Marvinstråden!

Sv: Marvinstråden!

kl

Hej!

Vad fina Marsvin ni har:love:

Jag har blivit jätte intresserad av marsvin på gamla dar;)
Kan ni inte rekomendera någon bok/hemsida med bra information?

Det finns ju så många marsvin ingen vill ha, så jag tänkte plugga på lite och sedan övertyga sambon att; -Marsvin, det är en jätte bra ide!

Tack på förhand:)

/Hanna
 
Sv: Marvinstråden!

Jag tycker Smådjursboken av Britta Lindgren är bra. Likaså är Marsvin - lyckliga och friska helt ok. :)
Det finns mycket bra info på internet, Marsvin.ifokus är ett trevligt forum med mycket vettigt skrivet, sedan har du Svenska marsvinsföreningen också.

Marsvin är underbara djur, problemet är bara att man fastnar och vill ha flera. :love: :love:
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*

Hej på er, nu är jag tillbaka! :p

Så länge klarade jag mig utan marsvin, har just tingat en megasöt lunkahane som hämtas nån gång runt 2-4 april. :D

Skillnaden nu mot innan är att nu kommer jag bo i hus där marsvinen får ett eget rum och jag kommer hålla mig till 2-3 st ungefär och ingen avel utan bara sällskap och mys! :D
 
Sv: Marvinstråden!

Åh vad kul! Jag klarade ju inte heller att hålla mig borta från de små lurviga och lunkorna är verkligen underbara. :love: :love:
 
Sv: Marvinstråden!

*kl*
Den här tråden hade jag visst glömt bort lite, bra att ni andra uppdaterar!

På marsvinsfronten har det hänt en hel del här hemma. Mitt omplaceringhem för marsvin har tagit full fart och just nu har jag 8 marsvin inne som letar nya hem och tre som står på kö för att få komma hit så snart det finns en plats ledig!

Själv har jag också utökat min flock. Utöver skinnydamen Snorkfröken, virveln VildVittra och Crestedkorsningen PimPim så har jag nu också en släthårig cinnamonagouti (stavning?) hona på ca:4 år som fått namnet Nikita. Hon kom hit dräktig för att omplaceras men jag föll pladask och nu är hon permanentboende här. :love:

Även hennes 4 veckor gamla helvita lilla dotter är än så länge inneboende. Hennes båda söner kommer tyvärr få flytta vidare men lilltjejen- Pomperipossa sparar jag ett litet tag till.

Ikväll kommer så ytterligare en liten dam hit. Jag har efter mycket letande äntligen hittat en fantastiskt fin, svart liten skinnyhona som kommer upp med tåg från Skåne ikväll! Jag har bara sett henne på bild så det skall bli riktigt spännande :bump:

Här kommer lite nya bilder på de små ludda!
05-34.jpg


13-9.jpg


ungarna.jpg


Förövrigt har vi börjat tillverka egna marsvinshus här hemma som vi skall försöka sälja till förmån för marsvinshemmet.
 
Sv: Marvinstråden!

Vilka mysiga PE white pojkar du har där - översta vänstra bilden av dom är ju så underbar! :D
 
Sv: Marvinstråden!

Nu är hon här min svarta dam!

sala.jpg


Öronen flyger och hon är fullständigt naken men så vansinnigt söt! :love:
 
Sv: Marvinstråden!

Fina!! Men jag skulle hävda att den i mitten är silveragouti & inte cinnamon..men det är svårt att se ibland.
Blir toksugen på marsvin när jag ser dina fina bilder :)

*kl*
Den här tråden hade jag visst glömt bort lite, bra att ni andra uppdaterar!

På marsvinsfronten har det hänt en hel del här hemma. Mitt omplaceringhem för marsvin har tagit full fart och just nu har jag 8 marsvin inne som letar nya hem och tre som står på kö för att få komma hit så snart det finns en plats ledig!

Själv har jag också utökat min flock. Utöver skinnydamen Snorkfröken, virveln VildVittra och Crestedkorsningen PimPim så har jag nu också en släthårig cinnamonagouti (stavning?) hona på ca:4 år som fått namnet Nikita. Hon kom hit dräktig för att omplaceras men jag föll pladask och nu är hon permanentboende här. :love:

Även hennes 4 veckor gamla helvita lilla dotter är än så länge inneboende. Hennes båda söner kommer tyvärr få flytta vidare men lilltjejen- Pomperipossa sparar jag ett litet tag till.

Ikväll kommer så ytterligare en liten dam hit. Jag har efter mycket letande äntligen hittat en fantastiskt fin, svart liten skinnyhona som kommer upp med tåg från Skåne ikväll! Jag har bara sett henne på bild så det skall bli riktigt spännande :bump:

Här kommer lite nya bilder på de små ludda!
05-34.jpg


13-9.jpg


ungarna.jpg


Förövrigt har vi börjat tillverka egna marsvinshus här hemma som vi skall försöka sälja till förmån för marsvinshemmet.
 
Sv: Marvinstråden!

Hej! ansluter mig till marsvinstråden då jag har en fråga om min lilla gris. Det är en hane som är ung 6 år (jag har övertagit honom av min syrra). Han har aldrig varit sjuk eller haft problem med magen förr. Har kunnat äta allt utan att man eg behövt vänja in honom. MEN förra hösten började han få lite förstoppning, vi gav paraffinolja och så blev det bra. Det märks väldigt bra att han är förstoppad eller sjuk för då slutar han springa på golvet eller prata. Vi har honom lös.

I jan. fick vi fara till vet. för att han hade en jätteboll med skit som var ihoppackad i rumpan. Eller det är väl egentligen påsar som hanar har?:o

Nu har han istället fått stundtals lös mage som är kletat i "påsen". Eller motsatt att kluttarna fastnar fast och blir packade till en boll.

Jag har mycket hö åt honom, ganska fint hö med rel. stor sockerhalt (analyserat åt häst). Hans avföring samlar sig mindre om han äter endast gurka. Men eftersom det då är c-vitamin fattigt så måste han ju få nåt annat i sig. Paprika som han klarat förr blir han kletig av. Persilja, lite äpple och apelsin har han ätit nu de senaste dagarna. Läste på internet att det är vanligt att hanar får detta - kallades impaction. Och att man då måste plocka bort plupparna innan det blir en klimp. Detta har vi gjort varje dag om han har haft något som packat.

Har ni några tips? eller erfarenheter av gamla marsvin vars pluppar fastnar? Kan tillägga att vi märkte en förbättring när vi tog bort hans torrfoder. Han dricker ordentligt också och motionerar eftersom han springer lös.
 
Sv: Marvinstråden!

Fina!! Men jag skulle hävda att den i mitten är silveragouti & inte cinnamon..men det är svårt att se ibland.
Blir toksugen på marsvin när jag ser dina fina bilder :)

Ja det var vad jag också trodde först men efter vidare förfrågningar tycks det inte vara så. Som jag förstått det så skall öron och tassar vara riktigt mörka på silveragouti? Hennes öron är ganska ljusa, ögonen är mörkt mörk rubinfärgade och tassarna är inte heller kolsvarta.


Men mig spelar det ingen roll egentligen ;)
 
Sv: Marvinstråden!

Jag fick in en hane till omplaceringen som hade problemet du beskrivet. Han hade då ätit "torrfoder" hela livet och fick verkligen som rejäla fasta klumpar som satt stopp i baken på honom. Efter några veckor med en kost bestående av största delen hö och sedan blandade grönsaker för C-vitaminets skull så blev det mycket bättre men det behövde fortfarande rensas ibland.

Jag kunde inte se att han led av det i övrigt utan var precis som vanligt.
 
Sv: Marvinstråden!

KL

Jag älskar marsvin och har just nu 5 stycken underbara tjejer. 3 st korthåriga från djuraffären samt 2 st lunkaryror. Lunkaryorna är ju helt beroendeframkallande...vill gärna ha fler!!!

Har inte läst hela tråden men undrar om nån fler har lunkaryor?
 
Sv: Marvinstråden!

Ok. Inte verkar Torsten lida heller. Märker som sagt om han blir förstoppad eftersom han slutar prata och jogga runt..:grin: får väl bara fortsätta plocka löst..
 
Sv: Marvinstråden!

Vad kul med en marsvinstråd! Jag fick mitt första marsvin 2004. En svart dutch tecknad nonself. Sedan fick han en golden white dutch kompis. Men tvyärr blev aldrig den första tam och svärmor var allergisk så vi sålde dem till bra hem. Sedan när det blev så att svärmor inte skulle ha råd besöka oss mer från hemlandet, utan vi henne istället, och jag saknade de små liven så skaffade jag nya omplaceringsmarsvin. En teddyfröken och flera långhår bl a en satincoronethane. Men hanen var så skygg så efter en kull såldes han till avel. Eftersom jag har småbarn så behöver de små liven vara roliga för barnen och inte vara livrädda. Sedan när jag hade fött mitt andra barn gick jag in i väggen pga en jobbig graviditet där jag var eller mindre handikappad och min syster fick städa buren där 2 honor dessutom hade kull. Så jag omplacerade även dessa.

Så var man då utan svin igen ett par år...Skaffade hund och avvecklade kaninaveln. Då började sonen sakna en egen kelgris ( hunden är för stor och ivrig för dem att gå ut med ) så vi gjorde ett nytt försök den här gången med ett mysigt tamt hemmauppfött teddymarsvin. Sonen döpte honom till Teddy. Kort därefter efter kräset letande hittade jag även Ellagårdens Bebis en CH-Teddy.

Så nu har vi 2 urmysiga teddysar på 5 och 6 mån hemma varav det är dne yngre och större Teddy som bestämmer. Hunden tror de är hans bebisar och är förälskad och ska putsa rumpor och sitta barnvakt ( om han får ). Vi vill dock helst kela ifred från hunden tunga ;)

Här är buren 2 backar på 78 *78 under ena sonens säng och gallret kan öppnas helt ( spånet tog slut därför tidningar i ena halvan tillfälligt )

buren-1.jpg


Teddy:

teddy-1.jpg


Bebis ( rakad på kroppen då han är ojämnt långhårig ):

bebis.jpg


Här kommer bilder på marsvinen jag hade innan ( några av dem)

IM000680.jpg


IM000678.jpg


IM000543.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Marvinstråden!

Vilka sötnosar:love: Jag har blivit riktigt förtjust i marsvin. Roligt då vår kille har blivit så social. Men förståss han kunde ju hålla sig lugn 05.30 på mornarna då man har semester:angel: Tystnar inte förrän man stigit upp och matat honom. Iof så ska resten av (o)djuren ha mat den tiden också (katter och hästar). ;)
 
Sv: Marvinstråden!

kl

Jag vill ha marsvin igen :love: Alla era marsvin är så fina :love:

Jag håller på och övertalar sambon att marsvin är jättebra att ha :angel: Vi ska väl mest komma på vart i vårt hus de ska bo. Vi bor i ett gammal hus där två ytterväggar som nyligen är nyisolerade och två väggar som inte är omisolerade. De oisolerade väggarna ska dock isoleras i sommar. Vi värmer upp huset genom att elda i kaminer och vedspisen under vintern. De enda rummen som vi har element igång är i badrummet och i sovrummet.
Störs man mycket av att ha grisarna i sovrummet? Jag hade det tidigare när jag var ung och bodde hemma hos pappa, då var det iaf inga problem?

Jag vet att grisar är känsliga för drag, det är därför jag funderar på vart jag ska placera buren. Kan de bo bredvid ett element?

Jag hade tänkt köpa eller bygga en bur och sen ha kompostgaller eller liknande till en lekhage där de kan vara ett par timmar om dagen medans jag pluggar.

Jag har haft grisar förrut och jag saknar deras prat :love:
 
Sv: Marvinstråden!

När jag "övertalade" min sambo, så började jag med att visa bild och säga "visst är den söööööt"... Jaha har du tänkt köpa den frågade han då... "Får jag det??" Sen hade jag mitt godkännande även om det var tveksamt! :p Hahaha...

Fast han vänjer sig mer och mer vid tanken, igår kväll när jag startade datan och hade bilden igång på tv så såg han min nya sötis på bild...
Då började han diskutera hur vi skulle bygga bra burar osv vidare åt marsvinen, ändå så sa jag att det inte behövs något besvär för jag har bur som ska vara öppen i det rummet dom ska stå. Men nej klart dom skulle ha stor bur iaf! :p hahaha...

Och kan tillägga att grisarna inte flyttar hit förrän i påsk, dvs nästan 3 veckor kvar.

Och nu när jag betalat min lunkahane så vågar jag visa bilder på honom som jag fått av uppfödaren, är så stolt över mitt lilla troll! :love:

30613879.jpg


30613882.jpg


30613881.jpg


Han ska få en, som uppfödaren kallade honom, röd/vit (så gissar han är golden/white) kompis. Är mammas arbetskamrat som är hans uppfödare och hon har inte helt koll på varken raser eller färger, men var inte kräsen med "kompisen" som med mitt troll Ceasar!
Kommer bilder på den röde när jag får det! :)
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
797
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 058
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 467
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp