Bukefalos 28 år!

Marknadsföring av galoppen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Camilla Osterman

Trådstartare
Tyckte att vi kommit långt från dejtingen när vi pratar marknadsföring så det är lämpligt att starta en ny tråd. Vore kul att höra vad ni lite yngre tycker och tänker.

Jag håller absolut med Mats om att vi behöver få in nya grupper spelare - min erfarenhet är annars att de flesta som spelar större summor på galopp även är travspelare. Det är alltså de som kan läsa program och inte bara spelar efter publicerade tips - som det stora flertalet V75-spelare - som tjänar pengar på galoppspel!

Varför inte knycka en gammal IKEA-slogan och marknadsföra galoppen under parollen: "Inte för dom rika men för dom smarta"??

Betona att om du orkar räkna själv så kan du utsmarta dom andra pappskallarna. Allmänbildning är högstatus enligt trendforskarna och kan du räkna ut vinnare på galoppen tyder det på hög status.

Spelar själv ytterst begränsat men tycker det är jättekul att hitta vinnare genom att lusläsa program och www.galoppsport.se. Hög piluttadej-faktor!! När JGV-tipset, som jag var med och skrev, vann Jägersros tipstävling kände jag mig väldigt nöjd!

Vad tycker ni andra? Hur ska vi få folk att spela på galopp så vi kan fortsätta leka med hästar!

Spelar ni poker på nätet? Eller känner ni andra som gör det? Hur ska vi få pokerpengarna till galoppen??:) Eller vilka j-a pengar som helst!

Kanske inte lika intressant som vem vi vill dejta! Men eftersom det uppenbarligen råder bris på dejtingobjekt har vi gott om tid att fundera över det här i stället:D
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Handlar de inte lite om att få galoppen att stiga ut ur "garderoben", travet ser man överallt och den känns lite mer stor och säkert (Är helt enorma reklamskyltar med V75 överallt just nu :crazy: )

Människan ör ju så jävla bekväm av sig..det ska vara enkelt och lättförståligt annars är de inte värt besväret!:angel:
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Allt handlar om pengar. Vi behöver mer sponsorer. Men vi kanske kan sponsra lite själva oxå.
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

jag tror att galoppen behöver mer "säljande" ansikten. Allt handlar ju om att synas. Om man går in i en ATG-butik är det bara trav - det som handlar om galopp finns inklämt i ett hörn eller så. galoppen är ju så mycket häftigare och folk spelar ju på allt - om man kunde få spelbutikerna att satsa mer på galoppen skulle spelarna komma.
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Tror också att det behövs profiler… Känns som att vi är lite rädda för att lyfta fram profiler inom galoppen. Vi är mer svenska än vad vi tror inom galoppen, vi vill inte att någon skall ta för mycket plats och sticka ut, allt skall vara ”lagom”… Vi borde kanske svälja våran stolthet och avundsjuka och låta någon sticka ut…

Fatta värsta feting uppsizade Hide and Seek som galopperade snett mot Arlanda express tågvagnen på den stora skylten vid motorvägen som säger ”du kunde varit framme nu”.

Det hade fått upp ögonen, typ oj va coolt, nästa gång skall jag f-n ta tåget o måste kolla upp om jag kan ta med minna konferens kollegor till den där galoppbanan som måste finnas i krokarna…

Synd att alkt kostar så satans mycket pengar…. Hmm.. :idea: Tror ni man kan göra en kupp i still med rondell hundarna? Hahahaha

*Ninni ser framför sig, varje rondell i hela Sverige har plötsligt en ”rondell galopphäst”*
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Synd att alkt kostar så satans mycket pengar…. Hmm.. :idea: Tror ni man kan göra en kupp i still med rondell hundarna? Hahahaha

*Ninni ser framför sig, varje rondell i hela Sverige har plötsligt en ”rondell galopphäst”*

Perfekt idé! Hem och snickra allihopa så sätter vi ut dom till våren. Det kommer garanterat i tidningen och det är det vi behöver.

Du får föreslå det på Ung Galopp också. Där finns ju folk från hela Sverige. Jag tycker det är fantastiskt för när "jag var ung" var liksom alla antingen från Täby eller från Malmö.

Fler rondellfyllisar till folket!

:angel:
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

jag tror att galoppen behöver mer "säljande" ansikten. Allt handlar ju om att synas. Om man går in i en ATG-butik är det bara trav - det som handlar om galopp finns inklämt i ett hörn eller så. galoppen är ju så mycket häftigare och folk spelar ju på allt - om man kunde få spelbutikerna att satsa mer på galoppen skulle spelarna komma.

Vi har totomatfaddrarna med Anna Fischer i spetsen som gör ett fantastiskt jobb. Har ni en totomat där ni bor som inte har en fadder prata med Anna så hjälper hon er!

Jag är ursäktad för att jag inte är fadder för i min lokala totomat är "Första priset" Rein fadder och han ger sig aldrig!

Heja Rein!

:bow:
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Tror också att det behövs profiler… Känns som att vi är lite rädda för att lyfta fram profiler inom galoppen. Vi är mer svenska än vad vi tror inom galoppen, vi vill inte att någon skall ta för mycket plats och sticka ut, allt skall vara ”lagom”… Vi borde kanske svälja våran stolthet och avundsjuka och låta någon sticka ut…

Fatta värsta feting uppsizade Hide and Seek som galopperade snett mot Arlanda express tågvagnen på den stora skylten vid motorvägen som säger ”du kunde varit framme nu”.


Helt rätt! jag som är ny inom galoppen har flera ggr slagits av att det är dålig/lite marknadsföring. Tycker ändå att det blivit lite bättre med uppmärksammat från pressen med fler artiklar o så, men jag tror att man måste marknadsföra galoppen mer.. Reklamen som atg har nu är ruskigt bra tycker jag, men som sagt ninnis förslag var inte dumt..
prillan
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Helt rätt! jag som är ny inom galoppen har flera ggr slagits av att det är dålig/lite marknadsföring. Tycker ändå att det blivit lite bättre med uppmärksammat från pressen med fler artiklar o så, men jag tror att man måste marknadsföra galoppen mer.. Reklamen som atg har nu är ruskigt bra tycker jag, men som sagt ninnis förslag var inte dumt..
prillan

Och det är dessutom gratis! ATG's reklambudget är enorm och galoppen får en väldigt liten andel av den. Så stora skyltar och reklambudskap i tidningar är inte mycket för oss att hoppas på.

Det är guerillataktik som gäller. När jag jobbade på Jägersro skickade jag press releaser till de lokala tidningarna varje tävlingsdag där vi fokuserade på hästar som var tränade i någon by inom tidningens täckningsområde och liknande. Jag tror inte att vi fick något större gensvar men det kostade inte många kronor och rätt som det är är det någon som hugger. Ibland har tidningarna nyhetstorka och då kan dom ta in lite vad som helst som har lokalt intresse.

Om man har varit på BRS och kommer hem till sin lilla by igen kan det vara en nyhet för en uttråkad familjeredaktör.

När jag jobbade i Stockholm brukade jag faxa ner en liten rapport om Skånehästarnas insatser på torsdagkvällarna till Sydis och dom tog dom med varje gång.

Själv läser jag SvD och Sydsvenskan varje dag och Ystad Allehanda en dag i veckan. Det är viss skillnad på vad dom täcker för nyheter
;)

Så, Ninnis förslag är toppen men kan vi inte vara lite mer kreativa än att ta efter någon annan?? Annars brukar galoppen vara föregångare och travet härmar oss. Bästa förslaget på gratis marknadsföring vinner en dejt med Rein! Han är vidtalad och ställer upp!:banana:

Han var rädd att han var lite för gammal men om vinnaren är yngre kan ni ju gå ett par stycken.:devil:
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Det är guerillataktik som gäller. När jag jobbade på Jägersro skickade jag press releaser till de lokala tidningarna varje tävlingsdag där vi fokuserade på hästar som var tränade i någon by inom tidningens täckningsområde och liknande. Jag tror inte att vi fick något större gensvar men det kostade inte många kronor och rätt som det är är det någon som hugger. Ibland har tidningarna nyhetstorka och då kan dom ta in lite vad som helst som har lokalt intresse.
QUOTE]

Ja det är precis så här man ska göra, har själv i mååånga år jobbat med att marknadsföra politik, landsbygd o djurfrågor o som du säger bästa reklamen är artiklar i tidningar..o det är inte så svårt att få tidningarna o nappa.. idag kan jag nästan skämmas:) över vad man fick till för pressmeddelanden i valtider, men det var aldrig några problem..

Finns det någon media/pressansvarig inom galoppen, kanske på respektive bana eller gemensammt?
mvh prillan
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Jag är galoppombud i vår stad. Har haft lite spelkvällar i lokala spelbutiken men mer reklam behövs för att locka "den stora massan"
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Ja det är precis så här man ska göra, har själv i mååånga år jobbat med att marknadsföra politik, landsbygd o djurfrågor o som du säger bästa reklamen är artiklar i tidningar..o det är inte så svårt att få tidningarna o nappa.. idag kan jag nästan skämmas:) över vad man fick till för pressmeddelanden i valtider, men det var aldrig några problem..

Kul med ett proffs! Och i Norrland! Galoppens problem med att uppnå en "kritisk massa" som kan intressera media att skriva "frivilligt" är att vi har en så liten kontaktyta. Härdsmältan är koncentrerad till Täby, Skåne och i viss mån Göteborgstrakten och vi är inte tillräckligt många för att vara intressanta för media.

Men med Internet och dom fantastiska TV-sändningarna kan vi nå helt nya grupper rent geografiskt. Var i det så kallade Norrland är du? Och hur har du kommit i kontakt med galoppen? Jag vill veta allt!

Jag antar att du också har vuxit ur ponnyåldern:bump:

Täby har en marknadsansvarig men hon tycks mest ägna sig åt hopptävlingar (inget fel med det. Vi behöver all exponering) och på Jägers är dom upptagna med TRAVET och vi får i bästa fall lite överblivna smulor. Men någon direkt pressansvarig kan jag inte tänka vem det skulle vara. Ska kolla lite och återkomma!

Under tiden kan du väl fundera och ge oss mer tips!:banana:
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Ja ponnyåldern är passerad med råge:rofl: o hu vad hemskt till sommaren gör även min dotter det...

Hur jag kom in i galoppen kan väl kort beskrivas att jag o senare även min dotter alltid ridit och haft häst men där jag bodde som barn var det travet eller hoppning som gällde. Vi körde galopptävlingar på den lilla travbanan på sommaren det var det närmsta jag kom galoppen tills jag skickade min dotter som var döless på "snobberiet" inom hopp o dressyrvärlden på praktik till Tommy Gustafssson..Jag anade att hon skulle fastna direkt o de gjorde hon.. på den vägen är det o efter flera olika utbildningar är hon nu hinderlärling i Lambourn o jag försöker lära mig allt om galopp o fullblod(ska faktiskt praktisera på rävdansen 2 veckor i vår:) ) o ska väl på sikt byta ut ridponnyerna mot fullblod.Vi bor i det kuperade Höga kusten o tänk att få föda upp fullblod här, jag lovar det ger enormt bra utvecklade o starka unghästar, så på den vägen är det..

Ang marknadsföring så svarar jag även fleur som var spelombud, jag är säker på att det finns massor med arrangemang o reklam som lockar mer publik. Ja det tål att fundera vidare på. tänk om vi kunde ha en grupp via svensk galopp-där skulle det vara kul o vara med.:)
prillan
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Hej Prillan!

I går pratade jag med Helena Gärtner som är utbildnings- och licensansvarig och berättde att jag tillbringar mina dagar med att läsa dejtingtrådar på Buke. Vi pratade lite om hur man skulle kunna fånga upp intresset här och få över folket till SG's egna sidor - som Ung Galopp. Jag sa att jag alltid känner mig lite som en ful gubbe - ja, tant då - när jag är inne på Ung Galopp och att det känns mer normalt att vara här. Men när Skandinavisk Galopp får en nätupplaga kan det bli en grupp där så du får din önskan uppfylld.

Jag vet inte om du följer Skandinavisk Galopp, mer känd som Kalendern? Det är galoppens officiella organ men innehåller även referat och artiklar OCH INSÄNDARE från alla tokiga galoppmänniskor.
Så förhoppninsvis kan vi få lite "Murder and Mayhem" där när det är klart:banana:

Samtidigt tycker jag att Buke är ett intressantare forum eftersom det finns så många dimensioner av hästeriet representerade här. Rätt vad det är är det någon som glider in av misstag och upptäcker att det är ganska kul med galopp.

Vill du ha mer info om galoppen får du gärna mejla mig privat med frågor som kanske inte hör hit, camilla@ostermanunlimited.se

Och om du har vägarna förbi Skåne är du välkommen. Det är jättekul med lite nytt folk. Kommer du hit och hälsar på kanske du kan få en bonusdejt med Rein. Han har varit mycket engagerad i Svensk Hindersport men jag tror att han har tröttnat lite på att simma i motvind. Synd för din dotter!
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Här är en till "ful tant" då.:rofl:

Diskuterade med Anna Fischer om att ha öppet hus här hemma så att de lokala spelarna kunde få komma och titta på galoppörer i verkligheten för att sedan ha en spelkväll i ATGbutiken. Många har ju varit på trav men få på galopp. Vet inte om det skulle vara en bra idé- men en idé är det ju onekligen.
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Det låter som en jättebra ide tycker jag..:banana:
jag har haft det genom jobbet o travet förr o det brukar dra mkt folk. Här kommer lite tips(arbetsskada):rofl: :rofl:
Detta är ett ypperligt tillfälle för uppfödare o eller kanske de som vill sälja andel i en galopphäst o finnas på plats.
Tänk på att det är det där lilla xtra som folk pratar om, mysig stämmning, goda mackor o en öl!!
o helst nån kändis på plats-det drar alltid folk o ger lättare en bra marknadsföring innan i form av pressmeddelande/artikel osv
ett tips till jag kan ge är att se till att du har mkt duktigt folk som är där o kan mingelprata-för prata vill de alla o är man för få som jobbar en sån dag/kväll blir många besvikna (tro mig;) jag vet inte hur många utvärderingar jag gått igenom..)

lycka till
prillan
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Här är en till "ful tant" då.:rofl:

Diskuterade med Anna Fischer om att ha öppet hus här hemma så att de lokala spelarna kunde få komma och titta på galoppörer i verkligheten för att sedan ha en spelkväll i ATGbutiken. Många har ju varit på trav men få på galopp. Vet inte om det skulle vara en bra idé- men en idé är det ju onekligen.

Toppenidé! Var i Sverige håller du hus? Så vi kan komma och hjälpa till och så får vi ragga upp någon intressant aktiv. Och sen kan vi lotta ut en dejt med Rein
:banana:

Stackars Rein! Men han bara skrattade åt att jag utnyttjade hans kropp på Internet:smirk:

Ja, det är vi tanter som håller världen igång! Du är också välkommen till Blenarp om du är någonstans i närheten!
 
Sv: Marknadsföring av galoppen

Intressant tråd! Visst hade vi en liknande för ett tag sedan? :confused: tror dock inte där kom fram lika matnyttiga idéer som den här...

Angående ung galopp vs buke.. Får väl säga till folket att komma hit istället, här är mkt trevlgare även om det inte är SG sida.. :angel:

haha föresten, träffar du Rein kan du ju fråga honom om han har fått min intervju igen (Malin karlsson) och om han vill svara, annars kommer jag telefonterra honom nästa vecka... :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp