Månadskostnad stor häst

Min ena dotter har 2 ponnys (en B- och en C-ponny) o den andra har 1 D-ponny o en storhäst.
De är båda satsande hoppryttare.
Blir en hel del pengar men det tycker vi det är värt :d

Alla ponnyerna tillsammans kostar..
Hyra:
9600 kr (3200 kr per ponny), då ingår alla in- och utsläpp, fodringar, täckesbyten osv. Ridhus och ridbana finns på gården.
Hösilage:
i snitt runt 1800 kr i månaden
Strö:
runt 735 kr i månaden
Kraftfoder & Mineraler:
runt 800 kr (bra värden i hösilaget så behövs inte så mycket tillskott)
Försäkring:
3000 kr i månaden
Verkning (de går barfota allihop då det är det fossingarna mår bäst av.. de har dock barfotaboots vid behov):
450 kr per ponny var 8:e vecka

ÖVRIGT
Träningar:
De tränar två ggr i veckan på varje ponny (med uppehåll under viloperioder såklart) = i snitt 6 000 kr i månaden
Tävlingar & Meetings:
I snitt drygt 3000 kr i månaden
Tandkontroll 1 gång per år:
800 kr per ponny
Vaccination 1 gång om året:
600 kr per ponny per gång
= i snitt runt 26 054 kr i månaden

Nu till storhästen...
Hyra:
3200 kr, samma ingår
Hösilage:
runt 1 350 kr i månaden
Strö:
ca 245 kr i månaden
Kraftfoder & Mineraler:
300 kr
Försäkring:
1750 kr i månaden
Verkning:
450 kr var 8:e vecka

ÖVRIGT
Träningar (2 ggr i veckan, ej under viloperioder):
2000 kr i månaden ungefär
Tävlingar & Meetings:
Drygt 1000 kr i månaden i snitt
Tandkoll 1 gång om året:
800 kr per gång
Vaccination 1 gång om året:
650 kr per gång
= i snitt runt 10 425 kr i månaden

+Bensinkostnader, besiktning osv av lastbilen, ev skador, maskkoll, utrustning osv.. har kanske glömt nåt..:confused:

Ridsport är en dyr sport, men desto roligare i gengäld.:)
 
Stallplats 3900kr (ingår strö, hö samt ut-insläpp)
Ridhusavgift: 700kr
Försäkring: 650kr
Kraftfoder: 1000kr
Skoning var 7e vecka: (1250kr) Så typ 650kr i månaden.

Alltså 6900kr om jag inte tränar, tävlar, köper utrustning, behöver ta ut veterinär etc, etc.
Hamnar på mellan 9000-10000kr i månaden med ovanstående inkluderat.
Hästen står i norrort. 20 min från sthlm.

Ursäkta mig, men 700 kr är ju normalt det samma som en årsavgift för fri tillgång till ridhus i övriga landet, fast stockholmare är ju lite konstiga när det gäller kostnader, rike mans by som det är ... allt som stockholmarna och närkingarna skriver kan nog enkelt halveras för övriga landet.
 
Ursäkta mig, men 700 kr är ju normalt det samma som en årsavgift för fri tillgång till ridhus i övriga landet, fast stockholmare är ju lite konstiga när det gäller kostnader, rike mans by som det är ... allt som stockholmarna och närkingarna skriver kan nog enkelt halveras för övriga landet.
Njä, jag har i en liten ort (ca 30 000), i en plåtlada med ok underlag, ingen verksamhet, betalat 600 per halvår. Nu på större ort (ca 100 000), fint ridhus, max 10 år gammalt, ingen verksamhet, 1800/år eller 60 kr/gång.
 
Ursäkta mig, men 700 kr är ju normalt det samma som en årsavgift för fri tillgång till ridhus i övriga landet, fast stockholmare är ju lite konstiga när det gäller kostnader, rike mans by som det är ... allt som stockholmarna och närkingarna skriver kan nog enkelt halveras för övriga landet.

Här i Borås ligger årsavgiften för ridhus på mellan 2000-4000kr.
 
Jag har fasta kostnader på ca 4000 kr/mån och där ingår stallhyra, foder, strö, hovvård och försäkring. Sen tillkommer ca 2000-3000 kr till på allt annat såsom träning, transport, vaccinering, veterinär, utrustning osv.
 
Ursäkta mig, men 700 kr är ju normalt det samma som en årsavgift för fri tillgång till ridhus i övriga landet, fast stockholmare är ju lite konstiga när det gäller kostnader, rike mans by som det är ... allt som stockholmarna och närkingarna skriver kan nog enkelt halveras för övriga landet.
Ja det är dyrt.
Och ändå väljer många av oss att bo här. :)
 
Ursäkta mig, men 700 kr är ju normalt det samma som en årsavgift för fri tillgång till ridhus i övriga landet, fast stockholmare är ju lite konstiga när det gäller kostnader, rike mans by som det är ... allt som stockholmarna och närkingarna skriver kan nog enkelt halveras för övriga landet.

Det var enbart därför jag skrev var jag bodde, för att det förklarar varför kostnaderna är högre än hos många andra.

"konstiga när det gäller kostnader"..Nja, allt kostar ju mer här rent krasst. Färre hektar mark ger större efterfrågan på mindre skörd = priset stiger. Stallägarna är oftast inga rika troll, deras kostnader för att få anläggningarna att gå runt är oftast förvånansvärt höga och vinsten från hyresgästerna är därmed förvånansvärt låg.

Jag hade säkert kunna hitta ett lite billigare ridhus i närheten också, men då vårt kostade några miljoner att bygga med alla finesser så som isolering, fläktar, fibersand, automatisk port osv. och ligger 100m från stalldörr´n så känns 700/mån väldigt värt det.

Sedan tjänar vi i sthlm i snitt mer också, vilket ju såklart har en stor roll i det hela. :)
 
1500kr i månaden, utan att räkna in tävlingar, träningar och utrustning.

gratis stallplats, hovslagaren tar 1300kr och skor varannan månad ca.
har hästarna på bete ca 3 månader om året. har inte behövt köpa halm på 2 år då vi fick hem väldigt mycket ett år som räckt fram tills nu då jag fick köpa ett ordentligt lass storbalar för 90 kr st :p. har även en relativt billig hö bonde och höet i år är super bra, så ger nu bara mineraler och hö vilket spar in en hel del :).
vaccinerar en gång om året och kollar masken en gång om jag inte kommer ihåg att göra det innan betet också. har inget ridhuskort och planerar inte att skaffa heller då jag inte trivs i ridhus :p, eget släp och kör inte å ofta.
men hade jag tränat varannan vecka och tävlat en gång i månaden så hade det blivit en tusenlapp mer i månaden.
 
Stallplats. Eget stall. Har inte räknat kostnad där alls.

Månadskostnad:
Foder. 600 kr Utslaget på helt år, bete på sommaren. Äter Hö och väldigt lite kraftfoder.
Vet 250kr inkl kollamask 2ggr/år, kollatänder 1ggr/år och vacc
Försäkring 200
Skoning 600
Strö 100 köper spån hos lokala sågen vid säsong vilket får ner kostnaden enormt. Spånbal vintertid.

Just nu inga tränings/tvlingskostnader eller bensinkostnader för det.
Utrustning finns :angel: så det har jag inte ens budget för:p

Den andra hästen är billigare pga barfota och billigare försäkring.
 
Jag har min dressyrvalack på en anläggning i Stockholmstrakten.
i hyran ingår:
15/kg hö per dag
in-utsläpp + utfodringar 5 ggr per dag
täcke av/på
Hagskydd/nattlindor av/på
3 säckar spån/vecka
Mockning 7 dagar i veckan
6500/mån
Fri tillgång på ridhus, skrittmaskin
Försäkring: 4000 kr/år
Skoning: Skor mina hästar själv
Sen avmaskas han regelbundet och vaccineras när det behövs men har ingen direkt koll på vad det kostar.
Kraftfoder: ca 1200 kr mån

Övrigt: Rider för tränare i gång i veckan, 200/kr per gång alltså 800kr mån för träning
Jag tar ut hästmassör 2 gånger i månaden, 250 per gång.
Men jag har funderingar på att flytta hem honom till mitt stall där mina andra hästar står och jag kommer minska ner träningen då han just nu är under långsam igångsättning och jag har inget behov av varken ridhus el skrittmaskin förtillfället så då kan han lika gärna komma hem till mitt stall och då kommer kostnaderna bli betydligt mindre!

Så när han tränas och rids normalt kostar han ungefär 8 750/kr mån (om jag räknat rätt) om man bortser från ev tävlingsavgifter, avmaskningar, vaccinationer, utrustning m.m
 
Min ena dotter har 2 ponnys (en B- och en C-ponny) o den andra har 1 D-ponny o en storhäst.
De är båda satsande hoppryttare.
Blir en hel del pengar men det tycker vi det är värt :d

Alla ponnyerna tillsammans kostar..
Hyra:
9600 kr (3200 kr per ponny), då ingår alla in- och utsläpp, fodringar, täckesbyten osv. Ridhus och ridbana finns på gården.
Hösilage:
i snitt runt 1800 kr i månaden
Strö:
runt 735 kr i månaden
Kraftfoder & Mineraler:
runt 800 kr (bra värden i hösilaget så behövs inte så mycket tillskott)
Försäkring:
3000 kr i månaden
Verkning (de går barfota allihop då det är det fossingarna mår bäst av.. de har dock barfotaboots vid behov):
450 kr per ponny var 8:e vecka

ÖVRIGT
Träningar:
De tränar två ggr i veckan på varje ponny (med uppehåll under viloperioder såklart) = i snitt 6 000 kr i månaden
Tävlingar & Meetings:
I snitt drygt 3000 kr i månaden
Tandkontroll 1 gång per år:
800 kr per ponny
Vaccination 1 gång om året:
600 kr per ponny per gång
= i snitt runt 26 054 kr i månaden

Nu till storhästen...
Hyra:
3200 kr, samma ingår
Hösilage:
runt 1 350 kr i månaden
Strö:
ca 245 kr i månaden
Kraftfoder & Mineraler:
300 kr
Försäkring:
1750 kr i månaden
Verkning:
450 kr var 8:e vecka

ÖVRIGT
Träningar (2 ggr i veckan, ej under viloperioder):
2000 kr i månaden ungefär
Tävlingar & Meetings:
Drygt 1000 kr i månaden i snitt
Tandkoll 1 gång om året:
800 kr per gång
Vaccination 1 gång om året:
650 kr per gång
= i snitt runt 10 425 kr i månaden

+Bensinkostnader, besiktning osv av lastbilen, ev skador, maskkoll, utrustning osv.. har kanske glömt nåt..:confused:

Ridsport är en dyr sport, men desto roligare i gengäld.:)

Du betalar 36.000 kr i månaden för hästarna?! Snäääälla, adoptera mig! :love: Men vad har du/ni för jobb som har råd med alla hästarna? Bankrånare?! O_o:nailbiting:;)
 
Senast ändrad:
Stallplats. Eget stall. Har inte räknat kostnad där alls.

Månadskostnad:
Foder. 600 kr Utslaget på helt år, bete på sommaren. Äter Hö och väldigt lite kraftfoder.
Vet 250kr inkl kollamask 2ggr/år, kollatänder 1ggr/år och vacc
Försäkring 200
Skoning 600
Strö 100 köper spån hos lokala sågen vid säsong vilket får ner kostnaden enormt. Spånbal vintertid.

Just nu inga tränings/tvlingskostnader eller bensinkostnader för det.
Utrustning finns :angel: så det har jag inte ens budget för:p

Den andra hästen är billigare pga barfota och billigare försäkring.
Bra ordnat! Men vad har du för häst med så låg försäkring?
 
Jag har min dressyrvalack på en anläggning i Stockholmstrakten.
i hyran ingår:
15/kg hö per dag
in-utsläpp + utfodringar 5 ggr per dag
täcke av/på
Hagskydd/nattlindor av/på
3 säckar spån/vecka
Mockning 7 dagar i veckan
6500/mån
Fri tillgång på ridhus, skrittmaskin
Försäkring: 4000 kr/år
Skoning: Skor mina hästar själv
Sen avmaskas han regelbundet och vaccineras när det behövs men har ingen direkt koll på vad det kostar.
Kraftfoder: ca 1200 kr mån

Övrigt: Rider för tränare i gång i veckan, 200/kr per gång alltså 800kr mån för träning
Jag tar ut hästmassör 2 gånger i månaden, 250 per gång.
Men jag har funderingar på att flytta hem honom till mitt stall där mina andra hästar står och jag kommer minska ner träningen då han just nu är under långsam igångsättning och jag har inget behov av varken ridhus el skrittmaskin förtillfället så då kan han lika gärna komma hem till mitt stall och då kommer kostnaderna bli betydligt mindre!

Så när han tränas och rids normalt kostar han ungefär 8 750/kr mån (om jag räknat rätt) om man bortser från ev tävlingsavgifter, avmaskningar, vaccinationer, utrustning m.m
Måste utbilda mig till hovslagare själv! :up: Du spar mycket på det om du har många hästar! Jobbar du som hovslagare till vardags?
 
Du betalar 36.000 kr i månaden för hästarna?! Snäääälla, adoptera mig! :love: Men vad har du/ni för jobb som har råd med alla hästarna? Bankrånare?! O_o:nailbiting:;)
Hehe, ja en hel del pengar blir det..
Men vi tycker dels att det är så roligt att tjejerna har hittat något att göra på fritiden som de verkligen brinner för och sen tycker vi också att glädjen som sporten ger tjejerna är ovärderlig.
Och eftersom att jag har hästarna som ett gemensamt intresse med de så ger sporten också mig så otroligt mycket glädje och tid att umgås med mina tjejer då jag nästan alltid är med i stallet och på tävlingar.:):love:
Jag äger en frisörsalong (där vi även erbjuder manikyr, massage osv) och min man äger ett stort företag.
 
Hehe, ja en hel del pengar blir det..
Men vi tycker dels att det är så roligt att tjejerna har hittat något att göra på fritiden som de verkligen brinner för och sen tycker vi också att glädjen som sporten ger tjejerna är ovärderlig.
Och eftersom att jag har hästarna som ett gemensamt intresse med de så ger sporten också mig så otroligt mycket glädje och tid att umgås med mina tjejer då jag nästan alltid är med i stallet och på tävlingar.:):love:
Jag äger en frisörsalong (där vi även erbjuder manikyr, massage osv) och min man äger ett stort företag.
Jösses. Vadå för stort företag? Typ H&M? :wtf: Jag som undrar om jag ska ha råd med E N pålle! En billig halvdöd, trebent, enögd loppäten krake... Säkert att du inte behöver en jänta till!? :D
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats
Vad ingår?

Foder
Mineraler, mediciner ed
Försäkring
Skoning
Strö


Övrigt

Räknade faktiskt på det för första gången och kom fram till ca 2200 kr i månaden :)

Stallplats: 1000 kr (hö och strö ingår)
Kraftfoder: ca 250 kr (mineraler och olja är medräknat i detta)
Försäkring: 1850 kr /år
Hovslagare: 800 kr var 7 vecka
Fasta veterinärkostnader (alltså vaccination och tandkoll): 1700 kr /år

Okej, ni behöver ju inte kontrollräkna detta, jag kan ha kommit ihåg fel på nån av posterna just idag när jag skriver :angel: men 2200 i slutsumma är jag helt säker på! Sen är det ju alltid grejer som tillkommer, men detta va dom fasta posterna som gick att räkna på, kände jag. Utrustning har jag allt och lite till, så det blir ju bara om nått går sönder.
Transporten ska kanske med, men den delar jag med mina föräldrar och den av avbetald och klar så den kostar bara i försäkring (billig, typ 150 spänn/år), skatt (475 kr/år) och besiktning (330 kr) vartannat år, och dom summorna ska alltså delas på två. Sen nya däck eller om den går sönder - inget av det har hänt än så jag har svårt att ha nån uppfattning om det ;)

Hursom kan man säga att grundkostnaden är låg, sen tillkommer ju alltid grejer men det är svårt att räkna på sånt. Min häst har inte behövt veterinär nå extra förutom vaccination och tandkoll på jag vet inte hur många år, till exempel.
 
Hehe, ja en hel del pengar blir det..
Men vi tycker dels att det är så roligt att tjejerna har hittat något att göra på fritiden som de verkligen brinner för och sen tycker vi också att glädjen som sporten ger tjejerna är ovärderlig.
Och eftersom att jag har hästarna som ett gemensamt intresse med de så ger sporten också mig så otroligt mycket glädje och tid att umgås med mina tjejer då jag nästan alltid är med i stallet och på tävlingar.:):love:
Jag äger en frisörsalong (där vi även erbjuder manikyr, massage osv) och min man äger ett stort företag.

De pengarna hade jag också lagt ned i ridsporten i månaden om min respektive tjänat så pass mycket att vi klarat levnadskostnaderna på hans lön.
Jag tycker att det är väl investerat när man har familj och gemensamma intressen. :up:
 
De pengarna hade jag också lagt ned i ridsporten i månaden om min respektive tjänat så pass mycket att vi klarat levnadskostnaderna på hans lön.
Jag tycker att det är väl investerat när man har familj och gemensamma intressen. :up:

Få förunnat dock. Jag skulle gärna vilja ha möjlighet att ha hästar på det sätt som Fjackie och hennes familj kan unna sig! Ska jag ha häst lär jag få mocka alla andras hästdynga och ge samtliga kusar mat både morron, middag och kväll.

Ser framför mig hur jag kl 4 på morgonen släpar ett knippe trötta hästar ut till hagen i 30 graders snöstorm och hur jag får stå hela dagen med frusna fingrar och röra runt vattnet i badkaret så det inte ska frysa till is... så bonden kan sussa vidare...
 
Per månad:
Stallplats (hö, en del strö, in- och utsläpp, 4 fodringar och 1 täckesbyte, ridhus) 4800
Försäkring 1100
Kraftfoder och mineraler 350
Strö 200
Vaccination/tandläkare: ca 200
Totalt: 6650/mån

Jag har unghäst så just nu har jag väldigt låg hovslagarräkning. Förra gången hen var ute behövdes ingen verkning utan det jämnades bara till lite grann utan kostnad. Under bete/vinter blir kostnaderna också lite lägre utan träningar och kraftfoder.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
6 589
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 412
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 658
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 823
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp