Bukefalos 28 år!

Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Vi tänker nog precis tvärt om du och jag! För mig har djuret ett stort värde, det är därför jag kan tänka mig att avliva ett djur som jag inte kan erbjuda ett bra hem! och ett bra hem kan givetvis vara hos någon annan än mig själv...

Ger mig inte in i mer disskusion, då det brukar leda till att tråden spårar ur...

Hoppas det löser sig för TS så att kaninen får leva vidare!


Men jag jämför återigen med ett barn, skulle du skjuta din unge du inte hade tid med? Herregud man borde älska sina djur så man prioriterar de framför annan skit. Jag blir så jävla upprörd.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Vänligen jämför inte DJUR och BARN! Det är så stor skillnad så det tom regleras i svensk lagstiftning!

Att döda ett barn är mord, att avliva ett djur är ibland en välgärning och hur du kan skriva det i samma mening är för mig obegripbart!

Jag hoppar inte på någon, jag svarar på de inlägg nagellacksberoende adresserade till mig!

Men lilla du, nu handlar det inte om att avliva ett sjukt djur, nu handlar det om något som man antar sig ansvaret för och sen inte orkar/har lust med längre. Det är ju synd att inte du tar hand om dina djur som om de vore dina barn.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Vi tänker nog precis tvärt om du och jag! För mig har djuret ett stort värde, det är därför jag kan tänka mig att avliva ett djur som jag inte kan erbjuda ett bra hem! och ett bra hem kan givetvis vara hos någon annan än mig själv...


Amen to that...
Du och jag tänker exakt likadant.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Men om man har tagit ansvar över ett djurs liv, så ser man till att dom har ett bra liv. Att avlivas är inte ett alternativ till det.

Livet ändras ja. Men man bestämmer själv att man ska skaffa fler djur än vad man har tid/lust med.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Allvarligt talat. Det är inte ett gosedjur vi pratar om här. Om du nu prioriterar hunden och hästen över kaninen, och därför inte har tid, och då tänker avliva djuret, så handlar det inte om att du vill djurets bästa. Då handlar det om att du föredrar hunden och hästen. Du kan enkelt göra dig av med antingen hunden eller hästen utan att behöva avliva dem eller få dem att må dåligt. Det är jag helt säker på. Men du väljer istället att avliva kaninen, för att du tycker det är roligare med hund och häst. Det är det det beror på, och det förstår alla här inne egentligen. Du är bara bra på att få det att låta som att det är synd om dig och din kanin, men i själva verket handlar det här om extrem själviskhet, lathet och dålig respekt för liv. Om du hade ett barn som du inte hade tid med, som ingen ville adoptera, skulle du då "avliva" barnet? Nej. "Det är en annan sak". Nej, det är det inte. Liv är liv, oavsett hur mycket du tycker om varelsen i sig. Jag ser ärligt talat ingen skillnad på detta tänkande, och rasism, nazism, eller annan särvärdering av varelser. Du pratar om att du vill DÖDA en varelse, enbart för att du hellre vill ha en hund och en häst. Förstår du ärligt talat inte varför det är otroligt själviskt?

Jag ursäktar för att mitt första inlägg på detta forum blev så oerhört negativt, men herregud. Ni är tre personer här inne som inte respekterar livet. Jag trodde inte folk skulle bete sig så här på ett forum tillängnat hästar, eller djur i allmänhet, som detta subforum är.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Men jag jämför återigen med ett barn, skulle du skjuta din unge du inte hade tid med? Herregud man borde älska sina djur så man prioriterar de framför annan skit. Jag blir så jävla upprörd.

Jag ÄLSKAR mina djur. Men jag tvekar inte att ta bort dem om jag inte kan ge det ett gott hem, vare sig om det är hos mig eller hos någon annan.

Barn och djur är återigen inte samma sak. :crazy:

Men lilla du, nu handlar det inte om att avliva ett sjukt djur, nu handlar det om något som man antar sig ansvaret för och sen inte orkar/har lust med längre. Det är ju synd att inte du tar hand om dina djur som om de vore dina barn.

Tänk om man inte hade pengar eller tid? Det är en annan viktig fråga för djurets välfärd.


Nä nu skiter jag i min egna tråd.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag tycker att du ska ge det lite mer tid. Jag har ett par vänner som har kaniner och jag kan fråga dem ifall de vill ha en kanin. Men jag tror knappast att de vill betala för kaninen, men han kommer ju till ett bra hem då i så fall och det är ju värt en hel del.

Håll ut så lovar jag att det ordnar sig till slut. Saker och ting har en förmåga att lösa sig trots allt.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Allvarligt talat. Det är inte ett gosedjur vi pratar om här. Om du nu prioriterar hunden och hästen över kaninen, och därför inte har tid, och då tänker avliva djuret, så handlar det inte om att du vill djurets bästa. Då handlar det om att du föredrar hunden och hästen. Du kan enkelt göra dig av med antingen hunden eller hästen utan att behöva avliva dem eller få dem att må dåligt. Det är jag helt säker på. Men du väljer istället att avliva kaninen, för att du tycker det är roligare med hund och häst.

PONERA ATT JAG INTE BLIR AV MED HÄST ELLER HUND OCH HAR AVLIVNING SOM SISTA UTVÄGEN.

Om jag väljer att avliva min friska häst i sin bästa ålder för att behålla kaninen? Är det mer rätt då?

Ska jag avliva min unga hund på 8 månader istället för kaninen? Är det mer rätt än då?

Jag har kvar min häst av MÅNGA anledningar. HON är också mitt första djur av alla djuren jag har hemma. Henne gör jag inte av med heller. Sambon tillåter det inte heller av olika anledningar trots att hon kostar tid och pengar.

Hunden har jag GEMENSAMT med sambon, kan jag inte så har hunden hussen som tar honom!

Av de anledningarna får jag välja bort kaninen. Jag respekterar dess liv och vill ge den ett BRA liv. Kan jag inte är det bättre att den inte har ett liv alls än lider i livet!


Nu överger jag tråden. Tycker att tråden hamnat på blöjnivån...
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag tycker att du ska ge det lite mer tid. Jag har ett par vänner som har kaniner och jag kan fråga dem ifall de vill ha en kanin. Men jag tror knappast att de vill betala för kaninen, men han kommer ju till ett bra hem då i så fall och det är ju värt en hel del.

Håll ut så lovar jag att det ordnar sig till slut. Saker och ting har en förmåga att lösa sig trots allt.

Halleluja, ett seriöst svar mitt i pajkastningen, klart jag svarar dig ;)

Jag har letat över hela sommaren, speciellt sen jag fick reda på att jag är antagen på högskolan.

Nagellacksberoende hjälper mig just nu med att kolla annonser, jag kan ju ha missat vissa ställen också, jag har inte suttit vid datorn så mycket den sista tiden (inte varit hemma så mycket). Nu i veckan ska jag leta fullt ut eftersom det är "lugnet före stormen".

Svar på resten kommer i PM.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Om du verkligen vill bli av med honom så kanske du kan skänka bort honom, buren och hela paketet istället för att sälja. Du har kanske lagt ner mkt pengar på buren och allt sådant, men att skänka bort alltihop är bättre än att avliva.
Personligen så tycker jag inte att avlivning är ett bra alternativ. Kaniner är också varelser. En helt frisk kanin. Alla har bara ett liv, även kaniner, som man ska försöka ta vara på så mycket som möjligt. Ska man behöva göra slut på det så snabbt?
Du säger att du verkligen inte vill avliva men att det verkar va det enda alternativet. Men om du hittar någon som vill ha honom och klarar av att ta hand om honom så är det väll värt att köra en bit för att ge honom ett bra hem?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Man får inte skänka bort djur längre, tyvärr. Det är en lag på att man ska betala. Dock kan man skänka bort djur om det är kontakt till kontakt men man får inte annonsera djur som ska skänkas bort.

Jag vill hellre hitta någon som vill köpa honom men det har jag inte kunnat. Jag kan inte ha kvar honom så länge till när jag väl börjat skola.
Jag ger det ett litet tag till. Pratar med en kompis i Gbg också som sa att det fanns ett hem som ev tog emot privata omplaceringar, jag ska kontakta dem.

LongNail - läs mitt inlägg #6. Sen kan jag också berätta varför jag inte väljer bort hästen.
Hästen säljer jag inte av olika anledningar. Den största anledningen är att hästar håller mig vid liv. Hade jag inte haft hästar i mitt liv hade jag inte suttit här. Mitt liv är ingenting utan hästar. Därför prioriterar jag hästen framför kaninen. Har jag inte hästar i mitt liv kommer jag inte må bra och inte orka med någonting. Det spelar ingen roll om jag är ensammast i hela världen bara jag har en häst. Jag skulle kunna vara hemlös och inte ha mat bara för att ha häst. Jag offrar mycket för det djuret.
Så hästar betyder så mycket mer för mig än vad kaniner gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag vet inte, läste det någonstans att det inte längre var tillåtet eftersom man ska kunna bevisa att man har råd att ta hand om djuret. Summan behöver inte vara stor, bara som ett slags bevis på att man tänker ta hand om den.
Kanske inte är en lag men regel, ska leta var jag hittade det.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag hittade inte det...

Hursomhelst så är det ju inte kaninen som kostar utan sakerna som tillhör kaninen. Vill de bara ha kaninen så varsågod, de måste ju ändå ha saker till den. Jag kan ju sälja dem separat också om det skulle önskas.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Men herregud. Har djur verkligen så lågt värde? Man avlivar väl inte en varelse hur som helst bara för att man inte har lust längre, eller för att man köper nya djur så att man inte har tid med dom gamla :crazy:.
Håller verkligen med dig.

Jag vet inte, läste det någonstans att det inte längre var tillåtet eftersom man ska kunna bevisa att man har råd att ta hand om djuret. Summan behöver inte vara stor, bara som ett slags bevis på att man tänker ta hand om den.
Kanske inte är en lag men regel, ska leta var jag hittade det.
Men skriv då en 10a förr kanin med tillbehör?

Det viktigaste är väl inte att du får betalt för bur och grejer utan att den får ett bra hem? Skänk bort den till ett gott hem, tycker jag.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag har redan provat, och då 200 kr.

Jag kan inte skriva att kaninen är gratis, utan köparen får ju kontakta mig. Vill denne inte ha sakerna hade jag sagt att hen får komma och hämta kaninen utan kostnad.

Jag har hittat en lösning. Avlivning finns inte med på kartan längre så ni kan sluta oroa er för att jag ska ha ihjäl kaninen.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag skulle aldrig avliva ett friskt djur, för att jag la prion på annat. Mitt samvete skulle inte klara det..

Men jag har varit i samma sits, ungefär. Jag hade mina råttor som jag inte hann med, eftersom jag hade dem på ett sånt ställe att jag var tvungen att passa dem när dom var ute. Det gjorde att dom inte kom ut varje dag, och ibland kom dom ut, men jag hade lixom inte tid att kela och snacka med dom. och dom var såna gosingar!

Dock tog min syster hand om dem, så dom fick ett bra hem med mer uppmärksamhet! Hade jag inte hittat annat hem hade jag helt enkelt fått ta mig i kragen och göra det bästa av det hela. Då hade jag fått skita i att vara hos hästen den där extra timmen helt enkelt,under den tiden dom levde, fast jag helst velat vara kvar i stallet för min egna skull. Aldrig att jag hade tagit bort dem! Känns lite orättvist när du köpt en kanin, den är ditt sällskap när du kännt dej ensam, och tacken hen får är att du tar bort den när du inte längre är ensam? det kan göra mig upprörd..Dom är väl inga slit och släng heller? Behövs inte längre, bort?:crazy:

Kanske menade du inte så, vill inte smutskasta men jag blir lessen när folk har sån inställning bara för det är en liten gnagare. är vanligt tänk nämligen..

Sen förstår jag ditt tänk med hästen, jag är EXAKT samma..Hästar är min eld, min luft..Har jag inte det i mitt liv störtar jag..Dom håller en levande:D Så klart att du vill prioritera hästen, har jag förståelse för..

Jag blir glad över att läsa att du söker hem aktivt till din lilla vän! Önskar er lycka till!:bump:
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Dock tog min syster hand om dem, så dom fick ett bra hem med mer uppmärksamhet! Hade jag inte hittat annat hem hade jag helt enkelt fått ta mig i kragen och göra det bästa av det hela. Då hade jag fått skita i att vara hos hästen den där extra timmen helt enkelt,under den tiden dom levde, fast jag helst velat vara kvar i stallet för min egna skull. Aldrig att jag hade tagit bort dem! Känns lite orättvist när du köpt en kanin, den är ditt sällskap när du kännt dej ensam, och tacken hen får är att du tar bort den när du inte längre är ensam? det kan göra mig upprörd..Dom är väl inga slit och släng heller? Behövs inte längre, bort?:crazy:

Det fetstilta - Jag är i stallet 2 timmar om dagen, då mockar jag, fixar foder och rider. Hela den tiden är aktiv tid. Jag ränner inte runt i stallet precis o snackar med folk för där är det sällan folk så det blir inte dötid på samma sätt som i det förra stallet där det fanns mer folk. Så att försöka skära ner på tiden är lite svårt. Hade min sambo kunnat ta hand om kaninen så hade ju jag inte känt mig stressad. Avlivningen är ju den absolut sista utväg.
Råttor lever lyckligtvis kort tid jämfört med kaniner också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 980
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 518
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 950
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 328
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp