Bukefalos 28 år!

Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag har hittat en lösning. Avlivning finns inte med på kartan längre så ni kan sluta oroa er för att jag ska ha ihjäl kaninen.


Jag förstår inte varför det är så många som oroar sig för din kanins avlivning när de samtidigt använder sig av produkter från andra avlivade friska djur.

Att ge bort kaninen till vem som helst kan mycket väl innebära att din kanin hamnar i en gryta.:d
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Orkar inte läsa hela tråden.

Kan du inte sätta ut honom på foder då?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag förstår inte varför det är så många som oroar sig för din kanins avlivning när de samtidigt använder sig av produkter från andra avlivade friska djur.

Att ge bort kaninen till vem som helst kan mycket väl innebära att din kanin hamnar i en gryta.:d


En idiotisk handling rättfärdigar inte ännu en idiotisk handling.

Håller med er som tycker att avlivning i det här fallet är onödigt, tyvärr så är det vanligt att kaniner, hamstrar, marsvin och andra gnagare lätt blir offer för bristande intresse.

TS:

Kan du inte ordna en utebur så länge? Eller om du inte har trädgård, släpp kaninen på balkongen nån timme om dagen, tex när du städar huset?
Men ärligt talat så tror jag att du inte tycker att det är roligt att hålla på med kaninen längre.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Det fetstilta - Jag är i stallet 2 timmar om dagen, då mockar jag, fixar foder och rider. Hela den tiden är aktiv tid. Jag ränner inte runt i stallet precis o snackar med folk för där är det sällan folk så det blir inte dötid på samma sätt som i det förra stallet där det fanns mer folk. Så att försöka skära ner på tiden är lite svårt. Hade min sambo kunnat ta hand om kaninen så hade ju jag inte känt mig stressad. Avlivningen är ju den absolut sista utväg.
Råttor lever lyckligtvis kort tid jämfört med kaniner också.

Hmm, lyckligvis skulle jag ju inte uttrycka det direkt..Jag vill gärna ha kvar mina djur i livet så länge som möjligt, och tycker det är trist att dom lever så pass lite tid..faktiskt...

Det jag menade med extra timmen i stallet var ju inte så att jag menade att du lallade runt, och det gör inte jag heller..mer att man kanske motionerar hästen lite mindre den dagen eller dylikt, att jag den dagen gav min tid till råttorna..bara så jag menade.

Men strunt samma, det är väl lite OT, som sagt hoppas jag att du hittar ett bra hem till din kanin.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Vissa tidningar har det som regel att inte sätta in gratisannonser på djur, kanske det du tänker på?

Ja, det var nog det jag tänkte på. Det var även vissa sidor också som inte tillät att man annonserade och gav bort djur.

Och lösningen är inte att ge kaninen till vem som helst utan ett hem där de även tog emot privata omplaceringar mot betalt. Jag betalar gärna eftersom pengarna går till behövande på hemmet :banana:

Men det är absolut den sista lösningen, jag ger som sagt det ett litet tag till.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

TS:

Kan du inte ordna en utebur så länge? Eller om du inte har trädgård, släpp kaninen på balkongen nån timme om dagen, tex när du städar huset?
Men ärligt talat så tror jag att du inte tycker att det är roligt att hålla på med kaninen längre.

Jag var i färd att handla saker till utebur men jag fick inse efter alla beräkningar att jag inte hade råd (arbetslös sen i dec)... Skulle jag ha en utekanin skulle jag ha en till kanin eftersom jag inte vill han ska vara ensam ute, här hemma äter vi i köket och då ser han oss och har sällskap av oss när vi är hemma, bättre det lilla än helt ensam ute dygnet runt och jag tittar till den en kort stund varje dag. För att han ska kunna ha en kaninkompis krävde dessutom kastrering.

Men mina pengar räckte tyvärr inte till.
Och lämna honom i trädgården utan uppsikt finns det inte utrymme till då jag inte har betesbur, ska jag ha honom ute så är det under uppsikt då han har kompostgaller runt sig. Lämnar jag honom utan uppsikt så gräver han sig ut.

Intresset och viljan att ta hand om honom finns men tiden kommer inte att räcka till i höst, jag vill inte han ska bli kvar och försummad för jag inte hinner ta honom, mitt samvete skulle inte orka med det, det är jobbigare än att ha avlivat honom.

Men nu behöver jag inte avliva honom för nu har jag ju en reservplan ifall jag själv inte lyckas hitta en ägare till honom.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

En idiotisk handling rättfärdigar inte ännu en idiotisk handling.

Håller med er som tycker att avlivning i det här fallet är onödigt, tyvärr så är det vanligt att kaniner, hamstrar, marsvin och andra gnagare lätt blir offer för bristande intresse.

TS:

Kan du inte ordna en utebur så länge? Eller om du inte har trädgård, släpp kaninen på balkongen nån timme om dagen, tex när du städar huset?
Men ärligt talat så tror jag att du inte tycker att det är roligt att hålla på med kaninen längre.


Och även om jag starkt ogillar avlivning av friska djur så är det bättre än att skänka bort djuret till någon som bara värdesätter den en stund, för att sedan släppa ut den i skogen pga bristande intresse. Aldrig skänka bort ett djur, det är ett effektivt sätt att ordna så att djuret kanske får det ännu sämre. Här visar man tydligt värdet på djuret om det skänks bort,noll, zero, sipp, alltså inget värde. Att ta ansvar kan även innebära mindre trevliga beslut.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Alltså ibland blir jag mörkrädd. Att människor är egoistiska brukar man ju få veta. Och hoppa inte på Nagellacksberoende, jag kunde inte hålla med henne mer.
Sen ska vi väl gå över till vad som är hemskt med att avliva ett djur. Skulle någon av er *pekar med hela handen* avliva erat barn för att ni nyss fått ett småsyskon till ungen som kräver massa tid? Skulle inte tro det va!!

Jag skulle göra allt för mina djur, och om det sker drastiska ändringar i ens vardag (t.ex. dödsfall) kan jag förstå om man måste omplacera. Men inte ens då är avlivning ett alternativ. Och tidsbrist är ren bullshit.

Nu får du väl för sjutton ge dig! Hur kan du överhuvudtaget ta en liknelse som inkluderar barn!? Sådana här jämförelser är otroligt omogna i mina ögon!

Om du nu promt vill jämföra så fundera på detta. Skulle du köpa en människa, ha den i bur! Nej knappast! Så likställ inte djur och barn/människor!

Du säger att du skulle göra allt för dina djur, skulle du dö för dem? Skulle inte tro det! Jag skulle dö för mina barn, men inte för mina djur!

Kicki
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Kom igen nu hörrni, många av er behöver finslipa sin diskussionsteknik.
Fula ord och påhopp är inte nödvändiga, oavsett vad man tycker.


//lizan, moderator
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag håller med dig! Brukar vanligtvis inte lägga mig diskussioner på det här sättet, men kan inte låta bli. Det känns lite som så här; kaninen blev tråkig skaffar en hund istället och den var roligare så då struntar vi i kaninen. Känns igen i fenomenet sommarkatt? Människor köper på sig mer än vad de klarar av, varje gång man skaffar ett husdjur måste man fråga sig själv om man har tid. Och har jag då en kanin som tar upp min tid och iochmed det inte tid med hund så får jycken vänta tills man placerat om kaninen, eller den dör en naturlig död.

Om man resonerar att man ska avliva en liten kanin av den anledning som TS skriver så tycker jag att man inte har någon respekt för djur.

Släpp lös kaninen någon halvtimme i ditt rum/annat rum medans du gör läxorna/surfar på nätet eller annat. Så svårt kan det inte vara att ge den lite tillsyn varje dag fram tills dess att du hittar någon som vill ta sig an den. För det gör du säkerligen såsmåningom... kanske kan var en idé att vända sig till daghem eller liknande för att höra om någon är intresserad, det finns ju faktiskt en hel del vuxna föräldrar med djurkunskap som kan tänka sig att ta hand om en liten kanin.

För mig innebär djur ett ansvar och även om många är snabba på att säga att avlivning är det enda sättet att veta att ett djur inte har tråkigt, så är väl ändå det argumentet lite lamt.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

kl

till TS

Ett tips är att sätta ut kaninen på annons till en låg struntsumma INKL tillbehören. För nog är kaninen värd tillräckligt mycket i dina ögon för att du ska kunna skänka bort grejerna tillsammans med honom? ;)

Det är ofta enklare att skänka bort ett djur om man skickar med tillbehören.

Då blir även kaninen attraktivare som objekt eftersom köparen slipper lägga ut en massa pengar på att köpa grejer eftersom den egentligen gör dig en "tjänst" som tar över ditt s.k "problem" dvs kaninen.

Jag har en känsla av att folk som svarar på annonser om att ta över gamla kaniner, faktiskt bryr sig mer än de som impulsköper en söt liten unge.

Lycka till med den lilla.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Ett tips från mig är att se över sin tid. Tar man bort några minuter här å där och lägger det i en hög så blir det en rejäl stund över. Har du möjlighet att minska tiden hos din häst i genomsnitt några minuter per dag? Kan du få hjälp i stallet så du inte behöver vara där lika länge varje gång? Kan någon i din familj ta en promenad med hunden då och då eller det kanske finns någon som vill vara dagmatte nån gång ibland?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Om jag var tvungen att göra mig av med min kanin (vilket endast skulle ske om jag t ex fick allergiska barn) så skulle jag med stor glädje skänka bort alla tillbehör (samt lova att ta hand om henne om personen ska på semester). Det finns mängder av kaniner som folk har tröttnat på ute på Blocket och liknande. Med tanke på priset på en "ny" kanin så har de dessvärre inget "andrahandsvärde".

Jag har också häst (samt jobbar heltid) och är i stallet varje dag. Jag skulle nog hellre ta in en medryttare än att göra mig av med kaninen. För övrigt behöver man ju inte göra så mycket med en kanin förutom att låta den vara med. Min ligger i knät nu och ifall jag t ex jobbar hemma så ligger hon på golvet medan jag stryker henne med foten och hon putsar mina fötter.

Egentligen inte till dig utan allmän frustration: Aaah, köp för guds skull ingen kanin om du inte är helt hundra på att du vill ha den! Kaniner är underbara små livsglada och sällskapliga gynnare som man kan ha ack så mycket utbyte av! De lever länge jämfört med flera andra burdjur och de kräver att man kan ta sig tid hemma. Jag blir så förbaskat beklämd när jag ser och hör talas om alla dessa kaniner som har införskaffats för att de var gulliga ulliga kaninungar, är kul i en månad och sedan sitter och ugglar resten av sitt liv ensamma i buren. Jag får direkt spel bara jag tänker på det!
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Jag var i färd att handla saker till utebur men jag fick inse efter alla beräkningar att jag inte hade råd (arbetslös sen i dec)... Skulle jag ha en utekanin skulle jag ha en till kanin eftersom jag inte vill han ska vara ensam ute, här hemma äter vi i köket och då ser han oss och har sällskap av oss när vi är hemma, bättre det lilla än helt ensam ute dygnet runt och jag tittar till den en kort stund varje dag. För att han ska kunna ha en kaninkompis krävde dessutom kastrering.

Men mina pengar räckte tyvärr inte till.
Och lämna honom i trädgården utan uppsikt finns det inte utrymme till då jag inte har betesbur, ska jag ha honom ute så är det under uppsikt då han har kompostgaller runt sig. Lämnar jag honom utan uppsikt så gräver han sig ut.

Intresset och viljan att ta hand om honom finns men tiden kommer inte att räcka till i höst, jag vill inte han ska bli kvar och försummad för jag inte hinner ta honom, mitt samvete skulle inte orka med det, det är jobbigare än att ha avlivat honom.

Men nu behöver jag inte avliva honom för nu har jag ju en reservplan ifall jag själv inte lyckas hitta en ägare till honom.


En sak jag kom att tänka på:
Kanske du kan ha honom i stallet??
Vi hade kanin i ett stall, den bodde i box om natten samt vinter men var ute i en sån där trekantig bur på dagen. Nu kanske du inte kan ha kaninen i BOX, men utebur där? Eller så kanske någon i stallet kan tänka sig adoptera honom med tillbehör?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Ett tips från mig är att se över sin tid. Tar man bort några minuter här å där och lägger det i en hög så blir det en rejäl stund över. Har du möjlighet att minska tiden hos din häst i genomsnitt några minuter per dag? Kan du få hjälp i stallet så du inte behöver vara där lika länge varje gång? Kan någon i din familj ta en promenad med hunden då och då eller det kanske finns någon som vill vara dagmatte nån gång ibland?

Hunden är hos dagmatte de dagarna jag inte ska på hundträning efter skoltid, jag har inte ens lyckats lösa så jag kan ha med mig hund ner till staden jag ska plugga i och även träna hunden. De dagarna jag ska träna hund blir min häst bortprioriterad (får då sin vilodag) så det är ju ganska svårt...

Min familj bor 60 mil härifrån. Har bara min sambo här och han jobbar ju som sagt cirka 60 timmar i veckan och då blir det jag som har hunden och han är med mig till stallet då. Så det är lite svårt, tyvärr :( De dagarna jag inte hinner hem förrän sent får ev sambon hjälpa mig i stallet o mocka/fixa foder eller så betalar jag för den tjänsten.

kl

till TS

Ett tips är att sätta ut kaninen på annons till en låg struntsumma INKL tillbehören. För nog är kaninen värd tillräckligt mycket i dina ögon för att du ska kunna skänka bort grejerna tillsammans med honom? ;)

Det är ofta enklare att skänka bort ett djur om man skickar med tillbehören.

Då blir även kaninen attraktivare som objekt eftersom köparen slipper lägga ut en massa pengar på att köpa grejer eftersom den egentligen gör dig en "tjänst" som tar över ditt s.k "problem" dvs kaninen.

Jag har en känsla av att folk som svarar på annonser om att ta över gamla kaniner, faktiskt bryr sig mer än de som impulsköper en söt liten unge.

Lycka till med den lilla.

Tyvärr ligger problemet i att jag inte alls fått respons... Jag har fått ett enda svar och det kändes inte genomtänkt med tanke på att det är en kanin med krävande päls, en normalpälsad kanin hade passat dem bättre.
Jag har inte tänkt sälja bara kaninen utan jag vill ha bort allt på en gång, enklast för mig. I annonsen har jag erbjudit ALLT, t.o.m klosax och borstar ingick. Men icke sa Nicke. Det är därför som jag känner lite frustration i den här tråden.

Jag har också häst (samt jobbar heltid) och är i stallet varje dag. Jag skulle nog hellre ta in en medryttare än att göra mig av med kaninen. För övrigt behöver man ju inte göra så mycket med en kanin förutom att låta den vara med. Min ligger i knät nu och ifall jag t ex jobbar hemma så ligger hon på golvet medan jag stryker henne med foten och hon putsar mina fötter.

Min kanin vill dessvärre inte sitta i knät, tro mig, jag har haft honom tillräckligt länge och försökt sen när han var liten men han är inte social på det sättet... Han hoppar bara iväg och om man håller honom kvar blir han bara stressad. Jag har försökt länge men gett upp och låtit honom vara, klappat honom lite och släppt ut honom också just för jag inte vill stressa honom. Därav tankarna på att han ska bli utekanin och ha kompis (så hans sociala behov blir tillfredställd på ett annat sätt.)

Sen känner jag ingen som jag hyser tillräckligt med tillit för att rida min häst, hon är lite speciell. Men å andra sidan är jag inte riktigt social av mig så jag känner inte alls många heller.

En sak jag kom att tänka på:
Kanske du kan ha honom i stallet??
Vi hade kanin i ett stall, den bodde i box om natten samt vinter men var ute i en sån där trekantig bur på dagen. Nu kanske du inte kan ha kaninen i BOX, men utebur där? Eller så kanske någon i stallet kan tänka sig adoptera honom med tillbehör?

Det har jag också tänkt på men de i stallet har inte velat ha en kanin där. Vi pratade ett tag om att hyra stallet hemma på gården men det blev inte något eftersom det skulle bli för dyrt för oss. Ska han flytta ut vill jag helst att han ska ha kompis och då måste jag kastrera honom, jag har inte tid eller ork med små kaninungar.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Tyvärr ligger problemet i att jag inte alls fått respons... Jag har fått ett enda svar och det kändes inte genomtänkt med tanke på att det är en kanin med krävande päls, en normalpälsad kanin hade passat dem bättre.
Jag har inte tänkt sälja bara kaninen utan jag vill ha bort allt på en gång, enklast för mig. I annonsen har jag erbjudit ALLT, t.o.m klosax och borstar ingick. Men icke sa Nicke. Det är därför som jag känner lite frustration i den här tråden.

Då förstår jag. Jag uppfattade det som att du skrivit i annonsen att kaninen var gratis men buren kostade X kr.
Min kanin vill dessvärre inte sitta i knät, tro mig, jag har haft honom tillräckligt länge och försökt sen när han var liten men han är inte social på det sättet... Han hoppar bara iväg och om man håller honom kvar blir han bara stressad. Jag har försökt länge men gett upp och låtit honom vara, klappat honom lite och släppt ut honom också just för jag inte vill stressa honom. Därav tankarna på att han ska bli utekanin och ha kompis (så hans sociala behov blir tillfredställd på ett annat sätt.)

.

Mina kaniner är inte heller knäkaniner, att sitta i knä och mysa är alldeles för tråkigt. Ibland vill de dock gosa och då kommer de fram och vill bli kliade -men bara på deras villkor :p .
Men däremot sprider de en jäkla glädje när de kutar omkring i huset/ute och gör hyss och upptåg.

Jag tror, att om en kanin får sällskap av en annan kanin så behöver den inte lika mycket uppmärksamhet från en människa.
Därför tycker jag det är skönt att ha två kaniner tillsammans, för då behöver jag inte ha dåligt samvete ifall jag inte hinner umgås med dem när det är extra mycket att göra i vardagen. Med mat, vatten, ren bur och kaninsällskap så tror jag de mår fint ändå.

Börjar det lösa sig med din kanin nu?
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

En till kanin blir för dyrt då jag måste ha större bur och kastrera honom, då är det bättre att ge bort honom.

Jag har en lösning nu, ska bara avvakta i några dagar o se om man får någon respons efter att Nagellacksberoende hjälpt mig med annonsering på andra sidor som jag inte ens visste fanns, får man det inte så blir det att åka in till Göteborg och lämna av kaninen där.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

*knapp*

Jag tycker att det verkar som att många här (och många som inte håller till här såklart) behöver fundera över djurskyddsföreskriften som gäller smådjur- L80

Såhär står det i den:
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.


Visserligen står det sedan i de allmänna råden att kaniner bara bör hållas tillsammans, men ändå. Kaniner ÄR ett flockdjur och de flesta på buke skulle aldrig hålla sin häst ensam på en gård, men ensamma kaniner verkar det finnas gott om.
 
Sv: Lyckas inte bli av med kanin - vad göra?

Håller med!
Tänkte skriva något om det innan men kom bort mig.

Jag tycker mig läsa allt för ofta om ensamma smådjur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 983
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 522
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 953
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 329
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp