Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Den där regeln gäller inte kaniner, den gäller gnagare.
Och nej, kaniner är inte flockdjur - de är kolonidjur.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Men jag jämför återigen med ett barn, skulle du skjuta din unge du inte hade tid med? Herregud man borde älska sina djur så man prioriterar de framför annan skit. Jag blir så jävla upprörd.

hur sjutton bemöter man det här????
Det är så tokigt, så uppåt väggarna att jag inte vet vad jag ska säga......suck....

Antar att du inte har barn... då skulle du nämligen inte prata så lättvindigt om att skjuta barn.....

Får också påminna om att JAG INTE har något djur som skall avlivas eller dylikt utan sköter alla mina djur "så gott jag kan...." MEN jag älskar dom inte som min son, inte på långa vägar!!! Kommer aldrig att göra heller.

En annan fundering innan jag ger upp det här..... Är du vegetarian? Bär du skor av läder? Äter du godis?
I så fall har djur avlivats för din skull! Tänk lite på det du......
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag kan faktiskt hålla med på en punkt gällande den här djur och barn diskussionen, även om den är rätt bisarr.

Jag tycker man ska visa samma RESPEKT för sitt djurs liv som man gör med sina barn. Ett djurliv är inte mindre värt bara för att det råkar vara just ett djur.

Sen finns det ju dem som har sina djur som barn, faktiskt.

Men sen är det klart, att hade jag fått välja mellan min dotter och ett djur, så hade ju djuret tyvärr fått andra platsen. Så är det ju!

Men respekten tycker jag kan vara den samma, gällande alla levande varelser!
Och det är där jag tycker det felar i många fall..
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag skrev ju i att det allmänna rådet står att kaniner bör ha sällskap. Bör innebär att de inte MÅSTE ha, men att det absolut bästa är om de har det.

Flock- koloni, tomato- tomato (fast nu insåg jag att uttalsskillnaden inte går att skriva :D ). Själva lever de inte på det sättet ensamma kaniner hålls.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Ah, då missförstod jag. Fattade det som att du fått för dig att de ingick i gnagarregeln.

Men nej, det är inte så mycket tomato tomato över flock/kolonilevande djur ;) Det är absolut inte samma sak. Kolonidjur lever bland andra av samma art men umgås inte som flockdjur och har egna revir inom kolonin, till skillnad från flockdjur som lever i just en flock. Kolonidjur har inte samma behov av andra av samma art som flockdjur har.

Därmed inte sagt att jag är för att ha kaniner ensamma, bara att det är en rejäl skillnad. Har själv två kaniner hemma, den ena köpt för att hålla den andra sällskap - tyvärr är de rätt hatiska mot varandra så det slutade med att jag numera har två ensamma kaniner istället :p
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Ska vi märka ord så får jag väl rätta mig och skriva att de är grupplevande (vilket funkar för både flock och koloni), eller inte solitära om man ska vara krånglig.

Rejäl skillnad skulle jag inte heller säga att det är, för en vanlig lekman, ska man definera termer och diskutera skillnader så visst, men det var knappast det jag ville ha fram. Bara för att dina två kaniner inte tycker om varandra innebär det knappast att kaniner inte har ett stort socialt behov. Mitt ena marsvin skulle klara sig alldeles utmärkt om han bodde själv- enskilda individer är inget man kan gå efter i sådana här frågor.

Kaniner ÄR sociala djur, som lever i mycket stabila sociala grupper, med mindre sociala enheter inom de stora grupperna. Det finns studier som visar att kaniner utan möjlighet till sociala interaktioner har en sämre välfärd. Så flock/koloni/grupp/whatever- sällskap är skitviktigt.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Läs om, läs rätt. Jag påstod aldrig att kaniner inte ska bo ihop bara för att mina inte tolererar varandra. Den dagen jag påstår såna dumheter kan du få den stora äran att skjuta mig.
Det jag ville få fram är att kaniner inte är flockdjur, that's it.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Nej, jag sa heller aldrig att du påstod det! :idea:

Men du skriver att det är rejäl skillnad på det sociala behovet mellan olika typer av grupplevande djur, och drar sedan exemplet med dina kaniner som inte tycker om varandra. Vilket är helt ointressant i diskussionen om socialt behov.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Än en gång - läs om, läs rätt. Det var inte skrivet som ett exempel.

"Därmed inte sagt att jag är för att ha kaniner ensamma, bara att det är en rejäl skillnad. Har själv två kaniner hemma, den ena köpt för att hålla den andra sällskap - tyvärr är de rätt hatiska mot varandra så det slutade med att jag numera har två ensamma kaniner istället :p"
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Skulle någon av er *pekar med hela handen* avliva erat barn för att ni nyss fått ett småsyskon till ungen som kräver massa tid? Skulle inte tro det va!!
ag antar att du inte tycker så, men jag anser att det finns en värdeskillad mellan människor och djur. Jag räddar inte grannens katt före ett främmande barn ur ett brinnande hus, men med ditt sätt att se på det blir min hållning förkastlig?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Har inte läst alla inlägg..tyvärr. Tänkte mest bara fråga: Är det bara 4 H gårdar d kontaktat ? Vet att Djurhemmet Tigerharen tar emot många kaniner. Tror inte dom har sådär jättemånga just nu..ring och fråga/maila.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

*knapp*

Jag tycker att det verkar som att många här (och många som inte håller till här såklart) behöver fundera över djurskyddsföreskriften som gäller smådjur- L80

Såhär står det i den:


Visserligen står det sedan i de allmänna råden att kaniner bara bör hållas tillsammans, men ändå. Kaniner ÄR ett flockdjur och de flesta på buke skulle aldrig hålla sin häst ensam på en gård, men ensamma kaniner verkar det finnas gott om.

Fel, kaniner är INTE flockdjur.

Edit: Äh, gul zebra har redan skrivit det mesta jag ville skriva. Men det är knappast att märka på ord utan stor skillnad. Tex gör den skillnaden att de flesta grupphållningar av kaniner i normala burar slutar i slagsmål. Inte så bara.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Vanliga dödliga vet sällan skillnad mellan olika typer av grupplevande, men jag har ju redan skrivit att jag borde använt ett annat ord. De flesta "normala" burar är tämligen olämpliga för de flesta djur som hålls i dem om de bara ska ha tillgång till buren och inget mer. Det är ingen anledning till att hålla grupplevande djur solitärt. Och som sagt så finns det studier som tydligt visar att kaniner utan möjlighet till sociala interaktioner med artfränder har en mycket sämre välfärd än kaniner med den möjligheten.

Vi kan inte hålla djuren på ett sätt som innebär en bristande välfärd bara för att våra traditionella burar inte håller måttet. Eller vad du nu vill få fram med att skriva att kaniner i små burar bråkar...
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Det vanligaste är att kaniner hålls i tex inneburar eller burar med liknande mått. Att då säga att kaniner alltid mår bäst av att bo ihop är som att skicka problem på posten.

Kan du länka till studierna?

Självklart ska kaninerna inte lida av för små burar men att tillbringa mycket tid med kaninen alt. ha en till inom synhåll funkar bra. Alla har inte möjlighet att ha inhägnader på typ 5 kvm för att hålla två kaniner... Även om det självklart är drömmen! (och gärna betydligt större än så).

Sen är det även hyfsat vanligt att kaniner inte går ihop trots stor yta, men det är en annan diskussion. Har man stor inhägnad (se ovan) och inte ska använda kaninerna i avel etc så tycker jag absolut att man kan testa, men även hålla utkik efter problem.
Även om man inte ser slagsmål så är brunstiga honor som rider på varandra tex ett stort stressmoment.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Vänta några veckor tills alla kommer hem från semestern och alla skolorna har börjat. Folk köper djur som skjutna ur kanoner på hösten.
Och under avvaktan är det ju bara att mata varje dag och städa då och då egentligen inte mer än det.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Du kanske skulle ha tänkt tanken innan du skaffade hund att du inte skulle hinna med kaninen och göra dig av med den på något vis om du nu hellre vill ha en hund?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Man får inte skänka bort djur längre, tyvärr. Det är en lag på att man ska betala. Dock kan man skänka bort djur om det är kontakt till kontakt men man får inte annonsera djur som ska skänkas bort.

Skriv inget pris i annonsen utan att man får mejla om man vill ha reda på priset? Sen i mejlet kan du skriva att han skänkes med bur och allt gratis. Det behöver ju inte stå pris i annonsen..
Men vill du hellre avliva honom om du nu älskar honom så mycket än att skänka bort? Du kan väll sätta upp lappar i affär att han skänkes bort? Det är inte olagligt.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Du kanske skulle ha tänkt tanken innan du skaffade hund att du inte skulle hinna med kaninen och göra dig av med den på något vis om du nu hellre vill ha en hund?

Som jag förstod det var det sambons hund och inte muppias! Har för mig hon skrev det när någon föreslog att hon skulle göra sig av med den.......
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Om det är sambons hund får väl han sköta den och hon sköter sin kanin. Problem solved... Dock är det ju lite synd att det blir svårt att ha kaninen lös ihop med hunden.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Klarar man inte av att köpa en kanin med utrustning ska man väl inte heller ha något djur i min mening. Då kan det nog vara bättre att låta djuret vandra vidare än att riskera i att hamna i ett hem där dom inte har råd/vilja att lägga ut pengar på djuret i fråga.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 858
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 467
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 087
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 059
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp