orsak finns att finna kanske en enkel foderstat är att föredra så att hästens mage-tarm får "vila" sig. Enkel foderstat för mej är så nära hästens naturliga beov som möjligt. Vad beträffar hästar så är för mig den enkla sanningen att de i frihet lever på relativt magert stäppgräs. Det är allt. Kanske mår hästarna bäst när de har fri tillgång på gräs – precis som i det fria – och med så lite kraftfoder som möjligt. Det är ju sällan gräset som orsakar hästarna magproblem.

Om kraftigt gödlat och saltat gräs som pressas till hö orsakar diarré är inte det så konstigt kanske.
Gräset på stäppen- om hästen var i det fria - skulle ju vara ganska näringsfattigt. Fri tillgång på ett halvbra hö är då kanske det som är bäst?


Det kan säkert verka som om jag dömmer när jag skriver i ord för nyanserna i mina ord hörs inet i skriften....men jag har i vart fall bara allas bästa i tankarna i det jag skriver.
Har någon fattat mina avsikter som annat ber jag om ursäkt för det.:bow:
 
Sv: Lös i magen?

Det var värst vad du ändrar attityd på en gång då. Men jag hävdar ändå att du inte har läst vad vi skrivit.
Tex att mina hästar blir bra i magen när dom kommer ut på betet. Ett bete som är kraftigt gödslat för att det överhuvudtaget ska komma något gräs. Är en väldigt, väldigt gammal vall som är betad i många år utan att så nytt. Alltås väldigt höga värden i pga gödslingen. Så det stämmer ändå inte dina tankar. Det är på detta sätt som vi försöker komma på just våra hästars dilemma. Genom att sitta här och ge varandra olika tankar hit och dit. På en som inte läst något kanske tycker att vi byter olika preparat. Men jag tycker nog att du ska läsa allt innan du ger bugande komplimanger som du gjorde först när någon annan skrev. Det hjälper inte oss att du är ironisk på något sätt. Vi vill komma till klarhet varför det är på detta sätt. Ingenting annat.
Sedan så har jag pratat med Strömsholms Djursjukhus och min egna veterinär. Så du behöver inte oroa dig att vi bara petar i 1 tsk honung och dittan och dattan.
Tex har jag pratat med Granngården i onsdags och dom sa att dom säljer mag- tarm balansen nästan mest av alla olika märken. Så det måste vara bra många hästar som har diarré. Så vi är inte ensamna här precis.
 
Sv: Lös i magen?

Vad skönt för dig att det fungerar. Här är dom iaf blöta på morgonen. Vi har -17 grader ute nu. burr!
 
Sv: Lös i magen?

Om en häst har ren diaree så är det bästa att den får vatten +hö ,men som vi skrivit så verkar det inte vara direkt diaree hästarna har , vid vanlig diaree magrar hästar fort , men vi är flera som har hästar som är fulla med hull trots flera månader av orolig mage . De flesta av hästarna visar inte heller att de skulle vara ömma eller liknande i magen - alltså de har ett gott humör .Och många av dom har "bara" halvfasta eller blöta högar .Det vi får tvätta är vätska som rinner då dom fiser eller efter/före "tömning"
Det vet. menar är att det är många hästar som har orolig mage under icke betes säsong . Självklart är det ngt som fattas i deras tarmflora . En fundering är om avmaskningen efter betessäsongen tar bort något som behövs .
I tråden framkommer tycker jag att vi är många som har detta problem , som för övrigt verkar öka bland våra 4 benta vänner .
Produkter tar slut hos försäljarna , nya produkter kommer ut på marknaden .
Just nu är jag glad över att vi verkar ha hittat lösningen för våran vän , men är samtidigt medveten om att ett bakslag kan komma vilken dag som helst . Det är bara synd att vi här uppe har så länge kvar tills det blir gräs ute i hagarna
-24 har vi nu , och kallare skulle det bli i morgon .
 
Sv: Lös i magen?

Precis! Som om man inte är orolig ändå. Jag som tex har en unghäst som blir 3 år i år. Halvblod. Han har inte fått några mineraler i vinter alls. Bara hö och så mag- tarm balans, fiber plex. Sedan har jag prövat proviva, nu yoghurt. Fast han får ju nu 2 nävar Dynavena foder eftersom han tålde det samtidigt som han fick fiberplex som nu är slut. Så jag fortsätter ändå att ge det nu fast han är lös i magen för att se om det stabiliserar sig igen. Halm får dom i hagen och ljummet vatten 3 ggr per dag ute. Så nog gör man allt för sina små djur iaf. Inte roligt med sarkasmer då.
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Precis! Som om man inte är orolig ändå. Jag som tex har en unghäst som blir 3 år i år. Halvblod. Han har inte fått några mineraler i vinter alls. Bara hö och så mag- tarm balans, fiber plex. Sedan har jag prövat proviva, nu yoghurt. Fast han får ju nu 2 nävar Dynavena foder eftersom han tålde det samtidigt som han fick fiberplex som nu är slut. Så jag fortsätter ändå att ge det nu fast han är lös i magen för att se om det stabiliserar sig igen. Halm får dom i hagen och ljummet vatten 3 ggr per dag ute. Så nog gör man allt för sina små djur iaf. Inte roligt med sarkasmer då.
Ljummet vatten skriver du!
Avlagringar från pannan fäller ut i varmvattnet. Om pannan ej håller rätt temp på varmvatten så bildas även bakterier i vattnet. Man ska alldrig dricka varmvatten. Jo vissst koka på spisen kan du förståss.
Detta gäller väll även hästar?
:) Kan det vara din lösning?
 
Sv: Lös i magen?

ankic skrev:
Om en häst har ren diaree så är det bästa att den får vatten +hö ,men som vi skrivit så verkar det inte vara direkt diaree hästarna har , vid vanlig diaree magrar hästar fort , men vi är flera som har hästar som är fulla med hull trots flera månader av orolig mage . De flesta av hästarna visar inte heller att de skulle vara ömma eller liknande i magen - alltså de har ett gott humör .Och många av dom har "bara" halvfasta eller blöta högar .Det vi får tvätta är vätska som rinner då dom fiser eller efter/före "tömning"
Det vet. menar är att det är många hästar som har orolig mage under icke betes säsong . Självklart är det ngt som fattas i deras tarmflora . En fundering är om avmaskningen efter betessäsongen tar bort något som behövs .
I tråden framkommer tycker jag att vi är många som har detta problem , som för övrigt verkar öka bland våra 4 benta vänner .
Produkter tar slut hos försäljarna , nya produkter kommer ut på marknaden .
Just nu är jag glad över att vi verkar ha hittat lösningen för våran vän , men är samtidigt medveten om att ett bakslag kan komma vilken dag som helst . Det är bara synd att vi här uppe har så länge kvar tills det blir gräs ute i hagarna
-24 har vi nu , och kallare skulle det bli i morgon .
Kan skicka gräs till dej för här i skåne börjar det ju växa tidigt. Men denna vinter har varit kall även i skåne.
 
Sv: Lös i magen?

Vi får gott vänta på det gröna , runt midsommar brukar gräset se bra ut .
-27 är det nu på morgonen , så hästarna får stå inne lite längre .Det brukar vara ngn grad kallare ute i stallet ( ca 3km från var jag bor)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 967
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 670
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 050
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 566
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp