Bukefalos 28 år!

Lös i magen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lös i magen?

Ja, när min väl vant sig vid smak och doft verkar han älska det, slickar krubban superren :d . Jag blandar mitt med resten av kraftfodret (lite betfor & kornkross) annars tror jag inte han vill äta det.
 
Sv: Lös i magen?

Ja, jag väntar nog med något nytt i produktväg. Har ju beställt örter som jag tror på. Dom hade haft bort mitt namn så dom skulle skicka det omg nu så det borde komma om några dagar.
 
Sv: Lös i magen?

Loppfrön sa hon som sålde örter att det bara hjälpte för stunden. Att dom liksom sög upp vätskan i tarmen och när man sedan slutade med dom så kommer det tillbaka. Hon sa att även fiberplex gjorde så. Kan ju stämma eftersom dom blev lite lösare efter att jag slutat med fiberplexen. Unghästen fick ju tvättas idag igen. Tror förresten att jag redan skrivit det i dag. *ler*
 
Sv: Lös i magen?

Vad bra. Du kanske bara hade fått något tillfälligt tjall i magen på din häst. På mina är det ju bestående vintertid verkar det som. Vi får se när jag har gett dom örter en vecka eller så...
 
Sv: Lös i magen?

Ja, jag hoppas verkligen att det bara är något tillfälligt. Återstår att se. :D

Vad är det för örter du beställt förresten? Hoppas att dom kommer & hjälpa dina hästar. Inte roligt om du/dom ska ha det såhär varenda vinter. :(
 
Sv: Lös i magen?

Jag har beställt något som dom säljer just för sånt här tex. Olika örtblandningar. Från hioppok9 som några har skrivit om förut här på buke. Dom säljer ju allt möjligt. Dyrt är det men det kan det vara värt om det fungerar.
 
Sv: Lös i magen?

Ja, det är mitt sista hopp i vinter. Fortsätter det nästa vinter igen ja, då åker vi till Strömsholm. Har ju pratat med dom och det verkar som om dom inte är så duktiga i detta. Men det kan inte hålla på så här i all evighet. Stackars Sorro har inte fått några mineraler i vinter. Det är ju farligt.
 
Sv: Lös i magen?

CosmicQueen skrev:
Men så mkt snabba och många ändringar har jag väl ändå inte gjort :confused:
Jag tog ju bara bort betforen då han började att bli dålig och det kan ju knappast ha gjort honom sämre iaf och sedan gav jag honom FoderJäst under 1 veckas tid, anledningen till att jag tog bort den står ovan.

Sedan dess har han bara ätit hö + groov och ProViva i perioder, som nu tex och det verkar fungera med ProVivan så jag fortsätter med det.
Det låter som en god idé tycker jag ....att fortsätta men något som fungerar. Hoppas det håller i sig. :)
 
Sv: Lös i magen?

Ja, jag hoppas osså att han fortsätter att vara bra i magen nu. :)
Nu får han 1 liter/dag och kommer att få det iaf i någon veckas tid, har fått i 5 dgr nu. Funderar sedan om jag ska dra ner succesivt till typ 2 dl/dag eller något och ge det som "underhållsdos". Han älskar ju ProVivan, så det är inga problem att ge den direkt. :D
 
Sv: Lös i magen?

Jag förstår dig. Det kan ju aldrig vara bra för dom att vara kroniskt lösa i magen och självklart vill man ju utreda vad det beror på. För NÅGOT måste det ju vara...
 
Sv: Lös i magen?

ankic,

Igår kväll pratade jag med veterinären igen och han poängterade att det är MYCKET VIKTIGT ATT INTE SLUTA MED DET SOM FUNGERAR FÖR TIDIGT!!!

Trots att min pålle är helt bra nu tyckte han att jag under 2 veckors tid ska trappa ner på filen och fasa ut den helt. Om pållen blir sämre så får jag höja dosen lite igen under en veckas tid och sedan prova att trappa ner igen.

Loppfröna ska jag däremot ge samma dos som nu under dessa två veckor men om pållen fortfarande är bra i magen om två veckor när jag slutar med filen ska jag på samma sätt trappa ner och fasa ut loppfröna. Man ska trappa ner och fasa ut en produkt/preparat i taget och vara försiktig när man slutar ge ngt för att helt enkelt undvika onödiga störningar i tarmfloran. Men det vet du ju redan :smirk:

Eftersom de tips jag fått av veterinären hittills fungerat utmärkt kommer jag att följa även de råd jag fått nu till punkt och pricka.

Vart köper man foderjäst? Är det dyrt? Säkert har någon skrivit om det här men jag kan inte hitta det, det har blivit många sidor i den här tråden. ;) Blev rekommenderad att ge foderjäst till pållen när han är frisk för att hålla magen i form. :)
 
Sv: Lös i magen?

FoderJäst kan du köpa på bla Granngården, en hink kostar där ca 170.- Har du någon återförsäljare av Hippo i närheten så säljer dom med, där kostar en hink ca 100.-

Idag var Troll fortfarande bra i magen:love: , så jag kommer som sagt att fortsätta med ProViva och gör det ett bra tag till & ev får han en underhållsdos i fortsättningen med. Vill inte riskera att han blir dålig i magen igen.
 
Sv: Lös i magen?

Tack för hjälpen, jag har både Granngården och en återförsäljare av Hippo i närheten.
 
Sv: Lös i magen?

AnnikaH skrev:
Tack för hjälpen, jag har både Granngården och en återförsäljare av Hippo i närheten.

Det finns i säckar också. Det blir ju mycket billigare att köpa. Jag gav ju b-jäst förra vintern. Var uppe i 6 dl per dag åt unghästen. Ska det alltså vara bra att ge? Jämt? Visste inte det faktist. Trodde att det var som allting annat. Att man bara ska ge sånt en tid bara.

I dag behövde jag inte tvätta någon av mina hästar. Båda hade några fläckar från att dom legat och fisit blött. Men det var halvtorrt så det fick vara. Mina får alltså knappt 1 mått mag- tarm balans och 1 dl naturell yoghurt. Har tagit bort honungen. Eftersom det är socker i det. Vet inte huruvida dom är så känsliga för socker eg.:crazy:
 
Sv: Lös i magen?

Självklart ska man fortsätta om det fungerar. Men det kanske beror på vad man använder också. Jag vill ju gärna inte fortsätta med mag- tarm balans hela vintern. Först så är det ju jäkligt dyrt och sedan vet jag inte om det är bra att ge jämt.
 
Sv: Lös i magen?

Det förstår jag att du inte vill, du som har två hästar och har haft mycket problem länge måste väl snart vara helt ruinerad! :crazy:

Kanske behöver min häst foderjäst hela tiden eftersom han är "seniorhäst" nu, 21 år i år. Det kanske gör att magen håller sig i fin form på honom även i fortsättningen. Om det dessutom inte är särskilt dyrt så kan jag tänka mig att ge det alltid. Men veterinären sa att 1-2 dl per dag skulle räcka, men det förutsätter väl att han är bra i magen.
 
Sv: Lös i magen?

Ja, vad jag minns så hjälpte inte ens 6 dl per dag till min då 2 åriga unghäst som är halvblod. Det var löst ibland på morgonen ändå. Men jag kanske skulle ha fortsatt hela vintern. Men det var ju samma med det medlet. Fick ju ge så mycket.
 
Sv: Lös i magen?

*kl* Pratade med Ultunas veterinär idag igen, så länge min häst är pigg o glad tycker hon inte man behöver göra ngt akut. Och det håller jag ju iofs med om...måste bara föröka hitta ngt som gör att hon inte blir så rinnig, hon går ju på lösdrift... :crazy:
 
Sv: Lös i magen?

Hej ja det här med magar är en hal vetenskap. Men något jag varmt rekomenderar är NPK Äkta Vetegrodsolja ca 20 ml om dagen på stor häst i ca fyra dagar. Det har hjälpt mina hästar på många olika sätt, så den finns alltid hemma o ingår i mitt sjukskåp vill du så kan du maila mig så kanske vi kan höras per telefon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 951
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 348
Senast: Bee
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 943
Senast: Pilot
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 350
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp