Bukefalos 28 år!

Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

Du är deffinitivt inte ensam och givetvis har det sett ut så när jag ridit också

Vad som gör mig upprörd är att tränare inte kan hjälpa elverna med detta - utan håller på med annat och lägger man på ett stångbett innan man tagit itu med detta då blir jag riktigt upprörd. jag är heller inte glad att man skall hålla på med skolor och finlir - innan man åtgärdat detta


jag hade en instruktör som sa - du skall jucka med i traven :o
(axel har gått i taket och trott att jag menat att man skall skyffla på mer än hästen när jag skrivit detta - inte alls, men man kan heller inte jucka mindre än hästens ryggrörelser)
det problemet har Honza Blaha - han sitter också som en hösäck och trycker ned framdelen - det blir alltså kontarindikationer för hästen

20 år senare har jag läst om det på internet och i ridhandboken

Sedan är också detta en fråga om dimensioner. delmål 1 inte skumpa och inte rycka hästen i munnen i varje steg
delmål två - kunna ge tygeln framåt i varje moment
(här kan vi nu ta fram tränsbetttet)

Delmål tre - ha sådan balans att man alltid orkar hålla sin tyngdpunkt mitt ovanför hästen och kunna plocka fram två snäpp bättre gång

Nu först kan vi lägga in stången utan att den hämmar hästen
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

KL



jag har nu sökt runt på bitless och dressage en del och hittar ingenstans nånting som alls skulle tala för att ens en ok bra OCH stadig grundform är möjlig. Men kanske har jag missat exempel. De som tror på idéen att allt är möjligt kan ju söka själva.

Det jag hittar är betydligt mer styva hästar och framförallt grova övertydliga tygeltag:o
 
Sv: Lösgörande av munnen

Nu såg man ju på titeln- collection- att det bara betyder saktare- inte på bakdelen.

Snacka om äpplen o meloner.

Självbärig verkar vara- ha alla fötter i marken- så markbundet som möjligt.
För att få till samling o höjd i steget krävs energi- som gör allt så mkt svårare- att vara exakt o precis i handen så att samma energi bibehålls oavsett tempo.
Hästarna "dör" när man tar tillbaka. Har man en bra hand då? Nä man har dödat viljan/ framåtbjudningen genom munnen- felskolad eller rätt skolad beroende av vad man vill. Ren lydnad eller dressyrridning.

Dressyrryttarfilmen visade på där hon har lyckats med att få energin framåt till att istället växa i höjd med framdelen.
Ganska vetenskaplig ekvation.

om man gasar en MC utan att släppa på bromsen så reser den sig. En skicklig klarar av att föra den vidare på bakhjulet, andra står på näbben.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

Kom på.

Vad krävs för att få upp MC:n på bakhjulet?
Jo gas.

Utan gas kan du försöka till du kräks.

På häst finns det en metod där man använder ryggningen till att få in bakbenen- hur länge varar den "samlingen" om du inte har "motorn på"- energi?

Jo då kan du lösa det genom att få hästen rädd för bettet- den som myntat hela begreppet "skola munnen" o hela konceptet ovan skrivet.
Brilljant.:crazy:
 
Sv: Lösgörande av munnen

Hade inget ljud på när jag såg denna filmen så jag hoppas nästan att jag missat något.
Men visst ser man tydligt skillnade mellan din dressyrfilm och detta.

Vad jag ser är en häst som intagit samma hållning som när de föser runt varandra i hagen. Och är det gramantyglar de har på?
Detta känns för mig på nåt vis inte trevligare än rollkur- så snälla westernryttare. Säg att detta är en extremövning och inte så som det ska se ut:confused:
Den hästen söker sig ju inte framåt- neråt i mina ögon utan den har gjort ett platt fall. Ingen överlinje, ingen framåtbjudning.

Jag vill inte hacka på någon ridstil, jag har sett bra westernridning oxå. Jag tycker att det är härligt när hästarna arbetar och går i den form som krävs för arbetet. Men vad jag reagerar på här är att hästen inte är framför ryttaren. Dressyrhästen såg ut som att den skulle kunna klämma en 1,50 oxer när som- hon skulle bara behöva gå fram lite med handen och lägga upp galoppen.
Denna hästen skulle jag knappt våga rida på 50 cm.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Lägga ut ett bättre ???

:eek::eek::eek:

Det kan ju knappast finnas mkt som är sämre :confused:

Eller förresten, jag tar tillbaka det för efter en snabb koll på bitless så fanns det en hel del lika och nästan lika hemska filmer :crazy:
 
Sv: Lösgörande av munnen

jag har inte så mycket koll på western och det finns så många olika klasser -. här you tubade jag på Pleasure.

Western bygger ju på arbete och där kan i allmänhet inte halsen vara ivägen för lasso


Det jag tänker är att vi använder samma termer och det ser så rejält olika ut. Både inom en discliplin och mellan
 
Sv: Lösgörande av munnen

Hade inget ljud på när jag såg denna filmen så jag hoppas nästan att jag missat något.

själv orkar jag bara titta nån minut på respektive film :o

Bortsett från Cathy Morelli

Vad vore en bal på slottet....:D

C-L s häst är jättevacker - men att rida som cathy Morelli....:love:
 
Sv: Lösgörande av munnen

Bilden visar en diagonalsluta så ja den är ställd och böjd.... Ja ställning är just för väldigt många "bara" att man ser nosvingen och ögonbågen men sedan finns det ganska så många fler dimensioner när det gäller begreppet ställning.

Korrekt ställning är väldigt svårt och det är mkt annat som måste vara på plats innan man kan göra en korrekt ställning, inser man det så förstår man ganska snart att ställning handlar mkt mer om än att bara kunna se nosvinge och ögonbågen och att bettlöst då inte är ett alternativ.

Sen kan du få hästen att förbättra gångarterna flera snäpp enbart genom att kunna ställa korrekt....

Men det är ingen som är intresserad av det på det här forumet iallafall..

ja det va därför jag blev undrande när hon la ut denna bild, för vi hade ju diskuterat ställning innan och sen kom den bilden och precis som du säger så ska ju hästen vara ställd och böjd i en diagonalsluta. orkar inte gå tillbaka och läsa igen, men skrevs det inte ngn stans att folk förväxlar SVAG böjning med "riktig" ställning?? eller har jag fattat fel, det va därför jag efterlyste en bild med svag böjning/ställning. Finns det ngn bild på tippat bäcken på volt och i en skola tex? skulle vilja se det.
 
Sv: Lösgörande av munnen

Nu är inte jag Susan men

En mkt förenklad förklaring

Är att ställningen syns i nacken och böjningen i halsen.

Hästen kan vara böjd åt höger men ställd åt vänster.

Till det kommer då böjningen i resten av kroppen.

Bäckenets position avgör varandet i båda fall.

jo jag vet detta om ställning, eller ja jag trodde jag visste, men här snackas ju om ställningen mellan atlas -axis, den borde ju skilja från atlas-occiput? får en känsla av att den förstnämnda ställning påminner mera om en svag böjning eller?? därför jag skulle vilja se en bild på just den ställningen
 
Sv: Lösgörande av munnen

ja det va därför jag blev undrande när hon la ut denna bild, för vi hade ju diskuterat ställning innan och sen kom den bilden och precis som du säger så ska ju hästen vara ställd och böjd i en diagonalsluta. orkar inte gå tillbaka och läsa igen, men skrevs det inte ngn stans att folk förväxlar SVAG böjning med "riktig" ställning?? eller har jag fattat fel, det va därför jag efterlyste en bild med svag böjning/ställning. Finns det ngn bild på tippat bäcken på volt och i en skola tex? skulle vilja se det.

Hittar inga bakifrån och är för trött egentligen - letar bättre i morgon



jag tror inte du ser rätt ställning på en bild bara konsekvenserna av den, eller inte.... när förarbetet är så fel så det enda som händer är en lått böjning av halsen och inget annat

som här

http://www.yardah.com/images/hottie-trott036.jpg

eller här- Denna sitter inte ihop och har tippat sina bogar

http://www.cibyrds.org.uk/Portals/0/TechnicalTips/Alcainca Shoulder In.jpg

Halsvikning

http://www.irus-stables.com/Boarders/smBrig shoulder in.jpg


skjuta ut bogen och sladda med bakdelen
http://www.elphinfarms.com/images/stallion/MickShoulderIn2005.jpg

upp med manken
http://equisearch.com/equiwire_news...pics08_isabell_werth_stubborn_satchmo_800.JPG

:D ;)

Bra sluta med ställning på rätt ställe
http://www.horse-previews.com/498articles/aguidetodressage/halfpass.gif
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

ociput atlas är ja leden dvs en gångjärnsled som nickar - och som om hästen släpper där - av någon anledning hästen blir mer fri i kroppen

I själva verket är stången konstruerad för att påverka denna led, men om hästen inte är i balans och ryttaren inte ridit ut halsen eller är för stark i handen - så blir det bara krull och fulkrok



Nästa led är mellan atlas och axis - det är en gångjärns led i sidled och får man hästen att slappna av här så blir röligheten i sidled markant bättre.

Men igen ingen vits att försöka innan man kan sitta på mitten och kontrollera viktfördelningen mellan alla fyra ben - för annars blir hästen ledsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Lösgörande av munnen

Ja klickar jag på din länk så måste jag var synsk - för då får jag ingen bild alls :D

annars som svar på frågan - så lägger den huvudet på sned. Den vrider sig istället för böjer sig
 
Sv: Lösgörande av munnen

Hittade bland gamla bilder min gamla travare (typ 10 år sen eller så). Han HATADE bettet. Och avsett om jag som verkligen var en medioker ryttare på den tiden red eller om någon bra ryttare red honom så var det likadant. Men utan bett ser jag nu att han var ganska fin. Med bett var han vidervärdig. Så acceptera era pållar och de accepterar er.
På en av bilderna är han fin på bettet, där tömkörs han och linorna hänger slaka. Då var det ok, annars inte.
http://www.lindah.se/cabir/09.jpg
http://www.lindah.se/cabir/11.jpg
http://www.lindah.se/cabir/14.jpg



Travare?? Du skrev ju världens mest bestämda inlägg i en av travartrådarna om att man absolut aldrig nånsin ska rida på en travare :confused: :grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 517
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 667
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 565
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp