Marvinstråden!

TwiggyM

Trådstartare
Ja jag tänkte att under gnägg har vi ju trådar för olika hästraser men här hittade jag ingen renodlad marsvinstråd. Så som nybliven marsvinsägare var jag såklart tvungen att starta en :)

Tycker det vore roligt om alla här som har marsvin ville berätta lite om vad ni har för några, hur dom bor och lite allt möjligt. Kunde vara kul att utbyta idéer och tankar med andra smågrisägare.

(f.ö vet jag inte om jag valde rätt prefix då någon hävdade att marsvin inte tillhörde gnagarfamiljen?)
 
Sv: Marvinstråden!

Som väl kännt numera så har jag marsvin!
Har börjat starta upp avel så fick min första kull i november.
Hemma hos mig bor det just nu 2 abessinier (en hane och en hona), 1 lakelandhona (som ska få ungar när som nu, öppnade sig häromdagen) och en skinnyhane. I april flyttar det hit ytterligare en lakelandhona.

Aniaras Kelpo Kapina - abessinierhane

26558242.jpg


"Varemis" Jinx - Skinnyhane

26558221.jpg


Abbylines Autumn - abessinierhona

26558247.jpg


Bäckebos Kitty - lakelandhona

26558240.jpg


På intåg - Klackebos Ivriga Irma - lakelandhona

26558227.jpg


Jag har dom just nu i gallerburar, har en hemmabyggd 3-våningsbur men då jag nu har hälften så många djur än för några månader sen och den är svårstädad så valde jag att byta ut den mot en gallerbur.
Planen är att skaffa paxgarderob med flera backar i (så det bor 2 marsvin i varje back) som även andra uppfödare har det och så småningom kanske öka ut till två så man kan öppna upp mellan två backar och ge mer yta. Allra helst skulle jag vilja hitta en bra, billig och smidig lösning så jag kan ha en bokhyllebur (liggande bokhylla) och ha en honflock i och sen under den ha backar till hanar och när man ska para.
Men detta återstår att se, kommer fixa något under sommaren.

Jag hade ett par marsvin som liten men dom dog tyvärr av okänd anledning. Då höll jag upp länge med marsvin och skaffade återigen marsvin i december -07 när jag bodde i egen lägenhet. Läste på allt jag kunde hitta och fann det väldigt intressant med det mesta runt marsvin, genetik, anatomi, utställningar, avel. Ja jag är helt enkelt frälst!
Jag stormtrivs med att vara iväg på utställningar även om jag har behövt stiga upp runt kl 3-4 på morgonen (jag är absolut inte någon morgonmänniska!!) och komma hem igen tidigast kl 19 ibland även närmare 24. Men det är helt klart värt det enligt mig.
 
Sv: Marvinstråden!

Vi har en liten gris här hemma. "Mamma Mus" är hennes dagliga tilltalsnamn men hon är döpt till Lisa.
Köpt från en djuraffär så vi har tyvärr ingen info alls om henne.
Riktigt social och trevlig dam utom vid kloklipp och tvätt.
Kliver man in i hallen här hemma så sätter hon igång direkt o skriker och tjuter :D
Står på bakbenen o väntar tills man ger henne något eller plockar upp henne, och då vill hon gärna ligga mot halsen uppe på axeln.

Hon har en stor golvbur som hon bor ensam i just nu. Vi letar sällskap för fullt och ev. kommer det hem en kompis åt henne den 29:e.
 
Sv: Marvinstråden!

Poison - behöver du hjälp att kolla här och var efter sällskap? Isf hjälper jag gärna och kikar på nätet. Var kan ni hämta och vad är ni beredda att betala? :)
 
Sv: Marvinstråden!

Oh, jag blir lite förälskad när jag ser ditt nakenmarsvin :love:

*kl*
Mer info om mina kommer så snart jag målat nybyggda buren och lyckats få vettiga bilder på de små liven.
 
Sv: Marvinstråden!

Jag har ju hållit på med avel av marsvin sen 1995, och just nu bor här 21 marsvin, där jag hoppas att 7 st är dräktiga, så det lär ju bli några fler... Samtidigt är några tingade och väntar på att flytta, så antalet kommer ju att ändra sig (det gör det ju i och för sig hela tiden).

Men jag har korthår i black, grey & chocolate, både enfärgade och i teckningsvarianterna tan, fox & otter. Har även haft lite skinny (nakisarna) men valt att lägga ner aveln på dom då mitt hjärta slår hårdare för korthåren.

Mina honor går i en stor flockbur på 1 x 2,5 meter byggd av spånskivor.
Sen har jag avelshanar i typ paxgarderob med plastbackar.
Har även två sänglådor på ca 60 x 150 cm där jag har lite unghanar mm.

Lägger in lite bilder på några av mina marsvin.

Sch Narnias Nova, chocolate otter (dog tyvärr i toxicos i januari...)
Nova8m.JPG


Narnias Twiggy, crested chocolate
Twiggy4m.jpg


Narnias Zymbal, chocolate fox
Zymbal2m.jpg


"Utter", en black otter hona som jag ännu inte fått papper på, så jag vet inte något mer om henne...
otter8m.jpg


Sch Joline vom Eidertal, self grey
Joline6.5m.JPG
 
Sv: Marvinstråden!

Är marsvin friska djur? Råttor och möss kan ju ha lätt att få cancer med mera, men hur är det med marsvin?
 
Sv: Marvinstråden!

Ja det tycker jag man kan säga att dom är så länge dom sköts som dom ska! :)
Detta är ju djur som kan bli rätt gamla, genomsnittet sägs vara 5-8 år men jag har hört om flera som haft marsvin som blivit över 10.
Jag har inte hört om så många som fått cancer, visst förekommer det men är inte så vanligt!
 
Sv: Marvinstråden!

*halvt kl*

Vårat äldsta blev 9 år gammal. De andra kring 7-8 och då måste jag säga att jag som liten inte var särskilt påläst i hur de skulle skötas. De hade alltid hö och marsvinsblandning från djuraffären (sånt där musligrejs) . Fick inga extra C-vitaminer men olika grönsaker nästan varje dag och färskt gräs på somrarna. Sprang lösa jämt.

De hade saltsten vilket jag nu hört inte alls rekopmmenderas och de bodde en period på nedre botten av chinchillans bur.

Våra marsvin var aldrig sjuka. Den som blev äldst började dock tappa päls sista tiden i livet men var fortfarande glad, pigg och åt fint trots att hon blev naken.
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Nu har jag fotat smågrisarna...inte det lättaste att ligga in i buren och få till vettiga bilder men här kommer dom iallafall.

02-67.jpg

Här är Scarlett, hon är den modiga tjejen som först går ut ur huset och kollar läget. Lite kaxig emot sin kompis, tycks tjaffsa lite i onödan ibland.

03-65.jpg

Här är kompisen Pimpernel. Mycket mycket försiktig liten dam som pratar nästan hela tiden hon är utanför huset. Snabb som blixten om hon misstänker att något läskigt är på gång.

04-62.jpg

Båda tjejerna.

05-56.jpg

skönt att kunna gömma sig i röret när det kommer in en kamera i buren...

01-70.jpg

Här bor dom. Ramen skall målas så snart jag hinner men annars är det såhär "hemmet" ser ut. Huset är ungefär 1/3 av buren.

03-64.jpg

Ingång till huset

02-66.jpg

inne i huset.
 
Sv: Marvinstråden!

Ja jag gillar den också :) "Buren" är 41*150cm. Planen är såklart att marsvinen även skall få springa lösa några timmar varje dag, dock får de bli lite tamare först.
 
Sv: Marvinstråden!

KL

Jag har två stycken små marsvin här hemma. :love:

En brindle abessinierhona som blir 1 år till sommaren; Winniepig's Firelight. Hon flyttade hit för några månader sedan efter att vår andra abbyhona gått bort efter en tids sjukdom. :cry:

Min hane blir fyra till hösten och är en korsning mellan någon långhårsras och virvel. Han är agouti och ser lite speciell ut, ungefär som en brunbjörn. :) Jag får väl lägga till att han är kastrerad också.

Mina två äter mest hö men även olika grönsaker. De får också nån form av lusernpellets med c-vitamin i. Jag är alltid lite orolig för att de får i sig för lite c-vitamin...De får lite i dricksvattnet också.

Vilka fina marsvin ni andra har! Innan hade jag texelmarsvin men det var lite jobb med all päls. Nu klippte jag dem för att det skulle bli lite lättare...:o Sedan min första abbyhona så har jag blivit helt kär i den rasen och det är nog min favorit!
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Hur gamla är ni som har marsvin? (höfta gärna på åldern om ni är känlsliga ;)) Hur kommer det sig att ni skaffat just marsvin? Har ni andra djur också?
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Hur gamla är ni som har marsvin? (höfta gärna på åldern om ni är känlsliga ;)) Hur kommer det sig att ni skaffat just marsvin? Har ni andra djur också?

:DJag är väl över 25 men yngre än 35.
Jag har ju både hästar och två hundar just nu. Mitt första marsvin fick jag i födelsedagspresent när jag fyllde 20, tror jag. Sedan har jag fastnat för de små djuren. :)
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Hur gamla är ni som har marsvin? (höfta gärna på åldern om ni är känlsliga ;)) Hur kommer det sig att ni skaffat just marsvin? Har ni andra djur också?

Jag är 21.
Jag har alltid gillat marsvin, dom är så lugna trevliga och har härligt kutter och sen jag skaffade igen nu i vuxen ålder och har läst på mer så tycker jag det är väldigt intressanta djur.
Utöver marsvinen så har jag en hund och även en häst (men hon är utlånad för tillället), hade även en dvärghamster innan men han flyttade hem till en tjej som blev kär i honom då jag inte riktigt hade tid och plats med honom också när jag hade aveln och flyttade till en etta.
 
Sv: Marvinstråden!

Hade tills idag två honor hemma i buren, men Bus lämnade jordelivet på eftermiddagen :( Sju år gammal, har haft henne sen jag var tolv, så det känns lite tråkigt faktiskt. Har alltid varit så himla glad och pigg, men på senaste tiden snabbt tappat i hull och blivit lite tröttare. Är glad att det har gått fort i alla fall. Hon har aldrig haft dålig aptit eller varit direkt sjuk.
Nu har jag en ensam hona kvar hemma, en femåring som är pigg som en jag vet inte vad. Vill såklart inte ha henne ensam (det finns inte på kartan) så jag funderar på vad jag ska göra nu.

alma.jpg

Alma, 5 år - Vet inte ras, har ingen stamtavla på henne.

bild002.jpg

Alma till vänster, Bus till höger. Bus var engelsk (?) crested.
 
Sv: Marvinstråden!

Så söta :) Kan du inte hitta en ny kompis till den du har kvar? En unge brukar väl oftast gå bra att sätta ihop?
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 467
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp