"Lugn det blir värre" och liknande

Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Jag har ju fått höra det ända sen dottern sov sin försa hela natt, dvs sen hon ploppade ut... VÄNTA tills hon blir någon månad, vänta tills 2 årstrotsen, vänta tills.... osv osv osv.

Well, nu är hon 14 och nog fan väntar jag fortfarande...

Så du ger mig hopp, det är alltså NU det ska bli värre?
:D;)

Det värsta är att det går så snabbt! En kväll gick en solig och glad trettonåring och la sig, nästa morgon så vaknade en vresig hormonstinn fjortonåring:devil::p

Dottern är i alla fall ur sina värsta hormonrusningar!
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Det kanske är så att de som kommer med kommentarerna tycker att du faktiskt skall leva i nuet. Istället för att gnälla om att du är trött etc. I de flesta fall blir det så att säga "värre ju äldre de blir".

Det är lixom ingen nyhet att småbarnsföräldrar är konstant trötta. Inte heller är det en nyhet att tonårsföräldrar ofta blir milt sagt gråhåriga på sina barn.

Men så vadå, bara för att man har ett behov av att få dela med sig om att man ÄR trött, att man inte mår bra, att livet just nu, i denna sekund och i detta nu är alldeles skitjobbigt... så betyder det per automatik att man inte klarar av att leva i nuet? Att man inte tar vara på den tiden man får?

Nä, tillåts man inte få utlopp för sina känslor så tror jag det blir tusen gånger svårare att njuta av tiden.
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Självklart kan man dela med sig av sitt mående men man kan ju inte kräva att omgivningen skall VILJA höra det det och dalta med.

I synnerhet kan jag förstå att man inte har lust att dalta med om man som flerbarnsförälder med genomgången tonårstid minns att det var "a piece of cake" när barnen var bebis.
Det finns ju en anledning till att man säger små barn-små bekymmer, stora barn-stora bekymmer.

//Waern
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Men vadå dalta? Vad är det för relation man har till sina nära om man känner att man måste dalta dem och bli daltad av dem när man talar om saker som inte är positiva. Jag vill verkligen inte bli daltad av någon, eller ha en massa sympatier. Jag vill att någon lyssnar på mig mer än så behöver det inte vara.

Om man verkligen inte vill lyssna på sina släktingars/kompisars känslor och problem så kanske det passar bättre att säga det rakt ut, istället för att komma med uttalanden som för stunden är otroligt sårande för den som redan är trött och ledsen. Det är ju ganska vanligt att man säger "Kan du inte säga något snäll, säg inget alls!" För det sista man behöver höra, helt ärligt, när man inte sovit ordentligt på ett halvår, barnet trottsar och matvägrar och dagis inte funkar är att "det blir bara värre" eller "men ditt barn som är såå snällt" när man står med 1½åringen från helvetet som biter och slår och skriker "aaaaaj mamma" för att hon inte fick äta kattsand/stoppa fingrarna i datorn/dränka sig på toaletten.

Jag tycker inte på något sätt att det är fult av mig att förvänta mig att mina vänner ska lyssna, förstå och säga något uppmuntrande - eller snällt avböja med "Jag orkar inte just nu". Jag orkar inte heller alla gånger, och jag respekterar till fullo de gånger mina vänner inte gör det. Hellre att de är raka och ärliga istället för att bagatellisera mina problem.


(sen är ju var förälders upplevelse om vilken tid som är svårast unik, min syster t.ex talar gärna glatt om för alla hur fantastiskt mycket roligare det blivit med barnen sen de blev större, att det för henne blivit så otroligt mycket lättare för vart år som gått.)
 
Sv: "Lugn det blir värre" och liknande

Svarar alla nu

Alltså även om folk inte menar något illa så är det ändå störande.
Spec när ens föräldrar säger det stup i ett. DET är störigt.

Om vi nu backar bandet litet så kan man fundera på varför dina föräldrar säger som de gör Stup i Ett...
Kan det möjligen vara deras sätt att litet fint försöka avböja ditt klagande över situationen?

De förväntas ju att dalta med eftersom du stör dig så på att de inte gör det, alt att de inte säger att "Jag orkar inte just nu". (Vilket ju inte är riktigt socalt accepterat att inte ha tid eller ork till sina barn, även om de är vuxna).

//Waern
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
773
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 506
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 039
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp