Bukefalos 28 år!

Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

Jag blir lite förvånad över en del svar i tråden. Såklart man inte måste svara i telefonen när man är ledig men för mig är det märkligt att man inte har en bättre dialog på arbetsplatsen än så. Jag jobbar som gruppledare och på min arbetsplats är vi ett team. Det finns formella saker som ligger på mig men annars hjälps vi åt. Om jag ringer till någon så svarar de såklart och är den medarbetaren mitt i något så säger den det och jag letar vidare efter någon som kan komma och jobba. Det är ju inte svårare än så.

Sen finns det ju avvägningar att göra. Nu i jul när många vill vara lediga men coronasmittan skjuter i höjden och det blir extra sårbart så har vi diskuterat igenom hur många vi behöver vara i tjänst och om vi ska ta risken att gå på minimum mot att om det blir kris så är flertalet redo att hoppa in, jag inkluderat. För mig är det sättet att förhålla sig till varandra det normala. Jobbet ska ju vara roligt och vi är alltid beroende av varandra. Vi jobbar alltså på schema och har dag, kväll, sov jour och var fjärde helg.

Jag tror det beror så mycket på yrke, på vilken arbetsgivare man har och hur ofta chefen ringer. Det är ju toppen om man kan ha en bra dialog kring det som ni har och alla är överens om det. Har man däremot en arbetsgivare man känner sig utnyttjad av på ett eller annat sätt, om chefen ringer samma person varje gång man är ledig eller om man ofta blir inbeordrad då kan jag förstå att benägenheten är mindre att svara när jobbet ringer. Dels för att man behöver vila och återhämtning och dels kanske för att arbetsgivaren har gått över gränsen för många gånger så att man känner att det verkligen inkränktar på ens privatliv vid upprepade tillfällen.
 
Mitt default-svar är alltid och har alltid varit "Javisst, inga problem!" oavsett om jag gör våld på mig själv, därför har jag slutat svara direkt i telefonen om jag ser att det är jobbet som ringer. Jag föredrar att låta det gå till voicemail eller låta chefen skicka ett sms med förfrågan istället alterantivt ringer jag helt enkelt upp när jag har samlat mig och efter moget övervägande kan svara ja eller nej. Jag avskyr att bli överraskad med frågan på en ledig dag.
Och nej, min chef kan inte tvinga mig att svara i telefonen, hen kan inte heller ändra schemat närmare än 48 timmar (tror jag att det är), så står skrivet i kontraktet. Jag kan också meddela att jag helt enkelt inte KAN jobba vissa dagar och då inte bli schemalagd, nu när jag ändrat kontrakt till 0 timmar.
Tror det går att jämföra med behovsanställd i Sverige, om det fortfarande finns som anställningsform.
 
Jag tycker inte att det är arbetstagarens ansvar att se till att det finns tillräckligt med personal för att få en verksamhet att gå ihop, det är arbetsgivarens ansvar.
Ja, det är arbetsgivarens ansvar. Dessvärre blir det ju dåliga konsekvenser om det inte finns utrymme för dialog och flexibilitet. Då måste verksamheten kanske säkras med fler nej till ledigheter. Vi vill inte ha det så utan behöver man ledigt så hjälps vi alla åt så det funkar. Är ytterst sällan jag varit tvingad till att neka och då har det utan undantag gällt sent påkommen begäran. Om jag kommer ihåg rätt har det hänt två gånger under 2021.

Jag förstår att din och dina kollegors arbetssituation är så pressad att det inte är möjligt att hålla längre och vill förtydliga att jag inte på något sätt vill skuldbelägga att ni helt enkelt inte orkar längre. Det är fundamentala fel i vårdens personalpolitik.
 
Jag tror det beror så mycket på yrke, på vilken arbetsgivare man har och hur ofta chefen ringer. Det är ju toppen om man kan ha en bra dialog kring det som ni har och alla är överens om det. Har man däremot en arbetsgivare man känner sig utnyttjad av på ett eller annat sätt, om chefen ringer samma person varje gång man är ledig eller om man ofta blir inbeordrad då kan jag förstå att benägenheten är mindre att svara när jobbet ringer. Dels för att man behöver vila och återhämtning och dels kanske för att arbetsgivaren har gått över gränsen för många gånger så att man känner att det verkligen inkränktar på ens privatliv vid upprepade tillfällen.
I ärlighetens namn har det nog hänt att vi fått in personal som inte varit helt med på noterna. Det har varit svårt att hantera men gruppen som helhet har hjälpt till att slussa in nya medarbetare och ofta har det gått bra men det har hänt att någon jobbat ett år och sen slutat. Det har nog inte varit vår syn på bemanning som varit orsaken till det men det kan ju ha varit en bidragande orsak.
 
Ja, det är arbetsgivarens ansvar. Dessvärre blir det ju dåliga konsekvenser om det inte finns utrymme för dialog och flexibilitet. Då måste verksamheten kanske säkras med fler nej till ledigheter. Vi vill inte ha det så utan behöver man ledigt så hjälps vi alla åt så det funkar. Är ytterst sällan jag varit tvingad till att neka och då har det utan undantag gällt sent påkommen begäran. Om jag kommer ihåg rätt har det hänt två gånger under 2021.

Jag förstår att din och dina kollegors arbetssituation är så pressad att det inte är möjligt att hålla längre och vill förtydliga att jag inte på något sätt vill skuldbelägga att ni helt enkelt inte orkar längre. Det är fundamentala fel i vårdens personalpolitik.

Jag håller absolut med dig och hoppas att vi inom en snar framtid kan ha det på samma sätt som er 😊
 
Jag blir lite förvånad över en del svar i tråden. Såklart man inte måste svara i telefonen när man är ledig men för mig är det märkligt att man inte har en bättre dialog på arbetsplatsen än så. Jag jobbar som gruppledare och på min arbetsplats är vi ett team. Det finns formella saker som ligger på mig men annars hjälps vi åt. Om jag ringer till någon så svarar de såklart och är den medarbetaren mitt i något så säger den det och jag letar vidare efter någon som kan komma och jobba. Det är ju inte svårare än så.

Sen finns det ju avvägningar att göra. Nu i jul när många vill vara lediga men coronasmittan skjuter i höjden och det blir extra sårbart så har vi diskuterat igenom hur många vi behöver vara i tjänst och om vi ska ta risken att gå på minimum mot att om det blir kris så är flertalet redo att hoppa in, jag inkluderat. För mig är det sättet att förhålla sig till varandra det normala. Jobbet ska ju vara roligt och vi är alltid beroende av varandra. Vi jobbar alltså på schema och har dag, kväll, sov jour och var fjärde helg.

Svaret på frågeställningen blir ju dock densamma, nej det måste man inte (rent avtalsmässigt). Sen skulle jag absolut svara om min chef ringde på ledig dag, baserat på att det är högst ovanligt och jag skulle anta att det är viktigt. Jag tror de flesta som känner sig respekterade av sina chefer och har en bra dialog skulle svara. De som känner att de riskerar att bli utnyttjade svarar nog inte, är min gissning, och sannolikt med all rätt ibland.
 
Mitt default-svar är alltid och har alltid varit "Javisst, inga problem!" oavsett om jag gör våld på mig själv, därför har jag slutat svara direkt i telefonen om jag ser att det är jobbet som ringer. Jag föredrar att låta det gå till voicemail eller låta chefen skicka ett sms med förfrågan istället alterantivt ringer jag helt enkelt upp när jag har samlat mig och efter moget övervägande kan svara ja eller nej. Jag avskyr att bli överraskad med frågan på en ledig dag.
Och nej, min chef kan inte tvinga mig att svara i telefonen, hen kan inte heller ändra schemat närmare än 48 timmar (tror jag att det är), så står skrivet i kontraktet. Jag kan också meddela att jag helt enkelt inte KAN jobba vissa dagar och då inte bli schemalagd, nu när jag ändrat kontrakt till 0 timmar.
Tror det går att jämföra med behovsanställd i Sverige, om det fortfarande finns som anställningsform.
Jag har en medarbetare som är som du, hon svarar ja till allt även på bekostnad av sig själv. Det tog ett tag innan jag fick korn på det och hon har säker haft stunder när det inte blev bra. Numera har vi en överenskommelse att hon inte ”får” svara direkt utan återkomma när hon hunnit tänka efter. Människor är olika och det är inte alltid lätt att möta alla på det vis som de behöver. Det tar tyvärr tid att fatta ibland.
 
På mitt jobb har vi övergått till att alltid skicka sms istället för att ringa (om det inte är något akut) om vi behöver kontakt utanför arbetstid. Det är för mig mycket trevligare. Om någon ringer mig så har jag otroligt svårt att säga nej. Om jag däremot får ett sms och hinner fundera lite, så kan det bli att jag säger nej eller svarar "Det passar inte att göra på det sättet, men det här andra sättet skulle fungera om det går för er".

Förut när vi ringde så kunde folk få för sig att ringa även under semester för att fråga om helt onödiga saker, tex för att få info som gick att söka fram i datorn men som gick snabbare att få om de istället ringde mig som kunde det utantill. Pga det slutade jag svara på samtal utanför arbetstid.
 
Min chef skickar på Messenger eller sms om det behövs extrapersonal, jag svarar alltid men inte på studs och det är absolut inte säkert att jag ställer upp eller ens kan ställa upp. Vi är två vuxna och har två småbarn med väldigt aktiv fritid plus begränsad barnpassning, dock är det bra att lösa det ibland ifall man själv behöver vara oplanerat ledig.
 
Nej, man måste inte svara. Arbetar i ett yrke där en kan bli beordrad till arbete utan större diskussion. Men det är om en svarar. Låter jag bli att svara så får jag ingen reprimand. Men visst, nu under coronatider har det hänt att jag haft +10 samtal missade när jag vaknat, då har jag ringt upp och ofta arbetat extra, "frivilligt". Beordrad arbetstid ska där jag arbetar vara skriftligt dokumenterat (med orsak, arbetsuppgift, beslutsfattare etc) INNAN påbörjat arbete. Likaså med ersättning, det ska vara klart innan, vilket en del verkar missa.
 
Jag har ju då och då behövt finnas tillgänglig för krishantering utanför ordinarie arbetstid och har försökt få fram riktlinjer för vad som gäller med att vara anträffbar. Det har t ex hänt att jag stått i duschen när det ringer och fått kritik för att jag inte svarat direkt utan ringt tillbaka 20 min senare. Inget jouravtal och förstås inget extra betalt för arbetsinsatsen då tjänsten innebär oreglerad arbetstid. Jag tycker det är rilmigt att ha tydlighet i vad som förväntas, och det måste gå att kombinera med ett liv där man ibland tar ett glas vin, har telefonen avstängd en halvdag för man tävlar osv. Tyvärr har många organisationer inte råd att betala för standbytid och då förlitar man sig på lojalitet och att folk vill göra ett bra jobb. (vilket jag absolut ställer upp på, men jag vill kunna ta en dusch... ) Jag har nu en annan typ av jobb men stöter ofta på detta hos andra.
 
Jag har en medarbetare som är som du, hon svarar ja till allt även på bekostnad av sig själv. Det tog ett tag innan jag fick korn på det och hon har säker haft stunder när det inte blev bra. Numera har vi en överenskommelse att hon inte ”får” svara direkt utan återkomma när hon hunnit tänka efter. Människor är olika och det är inte alltid lätt att möta alla på det vis som de behöver. Det tar tyvärr tid att fatta ibland.
Jag önskar att alla arbetsgivare kunde resonera lika klokt. 😅 Som du säger blir det ju inte bra i slutänden, jag har varit tvungen att omförhandla mitt kontrakt till färre (0) timmar för att jag kanske, eventuellt, möjligtvis ska kunna ha en ledig dag. Vi får se om det funkar. :)
 
I dagsläget hade jag svarat eftersom det skulle varit första gången på nästan 2 år...

Jag har jobbat på ett ställe där man blev kontaktad om att hoppa in extra majoriteten av alla lediga dagar, ofta i kombination med skuldbeläggande om man sa nej.

Jag är också sån som snarare ställer upp för mycket så fick lov att sätta upp regler för mig själv om hur mycket jag skulle jobba per vecka som max.
Framförallt saknades ju då den grundläggande respekten, prioritering kring arbetsmiljö osv. Fanns även en del förväntningar om obetalt arbete på fritiden.
 
Jag svarar när min chef ringer, jag svarar inte när min chefs chef ringer. Chefens chef har oftast inte saker som behöver tas med mig personligen och har som standard oftast glömt bort om jag är sjuk eller är ledig.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
288
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 080
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 289
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp