Bukefalos 28 år!

Marvinstråden!

Sv: Marvinstråden!

Jag är himla nöjd med min bur just nu. Tycker den är tillräckligt stor och ser rätt snygg ut där den står också. Men eftersom kortaste sidan endast är 41cm misstänker jag att jag så småningom kommer vilja byta. Har då tänkt mig en liggande inredd bokhylla. Tyvärr inte lika snyggt och inte lika katt-säkert men jag räknar kallt med att småttingarna är för stora för att tuggas på då.
 
Sv: Marvinstråden!

*min knapp*

Då ska jag väl hjälpa till att hålla liv i tråden :) jag är snart 25 år, fick mitt första marsvin när jag fyllde 10, en hane som fick namnet Morgan (efter Morgan Alling som då var aktuell i Tippen) :D Sen dess har många marsvin passerat. Och kullar har jag haft.. Fick min första på julafton 2003 (tror jag det var) sen var det madicken och tjorven, alice och doris och elivra.. Från Elvira har jag idag kvar Zantos en charmig liten pojke som kvittrar när man sovit för länge :) och jag har även kvar Zantos pappa Loke, och så en hona Titti.

Som avatar ser ni Snoddas, mitt livs kärlek, charmigare pojke får man leta efter..

Tyvärr har jag inga bilder att bidra med förutom avataren och en bebisbild på profilen..
 
Sv: Marvinstråden!

Jag har ju hund, som visserligen älskar marsvinen, men skulle jag ha en bokhyllebur på golvet skulle jag behöva ha ett gallertak för att inte han skulle lägga sig där i hos dom. Haha...
Sen då jag har avel behöver jag ju kunna ha hanarna nånstans och även ha plats för att sätta på parning. Och då jag bara bor i en etta så är det svårt att få golvytan att räcka till. Visst kan jag ha en paxgarderob med bara komplementbackar till alla, men då kan dom bara gå 2 st i en back och dom får mindre yta, känns bättre att kunna ha honorna i flock om det går att lösa. :)

Fastnade med marsvinsfärggenetik igår och kom fram att om jag lånar min kompis zobelfärgade hane till min vita hona (kitty) så är det stor chans att ungarna blir zobel och/eller lilac vilket jag verkligen älskar. Så funderar på att prata lite med min kompis ang para dom två i höst! :angel:
 
Sv: Marvinstråden!

Känner att jag måste visa upp kompisens hane som jag är så kär i! :love:

Vilmer2%20(2).jpg
 
Sv: Marvinstråden!

Får väl ta och slänga in lite bilder på ungarna som där är 4 dagar gamla.

Mamma just fått gurka
26685701.jpg


Blackout snor gurkan av mamma
26685705.jpg


Men krämisarna vill mest snutta mamma!
26685703.jpg
 
Sv: Marvinstråden!

Känner att jag måste visa upp kompisens hane som jag är så kär i! :love:

Vilmer2%20(2).jpg

Men jag förstår dig! Shit vilken fin :) Är så sugen på en sån där men det får vänta...vill ha två likadana och det blir inte aktuellt än. Dock blir det en helsvart isåfall, rosa känns lite för mycket...hm kroppsdelar.
 
Sv: Marvinstråden!

Jao rosa har jag fortfarande liiite svårt för. Klarar dom bättre nu, men när dom är PE White, dvs vit päls, röda ögon och jätterosa hud, så är det lite väl mycket för mig!

Lilac klarar jag, dom ser ut som en smutsig rosa nästan eller hur man ska säga men dom ser inte lika otäcka ut då även pälsen har lite färg.

Men favoritfärgen är helt klart zobel som gossen jag visade! :love:
Har pratat med min kompis nu med så vi har kommit överrens om att jag sätta min hona hos honom i höst. :D
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Jag puttar upp med lite nya bilder på mina småtjejer. Inte visste jag att det var så otroligt svårt att fota marsvin! Det blir en utmaning att få till bra bilder på smågrisarna. Förhoppningsvis blir det lite lättare då de lugnat sig något så man vågar lyfta upp dem en bit från golvet för fotografering.

04-72.jpg


11-38.jpg


10-43.jpg


13-26.jpg


08-39.jpg
 
Sv: Marvinstråden!


Vilken underbar liten sak! :love:

Jag har själv fyra eländen här hemma; två pojkar och två flickor. Alla är gamla omplaceringar utan stamtavlor så det är varken avel eller utställningar, utan enbart för sällskapet. Har haft marsvin i princip hela livet (är snart 22).

Introducering! :D

Isabella; 5 år gammal virvel-hona. Hon tycker om att äta och sova, men mer är det (tyvärr) inte, trots att burdörren står öppen i timmar och jag försöker få golvet att se så lockande ut som möjligt med lite leksaker osv. Helt ljuvlig men lite...ahum...gnällig. Hatar att sitta i famnen såvida det inte finns någon godbit att tugga på medan man är där :cool:

Lea; 3,5 år gammal teddy-hona och den snällaste gris jag någonsin mött. Har tagit sig an alla andra marsvin hon haft kontakt med och det ska tvättas och tas om hand. Uppskattar god mat, en liten promenad på golvet då och då och att sitta utanför grabbarnas bur och snacka skit medan hon käkar hö som trillat ut på golvet.

Patch; Virvelmarsvinshane, 2 år. Vanvårdsfall som sen hamnade på djurhem tillsammans med sin brorsa och ett stort antal andra marsvin. Kom hit som ettåring och var inte van vid människor för fem öre men det har artat sig. Dominant och envis som synden, men ack så söt :p Tycker om flickor, god mat och stora hötussar.

Bailey (alias Baby, Skruttis, Menherregudvadhardugjortnu); Vuxen teddyhane i okänd ålder. Ja... vart börjar man när man ska beskriva denna gosse? Han är hyperaktiv och underbar men inte särskilt smart. Använder huvudet enbart som skyffel när han ska ta sig fram på ställen han inte borde ta sig fram på. Tycker om att springa.

Bilder kommer när jag lärt mig hur man infogar (:o :D)!
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Bättre förutsättningar idag med foto- assistent!

01-83.jpg


03-74.jpg


05-67.jpg


...känn er för all del fria att bildbomba ni andra också :D
 
Sv: Marvinstråden!

Aaaw så många fantastiska små grisar!:love:

Jag har två flickor på 2 1/2 år som är varandras motsatser på alla sätt och vis. Inte minst till utseendet :laugh: Dom har samma pappa men olika mammor. Jag skaffade marsvin för dom verkade så mysiga och personliga, vilket verkligen stämmer! Dock så håller jag på att bli galen på nätterna när den ena(pixie) är hyperaktiv och gnager på gallret i buren:devil: Medans hennes stackars syster (och jag!) försöker sova...

Pixie
26763077.jpg


26762928.jpg


Peaches
26762895.jpg


26762926.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marvinstråden!

Dock så håller jag på att bli galen på nätterna när den ena(pixie) är hyperaktiv och gnager på gallret i buren

Måste du ha galler på buren ?! Alla mina lever i burar utan galler, på golvet. De hoppar inte ut själva, däremot så står de ofta med framtassarna på kanten. Jag och resten av familjen upplever att de blev mycket tamare, när gallret togs bort.....?!

Jag använder både IKEA-plastlådor, som aldrig haft något galler, och vanliga marsvinsburar, där gallret tagits bort.
Vattenflaskorna har vi borrat hål för, så det går att sätta dem ( en liten modell) i plasten, med gummiband.
 
Sv: Marvinstråden!

Måste du ha galler på buren ?! Alla mina lever i burar utan galler, på golvet. De hoppar inte ut själva, däremot så står de ofta med framtassarna på kanten. Jag och resten av familjen upplever att de blev mycket tamare, när gallret togs bort.....?!

Jag använder både IKEA-plastlådor, som aldrig haft något galler, och vanliga marsvinsburar, där gallret tagits bort.
Vattenflaskorna har vi borrat hål för, så det går att sätta dem ( en liten modell) i plasten, med gummiband.


Det var en smart idé!:idea: Fast det skulle aldrig gå med den vanliga buren, den hoppar dom ju ut från hur lätt som helst. Hur får du dina att inte hoppa ut? Då får man skaffa en låda med höga väggar, fast då ser dom väl ingenting ?... Jag skulle vilja ha en sån där genomskinlig plastbur, fast dom jag har sett har varit så små.

Jag skulle vilja veta hur alla ni har sina marsvin på sommaren? Hur mycket är dom ute och hur har ni dom då, lösa, bur, hagar?
 
Sv: Marvinstråden!

Jag har en hane, vit med 4 vita tassar (mkt praktiskt ^^) och svarta fläckar på baken, över ena ögat och ena framtassen (den tassen är svart). Han är 4år, jättesnäll gubbe ;D Han är lite gammal och börjar bli lite benig över baken, men är annars snäll och pigg. Han bor tillsammans med min dvägkanin, och de verkar trivas bra ihop. Har ingen stamtavla eftersom han köptes på djuraffär, men jag tror att han är sheltie och en sån här långhårig ras med virvelbena i pannan. Har oxå fiskar, hund och fåglar :P
 
Sv: Marvinstråden!

Har honom ute hela dagarna i en utebur gjord av kompostgaller. Tar in honom på nätterna samt under regn och liknande. Är det väldigt varmt brukar jag duscha honom innan han får gå ut och han har alltid tillgång till skugga och hus :)
 
Sv: Marvinstråden!

Det är nästan olagligt att ha så många vackra djur som du har!

Jag vill också ha en liten gris :love:
Är dock tveksam till om jag någonsin kommer kunna skaffa en ny då min sista har satt väldigt djupa spår i mig. Jag saknar honom än. Han var en sån fantastisk, personlig och unik individ som man bara avgudade.
Han äter frukt och grönsaker (och dricker rödvin:o) i himlen nu.

26863989.jpg
 
Sv: Marvinstråden!

Ja kanske finns det inte så mycket folk med marsvin på Buke men jag puttar till tråden iallafall.

Mina småtjejer är fortfarande lite försiktiga av sig, lugna i famnen men inte så förtjusta i att bli upplyfta. Däremot har de kommit på att man kan tjuta när någon kommer in i rummet...då får man mat:D
 
Sv: Marvinstråden!

Av någon anledning så lär det sig det väldigt fort.
När jag var yngre började mina marsvin alltid att skrika så fort min mor reste sig upp och började gå omkring i lägenheten. De visste vem som gav dem mat och var snäll :angel:

Jag var inte alltid lika poppis eftersom jag fick stå för all skötsel, undersökningar, klippning av päls och klor. Mor min bara stack åt dem godis hela tiden :grin:.

De är underbara djur!

Fler av dina fina bilder vill jag se :love:
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 157
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
813
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 293
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 549
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Sommartoffel
  • Mindre kombi?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp