Bukefalos 28 år!

Lösgörande av munnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lösgörande av munnen

bra bild på häst som arbetar med underlinjen Bewildered- får jag spara till min samling?


Sedan med tanke på hur skarp stången är så inverkar den ju även om den tygeln är hängande. På denna bilden hänger innertygeln mer än ytter, men vem vet vad du gjorde innan bilden togs - och vad det inre örat lyssnar på...

kanske kameran :o

Det jag reagerade på din bild var att man ser inte nosryggen helt i profil, men hästen ser inte så böjd ut fast den går på böjt spår ( det är därför jag inte gillar bladsadlar...)

Nu skall jag släppa ut en häst eller två
 
Sv: Lösgörande av munnen

stiiiiliiiiig!!! Nu blev jag Kar. Sa lange han inte slanger ivag arslet efterat (uppat da.. lol) sa hade jag nog gett dig min hogra arm for att fa "kanna pa" honom en gang eller sa...... (nar han saknas en morgon behover du inte leta har....)
 
Sv: Lösgörande av munnen

stiiiiliiiiig!!! Nu blev jag Kar. Sa lange han inte slanger ivag arslet efterat (uppat da.. lol) sa hade jag nog gett dig min hogra arm for att fa "kanna pa" honom en gang eller sa...... (nar han saknas en morgon behover du inte leta har....)

:D

Han är superväluppfostrad o skulle aldrig drömma om att vara dum. Men han ÄLSKAR att samla sig och showa. Knasbollen.
 
Sv: Lösgörande av munnen

yttertygeln ar kortare for att hon ar latt stalld/bojd/vad man kanner for att klassificera det som :) det ar ingen stor bojning, stallnig, banankrok, men tillracklig for att synas och for att fa lite support av yttertygeln.

Stang jobbar hon glatt pa, utan tjafs. Nojd och glad. vanligt transbett = hela karringen dooooooor. (Gammal vana antar jag fran hennes tid som "sparka dra" LA hast med halvhalter som var decimeter stora.) Hon gar faktiskt utmarkt att plocka upp aven i grimma - Det har jag tyvarr inga bilder pa.. :( men sa sitter mkt av mitt "upplockande" inte sa himla mkt i handerna som i resten av mig (pa henne mind you!) I arlighetens namn, om det ar mitt huvud eller hennes vet jag inte, men klassisk utrustning = en Mycket tjurig, sur, ovillig, SEG karring.
 
Sv: Lösgörande av munnen

"knasbollen"?! Paha! Skatta dig lycklig, du din hastmilionar! :P En san hast ar ju Drom for tusan! (*bligar ut pa kvartingarna och suckar lite.. *;))
 
Sv: Lösgörande av munnen

"knasbollen"?! Paha! Skatta dig lycklig, du din hastmilionar! :P En san hast ar ju Drom for tusan! (*bligar ut pa kvartingarna och suckar lite.. *;))

Ja, Han är en på millionen..Jag har inte fattat riktigt att han är min än :)

Svårklasshäst förberedd för de höga skolorna, född på Kladruby med finaste linjerna. Fick honom i Julklapp i fjol. För att jag ska kunna ta tillvara på min Ridfilosofi.

Shit jag vågar ju knappt rida honom :o:rofl:
 
Sv: Lösgörande av munnen

ett enda ord: GRATTIS!!!!!!!! :D

for att aterga lite till samlingen, att vi maste komma ihag hastens exterior i samlingen - att studera dom i frihet sager en saaa mycket! Ex Frost (ska se om jag lyckas ta en bildpa honom i rorelse i frihet nan dag snart) byggd och avlad for nagot helt annat, hans "frihetssamling" innehaller: aktiverad underlinje, vinklad hoft, "inner" bakben centrerat under sig i den man en dryga 170 cm hog alg kan gora det - men huvudet halls LAGT. (Nu nar han antligen ar frisk i kroppen igen!) oronen sanker sig sallan under mankhojd - men i jamforelse med din hast, och min karring, ar han otroligt lag och garna langre helt enkelt "lang och lag". Att forsoka fippla upp en hast som ar byggd sa i en hogre samling som efterstravar samma uttryck som din hast har tror jag ar helfel.. men vad tycker Ni? :)
 
Sv: Lösgörande av munnen

Här är en film där hästen hela tiden ändrar sig i halsen

tänl på att halsen inte är en relativt styv pinne som har ett gångjärn i sin inkoppling i bogen, utan att den har sju leder precis som våran

denna film uppplockad på måfå visar att ibland böjer hästen extran mycket nära manken - ibland högre upp- aldrig är den böjd "at the poll" och har rätt kontakt med bettet

Så krasst enligt utbildningskalan så har den mer eller mindre fulkrok hela tiden

http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg

jag fattar inte vad de säger - och något skall vara korrekt på slutet och bättre blir det, och jag vet inte vad de håller på med, men jag tog denna film för att visa alla variationer.
Jag hästen böjer på halsen ja - men sker det där man vill? ? ? ?


Jag är mycket dålig på tyska men det är nog just ett demonstration av effekten av överböjning i nacken som hindrar rörelsen bakifrån och fram, den går på spänning, medan den när den rids in på diagonalen har nacken i en position där den kan komma igenom i kroppen och det blir äkta schwung i rörelsen inte sprättande av spänning, typ, och som belöning länger han ut på slutet, om jag sammanfattar vad jag uppfattade med min bristfällig tyska:o

C_L får rätta och ge den korrekta versionen :D Och fio har väl också tränat i Tyskland?

Mera emot felanvändning av bett kanske...och överböjning i nacken.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lösgörande av munnen

Ha ha att studera min i frihet gör ingen glad om man vill se hästar som sätter sej som på era bilder i alla fall:D

Mera stå på huvudet och bocka i så fall:o Eller trava med huvudet i det blå:rofl:
 
Sv: Lösgörande av munnen

rofl, da ska du se kamelerna har ute.. hej o ha. Jag skyller det pa att det ar en hel hage levnadsglada valacker (forstaaaaaaar inte alls varfor folk stannar och fragar om vara HINGSTAR...>.<)
 
Sv: Lösgörande av munnen

Och vad är dina :bow: :bow: Om inte just sandlåda?

Nej inte alls. De är ett tecken på att jag tycker det är bra att något säger ifrån just för att det började likna en sandlådenivå på kommentarerna.
Synd på tråden för övrigt för den verkar inte ta sig igen. (men jag håller tummarna)
 
Sv: Lösgörande av munnen

Nej inte alls. De är ett tecken på att jag tycker det är bra att något säger ifrån just för att det började likna en sandlådenivå på kommentarerna.
Synd på tråden för övrigt för den verkar inte ta sig igen. (men jag håller tummarna)

Eftersom tråden i ditt tycke inte tagit sig får du gärna bidraga själv med något som håller den kvalitet och nivå som gör den intressant igen :bow:

Jag skrev detta inlägg:
Tyglarna och bettet fungerar ju som en sorts ram.

Jag tror man får fixa finliret med bett, utökat finlir..... de små minimala detaljerna, positioneringarna, nyanserna som INTE går att frambringa utan, det är ju två vitt skilda saker.

Men

Sen tror jag också att det blir högre kvalitet på rörelserna OM man skolat med bett först sen övergår till bettlöst än om man bara rider utan bett.

Dels på grund av muskelminnen och dels på grund av de fysiska förutsättningarna som helt enkelt ökar (NYANSER) med bett.

Ställningen blir mer stillsam, Böjningen mer säker, Positionerna flera grader, med bett.

Det kan man väl bara inte bortse ifrån?

Sen är ju frågan VAD man strävar efter?

Jag strävar efter Skolor över mark.

Då KAN jag inte, om jag vill ha KVALITET och nyanser i framförandet, på ett hållbart stillsamt vis, göra det utan bett.

Sen tillkommer de faktum vad bett faktiskt GÖR på plats inne i munnen.

Om det är väl tillpassat och inte upphasat under örona

Så triggar det väldigt många bra saker.

Det betyder inte att vi inte kan göra både Piaff o Passage med trevlig kvalitet UTAN bett....

(Titta på Honsa Blaha)

Men

Är det hållbart, stillsamt och HUR LÄNGE kan framförandet hålla i sig?

INTE lika länge som med bett, det är ett som är säkert och ja, jag uttalar mig säkert.

Något borde jag ha mellan örona efter alla år.

Som säkert inte är särskilt intressant men kanske något att diskutera utifrån?

Om man inte gillar en tråd kan man ju själv bidraga med förändring till det positiva.

:laugh:

/Carola, som gillar den lättsamma stämningen som föll in för att vi vågade lossade lite på ramarna o var bettlösa en stund igår :angel:
 
Sv: Lösgörande av munnen

KL
Har följt tråden när jag kunnat, men har varit alldeles för mycket borta för att kunna vara aktiv. Vill bara ge pluspoäng för en mestadels väldigt intressant tråd där det är ovanligt högt i tak. Rolig och intressant läsning med många olika synvinklar. (Får läsa mera när jag kommer hem igen.)
 
Sv: Lösgörande av munnen

En liten film på Honza Blaha som C_L nämnde då han rider bettlöst och sadellöst, och tränslöst.

http://www.youtube.com/watch?v=XgBnP5TWgEU


Jag undrar faktistk lite vad som imponerar med detta. är man själv så beroende av bettet att man blir hänförd :confused:

För om man tittar på hästen - inte är den glad.
och den går i framvikt

och så hopkrullad och med öronen bakåt så man undrar vad som föregått detta

Hästen är inte nöjd i alla fall
 
Sv: Lösgörande av munnen

jag hittade en som ridit ut halsen och inte har fulkrok

http://www.youtube.com/watch?v=LHQn5tkS2mE

Carola pratar om ramen och jag håller med.

Svårigheten är ju att ge hästen en främre ram som är konskvent men ändå känslig.

Skall man rida mer avancerade rörelser med en häst så måste man kunna reglera viktne mellan frambenen - jag har svårt att tro att detlåter sig göras på samma sätt med bettlöst - för den där lilla omvriningen av handeän är så efektiv - känner hästen ens skillnad på nosryggen på ett kramande/lätt dragande/ omvridning?
 
Sv: Lösgörande av munnen

här är en bra video som "skvallrar" varför det kan vara svårt för vissa att rida på bett, bettet är ju skarpare än utan (med vissa undantag)

Att bli småryckt i munnen så här vid varje steg - får ju hästen att antingen protestera och försäka komma loss- eller att den krullar in halsen

99.9 procent av gångerna så är det inte bettet den inte gillar - utan detta ryckande som beror på brister i balansen

http://www.youtube.com/watch?v=m_j2kzaPuSQ
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 323
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 575
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp