Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

muppia

Trådstartare
Nu måste jag bara få lite råd...

Jag har försökt sälja min kanin till ett billigt pris inkl ALLT (bur med tillbehör och kaninens saker som borste och klosax) utan resultat.

Det är en dubbelmanad lejonhuvad med mjuk päls, bildar lätt tovor. Just nu är jag lite hemsk och har klippt honom bara för jag inte hinner borsta honom (så han slipper tovor), jag hinner inte riktigt med honom sen vi blev med hund, jag har bara inte velat se det men de senaste månaderna har jag letat nytt hem till honom.

Jag fick bara ett enda svar på min annons "Min dotter vill ha ett husdjur och jag tänkte att din kanin verkade perfekt". Han är van att hanteras men kräver mycket skötsel, att nån pappa vill köpa en kanin till henne bara för hon vill ha en säljer jag inte till eftersom han kräver mer skötsel än en normalpälsad kanin (det är en jävla meck med min kanins päls).
Det är inte kaninen som kostar, det är bara buren och grejerna. Han är gratis. Jag är inte intresserad av pengar, jag är intresserad av ett bra hem.

Har ringt och frågat 4H-gårdar i närheten men de ville inte ta emot honom. Frågat alla folk som skulle kolla runt men ingenting där...

Vad kan jag mer göra? Min kanin får det bättre hos någon annan, jag tar inte hand om honom mer än att städa bur och mata honom, jag vill inte han ska ha det så. Jag försummar honom just nu!

Jag börjar överväga alternativet att låta grannen skjuta honom... :(
Jag vill inte det men han mår nog bättre som död för jag inte hinner med honom, som jag ser det har han inte ett värdigt liv nu.
Nästa vecka drar skolan igång på allvar och då blir det ännu svårare att hinna med honom, jag är rädd att det ska bli värre.

Lite desperat, vill gärna se mig om fler alternativ innan jag går över till grannen och ber honom skjuta min kanin :(
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Men lugn i stormen! Tar han verkligen så enormt myckt tid att du verkligen inte hinner med honom, eller är det så att du helt enkelt har prioriterat bort honom och därför söker efter ett nytt hem?

Är det så att du helt enkelt inte vill ha honom kvar, och du har försökt att hitta ett nytt hem utan att det har gått tycker jag att du kan avliva honom. Men är det så att du vill ha kvar honom, men verkligen inte har 5-10 minuter varje dag att sköta om honom tycker jag att du ska fortsätta försöka hitta ett nytt till honom.

Och vad är det som säger att de som svarade på din annons inte kommer att sköta om kaninen? Dottern kanske är jätteduktig med djur. Och du säger ju själv att du inte tar mer hand om honom än mata och städa. Varför skulle han få det sämre hos dem än hos dig?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Det är hans päls som är så krävande, jag har försökt med allt men det blir tovigt fort, jag vill helst inte klippa honom och den senaste tiden har mycket runt mig tagit energi så jag har inte orkat så mycket.

Sen hur kul är det för honom att sitta i bur hela dagarna, jag vill så gärna släppa lös honom men då kräver han uppsikt då vi har katt och hund hemma.

Just nu hinner jag ta mig lite extra tid men sen när jag börjar skolan ska jag pendla 7-8 mil/tur, rida min häst och dessutom har vi lyckats nästla oss in i en träningsgrupp nere i Halmstad och det blir då sena kvällar (dessa dagar prioriteras hästen bort, hon får sin mat och mockad box men inget mer de dagarna). Det känns helt enkelt som att jag får prioritera bort kaninen, han passar inte in i min vardag längre. Jag köpte honom när jag blev singel och ville ha sällskap men inte hade möjlighet att ha något annat djur än gnagare.

Det blir nog avlivning i varje fall... :(
Den enda som svarade på mailet kändes inte seriöst skrivet. Det såg ut som om ett barn skrev mailet pga en jäkla massa särskrivningar och han skrev det helt enkelt som att han ville köpa kanin för hans lilla dotter ville ha ett husdjur. Hade han skrivit ett mer genomfört mail där de t.ex ska dela på det gemensamma ansvaret och att de sökte någon kanin som passade henne.

Jag är kräsen just för han inte är någon enkel kanin utan någon som behöver mycket omskötsel.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Helt klart så är det bättre att avliva honom än att han hamnar hos någon oseriös.

Men om det var min kanin så skulle jag klippa bums. Samt stänga in hunden och katten en stund varje dag, om de utgör ett problem, så att kaninen får vara ute och skutta. På så vis går det ju inte så mycket tid till att springa och passa utan att man kan pyssla med annat samtidigt.

Synd att du inte bor närmare då hade han kunnat få komma och bo här.

Kicki :laugh:
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Har man skaffat ett djur så får man se till att den har det bra. Det är ditt ansvar.
Även om man har häst och allt möjligt så finns det tid, nu sitter du vid datorn? Ta hand om kaninen, släpp ut den så den får springa lite. Det finns tid. Det handlar om prioritering.
Jag tycker inte att det är okej någonstans att avliva ett friskt djur. Verkligen inte.

Det finns omplaceringshem för kaniner, sök på google.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Tyvärr så ändrades min livssituation drastiskt över ett år och idag finner jag det omöjligt att ha kvar honom.
Han har ren bur, mat och vatten samt är delvis klippt bara för han ska slippa tovor.

IDAG kan jag ta mig tid. Men nästa vecka börjar jag gå i skola och det är det jag våndas över, då kommer jag verkligen inte ha tid eftersom jag prioriterar hunden och hästen, sambon jobbar 60 timmar i veckan och drar in pengar så han är inte hemma speciellt mycket han heller, tyvärr.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Helt klart så är det bättre att avliva honom än att han hamnar hos någon oseriös.

Men om det var min kanin så skulle jag klippa bums. Samt stänga in hunden och katten en stund varje dag, om de utgör ett problem, så att kaninen får vara ute och skutta. På så vis går det ju inte så mycket tid till att springa och passa utan att man kan pyssla med annat samtidigt.

Synd att du inte bor närmare då hade han kunnat få komma och bo här.

Kicki :laugh:

Jag har inte riktigt möjlighet att klippa hela kaninen, han är väldigt svår att klippa under magen och blir väldigt stressad av att bli hanterad även om han går att hantera (jag har ju kunnat klippa delar av honom och klippa klorna) men han har inget behov av att gosa och sånt som min förra kanin var.

Det lutar tyvärr åt avlivning, jag mår inget vidare över det här och har gråtit, jag vill inte avliva honom men kan jag inte erbjuda honom ett bra hem (som enligt mig är mer än vad jag kan ge honom idag) så har jag nog inget val... :(
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Men du KAN ju erbjuda honom ett bra hem? Du prioriterar ju bara andra saker före.

Om du nu inte kan ha kvar kaninen så ta kontakt med omplaceringshem.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag hittar inget omplaceringshem häromkring, tyvärr.

Och nej, JAG kan inte ge honom ett bra hem när allt väl kommer.

Jag tvingas göra prioriteringar och han måste tyvärr prioriteras bort. Vi hinner knappt städa huset själva. Jag har gjort allt för att hitta något hem till honom och nu KAN jag inte göra något mer. Då får han avlivas. Hellre det än att jag inte hinner med honom mer än att ge honom basala saker som mat/vatten och ren bur.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Det finns väl en organisation/förening som heter Livlinan, dom hjälper avlivningshotade djur att hitta nytt hem, Du kan ju pröva dom innan du avlivar honom!

I övrigt har jag bara en ståndpunkt! Ett dött djur vantrivs eller lider inte!
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag vet inte vad du tycker är "häromkring"?

"Måste tyvärr prioriteras bort"... Och "hinner knappt städa huset", om ni knappt hinner städa huset, hur hinner du sitta vid datorn undrar jag då?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Alltså jag förstår mig inte på människor. Skaffar man djur, så tar man hand om dom.


"Ett dött djur vantrivs eller lider inte"... Man skaffar ett djur, och sedan ett till. Och hinner sedan inte med det första pga det, då är det okej att avliva det första?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Men läser du inte vad jag skriver? :crazy:

Citat från inlägg #6
IDAG kan jag ta mig tid.

Jag tror jag ger upp, du läser ju inte vad jag skriver. Om du läser hela inlägget #6 kanske du ser att det här är lugnet före stormen. Nästa vecka sätts allt igång igen, jag ska på träningar med häst och hund, pendla 2-3 timmar om dagen, plugga och sen ska jag hinna varva ner och sova.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Alltså jag förstår mig inte på människor. Skaffar man djur, så tar man hand om dom.


"Ett dött djur vantrivs eller lider inte"... Man skaffar ett djur, och sedan ett till. Och hinner sedan inte med det första pga det, då är det okej att avliva det första?

Så lätt tar jag inte på det.......:crazy: Men jag menar att har man verkligen försökt och absolut inte hittar någon lösning så? Är det inte bättre att avliva kaninen då än att den skall sitta ensam och tovig i en bur hela dagen och ha tråkigt?
Är det inte bättre att avliva än att man av ren desperation släpper ut kaninen i skogen och "hoppas den klarar sig själv?" ( tror inte att TS gör det, dock...)

För mig spelar orsaken till att man inte ska ha kvar djuret mindre roll, har man bestämt sig för att göra sig av med ett djur så är det så! Det måste man kunna få avgöra själv, vad man vill, orkar och har lust med. Saker och ting förändras i livet och det blir inte alltid som man tänkt sig, det måste man ha förståelse för!

I TS fall var ju kaninen desssutom rädd och stressad, är det då rätt att utsätta den för hantering och borstning varje dag? När den tycker det är jobbigt och hemskt?

Varför är det hemskt att avliva ett djur?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Men herregud. Har djur verkligen så lågt värde? Man avlivar väl inte en varelse hur som helst bara för att man inte har lust längre, eller för att man köper nya djur så att man inte har tid med dom gamla :crazy:.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Alltså ibland blir jag mörkrädd. Att människor är egoistiska brukar man ju få veta. Och hoppa inte på Nagellacksberoende, jag kunde inte hålla med henne mer.
Sen ska vi väl gå över till vad som är hemskt med att avliva ett djur. Skulle någon av er *pekar med hela handen* avliva erat barn för att ni nyss fått ett småsyskon till ungen som kräver massa tid? Skulle inte tro det va!!

Jag skulle göra allt för mina djur, och om det sker drastiska ändringar i ens vardag (t.ex. dödsfall) kan jag förstå om man måste omplacera. Men inte ens då är avlivning ett alternativ. Och tidsbrist är ren bullshit.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Men herregud. Har djur verkligen så lågt värde? Man avlivar väl inte en varelse hur som helst bara för att man inte har lust längre, eller för att man köper nya djur så att man inte har tid med dom gamla :crazy:.

Vi tänker nog precis tvärt om du och jag! För mig har djuret ett stort värde, det är därför jag kan tänka mig att avliva ett djur som jag inte kan erbjuda ett bra hem! och ett bra hem kan givetvis vara hos någon annan än mig själv...

Ger mig inte in i mer disskusion, då det brukar leda till att tråden spårar ur...

Hoppas det löser sig för TS så att kaninen får leva vidare!
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Det finns väl en organisation/förening som heter Livlinan, dom hjälper avlivningshotade djur att hitta nytt hem, Du kan ju pröva dom innan du avlivar honom!

I övrigt har jag bara en ståndpunkt! Ett dött djur vantrivs eller lider inte!

Man kan inte ge bort honom dit som tillfälligt hem, det är det jag vill men jag ska kolla närmare hur det fungerar där. Jag vill helst bli av med honom snarast möjligt just för att inte behöva ha ett dåligt samvete för att han blir försummad.

Alltså jag förstår mig inte på människor. Skaffar man djur, så tar man hand om dom.


"Ett dött djur vantrivs eller lider inte"... Man skaffar ett djur, och sedan ett till. Och hinner sedan inte med det första pga det, då är det okej att avliva det första?

Livet förändras och dess förutsättningar. Du kanske inser det en dag när du sitter i samma båt som jag gör.

Folk tar hand om dem tills de inte kan göra det, då får de försöka se till djurets bästa. Precis som EmblaAsk - ett dött djur lider inte. Det är mitt absoluta sista val och jag bad här om råd för att hitta alternativ som fungerar.

Det finns inte något här som är inom köravstånd (så jag kan lämna själv) som tar emot kaniner och jag har inte fått napp på annonsen och ingen 4H-gård vill ta emot honom. Jag vet inte fler ställen som kan ta sig an honom. Då blir det den sista utvägen. Jag vill inte men jag kan inte ge honom ett värdigt kaninliv och då har han det bättre på den andra sidan.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Alltså ibland blir jag mörkrädd. Att människor är egoistiska brukar man ju få veta. Och hoppa inte på Nagellacksberoende, jag kunde inte hålla med henne mer.
Sen ska vi väl gå över till vad som är hemskt med att avliva ett djur. Skulle någon av er *pekar med hela handen* avliva erat barn för att ni nyss fått ett småsyskon till ungen som kräver massa tid? Skulle inte tro det va!!

Jag skulle göra allt för mina djur, och om det sker drastiska ändringar i ens vardag (t.ex. dödsfall) kan jag förstå om man måste omplacera. Men inte ens då är avlivning ett alternativ. Och tidsbrist är ren bullshit.

Vänligen jämför inte DJUR och BARN! Det är så stor skillnad så det tom regleras i svensk lagstiftning!

Att döda ett barn är mord, att avliva ett djur är ibland en välgärning och hur du kan skriva det i samma mening är för mig obegripbart!

Jag hoppar inte på någon, jag svarar på de inlägg nagellacksberoende adresserade till mig!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 830
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 425
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 083
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 046
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp