Bukefalos 28 år!

S

simslabim

Nu när jag snart flyttar till egen lägenhet kommer jag äntligen kunna skaffa marsvinen jag drömt om i flera år, men inte fått ha. Så jag har miljoner frågor till er marsvinskunniga. Jag skriver ngr frågor så får ni fylla på med sånt som jag inte tänker på att fråga som är bra att veta. Ngn bra hemsida kanske?

1. Jag har tänkt att skaffa 2 st, vilket är bäst hanar el honor?
2. Hur stor bur behöver de? Kommer att få vara ute på golvet mkt.
3. Hur utfodrar man dem på bästa sätt? (typ av mat)
4. Vad gillar de för aktiviter?
5. Har tänkt att de ska bo på balkongen på sommarhalvåret, vid vilken temp kan de flytta ut?

Kommer säkert med mer frågor senare.
 
Ska försöka svara:

1. Spelar inte så stor roll om man skaffar dom när dom är bäbisar. Två hanar brukar funka lika bra tillsammans som två honor.

2. Måtten på bur har jag inte i huvudet, men andvänd ditt sunda förnuft när du ska köpa. Dom ska ju kunna röra sej och skutta obehindrad och det ska få plats ett hus åt dom i buren.

3. Huvudfödan för marsvin är fri tillgång på hö. Sen frukt och grönsaker som innehåller C-vitamin. Kraftfoder köper du endera färdig blandning på djuraffären eller gör egen. Ge inte mer än några msk kraftfoder per djur och dag.

4. Ut och springa på golvet brukar vara en skoj aktivitet.

5. Minst +10 ska det vara för att dom inte ska frysa. Viktigt att det inte är blåsigt på balkongen. Och inte för varmt av direkt solsken!

En jättebra sida med MASSOR av fakta hittar du här:

http://www2.hemsida.net/cassiopeias
 
1. jag har själv ingen erfarenhet av två hanar tillsammans, men vad jag har hört så kan det mycket väl gå bra om båda är bebisar vid hopsläppet, eller en vuxen och en bebis. Men det kan också bli så att slåss. Två honor är ett säkrare kort.

2. Så stor som möjligt. 100x50 brukar rekomenderas som ett minimått.

3. Marsvin är lika hästar när det gäller föda. De är beroende av fri tillgång på hö eller gräs för att deras magar ska fungera korrekt. Men precis som hästarna måste de vänjas sakta vid ny föda så att de inte blir sjuka.
Pellets eller marsvinsblandningar ges i liten mängd som ett tillskott, även där precis som med hästar.
Frukt eller grönsaker varje dag. Själv ger jag morgon och kväll.
Viktigt att tänka på är att marsvinen inte kan producera eget C-vitamin, så det måste man se till att de får i kosten. Exempel på nyttig mat är morötter, vitkål, grönkål, (ja, alla kålsorter), röd paprika. Därför är det bra att ha tex morötter och vitkål som bas, och lägga till en bit äpple, sallad, gurka, päron etc som variation. Tänk dock på att inte ge äpple och likn. för ofta, då det försurar.

4. Springa lösa på golvet uppskattas väldigt när de väl vant sig vid miljön. I början satt mina mest och tryckte i ett hörn, men efter en tid kom de igång ordentligt och körde galopprace runt och över köksgolvet.

5. här vet jag dock inte vad som gäller. Vet bara att buren/hagen inte ska ligga i direkt solljus (de måste ha chans till skugga). De får inte heller stå dragigt eller kallt.
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 307
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 637
Senast: KesoNeso
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 824
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp