Bukefalos 28 år!

Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Kanske just därför? ;)

Har man testat olika typer av hästar lär man sig en del. Själv har jag bara harvat runt på halvkassa halvblod, så det är liksom "min värld".
 
Sv: Lösgörande av munnen

Hittar inga bakifrån och är för trött egentligen - letar bättre i morgon



jag tror inte du ser rätt ställning på en bild bara konsekvenserna av den, eller inte.... när förarbetet är så fel så det enda som händer är en lått böjning av halsen och inget annat

som här

http://www.yardah.com/images/hottie-trott036.jpg

eller här- Denna sitter inte ihop och har tippat sina bogar

http://www.cibyrds.org.uk/Portals/0/TechnicalTips/Alcainca Shoulder In.jpg

Halsvikning

http://www.irus-stables.com/Boarders/smBrig shoulder in.jpg


skjuta ut bogen och sladda med bakdelen
http://www.elphinfarms.com/images/stallion/MickShoulderIn2005.jpg

upp med manken
http://equisearch.com/equiwire_news...pics08_isabell_werth_stubborn_satchmo_800.JPG

:D ;)

Bra sluta med ställning på rätt ställe
http://www.horse-previews.com/498articles/aguidetodressage/halfpass.gif

Tack för bilderna, he he upp med manken ja :D och pilbåge med väl :angel: ja det syntes väl på de bilder du kommenterat. Tyckte nog att jag hade lite svårt för att se det tippade bäckenet ,Tack iaf för att du vill dela med dig
 
Sv: Lösgörande av munnen

ociput atlas är ja leden dvs en gångjärnsled som nickar - och som om hästen släpper där - av någon anledning hästen blir mer fri i kroppen

I själva verket är stången konstruerad för att påverka denna led, men om hästen inte är i balans och ryttaren inte ridit ut halsen eller är för stark i handen - så blir det bara krull och fulkrok



Nästa led är mellan atlas och axis - det är en gångjärns led i sidled och får man hästen att slappna av här så blir röligheten i sidled markant bättre.

Men igen ingen vits att försöka innan man kan sitta på mitten och kontrollera viktfördelningen mellan alla fyra ben - för annars blir hästen ledsen.

ok jag har också lärt mig att occiput är ja led, men det finns dock en mkt liten nej rörelse också (liten) och där sker ställningen El ja den sk ställningen,

Mellan atlas och axis så ser det annorlunda ut än mellan de andra halskotorna, på axis sitter att taggutskott eller vad det nu heter och där sker rotation, så har jag lärt mig iaf,( en gångjärns led kan inte rotera/ställa)
 
Sv: Lösgörande av munnen

Vad som gör mig upprörd är att tränare inte kan hjälpa elverna med detta - utan håller på med annat och lägger man på ett stångbett innan man tagit itu med detta då blir jag riktigt upprörd. jag är heller inte glad att man skall hålla på med skolor och finlir - innan man åtgärdat detta
Du är inte ensam om att bli upprörd över sådant. Det blir nog alla som har en sund inställning till ridning och som verkligen vill lära sig. Problemet som jag mött ibland är att det finns elever som inte är intresserade av att lägga ner så mycket tid och träning på grunderna som det behövs. Det är svårt att motivera dem till det. De ser till stunden och vill ha snabbare vägar framåt. Sådana ryttare kan inte jag hjälpa, men gör många försök att motivera innan jag "ger upp." Det är ju grunder det handlar om. Balans och styrka hos ryttare som måste finnas där om handen ska kunna bli buren och fri. (och inte något stöd för bristande balans) Har du något bra förslag på hur man intresserar dessa omotiverade ryttare som har för bråttom framåt? Tips mottages tacksamt. Det må vara trist och jobbigt att hålla på med grunderna, men det är nödvändigt om det ska gå att bygga vidare något håller i längden.

Sedan är också detta en fråga om dimensioner. delmål 1 inte skumpa och inte rycka hästen i munnen i varje steg
delmål två - kunna ge tygeln framåt i varje moment
(här kan vi nu ta fram tränsbetttet)

Delmål tre - ha sådan balans att man alltid orkar hålla sin tyngdpunkt mitt ovanför hästen och kunna plocka fram två snäpp bättre gång

Nu först kan vi lägga in stången utan att den hämmar hästen
:bow: Bra beskrivet!!
 
Sv: Lösgörande av munnen

Detta känns för mig på nåt vis inte trevligare än rollkur- så snälla westernryttare. Säg att detta är en extremövning och inte så som det ska se ut:confused:

Tja, det finns lika många avarter inom westernridningen som det finns inom alla andra ridgrenar. Jag är ingen expert på just pleasure, men som detta ser ut så kanske du har rätt att det är westernridningens rollkur...:crazy:

*kl*
Ni kan ju tänka er att försöka valla boskap med huvudet så där...och i den joggen.....hur lätt är det att hänga med en fintande kossa då??.....kvigorna här hemma skulle i och för sig bli överlyckliga...:D

Nej, men skämt åsido, jag hoppas att ni förstår att detta inte är ett exempel på hur en cowhorse tränas och arbetar....:confused:

Här är en länk hur till en film med "cutting" som visserligen också är en ganska extrem sport men bara föra att illustrera vad en arbetande ranchhäst ibland behöver kunna prestera:idea: OBS också att det i denna sport är förbjudet att på något sätt påverka hästen, den ska jobba helt självständigt....

http://www.youtube.com/watch?v=FlnZ5roGPF4
 
Sv: Lösgörande av munnen

dagens mest meningslosa inlagg: Maken har forsokt fosa in kossor pa en pleasuretranad hast. Han havdar stenhart att det Gar inte med en peanutroller. :) Sjalv har jag aldrig forsokt... men pleasure ar inget som direkt faller mig i smaken heller..... o en duktig kossehast ar en frojd for ogat.. (tycker jag da.. *flin*)
 
Sv: Lösgörande av munnen

Tack!

För även om det är ljusår mellan cutting hästarna på din video och en dressyrhäst så är det ju hästar som arbetar i den form som krävs för det jobb de gör. Och även om de är låga framtill så är de ju tillräckligt lätta i fronten för att göra dom där tvära kasten.
Coolt tycker jag:bow: Som border collies!

Men lite som Axel sa. Utan gas kan man aldrig få upp motorcykeln på bakhjulen. Och den stackars "peanutroller" hästen hade ju absolut noll gas och då blir det ju noll samling.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Tack för den filmen, så upplyftande att se en häst i sån balans :bow:. Ställning hittan o dittan, släng er i väggen :D
 
Sv: Lösgörande av munnen

Du är deffinitivt inte ensam och givetvis har det sett ut så när jag ridit också

Vad som gör mig upprörd är att tränare inte kan hjälpa elverna med detta - utan håller på med annat och lägger man på ett stångbett innan man tagit itu med detta då blir jag riktigt upprörd. jag är heller inte glad att man skall hålla på med skolor och finlir - innan man åtgärdat detta

Jag vågar knappt rida på min häst för jag är så rädd att jag ska göra fel. Hon är otroligt fin, talangfull och mycket snygg. Jag har erfarenhet att bedöma det, att det är en bra häst, jag har ocskå insikt i att jag rider som en (jävla) kratta

Igår sa jag till henne att det är ju tur att hon är så snygg och bra så att folk ser henne istället för mig. :o :o (Fast vi markarbetade då)

Skämt åsido: Jag läser dina steg och jag nickar och håller med, men hur f*n kommer jag dit?? var finns en tränare som vågar säga ifrån?
Jag bad uttryckligen min förra tränare att säga åt mig så att jag sitter som folk och bad också om att få rejäl sits-träning. När jag inte fick det gav jag upp och slutade. Nu har jag ingen tränare och vågar knappt rida för jag är så rädd att förstöra för hästen eller bli utskrattad. :o

(Ursäkta att jag ältar om mina personliga problem i den annars så intressanta diskussionen)
 
Sv: Lösgörande av munnen

Tack för den filmen, så upplyftande att se en häst i sån balans :bow:. Ställning hittan o dittan, släng er i väggen :D

Med all respekt för den hästens arbete

vad vill du ha sagt :confused:

Jag ville ha filmer på western eftersom fiodor med bestämdhet sa att allt gick att göra bettlöst

men hela den diskussionen blir ju lite :confused: eftersom det är så totalt olika arbete

Varför ska Dressyrhästar slänga sig i väggen - och balans ja - men på ett helt annat sätt än en Dressyhäst där det krävs equilibrium dvs att alla kroppsdelar rör sig åt samma håll med samma hastighet.

Det känns som att nu blev diskussionen för jobbig så nu drar vi till med något helt annat

Som att jämföra en rugbyspelare med en simhoppare :confused:

Igen inget negativt att säga om hästens prestation- men var är beröringspunkten med klassisk Dressyr???
 
Sv: Lösgörande av munnen

nånstans där du bor måste det ju finnas någon som kan hjälpa dig vidare just där du är.

Varför inte be om lektioner på lina på ridskolan?

- det gjorde jag när jag köpte min första häst.
Jag hade både hjälp (bättre ryttare än jag själv) och tog lektioner på ridskola

Ju längre söderut du bor - ju mer borde du ha att välja på
 
Sv: Lösgörande av munnen

Fast som jag förstod det så visades denna sista filmen bara som ett motexempel till filmen som du la in eftersom det kom en förfrågan från Ray.

Noterar dock att hästen på filmen har bett :angel:

Häftigt arbete dock , ser inte ut som ryttaren behövs :d
 
Sv: Lösgörande av munnen

Men var är westerns motsvarighet till Dressyr, där allt går att göra bettlöst?
 
Sv: Lösgörande av munnen

Coolt jaa:d, tycker man att man har hästen "borta" från bogarna innan, så efter en sån här erfarenhet så inser man hur fel man kan ha:angel:. Det finns nämligen INGENTING där fram....

*kl*
Filmen kan också få illustrera den träningsfilosofi som ligger bakom:

Det är INTE ryttaren som "framför" hästen...utan det är HÄSTEN som "framför" ryttaren....:idea:

Man kan plocka ner det på grundträningsnivå genom att använda hjälperna (signalerna) till att förklara "vad" för hästen....och sedan överlåta "hur" åt hästen att själv prova sig fram till....och om hästen har svårt för att komma på "hur" så är ryttarens uppgift att ge hästen enklare övningar så att den till slut själv ändå kommer på "hur".

Den svåra utmaningen i det hela är att göra DIN ide till HÄSTENS ide.:idea:
 
Sv: Lösgörande av munnen


Häftigt verkligen, man kanske blir intresserad av western:angel: Nej men otroliga hästar, jag kommer att tänka på en vallhund, som vet instinktivt vad den ska göra, t o m när man inte tränat den. (Jag har ju en sån bordercollie och det är så häftigt att se hur mycket av vallandet som finns genetiskt)

Imponerande men kanske inte något som direkt motsäger diskussionen bett/bettlöst precis, men kul att se ändå:idea:
 
Sv: Lösgörande av munnen

Du har helt rätt, jag lade främst in den för att visa hur smidig, snabb, stark, balanserad och helt utan inverkan från ryttaren en häst behöver vara för att kuna arbeta med boskap.:angel:

Dom har bett här ja, men enligt den Californiska traditionen tränas hästen till detta i ett bettlöst hackamore (bosal eller repgrimma). En del av hästarna på filmen är förmodligen tränade enligt detta system. Märk väl också att tyglarna (bettet) inte används...
 
Sv: Lösgörande av munnen

Men liksom - vad är din poäng i tråden

Att man kan syssla med cutting - det visste nog de flesta av oss. Men man tränar en Dressyrhäst annorlunda för man vill den ska göra andra saker

På dig låter det som att bara för att du gillar cutting så vet du hur man tränar en Dressyrhäst :confused:

Oki jag kan gå in på travforumet och säga; ni behöver inte checkbetttet

:confused:

men tyvärr så vet jag vad de använder det till och också kan jag lista ut att det vore i vägen på en reining eller cuttinghäst, och att man inte kommer till några Dressyrnivåer med en Bosal
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 065
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 571
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp