Bukefalos 28 år!

Maine coon tråden!

MrsScabtree

Trådstartare
Det här är tanken att det ska bli en tråd för oss med maine coon katter, endera egna eller i vår närhet, vi som planerar att köpa med mera. Här kan diskutera rasen och fråga om sådant man undrar över som har med den här fantastiska katten att göra :love:.
Givetvis måste ni som redan äger en katt eller har en coon i er närhet visa upp den!

Jag kan börja med att berätta att jag har ett STORT intresse för coonen, men har för tillfället inte möjlighet att äga en själv. Som de flesta vet tog jag mig då friheten att köpa en till min mamma :angel:..Den röda hankatten (kastrat) "S*Kvarnsjön Alzero" el "Bailey" som nu är ett år gammal och som väger ca 7 kilo + . Han kommer från en hemmauppfödning där pappan heter Midsommarkransen James och mamman...ja vad fasiken hette mamman. Något med "que creme" :o.

Jag har blivit väldigt intresserad av det exteriöra på coonen den närmsta tiden iom att katterna kan skilja sig åt ganska nämnvärt har jag märkt. Någon (Tviggy?) menade på att detta hade med linjer att göra...? och typen kom därefter. Vad kan ni som är insatta i rasen berätta om detta? Vad det Bailey ut att komma från för linje?

Lägger in lite gamla bilder, får skärpa mig och fota lite nya helkroppsbilder :)

vackrabailey2.jpg

VackraBailey.jpg

Bailey1.jpg
 
Sv: Maine coon tråden!

Åhh, jag tycker att coonisarna är så fina. Älskar särskilt boxen.

Jag har ha-begär på en röd eller padda-hona. Men det får nog vänta ett tag till iom att min huskatt inte är frisk.
 
Sv: Maine coon tråden!

Ååå, en MCO tråd - härligt :banana:
Jag är rätt så nybörjare på rasen, min första MCO, Mysco är nu nio månader (han heter eg.S*SilverOak's Sweet Talking Guy, (pappa: EC IDP*Mating Cisco, mamma: S*AngelCoon's Willow)). Han väger ca 5 kg nu.
Vi har varit på tre utställninger och han har fått fin kritik.
När han blir ett år så ska han HCM scannas (ev oxå DNA testas) och HD röntgas, och sen beroende på de resultaten så får vi se om någon kanske vill använda honom i avel.
Jag föll för rasen MCO pga av deras "vilda" utseende och maffifa päls och storlek, och jag är så nöjd med mitt rasval.

Här lite bilder på min Mysco:

DSC_0164.jpg


DSC_0339-2.jpg


DSC_0033.jpg


DSC_0355.jpg


P1160766.jpg


P1160069.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Maine coon tråden!

Vad snygg han är :)
Blir roligt att se om två år när både Bailey och Mysco är fullvuxna och kanske har breddat sig en del, Mysco lär ju packa på sig en del mer massa speciellt om han får behålla kulorna! :D
 
Sv: Maine coon tråden!

Oj, en tråd för mig!

Jag har visserligen ytterst begränsade kunskaper om maine cooner, men jag har äran att äga den sötaste av alla söta katter! :love:

Här är ett urval av bilder på min Nero:
nero137.jpg

nero143.jpg

nero127.jpg

nero121.jpg


Han heter Frans i stamtavlan (har tyvärr inget stamnamn). Pappa heter IDP Overlord Heike och mamma heter S*Moon Kewas Nenya.
 
Sv: Maine coon tråden!

Ja kul med en tråd om Maine coon! Jag vill lära mig mer om rasen eftersom det med all säkerhet blir "vår" kattras när det blir dags.

Jag var igentligen mest svag för grå korthåriga katter och hade en dröm om en russin blue, men så har jag träffat några Maine coons och ett par Norska skogkatter och fallit direkt för dem :love:

Min sambo har alltid pratat om en Maine coon, en stor maffig katt med i hans tycke lagom mycket päls. Så innan vi kan skaffa en sån katt vill jag lära mig allt ;) om rasen. Ni som har rasen berätta berätta berätta....
 
Sv: Maine coon tråden!

men det måste väl finnas en en ungefärlig ålder precis som på olika hundraser, en del brukar bli runt 14 medans andra inte blir så mkt mer än 8 år, borde väl finnas ngt liknande mellan de olika kattraserna med
 
Sv: Maine coon tråden!

men det måste väl finnas en en ungefärlig ålder precis som på olika hundraser, en del brukar bli runt 14 medans andra inte blir så mkt mer än 8 år, borde väl finnas ngt liknande mellan de olika kattraserna med

Det tror jag inte, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Maine coon tråden!

Åh en maine coon tråd:love::love::love:
Jag har en liten uppfödning av maine coon, med inriktning på silver.(S*Big Silver's)
Importerar gärna in nytt,framtida dröm är en blå hona...
Jag har en avelshane från finland
FIN*Starmaker's Mr.Moonlight
IMG_1105.jpg

Och två avelshonor
Min danska tjej
DK*Gacias Duchess
Bild%20101.jpg

Och en hona från min mammas uppfödning
S*Anne Dotts Paloma
Bild%20117.jpg

Och så har jag en kastrat flicka
Corona
261-6110_IMG.JPG


Vill ni läsa mer om maine coon katten så rekomenderar jag dessa sidor:
http://www.mainecoon-katten.se/

http://www.themaineclub.se/modules/tinyd6/
 
Senast ändrad:
Sv: Maine coon tråden!

Åh en maine coon tråd:love::love::love:
Jag har en liten uppfödning av maine coon, med inriktning på silver.(S*Big Silver's)
Importerar gärna in nytt,framtida dröm är en blå hona...
Jag har en avelshane från finland
FIN*Starmaker's Mr.Moonlight
IMG_1105.jpg

Och två avelshonor
Min danska tjej
DK*Gacias Duchess
Bild%20101.jpg

Och en hona från min mammas uppfödning
S*Anne Dotts Paloma
Bild%20117.jpg

Och så har jag en kastrat flicka
Corona
261-6110_IMG.JPG


Vill ni läsa mer om maine coon katten så rekomenderar jag dessa sidor:
http://www.mainecoon-katten.se/

http://www.themaineclub.se/modules/tinyd6/

vilka godingar, jag trodde att de flesta coonisarna såg ut som den längst ner på bilderna, men har på den sista tiden sett fler o fler som verkar mera åt det korthåriga hållet än det långhåriga, är det vanligt att de kan vara mera åt det "kort" håriga hållet oxå?
 
Sv: Maine coon tråden!

Jo då kan lägga in bilder på dem med :D
Dessa katter samägs med S*Cooningtons, min systers katteri.
S*Adventurs cats Scarlet(kastrat)
scarlet.jpg

S*Anne Dotts Nangelima
lima.gif

S*Anne Dotts Nangijala
jalla2.gif
 
Sv: Maine coon tråden!

forts...
Alize
alize16.gif

S*Anne Dotts Sparkling Like A Fire
spp.jpg

(N)Calmatocat Hotlipz
mamma%20katt.jpg

S*Löddeskogens Shanghai Kid
bobo.gif

bobon2.jpg

S*Anne Dotts Bomerang(kastrat)
bommis%2016.gif

(N)Stuetigerns Hampus
males.2.jpg
 
Sv: Maine coon tråden!

Jättekul att se!

Passar på att slänga in en bild på en Maine coon kändis, katten som spelar "mrs norris" i Harry potter :)

4727840_std.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har jag missat en tråd om enbart maine coon får ni gärna visa den! :) Annars vill jag veta allt ni kan/vet om denna ras då jag går i...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Jag vill skaffa en katt och är intresserad av raserna Maine Coon och Ragdoll. Tänkte om ni kan berätta lite om dom olika raserna då jag...
Svar
16
· Visningar
17 510
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Jag är inne på att köpa mig en Maine Coon. Hittills har jag bara haft hittekatter och katter jag har räddat. Men jag har alltid velat ha...
Svar
6
· Visningar
3 025
Senast: Sol
·
Övr. Katt Hur många här har ett katteri eller föder upp raskatter? Jag har ju sedan länge blivit över huvudet förälskad i Maine Coon katten och...
2
Svar
37
· Visningar
2 693
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp