Bukefalos 28 år!

S

sakenda

Vad ska jag göra !? Har 2 marsvin, köpte en tidigare än den andra och då hade vi till en början dem i samma bur, den ena fick dock ej äta då vi märkte att den inte ökade i vikt. Nu är marsvinen lika stora ungefär och vi har dela av buren så att dem inte ska bråka och så att båda ska få lika mycket mat. Vi har alltid haft dem ute tillsammans när de springer på golvet i huset men för ett tag sedan bet det ena marsvinet den andra i örat (örat delade sig) så efter det har vi inte vågat ha dem uta tillsammans om du skulle börja bråka igen.
Igår så släppte vi ut det ena marsvinet på golvet (dem brukar få vara på golvet och springa och hoppa och är vana vid att vara själv också) men då spang han under en stol och började "skrika" vet ej om han ropade på sin kompis eller vad det kan vara. Tror ni att dem vill vara med varandra när de är ute och springer?
Sedan undrar jag om någon vet om det går att göra så att dem blir "vänner" och kan vara i samma bur, skulle tro att de börjar bli könsmmogna nu eller vad det är. De är ungefär 4-6 månader och är 2 hanar, ej kastrerade (vet ej om man kan kastrera marsvin eller om de har lätt att dö av det).
Tacksam för hjälp !
 
Jodå, man kan kastrera marsvin. Jag skulle nog rekommendera det, de brukar bli lugnare och snällare mot varandra av det.
Det kostar väl runt 500 kr. lite olika på olika ställen.
Narkosen är alltid en risk på marsvin, men jag har varit med om flera marsvinskastrationer och bara en av dem har gått dåligt (han orkade inte vakna ur narkosen).
Ring en veterinär och hör!
 
Marsvin kan gnabbas endel utan att det ska vara så farligt. Det ser oftast värre ut än vad det egentligen är.
Men man kan ju kastrera om man vill. Att de bråkar kan också ha att göra med hur stor boyta de har och om båda har hus.
 
Jag hade två marsvin, det första hade hunnit bli ca 1 år när jag köpte det andra.. Dom var ganska tuffa mot varann länge, men sen blev dom jättebra kompisar, låg och sov bredvid varann och pussades :)
 
Konstigt för alla andra som har kastrerade marsvin säger tvärt om att dom inte ändrar beteende när man än kastrerar dom :confused:
Med andra ord är det inte som hos kaniner, hundar osv.
"Alla andra" är bla stora uppfödare i USA + omplaceringsverksamheter i USA där det är vanligare att man i största allmänhet kastrerar marsvin.
Vad säger du om det.
Har dom fel :confused:
Narkos är risk men också infektionerna som kan komma från ingreppet är också en stor risk hos marsvin.
Folk har misst sina marsvin under narkos men också efteråt i infektion.
 
Trasiga öron är inte alltför ovanligt när två marsvin har tjafsat.
Jag har en hona här hemma som har två märken i sina öron efter ett bråk (hon försökte klättra i rang men dalade ner istället :angel:) och det har bara hänt en gång.
Troligtvis så är det så att den dominante skall sätta den andra på plats, tar tag i örat för att ge ett tjuvnyp och den andre drar samtidigt när dennes öra är emellan den andres tänder=trasigt öra.
Är det bara ett öra och det har hänt en gång så tycker jag att du kan prova att ha dom tillsammans igen.
Det är när det är många bitsår och speciellt när det sker dagligen som det är ett problem eller om dom slåss så hårtussarna rycker ordentligt.

Ha två matskåla med kraftfoder och en hel del hö så skall båda kunna få sin mat utan problem.
Två olika lådor att bo i är en bra idé osv.
 
Har hört flera som säger att marsvinen blivit lugnare (bland annat i sista numret av MM (marsvinsmagasinet)).
Infektionsrisken finns, men jag har inte hört nåt marsvin som fått det där jag varit med.
 
En hanne som bor med en hona (hannen från MM) svarar inte på frågan om en hanne ändrar sitt beteende såpass för att kunna bo ihop med andra (möjligen) dominanta hannar ;)
Han bor ju med honor nu :p

Jag har inte läst/hört att två marsvin som bråkat tidigare går ihop efter en kastration, tvärt om så brukar det fortfarande inte funka.
Hannarna har tappat sin största sexualdrift men inte sin dominans (det är där bråken brukar uppstå av).
Jag hade en hanne som hade en alldeles utmärkt sexualdrift (blev pappa till några ungar) men var otroligt undergiven alla hannar :p

Om man kastrerar marsvinshannar så är det främst för att han inte går ihop med andra hannar och för att han inte skall bli ensam + man inte skall få mer marsvin.
Dvs man sätter honom kastrerad med en hona eller två.
Inte för att man skall kunna ha dom med andra hannar för oftast så funkar det inte efteråt om det inte funkade innan :)
Dominansbeteendet är ju som sagt var oftast kvar.
En dominant hanne går däremot nästan alltid ihop med en icke dominant hanne varesig dom är kastrerade eller inte :cool:
 
Jag har en kastrerad hane hos mej. Han kan INTE gå tillsammans med andra hanar, han blir rosenrasande och vill mörda! Men han går alldeles utmärkt tillsammans med alla damerna. Så det enda som har ändrat sej är möjligheten att fortplanta sej, humöret och beteendet är exakt det samma!
 
måste bara kommentera dina marsvin på din hemsida, vilka underbara små sötnosar :love: :love:
Men är det något fel på Stinas klor? :confused: alla de andra hade välskötta fina klor så det är uppenbarligen inte någon missskötsel från din sida..
 
Då skulle du sett hennes klor när hon kom :crazy:
Dels så är det en ärftlig faktor för hennes dotter som var 4 månader hade redan på sina korta klor börjat bli böjda när jag hämtade dom för 2 år sedan.
Sedan är det att dom har klippt dom för sällan.
Själv använder jag ficklampa, fotfil och nagelklippare för att fixa dom så bra som möjligt då det är svårt att se pulpan när dom är så där vridna.

Hon verkar inte ha några problem att ta sig fram trots att dom är så och hon är nu 5 år gammal så jag vill inte söva henne för att fixa dom när det inte är nödvändigt (hon inte har ont av det. Du skall se vilken fart hon får i benen om jag kommer med tex gurka :D).
Hon var väl inte den mest välskötta gris när hon kom hit tyvärr :(
Förra ägaren sa att hon alltid skrek efter mat och med tanke på att hon fick vitkål, morötter och kraftfoder (godisblandningen) så kan hon ju inte varit speciellt mätt på rätt sätt.
Hon har inte skrikit på det sättet sedan hon kom hit och fick hö som främsta bas :)
 
Usch, det är hemskt för alla djur som inte får sina klor klippta ordentligt.. Stina verkar ha tur som kom till dig :) det finns nog väldigt många som inte skulle "orka med" att ge sitt djur den vård det behöver när klorna ser ut sådär..

Nu längtar mitt hjärta sådär jättemycket efter marsvin igen.. jag har haft marsvin tidigar men nu är brorsan ellergisk mot katter så jag får inte ha marsvin :cry: :cry: :cry:
Jag längtar efter att få höra dem vissla och slänga sig över grönsakerna man ger dem, se dem ligga å sova på magen, locka dem till att stå på bakbenen med hjälp av dillkvistar.. *drömma sig bort*
 
Vad är det där shellnic (?) som gjorde dem känsliga för beröring? :confused:
 
Jag trodde skabb var små kryp som gjorde gångar i huden och sellnic små kryp med vingar som håller till i pälsen.. Men det kanske är fel? :confused:
 
Nej, sellnic är det samma som skabb...som gräver gångar i huden...Kryp med vingar???? Ingen aning om vad det kan vara, aldrig hört talas om.
 
Ah det var jag som snurrade till det. Blandade ihop sellnic med static lice.. Dom kanske inte heller har vingar, men det var dom jag tänkte på iaf..
 

Liknande trådar

Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
803
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 005
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp