Bukefalos 28 år!

Måste en svara när arbetsgivaren ringer?

När min bror jobbade som brandman hade hade klockat att han skulle kunna springa och hoppa över en häck hos svärföräldrarna om larmet gick :rofl:
Det förutsatte dock att han satt och käkade middag i full brandman-mundering 😂😂
 
En kan ju jobba på timme utan att gå på akassa i övrigt (om vi inte pratar om helt olika saker nu). Jag har försörjt mig på timjobb, utan att vara inskriven hos af samtidigt. Men ja, absolut, går en på timme så är det lämpligt att svara så att en kan få jobbpass inbokat..
Såklart man kan.
Men har man a-kassa så kan man inte bara låta bli att svara och ändå få betalt.
 
Jag har inte fått en jobblur än, men chefen ringer ibland och ber mig jobba extra för han behöver att jag gör det.
Det är inte ok, men han betalar bra för att jag hoppar in.
Men mer och mer känner jag att jag inte riktigt kan slappna av och det påverkar mitt humör, månde och psyke.
så jag skulle ignorera arbetsgivaren om man kunde.
 
Jag blir lite förvånad över en del svar i tråden. Såklart man inte måste svara i telefonen när man är ledig men för mig är det märkligt att man inte har en bättre dialog på arbetsplatsen än så. Jag jobbar som gruppledare och på min arbetsplats är vi ett team. Det finns formella saker som ligger på mig men annars hjälps vi åt. Om jag ringer till någon så svarar de såklart och är den medarbetaren mitt i något så säger den det och jag letar vidare efter någon som kan komma och jobba. Det är ju inte svårare än så.

Sen finns det ju avvägningar att göra. Nu i jul när många vill vara lediga men coronasmittan skjuter i höjden och det blir extra sårbart så har vi diskuterat igenom hur många vi behöver vara i tjänst och om vi ska ta risken att gå på minimum mot att om det blir kris så är flertalet redo att hoppa in, jag inkluderat. För mig är det sättet att förhålla sig till varandra det normala. Jobbet ska ju vara roligt och vi är alltid beroende av varandra. Vi jobbar alltså på schema och har dag, kväll, sov jour och var fjärde helg.
 
Jag blir lite förvånad över en del svar i tråden. Såklart man inte måste svara i telefonen när man är ledig men för mig är det märkligt att man inte har en bättre dialog på arbetsplatsen än så. Jag jobbar som gruppledare och på min arbetsplats är vi ett team. Det finns formella saker som ligger på mig men annars hjälps vi åt. Om jag ringer till någon så svarar de såklart och är den medarbetaren mitt i något så säger den det och jag letar vidare efter någon som kan komma och jobba. Det är ju inte svårare än så.

Sen finns det ju avvägningar att göra. Nu i jul när många vill vara lediga men coronasmittan skjuter i höjden och det blir extra sårbart så har vi diskuterat igenom hur många vi behöver vara i tjänst och om vi ska ta risken att gå på minimum mot att om det blir kris så är flertalet redo att hoppa in, jag inkluderat. För mig är det sättet att förhålla sig till varandra det normala. Jobbet ska ju vara roligt och vi är alltid beroende av varandra. Vi jobbar alltså på schema och har dag, kväll, sov jour och var fjärde helg.

Fast det där beror väl verkligen på vilken bransch en jobbar i? Vi jobbar halvt ihjäl oss i min bransch, jag tänker absolut inte svara när jobbet ringer på en ledig dag.
 
Fast det där beror väl verkligen på vilken bransch en jobbar i? Vi jobbar halvt ihjäl oss i min bransch, jag tänker absolut inte svara när jobbet ringer på en ledig dag.
Ja det kan säkert spela roll precis som hur många man är på arbetsplatsen. Vi är 20 och jag vet ju om någon är slutkörd och behöver sin vila. Men periodvis jobbar vi också alldeles för mycket. Det krävs en öppen dialog, respekt för varandra och lojalitet för att det ska fungera. Jobbar på behandlingshem så vi måste ju ha bemanning och kan inte ha hur många vikarier som helst då det blir otryggt för våra ungdomar.
 
Ptja. Jag var "snäll" och svarade en gång när chefen ringde på min lediga dag kl.11 och inbeordrade mig från 13. Aldrig sa jag. Det går inte! När han ringde stod jag alltså utanför CG kl. 11 och precis hade handlat, skulle köra hem från stan, åka och fixa hästens box, hem och duscha och åka in till jobbet. Jag sa att jag kommer in från 16 då kvällsbesöken går igång. När jag kom in sa samordnaren och flera av mina kollegor att det var bra jag stod på mig för det jag beordrades in för på em var enbart promenader....
 
Inte om man är planerat ledig. Men om man inte dyker upp på jobbet, om man varit sjuk i några dagar eller närmar sig slutet på en vab/sjukskrivningsperiod kan det vara nödvändigt att svara om chefen eller en kollega ringer/hör av sig. De kan behöva veta när man tror att man är tillbaka för att kunna planera arbetet, eller är kanske beroende av att få svar på en fråga. Det ska man vara ganska ordentligt sjuk för att inte kunna göra.
Hade en kollega som stängde av telefonerna, inte hörde av sig självmant och på så sätt satte kollegor och företag i klistret när hen var sjuk/oplanerat frånvarande, ibland ganska långa perioder. Gick t o m så långt en gång att chefen kontaktade anhörig för att få kontakt/försäkra sig om att inget allvarligt inträffat. Blir i längden svårt med en sådan kollega, hur bra den än är när den är närvarande. (Kanske anledning till att denna person byter jobb ofta.)

I början av corona hade vi en rutin för digital "incheckning" så att chefen visste att vi var i tjänst och ok när vi arbetade hemifrån, även bra för kollegorna när man inte såg varandra fysiskt på kontoret. Nu är det mer avslappnat, men det går förstås att se om någon inte varit inloggad på länge.
 
Det finns en uppsjö av olika anställningsformer. Men det viktig är att i anställningsavtalet ska det stå vad som avtalats mellan arbetsgivare och arbetstagare. Står det inte att du har skyldighet att svara i din privata telefon när arbetsgivaren ringer - så har du inte det.
Det ska anges noga om du t.ex har vissa jourtider och vad som gäller under den tiden (det brukar innebära mer betalt och att du är tillgänglig då + en jourtelefon).
En annan form kan vara förtroendetid, då du har en månadslön som oftast är lite högre än normalt, men är tillgänglig mest hela tiden... (vanligt i projektvärlden).
Om AG vill ringa och fråga om du t.ex är tillgänglig för inplanerad övertid eller extra arbete, så ska det också vara en överrenskommelse innan.
 
Jag blir lite förvånad över en del svar i tråden. Såklart man inte måste svara i telefonen när man är ledig men för mig är det märkligt att man inte har en bättre dialog på arbetsplatsen än så. Jag jobbar som gruppledare och på min arbetsplats är vi ett team. Det finns formella saker som ligger på mig men annars hjälps vi åt. Om jag ringer till någon så svarar de såklart och är den medarbetaren mitt i något så säger den det och jag letar vidare efter någon som kan komma och jobba. Det är ju inte svårare än så.

Sen finns det ju avvägningar att göra. Nu i jul när många vill vara lediga men coronasmittan skjuter i höjden och det blir extra sårbart så har vi diskuterat igenom hur många vi behöver vara i tjänst och om vi ska ta risken att gå på minimum mot att om det blir kris så är flertalet redo att hoppa in, jag inkluderat. För mig är det sättet att förhålla sig till varandra det normala. Jobbet ska ju vara roligt och vi är alltid beroende av varandra. Vi jobbar alltså på schema och har dag, kväll, sov jour och var fjärde helg.

På mitt jobb har vi ett liknande tänk, vi ställer upp för varandra och speciellt nu under pandemin då vi är 6-7 pers som kan våra arbetsuppgifter och det blir mkt kännbart om 2-3 är sjuka. Det är en verksamhet som är igång dygnet runt året runt, samhällsservice dock ej vård.
Hittills har vi inga beordrade övertider, men vi har överenskommelsen att blir man inringd samma dag utgår en hög ersättning utöver vanliga kval.övertid. Vi har även arbetstelefon som vi använder gratis privat, ingen gnäller över det men det är också lite underförstått att då svarar man när den ringer även då man är ledig. De som inte ställer upp på det brukar stänga av tfn och inte använda den alls privat. Vi andra är glada att även vi får hjälp när man sitter i skiten på jobbet och då hjälper man ju gärna till på samma sätt när andra sitter tajt (ensamarbete så det är guld värt att bara kunna ringa och bolla nåt med nån även om den inte behöver komma ut).
 
Måste en anställd svara när en arbetsgivare ringer tex på en ledig dag? Jag vet att en arbetsgivare kan ha rätten att inbeordra en anställd men om den anställde helt enkelt inte svarar i telefon?

Bara nyfiken vad som gäller rent allmänt här! (Handlar inte om mig). Vet ni?
Jag har själv inte svarat när min arbetsgivare ringde mig mitt i semestern ett år.
Har även vid något annat tillfälle svarat och sagt nej. Ringer de nu på min lediga dag svarar jag ej. Behöver min lilla lediga tid att vila upp mig på, annars går ja snart in i väggen.
 
Jag blir lite förvånad över en del svar i tråden. Såklart man inte måste svara i telefonen när man är ledig men för mig är det märkligt att man inte har en bättre dialog på arbetsplatsen än så. Jag jobbar som gruppledare och på min arbetsplats är vi ett team. Det finns formella saker som ligger på mig men annars hjälps vi åt. Om jag ringer till någon så svarar de såklart och är den medarbetaren mitt i något så säger den det och jag letar vidare efter någon som kan komma och jobba. Det är ju inte svårare än så.

Sen finns det ju avvägningar att göra. Nu i jul när många vill vara lediga men coronasmittan skjuter i höjden och det blir extra sårbart så har vi diskuterat igenom hur många vi behöver vara i tjänst och om vi ska ta risken att gå på minimum mot att om det blir kris så är flertalet redo att hoppa in, jag inkluderat. För mig är det sättet att förhålla sig till varandra det normala. Jobbet ska ju vara roligt och vi är alltid beroende av varandra. Vi jobbar alltså på schema och har dag, kväll, sov jour och var fjärde helg.

Beror väl mycket på yrke också, jag har flera i bekantskapskretsen som jobbar på typ akuten eller resten av sjukhuset och kanske inte alls har ork nog att hoppa in akut för ett åttonde pass på åtta dagar eller möjlighet att fixa barnvakt akut en lördagsnatt och då hör jag absolut att de aktivt väljer att inte svara när det ringer från nummer de inte känner igen, just för att arbetsgivaren har möjlighet att beordra in dem om de faktiskt svarar. Alltså, jag tror inte samordnaren tycker det är jättekul att behöva ringa någon som redan jobbat alldeles för mycket och jag tror inte de tycker att det är jättekul att inte svara, men det är ju så det blir när det är "kris" precis hela tiden.

Själv skulle jag nog svara, om jag såg att det ringde, men då har jag ju en helt annan möjlighet att säga nej till vidare jobb.
 
På mitt jobb har vi ett liknande tänk, vi ställer upp för varandra och speciellt nu under pandemin då vi är 6-7 pers som kan våra arbetsuppgifter och det blir mkt kännbart om 2-3 är sjuka. Det är en verksamhet som är igång dygnet runt året runt, samhällsservice dock ej vård.
Hittills har vi inga beordrade övertider, men vi har överenskommelsen att blir man inringd samma dag utgår en hög ersättning utöver vanliga kval.övertid. Vi har även arbetstelefon som vi använder gratis privat, ingen gnäller över det men det är också lite underförstått att då svarar man när den ringer även då man är ledig. De som inte ställer upp på det brukar stänga av tfn och inte använda den alls privat. Vi andra är glada att även vi får hjälp när man sitter i skiten på jobbet och då hjälper man ju gärna till på samma sätt när andra sitter tajt (ensamarbete så det är guld värt att bara kunna ringa och bolla nåt med nån även om den inte behöver komma ut).
Ja, teamkänsla eller att man inte är ensam, även om jobbet görs enskilt, är så mycket värt. Tror jag skulle ha svårt att jobba på ett ställe där det inte finns dialog och mer liknar ett skyttegravskrig. Hos oss går tillgängligheten såklart åt båda håll. Jag har inte något extra betalt för tid utanför min schemalagda tid men alla vet att jag svarar om det behövs hjälp i en bedömning el om det uppstår en svår situation. Trygghet skapar bra klimat.
 
Ja det kan säkert spela roll precis som hur många man är på arbetsplatsen. Vi är 20 och jag vet ju om någon är slutkörd och behöver sin vila. Men periodvis jobbar vi också alldeles för mycket. Det krävs en öppen dialog, respekt för varandra och lojalitet för att det ska fungera. Jobbar på behandlingshem så vi måste ju ha bemanning och kan inte ha hur många vikarier som helst då det blir otryggt för våra ungdomar.

Jag jobbar på en akutmottagning och vi kan ibland bli beordrade att jobba kvar kvällen när vi redan jobbat dagen. Det blir ett arbetspass mellan 06.45-21.30 ungefär. Då är man inte pepp på att ”ställa upp” när arbetsgivaren ringer på ens lediga dag. Så lojal orkar jag inte vara tyvärr.

Jag tycker inte att det är arbetstagarens ansvar att se till att det finns tillräckligt med personal för att få en verksamhet att gå ihop, det är arbetsgivarens ansvar.

Förstår att mina exempel är av den extrema arten men jag skulle anse att vi, på grund av det, har blivit väldigt bra på att veta vad arbetsgivaren får och inte får göra när det gäller att ringa på ledig dag osv som TS frågade om.
 
Ja, teamkänsla eller att man inte är ensam, även om jobbet görs enskilt, är så mycket värt. Tror jag skulle ha svårt att jobba på ett ställe där det inte finns dialog och mer liknar ett skyttegravskrig. Hos oss går tillgängligheten såklart åt båda håll. Jag har inte något extra betalt för tid utanför min schemalagda tid men alla vet att jag svarar om det behövs hjälp i en bedömning el om det uppstår en svår situation. Trygghet skapar bra klimat.

Precis så. Det har ju hänt att jag behövt ringa nån kl 3 en natt för rådgivning. Eller för all del midsommarafton. Med tanke på vad jag ensam ansvarar för på mitt jobb känner jag att det vore ogörligt om alla räknade med att de bara är tillgängliga på sin schemalagda tid. Det skulle skapa en stor stress för den som är i tjänst helger och nätter.
 
Beror väl mycket på yrke också, jag har flera i bekantskapskretsen som jobbar på typ akuten eller resten av sjukhuset och kanske inte alls har ork nog att hoppa in akut för ett åttonde pass på åtta dagar eller möjlighet att fixa barnvakt akut en lördagsnatt och då hör jag absolut att de aktivt väljer att inte svara när det ringer från nummer de inte känner igen, just för att arbetsgivaren har möjlighet att beordra in dem om de faktiskt svarar. Alltså, jag tror inte samordnaren tycker det är jättekul att behöva ringa någon som redan jobbat alldeles för mycket och jag tror inte de tycker att det är jättekul att inte svara, men det är ju så det blir när det är "kris" precis hela tiden.

Själv skulle jag nog svara, om jag såg att det ringde, men då har jag ju en helt annan möjlighet att säga nej till vidare jobb.
Nej, det lär inte vara en rolig arbetssituation för någon. Att ha patienter som är beroende av hjälp och för få som kan jobba under lång tid är såklart en fullständigt ohållbar situation. Men jag uppfattade att det var andra än vårdpersonal som svarade att de inte svarade i telefonen Jag kan ha läst fort och fel.
 
Jag jobbar på en akutmottagning och vi kan ibland bli beordrade att jobba kvar kvällen när vi redan jobbat dagen. Det blir ett arbetspass mellan 06.45-21.30 ungefär. Då är man inte pepp på att ”ställa upp” när arbetsgivaren ringer på ens lediga dag. Så lojal orkar jag inte vara tyvärr.

Jag tycker inte att det är arbetstagarens ansvar att se till att det finns tillräckligt med personal för att få en verksamhet att gå ihop, det är arbetsgivarens ansvar.

Förstår att mina exempel är av den extrema arten men jag skulle anse att vi, på grund av det, har blivit väldigt bra på att veta vad arbetsgivaren får och inte får göra när det gäller att ringa på ledig dag osv som TS frågade om.
Ni har som sagt en ohållbar situation så det är inte konstigt att det brister.
 
Jag jobbar på en akutmottagning och vi kan ibland bli beordrade att jobba kvar kvällen när vi redan jobbat dagen. Det blir ett arbetspass mellan 06.45-21.30 ungefär. Då är man inte pepp på att ”ställa upp” när arbetsgivaren ringer på ens lediga dag. Så lojal orkar jag inte vara tyvärr.

Jag tycker inte att det är arbetstagarens ansvar att se till att det finns tillräckligt med personal för att få en verksamhet att gå ihop, det är arbetsgivarens ansvar.

Förstår att mina exempel är av den extrema arten men jag skulle anse att vi, på grund av det, har blivit väldigt bra på att veta vad arbetsgivaren får och inte får göra när det gäller att ringa på ledig dag osv som TS frågade om.
För att inte tala om när man jobbat natten och avlösande dagpersonal ringer strax innan passbyte och sjukar sig. Då får man snällt stanna kvar och vänta på att det ska lösa sig. Kanske lite ot, men apropå ditt inlägg.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 080
Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 289
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp