Månadskostnad stor häst

Min ena dotter har 2 ponnys (en B- och en C-ponny) o den andra har 1 D-ponny o en storhäst.
De är båda satsande hoppryttare.
Blir en hel del pengar men det tycker vi det är värt :d

Alla ponnyerna tillsammans kostar..
Hyra:
9600 kr (3200 kr per ponny), då ingår alla in- och utsläpp, fodringar, täckesbyten osv. Ridhus och ridbana finns på gården.
Hösilage:
i snitt runt 1800 kr i månaden
Strö:
runt 735 kr i månaden
Kraftfoder & Mineraler:
runt 800 kr (bra värden i hösilaget så behövs inte så mycket tillskott)
Försäkring:
3000 kr i månaden
Verkning (de går barfota allihop då det är det fossingarna mår bäst av.. de har dock barfotaboots vid behov):
450 kr per ponny var 8:e vecka

ÖVRIGT
Träningar:
De tränar två ggr i veckan på varje ponny (med uppehåll under viloperioder såklart) = i snitt 6 000 kr i månaden
Tävlingar & Meetings:
I snitt drygt 3000 kr i månaden
Tandkontroll 1 gång per år:
800 kr per ponny
Vaccination 1 gång om året:
600 kr per ponny per gång
= i snitt runt 26 054 kr i månaden

Nu till storhästen...
Hyra:
3200 kr, samma ingår
Hösilage:
runt 1 350 kr i månaden
Strö:
ca 245 kr i månaden
Kraftfoder & Mineraler:
300 kr
Försäkring:
1750 kr i månaden
Verkning:
450 kr var 8:e vecka

ÖVRIGT
Träningar (2 ggr i veckan, ej under viloperioder):
2000 kr i månaden ungefär
Tävlingar & Meetings:
Drygt 1000 kr i månaden i snitt
Tandkoll 1 gång om året:
800 kr per gång
Vaccination 1 gång om året:
650 kr per gång
= i snitt runt 10 425 kr i månaden

+Bensinkostnader, besiktning osv av lastbilen, ev skador, maskkoll, utrustning osv.. har kanske glömt nåt..:confused:

Ridsport är en dyr sport, men desto roligare i gengäld.:)
Herrejösses. Det var inte lite pengar.
Får man fråga hur gamla döttrarna är, vad det är för ponnys/hästar ni har, vart i landet ni bor och vilka klasser de tävlar?:o:)
Önskar att jag kunde ge min dotter så fina möjligheter att satsa inom sporten. Hennes intresse och vilja är tyvärr betydligt större än vår plånbok.:(:banghead:
 
Herrejösses. Det var inte lite pengar.
Får man fråga hur gamla döttrarna är, vad det är för ponnys/hästar ni har, vart i landet ni bor och vilka klasser de tävlar?:o:)
Önskar att jag kunde ge min dotter så fina möjligheter att satsa inom sporten. Hennes intresse och vilja är tyvärr betydligt större än vår plånbok.:(:banghead:

Synd att det ska vara en så pengaberoende sport... Vi önskar er all lycka till.
Vi bor i Stockholms skärgård.
Döttrarna är 10 respektive 14 år.

B-ponnyn har varit i vår ägo i 6 år nu. Först hade den äldsta honom och sedan tog lillasyster över honom för 2,5 år sedan. Han är 16 år och hon tävlar LA på honom. Otroligt fin ponny men SVÅR.

C-ponnyn har även hon gått från storasyster till lillasyster. Hon har varit i vår ägo i 3 år och ridits av lillasyster i snart 1 år. Hon tävlar MSVA och har gått SM och alla de stora tävlingarna. Underbar ponny med MASSOR energi, har aldrig vägrat under dessa 3 åren.

D-ponnyn har vi haft i 2 år snart och han är endast 6 år gammal. När han kom var han bara grundriden och knappt inhoppad men nu tävlar han och den äldsta LC-klasser. Ska debutera LB i Februari efter vilan. Väldigt svår ponny men otroligt fin.

Storhästen (165 cm i mankhöjd) har vi haft i 6 månader. Han är 12 år och de tävlar 140-klasser än så länge.
Fantastisk häst!
 
Totalt månad: 5001:- exkl utrustning och tävling/träning, mellan 6000-7000:- inkl träning/tävling och utrustning, summorna är ju dock utan att de händer några större missöden.

Jag har också en saftig bensinräkning varje månad som kan härledas till hästen ;) Att ha i åtanke är ju att veterinär är dyrt, så händer det något så blir det snabbt mycket pengar! Så bra år kanske man inte lägger mycket mer men ibland kommer ju den ena oturen efter den andra, då lägger man mycket mycket mer pengar!

Stallplats (inkl fodringar in/utsläpp): 1500:-
Grovfoder: 1350:-
Kraftfoder: 350:-
Spån: 300:-
Försäkring: 701:-
Skoning: 1000:- var 7:e vecka så ca 500:- per månad
Träning/tävling: Varierar mycket under året men utslaget ca 1000:-/månad
Utrustning: Varierar också mycket men säkert runt 500-1000:-/månad om man slår ut det
Kolla masken, vaccination, tandkoll etc: ca 300:-/månad om man slår ut det
 
Hej!

Förra året kostade min i snitt 8700/månad. Då kunde vi inte träna så mkt pga skador. I år har hon kostat 109000 totalt, än så länge.

Stallplatsen kostar 3000. Ingår gör in/ut, fri tillgång på hösilage(min får portionerat ändå, kan inte äta fri tillgång), havre, betfor, mineraler, ett täcke på eller av/dag.

strö kostar ca 320 kr
hovslagare ca 2500 var 6e vecka
försäkring och mediciner är ganska lite, metacamet hon får nu kostade ca 800, försäkringen tror jag är 5000 (orkar inte gräva upp dokumentet där alla utgifterna finns).

/Lavinia, med en häst som är sjukt dyr i drift.
Hovslagare var ju en stor post på din månadskostnad. Hur skos din häst? :nailbiting: Har du räknat in bensin till och från stallet varje dag? Väldigt kär häst du måste ha! ;) Bensin och allt till tävlingar kan ju dra iväg som tusan, det är ju nästan omöjligt att räkna på...
 
Hej!

Hon kostar 2500 var 6e vecka att sko. Hon skos av en av Sveriges bästa hovslagare (vunnit SM och NM ett par gånger), på klinik, eftersom hon med hans skoning fungerar och inte är halt. Före honom har jag haft flera godkända hovslagare som skott henne halt. Hon är värd varenda krona!

Jag åker kollektivt så ingen bensin. Busskortet behövs även för resor till jobbet, så det belastar inte hästens kostnader. Bensin till kliniken tar oftast mina föräldrar, då de kör med sin bil.

/Lavinia
Hovslagare var ju en stor post på din månadskostnad. Hur skos din häst? :nailbiting: Har du räknat in bensin till och från stallet varje dag? Väldigt kär häst du måste ha! ;) Bensin och allt till tävlingar kan ju dra iväg som tusan, det är ju nästan omöjligt att räkna på...
 
Räknade faktiskt på det för första gången och kom fram till ca 2200 kr i månaden :)

Stallplats: 1000 kr (hö och strö ingår)
Kraftfoder: ca 250 kr (mineraler och olja är medräknat i detta)
Försäkring: 1850 kr /år
Hovslagare: 800 kr var 7 vecka
Fasta veterinärkostnader (alltså vaccination och tandkoll): 1700 kr /år

Okej, ni behöver ju inte kontrollräkna detta, jag kan ha kommit ihåg fel på nån av posterna just idag när jag skriver :angel: men 2200 i slutsumma är jag helt säker på! Sen är det ju alltid grejer som tillkommer, men detta va dom fasta posterna som gick att räkna på, kände jag. Utrustning har jag allt och lite till, så det blir ju bara om nått går sönder.
Transporten ska kanske med, men den delar jag med mina föräldrar och den av avbetald och klar så den kostar bara i försäkring (billig, typ 150 spänn/år), skatt (475 kr/år) och besiktning (330 kr) vartannat år, och dom summorna ska alltså delas på två. Sen nya däck eller om den går sönder - inget av det har hänt än så jag har svårt att ha nån uppfattning om det ;)

Hursom kan man säga att grundkostnaden är låg, sen tillkommer ju alltid grejer men det är svårt att räkna på sånt. Min häst har inte behövt veterinär nå extra förutom vaccination och tandkoll på jag vet inte hur många år, till exempel.
Du vet hur man ska häst, det hörs ju! Bra månadskostnad! Är det ett kollektivstall så ni delar på fodringar, ut och insläpp mm?
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats: 1000:- i månaden
Vad ingår: In och utsläpp + 4 fodringar
Foder: Hö kostar 3,5:-/KG så 35-40 kr om dagen
1 säck Krafft Müsli 240:- som räcker i 3 månader
Tillskott: Djävulsklo 279:-/flaskan Hyaluronsyra 300:-/flaskan Glukosamin 500:-/burken Räknar med att en flaska räcker i ca 45 dagar.
Mineraler: 225:- och räcker i ca 6 månader
Försäkring: 500:-/månad
Skoning: 1250:- var 6-8 vecka beroende på årstid. Skos tätare på vår-sommar
Strö: 240:-/månad
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats: 1000:- i månaden
Vad ingår: In och utsläpp + 4 fodringar
Foder: Hö kostar 3,5:-/KG så 35-40 kr om dagen
1 säck Krafft Müsli 240:- som räcker i 3 månader
Tillskott: Djävulsklo 279:-/flaskan Hyaluronsyra 300:-/flaskan Glukosamin 500:-/burken Räknar med att en flaska räcker i ca 45 dagar.
Mineraler: 225:- och räcker i ca 6 månader
Försäkring: 500:-/månad
Skoning: 1250:- var 6-8 vecka beroende på årstid. Skos tätare på vår-sommar
Strö: 240:-/månad
Oj, vad blir det i snitt per månad? Jag sitter och räknar i huvudet för glatta livet! :d Vad är Djävulsklo för nånting?
 
Oj, vad blir det i snitt per månad? Jag sitter och räknar i huvudet för glatta livet! :d Vad är Djävulsklo för nånting?


3950:-/månad ca! Ibland så köper jag exempelvis en pall med spån som räcker då i ca 6 månader.
Djävulsklo är ett tillskott för tävlngshästar/seniorhästar för lederna
 
Du vet hur man ska häst, det hörs ju! Bra månadskostnad! Är det ett kollektivstall så ni delar på fodringar, ut och insläpp mm?

Vi delar på utsläppen bara, så man har 2 i veckan och var tredje vecka har man 3 stycken. Alla insläpp har man själv och vi fodrar i hö-häck så det räcker hela dagen så vi slipper ha lunchfodringar :)
Funkar bra tycker jag, inga problem alls att få hjälp med insläpp om man behöver och alla kommer överens :)
 
3950:-/månad ca! Ibland så köper jag exempelvis en pall med spån som räcker då i ca 6 månader.
Djävulsklo är ett tillskott för tävlngshästar/seniorhästar för lederna
Först när jag läste "Stallplats; 1000 kr" tyckte jag att det lät ju som ett väldigt bra pris :up:och så började jag summera och då blev det inte alls så billigt! :eek: Hö och strö ingår ofta i stallhyran (här på bonnvischan) som då ligger på 2300-2700 men det blir ju samma pris för dig.
 
Oj, vad blir det i snitt per månad? Jag sitter och räknar i huvudet för glatta livet! :d Vad är Djävulsklo för nånting?
Djävulsklo är smärtstillande och inflammationshämmande. Ska inte användas på hästar som rids utan är just smärtstillande. Som vilket annat preparat som veterinären skriver ut, men receptfritt.
 
Djävulsklo, kan det användas förebyggande eller är det som för oss med Alvedon?
Det är smärtstillande och inflammationsdämpande som butta. Ska inte användas förebyggande och är betydligt starkare än alvedon, alvedon är ju inte inflammationsdämpande.
 
Det är smärtstillande och inflammationsdämpande som butta. Ska inte användas förebyggande och är betydligt starkare än alvedon, alvedon är ju inte inflammationsdämpande.
Nej, du har alldeles rätt, Alvedon var fel, jag tänkte på Ipren, den är antiinflammatorisk.
Då tar man DK endast vid enstaka sjukdoms/skadetillfällen? Men det är ju lite underligt om @Spyro192 ger sin häst det för lederna som ett tillskott? Eller har jag missuppfattat nånting? :confused:
 
2000-4000 för ridhus per år? Va dyrt! Ingår nåt mer i det förutom att man får rida när det är tomt?

Det behöver inte vara tomt. Betalar man så får man rida även om det är andra där. Undantag kan finnas om det är organiserad hoppträning. Men, ja, det är ett fullt normalt pris häromkring.
 
För mej som har hästarna hemma variera kostnaderna mycket, denna vinter får jag köpa hö = 90 kr dagen i hö kostnader för 2 hästar och för 2 år sedan var det dags för staketet på hagarna att bytas ut = över 10 000 kr, tur inte det behövs så ofta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
6 572
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 657
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp