Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Hej!
Att hästan blir/ är dålig i magen kan bero på väldigt många olika saker. Vissa är svåra att diagnostisera, annat kan man kolla. En veterinär kan ta prover i buken och kolla att det inte handlar om någon inflammation, de kan göra gastroskopi o se om hästen lider av magsår, man kan kolla munhåla o tänder så att problemet inte uppstår redan där, träckprov för att utesluta maskangrepp osv. När magen väl kommit ur balans blir oftast hästens tarmflora störd, kommer ur balans. Produkter som t ex MagTarm( sägs innehålla också ämnen som binder upp vätska i tarmen- faktiskt funkat bra vid lös mage t ex vid foderomställning) o bakteriebalans kan hjälpa till att förbättra den. Vanlig jäst ger också en mer gynnsam miljö i tarmen. Foderjäst innehåller mycket B- vitamin som är viktigt när magen är ur spel och även jästkultur. Linfrön kan lindra för vissa hästar och loppfrön/physsilumfrö används inte bara som utrensning vid sandkolik utan fungerar ofta mkt bra på andra magproblem. Finns i lösvikt på Hästkliniken i Norrköping, www.hastkliniken.se, kanske kan de skicka till dig? Betfor är bara bra för magen, tycker jag nog du kan ge. Och det är bra att du ger hö, hösilage kan vara lite svårare vid känslig mage. Se också över mängden protein i foderstaten. Protein är inte farligt för hästar som vissa verkar tro, unga hästar behöver det i mängder, men på en häst som inte växer och inte tränar mkt hårt kan det bli problem med magen. Så finns det faktiskt ProViva för hästar, de hade Mälarkliniken för några år sedan. Tror det hette ProEqui, o var havrebaserat, vet inte om det finns längre, annars går det med det för människor men det blir ju rätt dyrt. Och Havremalt, en restprodukt från bryggeri, har funkat super på en av våra hästar som hade störd magfunktion. Temp på vattnet, hygienisk kvalitet på vatten och foder, kyla, stress....Hästmagar är kluriga! Hoppas det blir bättre!
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Då var det nog inte så farligt med din häst.

Det påståendet stämmer inte. Av beskrivningen av era hästar så kan jag helt klart säga att min valack var mkt sämre än de hästar som har beskrivits här. Han hade riktigt svår diarré och blev superbra av Provivan. Så om den hjälper eller inte har def. inte att göra med hur kraftigt de är drabbade.


gejsa skrev:
Proviva har inte hjälpt mina hästar iaf. Fast det beror ju på vad felet är också kan jag tänka mig. Som en del skriver en sak kan hjälpa en häst och ett annat medel hjälper en annan.

Fast du gav ju aldrig produkten en chans! Du provade ett par dagar och sen hade du plötsligt uppehåll, för att sedan ge lite igen innan du slutade! Så ärligt talat så kan du inte säga med säkerhet att det inte hjälpte på dina hästar! Det är möjligt att det inte hade gjort det, men du har ju def. inte provat den på ett sådant sätt att du kan säga att den inte fungerade!
Men sen tycker jag å andra sidan inte heller att du ska prova det mer nu när du äntligen har fått förbättring på dem.
 
Sv: Lös i magen?

Hej på er alla!

Jag har för något år sedan haft en länk liknade denna på Bukefalos. Min hästs problem kvarstår sedan 4 år tillbaka dvs lös mage. Han har genomgått div undersökningar bla under flera dagar på Ulltuna. Gastroskopi, biopsier samt otal provtagningar. Hästen mår till synes bra musklar sig fint och håller vikten bra.
Denna hösten/vinter som har varit har varit helt hopplös med diarre. Därför görs ytterligare en större undersökning av träck samt blodprover mm. Undersökningen är snart färdig och återigen visar det på normala värden och inget avvikande som var samma resultat för 1 1/2 år sedan. Vet. har konstaterat att min häst är känslig och inte har någon åkomma att oroa sig över. Jag har börjat inse att jag får leva med det hela och det blir många vänder till duschspiltan.

Nu till en fråga: Är det någon som vet något om eller har provat Hippovex (Povex). Det ska vara potatisfibrer som bla. Fibrerna ska ha hög vattenupptagningsförmåga som bidrar till att tarmpassagen blir långsam. Det står även att en del av kostfiberinnehållet genomgår en process i tjocktarmen. Denna process ska tydligen ha en gynnsam inverkan på tarmflorans sammansättning och tarmslemhinnan. Avskrivet från produktbeskrivningen.
Det stod mer än så men jag skriver inte allt av förklarliga skäl.

Är det någon som vet något om detta?

Det tillverkas tydligen av Lyckeby Stärkelsen.

Hadde min häst inte utvecklat sig som han gör så skulle jag vara mer orolig.

Cissi
 
Sv: Lös i magen?

Har du några stalltips då det gäller en häst med störd bakterieflora/för lite e-colibakterier i tarmen?
 
Sv: Lös i magen?

AnnaKarinA skrev:
Förmodligen, men jag undrar ändå hur min mår... hon är tjurig när man borstar henne under magern och att dra en sadelgjord är inte o tänka på. Vet. sa att de gör egna e-colibakterier, men hon har tydligen glömt bort hur man gör, min häst... hon har ju nämligen varit dålig snart ett år... (i mars).

Länk>>Väderspänning
 
Sv: Lös i magen?

Hejsan!

Jag personligen och när det gäller min häst, så tror jag att hans brist på coliebakterier, är en följd av något annat. I mitt fall är det nog så att jag måste hitta orsaken till att han får diarre. Det troliga är att det låga antalet colier är pga av diarre och inte diarre pga av lågt antal coliebakterier.
Mina egna teorier.

Jag har vid flertal tillfällen gjort analys på träck. Han har fått colicure men detta har inte hjälpt.

Ett gammalt knep är att blanda i träck från en "frisk" häst i den hästs mat som har diarre.
Det finns ju även den teorin att man ska vara noga med mycket fibrer i maten.

Det finns ju saker som man kan undvika. Jag skulle inte ge betfor till min men det kan gå på andra.
Jag passar mig för B-vitamin i flytande form.
Jag har gjort en gastroskopi på min häst för att utesluta magsår. Magsår är ju i dag ganska vanligt förekommande.

Vissa hästar klarar inte bakteriefloran i mag/tarm när den äter hösilage. Samtidigt är det alltid svårt men hö då det finns risk för mögel om det inte hanteras väl.

Vissa säger att det är bra om hästar som har diarre står på halm.

Jag ger min häst bla Dynavena Brick som komplement till höt. I övrigt äter han Dynavena Aktiv 100 samt Dynavena Mash. Jag tillsätter själv salt i maten. saltet i sig om hästarn slickar i sig en onormalt stor mängd salt kan leda till diarre.

Det ovan nämnda är vad som fungerar hyffsat på min häst. Eftersom den första stora undersökningen på Ulltuna inte ledde till något och som det verkar, inte heller den jag nu håller på med, så blir det mitt problem att hitta en väg.

Min häst har ingen diarre på betet och inte heller när det är minusgrader ute.

Jag får troligtvis leva med att jag har en mycket känslig häst.

Det viktiga är att man får hjälp av en veterinär som kan utesluta att det inte finns något "fel" i övrigt på hästen innan man börjar pröva olika saker. Men det känns nästan onödigt att skriva. Det är ju så självklart.

Ps Veterinär har sagt att jag kan pröva att sätta munkorg på hästen ute (då han är en "dammsugare") symptomen är typiska för hästar som äter ALLT. Jag dock ännu inte haft hjärta att göra det. ds

Oj, vilket långt mail.

Cissi
 
Sv: Lös i magen?

Ang. BETFOR
Ja som dom som läst mina inlägg säkert läst så förespråkar jag betfor specielt för hästar med magproblem. Hittade en artikel på aftonbladet.
Linda Kjellberg, Utbildad husdjursagronom som jobbar som huvudlärare i hästkunskap på Strömsholm berättar om betfor.

Utdrag:

  • Varför ska man ge betfor?
- Man ska ge betfor därför att det har en god dietisk verkan. Det ökar smakligheten så till exempel en häst som har foderleda tycker om det och sen så för att ge hästar medicin och mineralfoder så kan man blanda i det. Sedan är det ett energirikt basfoder. När man utvecklar detta med dietisk verkan så när du får fodersmältningsproblem, rubbningar, på en häst tar man bort allt kraftfoder men man ger fortfarande betfor till en häst. Också bra vid grovfoderbyten därför att den stabiliserar tarmfloran.

Läs hela artiklen>>>http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/betfor.html
 
Sv: Lös i magen?

Bara för att klargöra!

Jag hoppas att jag var tydlig med att det jag skrev gällde min häst. Får han betfor så fullkomligt rinner det ur honom. Jag vill återigen påpeka att vad som inte fungerar på en häst kan fungera utmärkt för en annan.
Min häst reagerar troligtvis bla på socker.

Enligt den veterinär på Ulltuna, så i mitt fall, blev det min uppgift att finna en väg för min häst. Då det inte fanns något att behandla kunde hon inte heller ge mig några tips på vad jag skulle undvika eller vad jag skulle föda honom.

Min fråga kvarstår: Känner någon till Hippovex (Povex)?

Jag skriver bara om mina erfarenheter vad gäller min häst.

Cissi
 
Sv: Lös i magen?

Saigon skrev:
Det påståendet stämmer inte. Av beskrivningen av era hästar så kan jag helt klart säga att min valack var mkt sämre än de hästar som har beskrivits här. Han hade riktigt svår diarré och blev superbra av Provivan. Så om den hjälper eller inte har def. inte att göra med hur kraftigt de är drabbade.




Fast du gav ju aldrig produkten en chans! Du provade ett par dagar och sen hade du plötsligt uppehåll, för att sedan ge lite igen innan du slutade! Så ärligt talat så kan du inte säga med säkerhet att det inte hjälpte på dina hästar! Det är möjligt att det inte hade gjort det, men du har ju def. inte provat den på ett sådant sätt att du kan säga att den inte fungerade!
Men sen tycker jag å andra sidan inte heller att du ska prova det mer nu när du äntligen har fått förbättring på dem.

ProVivan har ju hjälpt min lillhäst med. :bow: :bow:
Han hade osså rätt kraftig diareé, men inte under så lång tid tack och lov iom att det första jag provade = ProViva hjälpte honom.
Han har ätit det i en vecka nu, men det tog iaf 3 dgr innan han började att bli bättre.
Och man bör ge så mkt som 1 liter/dag i början.
 
Sv: Lös i magen?

AnnikaH skrev:
Sluta inte med Provivan för tidigt! Jag fick rådet av min veterinär att dra ner och avsluta med filmjölk under en 2 veckors period. Min har varit bra i 1 ½ vecka nu. Jag är också en GLAD matte! :)[/QUOTE

Oj! Vad kul för dig också. Vad har du gett nu sista tiden då?
 
Sv: Lös i magen?

Det påståendet stämmer inte. Av beskrivningen av era hästar så kan jag helt klart säga att min valack var mkt sämre än de hästar som har beskrivits här. Han hade riktigt svår diarré och blev superbra av Provivan. Så om den hjälper eller inte har def. inte att göra med hur kraftigt de är drabbade.

Fast du gav ju aldrig produkten en chans! Du provade ett par dagar och sen hade du plötsligt uppehåll, för att sedan ge lite igen innan du slutade! Så ärligt talat så kan du inte säga med säkerhet att det inte hjälpte på dina hästar! Det är möjligt att det inte hade gjort det, men du har ju def. inte provat den på ett sådant sätt att du kan säga att den inte fungerade!
Men sen tycker jag å andra sidan inte heller att du ska prova det mer nu när du äntligen har fått förbättring på dem.[/QUOTE]


Nej, ärligt talat så ville jag ju inte fortsätta eftersom dom blev ännu mer lösa i magen av detta. Vill inte hålla på med ett medel som gör dom värre precis. Och det är nog som vi alla har kommit överens om här iaf att på vissa hjälper det och vissa inte. Och mina hästar var dom som det inte fungerade på. Det var ju fler här som det inte fungerade på. Jag tror att det var sockret som gjorde att mina hästar inte tålde det. Jag tog ju bort 1 tsk honung som equterapuiten sa att jag skulle ge tillsammans med yoghurten. Då blev min fjording genast bättre efter ca 2 dagar. 1 tsk kan ju låta lite men det är tydligen mycket för dom iaf. Eller också har jag en sjutusan till känslig häst. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Lös i magen?

xerox skrev:
Bara för att klargöra!

Jag hoppas att jag var tydlig med att det jag skrev gällde min häst. Får han betfor så fullkomligt rinner det ur honom. Jag vill återigen påpeka att vad som inte fungerar på en häst kan fungera utmärkt för en annan.
Min häst reagerar troligtvis bla på socker.

Enligt den veterinär på Ulltuna, så i mitt fall, blev det min uppgift att finna en väg för min häst. Då det inte fanns något att behandla kunde hon inte heller ge mig några tips på vad jag skulle undvika eller vad jag skulle föda honom.

Min fråga kvarstår: Känner någon till Hippovex (Povex)?

Jag skriver bara om mina erfarenheter vad gäller min häst.

Cissi

Det är likadant med mina två hästar. Dom tål inte heller betfor eller sockret. För det blir ju lika dant med morötter tex. Men hon har envisats hela tiden med betfor docka alltså. Förstår inte varför hon fortsätter. Om man säger att hästen inte tål det så gör dom inte det.
 
Sv: Lös i magen?

Fiberplex har jag prövat. Men gav samtidigt mag- tarm balans. Dom var bra vissa dagar. Var potatis i det också.
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Det är likadant med mina två hästar. Dom tål inte heller betfor eller sockret. För det blir ju lika dant med morötter tex. Men hon har envisats hela tiden med betfor docka alltså. Förstår inte varför hon fortsätter. Om man säger att hästen inte tål det så gör dom inte det.
Varför ger du då honung????
Sen var det inte av envishet utan för att artiklen kanske kan vara intressant för någon. Befor är lösande i stooor mängd men i liten är den gynsam för de flesta hästar...
 
Sv: Lös i magen?

Har du börjat med örterna?
Inget bakslag för oss ännu , man har faktiskt slutat titta, det första man gör ( om det har runnit ) .
Tänk om man vetat på en gång att jag skulle prova microbalans + fil , då hade man sparat många funderingar +pengar & tid.
Hörde att man inte skulle ge B-vitamin till hästar med orolig( känslig) mage , men finns det ngt annat att ge som inte innehåller socker? Tänkte mest vid fällningen av pälsen som smått börjat .

Tror att jag ska sätta tillbaka mineralerna i fodret nu , medans han äter microbalansen +filet . Då ser man ju om det blir ngn förändring av dom
 
Sv: Lös i magen?

Docka-93 skrev:
Varför ger du då honung????
Sen var det inte av envishet utan för att artiklen kanske kan vara intressant för någon. Befor är lösande i stooor mängd men i liten är den gynsam för de flesta hästar...

Läs vad jag svarade saigon alldeles nyss innan du frågar igen.:smirk:
 
Sv: Lös i magen?

ankic skrev:
Har du börjat med örterna?
Inget bakslag för oss ännu , man har faktiskt slutat titta, det första man gör ( om det har runnit ) .
Tänk om man vetat på en gång att jag skulle prova microbalans + fil , då hade man sparat många funderingar +pengar & tid.
Hörde att man inte skulle ge B-vitamin till hästar med orolig( känslig) mage , men finns det ngt annat att ge som inte innehåller socker? Tänkte mest vid fällningen av pälsen som smått börjat .

Tror att jag ska sätta tillbaka mineralerna i fodret nu , medans han äter microbalansen +filet . Då ser man ju om det blir ngn förändring av dom

Det är ju b-vitaminer i mag- tarm balansen med sa dom på Granngården. Så b-jäst är nog inte farligt att ge. Läste någonstans här att flytande b-vitamin var sämre för magen. Detta har jag ingen aning om faktist.
Nej, örterna har inte kommit än. Hon hade gjort något fel så hon skulle skicka dom på mån eller tis denna vecka. Får dom billigare pga detta. Fick ju ringa och fråga vart sjutton dom har tagit vägen. :rofl: Men hoppas att dom kommer i morgon.
Behövde iaf inte tvätta dom i morse. Lite blöta men inte farligt. Torkar rätt så snabbt så det blir en fläck bara.
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Läs vad jag svarade saigon alldeles nyss innan du frågar igen.:smirk:
Jag såg det sen ja...ursäkta .....hänger inte med i svängarna....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 861
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 534
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: BornAgain
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp