Bukefalos 28 år!

Maine coon tråden!

Sv: Maine coon tråden!

Jag har varit in på olika kattklubbars hemsidor för att se om någon utställning med många Maine coonisar kommer att finnas. Men jag tycker att det är så himla svårt att se, för det finns flera stycken klubbar och sen att se var de ska vara också :confused:. Vill inte åka miltals heller :crazy:

Men är det någon som vet om det ska vara någon kattutställning där många Maine coons kommer att vara och gärna runt Stockholm, Uppsala, Gävle, Västerås ungefär? Det kan vara lite längre bort också förstås, men städerna visar på ett ungefär området jag lätt kan åka till.

Finns det någon årlig stor kattutställning som t.ex. Älvsjömässan för hundar?
 
Sv: Maine coon tråden!

*KL*


Är det mycket pälsvård? Släpper ni ut era eller går dom i koppel?
Har dom mycket "gå ut behov"?
 
Sv: Maine coon tråden!

*KL*


Är det mycket pälsvård? Släpper ni ut era eller går dom i koppel?
Har dom mycket "gå ut behov"?

Min erfarenhet är att coonisar är väldigt "bonniga" katter, har dom fått vara ute en gång så ska dom prompt ut varje dag sen. Min mamma har sin katt i 8 meter lina med ett halsband som släpper vid tryck och tyngd. I den kan han klättra /klösa i en av träden..han lyckas dessutom alltid ta minst en mus om dagen!! Det är inte alls mycket pälsvård. Mamma borstar sin katt en gång i veckan eller ibland varannan vecka.
 
Sv: Maine coon tråden!

Har försökt se skillnader i temperament mellan Maine Coon och Norsk skogkatt. Har fått för mig att skogkatten är lekfullare - busigare till sättet. Att Maine coonen är lugnare inne, lugnare överhuvudtaget. Vist det är olika på individer, men om man ser till raserna i sig så är det kanske så också?

Är det någon här som har erfarenhet av båda raserna så kan du väl berätta om de största skillnaderna i temperamenten. Jätteintresserad :bump:
 
Sv: Maine coon tråden!

KL

Gillar era Maine cooner vatten? Bailey ÄLSKAR vatten.

Min Paloma är helt galen i vatten!
När jag fyller upp badkaret blir hon jättelycklig, och sätter sig på badkarskanten och säger till när det börjar bli fullt :D:rofl:
Sen ska hon balta i det :laugh:
Hon har även varit i badkaret med mig en gång och simmat lite :rofl:
 
Sv: Maine coon tråden!

Här är lite bilder på min mormor och morfars katt S*Anne Dotts Violanta!:love:
IMG_1281.jpg

IMG_1279.jpg

IMG_1282.jpg
 
Sv: Maine coon tråden!

Kom igen ni som har Maine coon, berätta mer om rasen och om er katt/er.

Lite bilder också kanske :bow:
 
Sv: Maine coon tråden!

*KL*


Jag är helt såld på helvita MC, är det ingen som har en att visa upp?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Maine coon tråden!

Kom igen ni som har Maine coon, berätta mer om rasen och om er katt/er.

Lite bilder också kanske :bow:

Det jag kan berätta om min mammas hane är väl att han är en hane på 8 kilo som har två år kvar på sig att växa och brädda på sig i kroppen (han är mest hög nu). Det är en väldigt snäll och social katt och han ska vara med överallt. Mod till max har han och även om han fortfarande är lite småförnärmad över min påträngande schäfertik ska han tvunget smyga efter henne och kolla in henne när hon inte ser.:D Den andra hunden jag har älskar han och är bästa polare med.
Han älskar att bli ompysslad och han älskar att "bråka". Han är ganska tuff och stöddig så det blir inte mycket av det ändå:angel:.
Måste säga att han är en fantastisk jägare. Han sitter i lina i mina föräldrars trädgård och fångar ändå minst en mus om dagen !

Utöver det..han gillar vatten (att bada i)..och är bara allmänt mysig.
Kommer helt klart att skaffa en egen MCO i framtiden :D
 
Sv: Maine coon tråden!

*kl*
Vi ska iväg o titta på MC ungar i helgen, kanske kommer upp bilder sen OM vi köper en :)
 
Sv: Maine coon tråden!

Här kommer några bilder på min "coonis" till vardags Sigge men i stamtavlan står det "Den vackraste Leopard med Sol i blick" vilket vi tyckte var aaaningens bångligt att skrika ut över nejden på kvällarna när man vill ha in kisse. Vår maine coon är ute hela dagarna men kommer lydigt galopperande när vi ropar att kvällsmaten är serverad och då låser vi kattluckan så att han blir inne om natten. Pälsen är väldigt lättskött, jag borstar någon gång per vecka och ibland behövs det klippas någon liten tova i armhålorna eller ljumskarna. Till sättet är han underbar, social och sällskaplig.

0711Siggeikorgen4jpg.jpg


0801Siggeiresvskan1.jpg


0711Siggeikorgen3.jpg


0804SknbildpSigge.jpg
 
Sv: Maine coon tråden!

Vadå OM? Tror ni på allvar att ni kommer undan? :angel:

Handlar om pengar, så tyvärr finns risken att vi kommer undan lätt. Sambon och svärmor har diskuterat en hel del med varandra, svärmor tycker det är bättre vi tar en av ungarna av henne när en av deras katter fött. Hon tycker det är bättre att vi tar en unge gratis och lägga den summan på annat med mer nytta än vi har av en katt istället.
Jag vet dock inte vart de kom fram idag när vi var hos svärmor, jag har glömt fråga, jag har haft egna problem istället :cool:

Vi ska i varje fall titta på ungarna iallafall! :bump:
 
Sv: Maine coon tråden!

Handlar om pengar, så tyvärr finns risken att vi kommer undan lätt. Sambon och svärmor har diskuterat en hel del med varandra, svärmor tycker det är bättre vi tar en av ungarna av henne när en av deras katter fött. Hon tycker det är bättre att vi tar en unge gratis och lägga den summan på annat med mer nytta än vi har av en katt istället.
Jag vet dock inte vart de kom fram idag när vi var hos svärmor, jag har glömt fråga, jag har haft egna problem istället :cool:

Vi ska i varje fall titta på ungarna iallafall! :bump:

När ni har sett dom kommer plånboken fram mycket snart, promise! :D
 
Sv: Maine coon tråden!

Vi får se, fick sms av sambon nyligen, han sa att han funderade på att göra som hans mor sagt, så vi får se. Han ville iaf se ungarna och det är bra.

Jag håller på o försöker fixa arbete, får jag jobb kan vi ju köpa både kattunge och kamera, men just nu är sambon ensam om att jobba och därmed ensam om inkomst.

Slutsumma: Jag hoppas på en MC unge men är beredd att det kan bli annorlunda.
Hur stora är ungar på ca 12 veckor förresten?
 
Sv: Maine coon tråden!

Vi får se, fick sms av sambon nyligen, han sa att han funderade på att göra som hans mor sagt, så vi får se. Han ville iaf se ungarna och det är bra.

Jag håller på o försöker fixa arbete, får jag jobb kan vi ju köpa både kattunge och kamera, men just nu är sambon ensam om att jobba och därmed ensam om inkomst.

Slutsumma: Jag hoppas på en MC unge men är beredd att det kan bli annorlunda.
Hur stora är ungar på ca 12 veckor förresten?

Brukar väl ligga i ett kilos klassen till 1,5 kanske för en hane.
Jättesöta är dom iaf, mammas kille som kattunge:

Alzero1.jpg
 
Sv: Maine coon tråden!

Det var ju stort, vår Tössen väger nog typ kilot om ens det, hon är ca 16 veckor tror jag, ingen stenkoll på åldern:p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har jag missat en tråd om enbart maine coon får ni gärna visa den! :) Annars vill jag veta allt ni kan/vet om denna ras då jag går i...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Jag vill skaffa en katt och är intresserad av raserna Maine Coon och Ragdoll. Tänkte om ni kan berätta lite om dom olika raserna då jag...
Svar
16
· Visningar
17 544
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Jag är inne på att köpa mig en Maine Coon. Hittills har jag bara haft hittekatter och katter jag har räddat. Men jag har alltid velat ha...
Svar
6
· Visningar
3 028
Senast: Sol
·
Övr. Katt Hur många här har ett katteri eller föder upp raskatter? Jag har ju sedan länge blivit över huvudet förälskad i Maine Coon katten och...
2
Svar
37
· Visningar
2 697
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp