Marvinstråden!

Sv: Marvinstråden!

Ok för jag har nämligen min bur på golvet för närvarande och har ingen bokhylla som buren passar i så antar att jag får ta och skaffa mig en bra bur.
 
Sv: Marvinstråden!

Hej, jo jag har tänkt att skaffa mig 1 el 2 marsvin, och jag undrar vilken ras tycker ni är bra för en sk, nybörjare? Jag har ju sen innan haft en massa kaniner och har en nu med, Har funderat länge på att skaffa ett marsvin, men nu när ja såg era små gulliga marsvin blir ja ännu mer sugen på att skaffa de. :)
 
Sv: Marvinstråden!

Det skiljer sig inte så mycket mellan raserna så att någon skulle vara mer nybörjarlämpad.
Teddys är generellt sett lite lugnare än Abessinier men det behöver inte påverka hur lätt de blir tama.
Pälsvården skiljer ju också en del mellan korthåriga, långhåriga och nakna små marsvin :).

Dock måste du skaffa minst två stycken då de är flockdjur :).
 
Sv: Marvinstråden!

Oki, :) jag får forska vidare. :) någon som vet någon uppfödare runt Högsby/ Kalmar hållet?
 
Sv: Marvinstråden!

Om du går in på Svenska marsvinsföreningens hemsida så har dom namn och ev. hemsidor till uppfödare i olika delar av Sverige.
 
Sv: Marvinstråden!

oki tack. :) tror ja vet va ja ska ha nu. ska ha ett.. ja, hårigt marsvin (kmr ej på va rasen heter) sen vill ja ha en skinny hona, men hittar ingen bra häromkring. så om någon har en så säg till ;)
 
Sv: Marvinstråden!

Oki, :) jag får forska vidare. :) någon som vet någon uppfödare runt Högsby/ Kalmar hållet?

I Kalmar har du en som föder upp långhåriga. Eternitys
I Bäckebo har du en som föder upp skinnys och lakeland. Bäckebos
Och jag finns i Hovmantorp/Lessebo och föder upp skinny och lakelands
Sen har du en i Skruv som föder upp rex och abbessinier. Abbylines

Du hittar fler här runt på www.smfostra.se

Sen kan jag meddela det är en utställning i Lessebo 26-27 september så en del uppfödare från övriga delar av landet kommer kanske dit och kan då säkert leverera djur. :)
 
Sv: Marvinstråden!

Okey tack :) har du någon hemsida eller något med dina djur då? :)
 
Sv: Marvinstråden!

Man får inte länka till sina egna hemsidor annat än i sin profil, så även om användarna i den här tråden har fina hemsidor så får de inte skriva det i tråden!

Lycka till med dina framtida marsvin! :)


//lizan, moderator
 
Sv: Marvinstråden!

oki. hehe tack! blir att eventuellt hämta två småttingar i morgon :D
 
Sv: Marvinstråden!

Roligt:)

*kl*
Idag fick jag hem ytterligare fyra smågrisar, alla skall flytta vidare till nya hem så småningom dock. Nu har vi tio marsvin allt som allt här hemma men bara tre som stannar för gott. Roligt med så många som springer omkring :)

Här är de nya skinnypojkarna, bara 7 veckor gamla:

Gollum
04-20.jpg


Gimli
05-17.jpg


Bilbo
02-23.jpg


...och så deras kusin som fick följa med, Bruno
01-20.jpg
 
Sv: Marvinstråden!

Kl

Har inte läst igenom tråden, datorn hängde sej när jag försökte så jag ber om ursäkt om frågan redan besvarats :)

Hade två marsvin för ca tio år sen, och är nu väldigt sugen på att skaffa ett par igen :) Kommer köpa minst två, så frågan är då hur stor bur de ska ha? Räcker det med en på 120 x60 cm? Har en sån i källaren från de gamla svinen, dock bodde de i varsin bur av den storleken men det kanske räcker med en? Vi hade en tjej och en kille och tyckte det räckte med det, så vi hade dem aldrig i samma bur av logiska anledningar :p
 
Sv: Marvinstråden!

Roligt:)

*kl*
Idag fick jag hem ytterligare fyra smågrisar, alla skall flytta vidare till nya hem så småningom dock. Nu har vi tio marsvin allt som allt här hemma men bara tre som stannar för gott. Roligt med så många som springer omkring :)

Här är de nya skinnypojkarna, bara 7 veckor gamla:

Gollum
04-20.jpg


Gimli
05-17.jpg


Bilbo
02-23.jpg


...och så deras kusin som fick följa med, Bruno
01-20.jpg

va söööta! åh jag blir avundsjuk på dig.. vill åxå ha en skinny. =/
 
Sv: Marvinstråden!

Åh, Bruna såg söt ut :love:

Han hade gärna fått flytta hit om jag bara hade vetat att det hade funkat med mina andra två grisar. :(
 
Sv: Marvinstråden!

Han är enormt söt :love: Och STOR för sin ålder tycker jag. Fem månader och lika stor som den vuxna hanen jag har inne och lite tyngre. Rejäl grabb med andra ord.
 
Sv: Marvinstråden!

KL.
I fredags fick vi hem våran skinnyhona. Hur söt som helst! Ser ut som en miniflodhäst mer än ett marsvin :D Jag ska ordna bilder på henne.
Dessvärre visade det sig att mitt släthår var en riktig skinnyhatare av värsta sort så skinny bor tillfälligt inhägnat på golvet tillsammans med min lilla gråa. Vi åker och hämtar en till bur idag. Att lämna tillbaka henne är verkligen inte ett alternativ :D
 
Sv: Marvinstråden!

Bruno!!!! :love: Du har ingen "helklroppsbild" på honom? Han ser ju helt underbar ut!!! Synd att jag inte ska ha en till just nu....
 
Sv: Marvinstråden!

Jodå här är en helkroppsbild. Han ser lite hoptryckt ut men jag har inte hunnit fota mer än.

bruno.jpg
 
Sv: Marvinstråden!

Som väl kännt numera så har jag marsvin!
Har börjat starta upp avel så fick min första kull i november.
Hemma hos mig bor det just nu 2 abessinier (en hane och en hona), 1 lakelandhona (som ska få ungar när som nu, öppnade sig häromdagen) och en skinnyhane. I april flyttar det hit ytterligare en lakelandhona.

Aniaras Kelpo Kapina - abessinierhane

26558242.jpg


"Varemis" Jinx - Skinnyhane

26558221.jpg


Abbylines Autumn - abessinierhona

26558247.jpg


Bäckebos Kitty - lakelandhona

26558240.jpg


På intåg - Klackebos Ivriga Irma - lakelandhona

26558227.jpg


Jag har dom just nu i gallerburar, har en hemmabyggd 3-våningsbur men då jag nu har hälften så många djur än för några månader sen och den är svårstädad så valde jag att byta ut den mot en gallerbur.
Planen är att skaffa paxgarderob med flera backar i (så det bor 2 marsvin i varje back) som även andra uppfödare har det och så småningom kanske öka ut till två så man kan öppna upp mellan två backar och ge mer yta. Allra helst skulle jag vilja hitta en bra, billig och smidig lösning så jag kan ha en bokhyllebur (liggande bokhylla) och ha en honflock i och sen under den ha backar till hanar och när man ska para.
Men detta återstår att se, kommer fixa något under sommaren.

Jag hade ett par marsvin som liten men dom dog tyvärr av okänd anledning. Då höll jag upp länge med marsvin och skaffade återigen marsvin i december -07 när jag bodde i egen lägenhet. Läste på allt jag kunde hitta och fann det väldigt intressant med det mesta runt marsvin, genetik, anatomi, utställningar, avel. Ja jag är helt enkelt frälst!
Jag stormtrivs med att vara iväg på utställningar även om jag har behövt stiga upp runt kl 3-4 på morgonen (jag är absolut inte någon morgonmänniska!!) och komma hem igen tidigast kl 19 ibland även närmare 24. Men det är helt klart värt det enligt mig.



Såg att du hade ett marsvin som heter varemis jinx, jag har en skinnyhane som heter Varemis Hilding ^^,
 
Sv: Marvinstråden!

Hilding och Jinx är halvbröder.

Hilding äger (ägde?) min kompis Gina som också håller på med marsvinsuppfödning.
Gissar du bara har honom på foder då hon sist hon pratade med mig endast skulle lämna ut sina tillfälligt på foder och inte sälja, jag ska själv vara fodervärd åt två av hennes skinnys och enda anledningen inte Hilding fick komma till mig var för han är släkt med både min ena hona och med Jinx, så har ingen nytta i avel med honom tyvärr.

Slänger in ett par bilder i morgon när halvbröderna busar på en utställning. :)
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 152
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
811
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 283
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 546
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp