Bukefalos 28 år!

Marvinstråden!

Sv: Marvinstråden!

Äsch, nu har jag kämpat för att få in bilder på mina egna grisar men får bara upp ett kryss så jag ger upp och ger er länken. Jag strök omkring på golvet som en annan idiot och försökte få någorlunda bra bilder på dom när dessa togs för några månader sen. Ursäkta för den usla kvalitéten, de är tagna med en vanlig webcamera :o

Enjoy :D

http://galnagrisar1.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1249250401&id=397375469

Alla utom min lilla skitgris Eddie är omplaceringar så känner ni igen dom kanske ni träffats ;):p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Marvinstråden!

Vänta jag tror lyckades med bilderna! (förlåt mitt spammande :o)




Lea, som jag skrev om tidigare. Ålder: 4 år

Lea.jpg


Isabella, min gamla prinsessa Ålder: 5,5 år

Bellis.jpg


Eddie, min skitunge (nu är han förvisso en aning större...) Ålder: 5 månader

Eddie.jpg


Min gamle grabb Bailey. Ålder: okänd.

Bailey.jpg
 
Sv: Marvinstråden!

*knappen*

Mina grabbar fick komma ut på gräset ett tag idag... Har tyvärr blivit av med allt som går att bygga bra hagar av så de fick sitta under en trådback.. :p

Glenn närmast kameran
20090808722.jpg


Roland närmast
20090808727.jpg


20090808729.jpg


20090808731.jpg


20090808743.jpg
 
Sv: Marvinstråden!

Vad glad jag blir att någon tycker det! :D Jag tycker ju det själv såklart, är glad att slumpen artade sig så att jag valde honom från uppfödaren.. :p Har funderat på att åka på nån liten utställning nån gång med honom, men orkar aldrig för jag vet inte om han är "rätt" i alla sina virvlar mm...
 
Sv: Marvinstråden!

Äntligen säger jag börjar det hända saker för mig.Var och köpte en bur i torsdags och letat som en galning efter marsvin.
Nu är det bestämt att jag ska köpa i varje fall ett teddy marsvin som jag vill ha.Sen blir det antingen en till teddy eller en blandning.
Jag längtar redan och småttingarna får inte flytta hemifrån försen i slutet på månaden.
 
Sv: Marvinstråden!

Det är rätt lätt att se om dom har virvlarna rätt. Tänk dig att dom ska ha som ett rutmönster, inte si så där utan du skulle mer eller mindre kunna sätta en linjal och det är raka åsar.

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur många virvlar det ska vara men dom ska gärna vara tydliga med en lite djupare mitt och gärna höga tydliga åsar mellan varje.
Var ett tag sen jag diskuterade abbys med min vän i föreningen.

Förstår du då på ett ungefär?
 
Sv: Marvinstråden!

Jo jag har läst att det ska vara så också men jag ser inte vad som menas, inte bara på Glenn utan alltid, när jag kikar på bilder på "fina" marsvin också.
 
Sv: Marvinstråden!

Nu vet jag inte exakt vad det är du inte förstår.
Ska låna en bild från SMFs hemsida och se om jag lyckas förklara - abbys är verkligen inte lätta med sina virvlar och ställa ut. :p

abessinier.jpg


Nu ser vi bara sidan. Men bak på rumpan ligger 4 rosetter i en rak rad och sen ligger det en rad framför med 4 tydliga rosetter.
Pälsen som står upp emellan rosetterna är åsarna, mellan rosettraderna ska helst vara en rak och tydlig ås.

SMFs beskrivning av abby:
Den har en sträv, stickig päls (4-5 cm lång) och ett mönster av rosetter (=stora virvlar) och åsar (=pälsmanar) längs kroppen. Kroppen skall vara kort och kompakt med fast hull. Huvudet skall ge ett trekantigt intryck, med rundad profil, både sett från sidan och sett uppifrån. Åsar och rosetter ska bilda ett rutigt mönster. Det skall finnas åtta stora, djupa, symmetriska rosetter med nålfina centrum. Höga, tydliga, obrutna åsar skall löpa mellan rosetterna. Huvudet skall ge ett borstigt intryck. Abessiniern skall ha mustasch och kan även ha små nosrosetter.
 
Sv: Marvinstråden!

Jag tycker alltså inte att raderna är så tydliga som det beskrivs på några marsvin. På bilden du la in är det hyffsat tydligt men enbart pga färgen. Men antingen så kanske de har för höga krav eller så stämmer inte kraven med verkligheten överens, som det så ofta är i utställningssammanhang.
 
Sv: Marvinstråden!

Gud vilket snyggt marsvin!!! :love::love:

Åh va sugen jag blev på att skaffa nya nu, men jag tror inte att jag har platsen! :(:(
 
Sv: Marvinstråden!

KL.
Vi har tre svin!
Chicken släthårig tort n' white, Doris teddy white/black/golden och Sniffi släthårig silveragouti/vit (ngn marsvinsexpert rätta mig?:p).

Dom två första är snart ett år och den andra är ca 8 veckor gammal.
Bilder på Sniffi!

28980572.jpg

28980568.jpg


Ser just nu ut som en liten hamster! Hälften så stor som dom andra :)
 
Sv: Marvinstråden!

Åh så söt!

*KL*
Alla här inne är så söta! Har haft marsvin när jag var yngre, men det var ett tag sedan. Börjar bli sugen igen.. Men har precis skaffat dvärghamster plus att jag har två hundar, så jag får nog lugna mig lite nu. Men jag jobbar lite i djuraffär, och det är nästan tufft att inte köpa när man ser alla fina där :p..
 
Sv: Marvinstråden!

Jag tycker också det. Opartisk som jag är :angel:

Ska försöka fixa bilder på dom andra två också och alla tillsammans.
 
Sv: Marvinstråden!

Knuffar tråden lite.
Kan inte alla lägga in bilder på sina marsvin, skriva ras, färg osv!
 
Sv: Marvinstråden!

I brist på "bra" foton så får dessa duga så länge :)

Jag har två abessinierhanar, födda 20 april 2009.

29067209.jpg



Winniepig´s Brandy
Brindleroan
Konjak är en ganska stor hane, sist jag vägde honom vägde han ca 600 g och det var ett tag sedan. Han har mycket päls, inga fina rosetter (dubbelrosett). Han är storebrorsan som biter ifrån när lillbrorsan blir för jobbig. Han snor alltid åt sig all mat först. Lite allmänt egoistisk med andra ord. Han är modig och väldigt nyfiken.


29067225.jpg


Winniepig´s Brownie
Brindle
Kakan är "lillebrorsan" personifierad. Han är ettrig och väldigt "på" Konjak, hela tiden. Varje morgon drar han ett par repor och gör "helikopterskutt" (fullfart, tvärstannar och hoppar rakt upp i luften varpå han vänder 180 grader). Oerhört nyfiken men lite mesig.
Kakan är mycket, mycket finare än vad Konjak är.
 
Sv: Marvinstråden!

Hittade ett par till bilder på Kakan :).

29067629.jpg


29067630.jpg


Här kan man ganska lätt se det rutmönster de skall ha. Nu är han väldigt "ofixad" men det syns tydligt i alla fall.
29067640.jpg


Tillskillnad mot brorsan Konjaks inte lika fina rosetter...
29067659.jpg


29067660.jpg
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 304
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 659
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 648
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp