Marvinstråden!

Sv: Marvinstråden!

Min ena hane har så med. Man får hålla koll, jag upptäckte att min gris hade så första gångerna bara för att hans mage var stenhård och så luktade han lite udda, alltså var han helt förstoppad men betedde sig helt normalt... åt, drack, pep, skuttade ect. :crazy:
Nu kollar jag någon gång i veckan för att ta det innan de går till den gräns där han är helt förstoppad dock så kanske jag bara behöver tömma varannan vecka eller så. :D Tops och matolja gör susen, sedan försöker jag att inte hålla på för mycket. Med tanke på att det är ju musklerna som är förslappade lär det knappast bli bättre om man pillar och har sig för länge eller för mycket. ;)
Tyvärr så fyllde min gris endast 3år i november förra året så vi hade väl lite otur här.. jag kunde inte heller hitta något om detta på svenska? :/
 
Sv: Marvinstråden!

Just nu är sambon (och lite jag) i full fart att bygga stor bur i ett rum i källaren. Han har satt upp riktiga reglar och dörr och allt in i buren. :D
Nu ska jag ner och måla betonggolvet och sen ska vi bara fästa nätet med så är buren inflyttningsredo. :)

Bara 1½ vecka kvar tills grisarna flyttar hit! :D
 
Sv: Marvinstråden!

Nu har mina marsvinen bott hos mig i drygt en halv vecka, har dock varit så sjuk att jag inte har orkat uppdatera här med bilder.

Men här kommer ett par bilder på mina killar.

Nigellas Ceasar, lunkarya, 4 månader, goldenaugoti/golden/white

IMG_3538.JPG


IMG_3546.JPG


Pyret, blandning, ca 3 månader, golden/white

IMG_3535.JPG


IMG_3544.JPG


Dom bor i ett eget rum med en bur som är drygt 2 kvadrat och lagligt får rymma 13 marsvin. :)
 
Sv: Marvinstråden!

Jag vet inte var jag skulle skriva min fråga, men jag testar här.
Jag hämtade hem mina två killar igår. De är väldigt rädda av sig, ligger mest och trycker i ett hörn. De bor i en utebur så de träffar bara mig just när jag är ute.. Om jag ska ta upp de så springer de allt vad de kan..men när de väl ligger lutad mot bröstet och jag klappar de så är dem stilla. Men jag märker ju att de inte är avslappnade...
Ska jag bara låta de vara när de är så rädda? Kommer de snart lugna sig tro?
Borde jag ha de inne för att få de mer van vid mig och på så sätt få de tama?
Ska jag ta upp de korta stunder vid flera tillfällen under dagen, eller ska jag helt låta de vara tills de själva kommer fram?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Marvinstråden!

Mina blir ganska snabbt "otama" om jag inte har tid att pyssla med dom mycket. De blir som tamast om de tas upp flera gånger om dagen och får godis o gott ur handen i buren så att de också vet att hand i buren inte alltid betyder upptag.

Men ibland har de helt enkelt ingen som helst lust att bli fångade, dock lugnar de sig alltid så fort de är uppe, det är bara själva upptaget som kan vara ett problem. Sen har jag märkt att godis godis godis är en bra grej för att få dem att tycka om dig! ;) Du behöver inte ge mycket varje gång, men ger du ofta så lär de sig snabbt att du = gott! Så gå ut ofta med en liten bit var av deras favvogrönsak eller nåt så! :)
 
Sv: Marvinstråden!

Jo, många säger ju det här med godis. Ge de godis!
Men mitt problem är då att de äter inte när de är rädda. :p
 
Sv: Marvinstråden!

Då får du ha tålamod. :)
Gå dit och prata lite och lägg det i buren bara till att börja med.
 
Sv: Marvinstråden!

Och verkar det inte bli bättre får du väl kanske ta in dem ett tag så att de vänjer sig vid dig ordentligt innan du sätter ut dem igen!

Lycka till, och ta gärna kort på dina små! :)
 
Sv: Marvinstråden!

Jo de kommer nog få vara inne ganska länge nu.
Vi hade nyss sitta-knä-tid här hemma. Det gick förvånansvärt bra!
Den äldre killen sprattlade lite just när jag skulle ta upp honom, men i knä var han lugn. Efter ca 15-20minuter i knät tänkte jag lämna tillbaka honom, vad tror du han gör...kissar(inte så LITE heller) på mina byxor, tajmat! Haha :p
Aa, det var bara att byta byxor, för att sedan ta upp den andra filuren.
Han var helt lugn när jag plockade upp honom, hängde bara med. Han sprattlade till kanske två gånger i famnen. Men han var väldigt duktig för att vara han.
Båda tyckte att det var lite läskigt när pappa pratade, hehe.

Det var svårt att få de på bild eftersom dem har ett ganska djupt hus. Taket skuggar, plus att kameran lätt tar skärpa på halmet ist för på grisarna. Jag fick några bilder på de iaf. Jag vill inte plåga de med blixten allt för mycket.. :)

Här är den äldre killen som kissade ner mina byxor...:devil: Haha!
34462_411722588550_578868550_4600939_2626898_n.jpg

...och här är lillen.
34462_411722603550_578868550_4600942_1655620_n.jpg


34462_411722598550_578868550_4600941_3476653_n.jpg


Jag har inte kommit på namn än:o Förslag?
 
Sv: Marvinstråden!

Jag har blivit kissad på några gånger också, när de var relativt nya kissade först min lilla när jag verkligen höll honom i famnen.... Inte så mysigt! :p Och någon dag senare satte sig den stora på min fot o kissade.... Hmmmmmm...... :mad: :D
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*

Jag har haft marsvin sedan jag var 12 år gammal. En av mina nuvarande har börjat ge ifrån sig ett ljud som jag aldrig någonsin har hört förut och jag kan inte riktigt identifiera vad det är han "vill säga".
Första gången vi hörde det frågade min sambo vad det var för fågel som kvittrade. Det låter alltså som högljudda fågelpip. Han sitter helt själv utan att brorsan är i närheten av honom.

Allvetande Buke!
Vad vill/säger han?
 
Sv: Marvinstråden!

Hoppar in lite på en höft här..:angel:

Någon som kan hjälpa mig me hur gammal en marsvinsflicka bör va vid en första parning?
Under 1år vet ja,men när e mest rekomenderbart?
Har en virvel flicka som e 8 v nu,
tänkt ta en kull på när hon e i rätt ålder..:)
 
Sv: Marvinstråden!

du kan läsa om de på nätet kanske? jag är osäker på ålder så ska inte yttra mig om de :)
 
Sv: Marvinstråden!

Just nu är sambon (och lite jag) i full fart att bygga stor bur i ett rum i källaren. Han har satt upp riktiga reglar och dörr och allt in i buren. :D
Nu ska jag ner och måla betonggolvet och sen ska vi bara fästa nätet med så är buren inflyttningsredo. :)

Bara 1½ vecka kvar tills grisarna flyttar hit! :D

Vad fiffigt, det var just det här jag gick in i tråden för att få tips om! Har du grisarna direkt på golvet då eller är burarna på ben?

Vi har nämligen ett uppvärmt rum i källaren där burarna (vanliga) står idag men jag funderar på att sätta upp små staket och ha dem direkt på golvet. Det är målat och superenkelt att skura och göra rent, självklart generöst med spån och halm på förstås.
Det borde väl funka?
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 467
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp