Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Ja, det är ju så dom resonerar när jag också ringer. Dom verkar tycka att det inte är så farligt. Det är väl mest jobbigt för oss och ev hästarna.
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Loppfrön sa hon som sålde örter att det bara hjälpte för stunden. Att dom liksom sög upp vätskan i tarmen och när man sedan slutade med dom så kommer det tillbaka. QUOTE]
Det är inte bara det att fröna suger upp vätskan utan de kammar lixsom tarmväggarna och rensar ut all "skit". Iaf om det är bara skalen det är dom jag har hört ska vara bäst för både människa och djur. För människa brukar man rekomendera att fortsätta med en liten underhållsdos när problemen minskat/försvunnit.
 
Sv: Lös i magen?

Jo det är säkert många som resonerar så men det jag menar funkar, jag tar hand om bla duktigt vanvårdade hästar och det kan i bland ta upp till 5 år innan magarna är i rätt balans och jag har haft daglig kontakt med vet. och i bland fler gånger. Det som har varit det bästa och det ända som har fungerat och verkligen byggt upp magen på ett naturligt sätt har varit just vetegroddsoljan och VÄLBÄRGAT STRÅ FODER av god kvalitet skippa hellre allt kraftfoder och bygg upp magen från början. Så jag säger inte som alla andra utan jag har verkligen kämpat med mängder av åkommor och många magar.
 
Sv: Lös i magen?

Jag vet vad loppfrön gör för verkan. Har använt dom förra vintern. Men hon som sålde örter sa att det lindrar bara för stunden när det gällde diarrén. För att dom suger upp vätska i tarmen. Inte vet jag om det stämmer.
 
Sv: Lös i magen?

Ja, min vet har aldrig sagt något om vetegroddsolja iaf. Däremot är ju kallpressad linfröolja bra för eksemhästars magar. Men mina tål inte ens linfröolja. Hann ge dom det i höstas.
 
Sv: Lös i magen?

Vår lille minishettis är också väldigt lös i magen :(
Har hört att det kan bero på att han aldrig få komma ut och röra på sig!?
 
Sv: Lös i magen?

antingen kan du köpa det på börjes hästaffär i tingsryd det finns även på internet och postorder, men även på lantmännen, det är bra för väldigt mycket, pälsfällning, exem, hudåkommor, magar, fertilitet, dräktighet, ämmnesomsättningen,mm. det står ordination på flaskan men 30ml/dag vid 400kg kroppsvikt. det är skillingaryd som gör den och jag har även provat vetegroddsolja men den ger inte samma bra resultat som np äkta vetegroddsolja. I ca 3-4 dagar ska du ge det. Du ser när avföringen blir annorlunda då slutar du och då har det gjort verkan, fått ut alla slaggprod.
 
Sv: Lös i magen?

jo det kan bero på att den ej rör på sig tillräckligt men det är inte alltid så lätt, dom har ju en tendens att rymma, men kan också bero på att magen börjar komma igång. Är han inkörd? då är det ju lättare för oss vuxna att aktivera honom.
 
Sv: Lös i magen?

Men tänk dig själv! Inte sjutton kan det hjälpa en häst som har diarré och har haft det hela vinter. Ge det i 3-4 dagar??? Nej, det tror jag inte på.
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Men tänk dig själv! Inte sjutton kan det hjälpa en häst som har diarré och har haft det hela vinter. Ge det i 3-4 dagar??? Nej, det tror jag inte på.
Det gör inte jag i heller.:angel:
 
Sv: Lös i magen?

gejsa skrev:
Ja, det är ju så dom resonerar när jag också ringer. Dom verkar tycka att det inte är så farligt. Det är väl mest jobbigt för oss och ev hästarna.
Förmodligen, men jag undrar ändå hur min mår... hon är tjurig när man borstar henne under magern och att dra en sadelgjord är inte o tänka på. Vet. sa att de gör egna e-colibakterier, men hon har tydligen glömt bort hur man gör, min häst... hon har ju nämligen varit dålig snart ett år... (i mars).
 
Sv: Lös i magen?

Ja, lite tjurig är min fjording också. Men jag har för mig att hon är det annars också. Däremot har hon börjat att slå bakut oftare i galoppen och så. Det kan ju vara något samband. Fast det är väl önsketänkande. *ler*
I dag behövde jag inte tvätta någon. Dom var lite blöta bak men det mesta hade torkat. Fjordingen var finast.
 
Sv: Lös i magen?

*knapplån*

6 dagar med ProViva och Troll är helt bra i magen. GLAD matte. :) Svårt & tro att han hade rejäl diaree för 1 vecka sedan...

Hoppas att det håller i sig bara.
 
Sv: Lös i magen?

Vad kul! Då var det nog inte så farligt med din häst. Proviva har inte hjälpt mina hästar iaf. Fast det beror ju på vad felet är också kan jag tänka mig. Som en del skriver en sak kan hjälpa en häst och ett annat medel hjälper en annan. Så var du glad över att du hittat ett medel som passar.
 
Sv: Lös i magen?

Ja, det verkar helt klart vara individuellt vad som hjälper och hur lång tid det tar innan det hjälper. Det är väl som för oss människor. ;) Och som sagt så beror det väl på orsaken till diareen med.
 
Sv: Lös i magen?

Sluta inte med Provivan för tidigt! Jag fick rådet av min veterinär att dra ner och avsluta med filmjölk under en 2 veckors period. Min har varit bra i 1 ½ vecka nu. Jag är också en GLAD matte! :)
 
Sv: Lös i magen?

Jag ska fortsätta med 1 liter/dag iaf i 1 veckas tid till tänkte jag, då har han fått det i 2 veckor och sedan dra ner succesivt. Ev kanske jag ger en "underhållsdos" på 2 dl/dag framöver om det behövs. Han älskar ju ProVivan. :d :D

Tror att felet jag gjorde i dec då han osså var lös i magen var att jag slutade för tidigt, slutade efter en veckas tid då han hade varit bra i ett par dgr. :o
 
Sv: Lös i magen?

om hästen är lös i magen ska man ta bort allt lösande foder t.ex betfor. ta även bort allt kraftfoder. hästen ska äta bara hö, sen kan man ge den flytande kol (kolsuspension) eller koltabletter. finns att köpa på apoteket. fungerar mycket bra. tänk på att hästen förlorar mycket salt/vätska i och med den lösa magen. måste ersättas. finns saltersättning att köpa på apoteket.

:bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 858
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 533
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: BornAgain
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp