Bukefalos 28 år!

Masterchef (ulvlek)

@Snurrfian som jag tolkar @cirkus så har hon utgått från ett recept från @Paddington men gjort om det så att det är hennes eget recept numera. Hur kan det då bli receptstöld? Jag tror helt ärligt att de absolut flesta utgår från ett befintligt recept och tweakar det till sin fördel och efter sina preferenser. Eller har jag helt missförstått hela diskussionen?
Du har helt rätt bumpo.
Vill även påminna om att om LL skojar m deltagare är det inget som ska användas i teorierna :)
(men det förstår jag redan att de inblandade i denna diskussion förstått :) )
 
Okej, efter mycket funderande blir min paradrätt min i hela Dalsland världsberömda varma kycklingsallad med vitlökssås/tzatziki, någon form av smarrigt bröd och stark ost.

Salladen baseras på bulgur eller allra helst mathavre och alla salladssorter som är goda och som finns att få tag på i min skruttaffär och som är fräscha. :D Sen ingår alltid gurka, tomat, rödlök, fetaost, majs och oliver. Sen blandar jag ner lite vad som. Favoritmixen just nu är hyvlad morot, salladslök, melon, lite chili, bönor, paprika och någon form av skott typ solrosskott/ärtskott/groddar. Kyckligen (because lat använder jag helst fileer) marineras i vin, lite olja, lite soja, peppar och ohemula mängder vitlök. Ungsstek dem sen.

Servera kycklingen i skivor uppepå salladen.

Tzatzikin är en klassisk (?) tzatziki på avrunnen yoghurt, riven urlakad gurka, MÄNGDER av vitlök, lite olja, salt och peppar.

Brödet är ett köpebröd, jag är inte överens med jäsdegar öht. Men det ska jeflar i mig vara ett BRA bröd ingen Barkis från pågen minsann.

Edit: jag insåg att jag glömt vissa vitala delar i min rätt. :o
 
Det har jag inte alls gjort eftersom receptet försvann.

Om du tror att jag signalerar till lyan så LÄS förra leken. Jag gjorde inte det då och jag gör inte det nu heller. För jag kan INTE.
Kan INTE signalera till lyan? Att du inte vill, att du inte brukar göra det etc kan jag köpa men att du inte klarar av det känns direkt märkligt. Vet inte om det tyder på att du är är ond dock. Jag var inte med i förra leken. Kan du förtydliga vad som gör dig oförmögen att signalera till lyan?
 
Er första utmaning är förstås att presentera just din egen signaturrätt! Signaturrätten (dvs vilken är er paradrätt) samt varför ni vill servera denna för Gordon och övriga domare vill vi veta senast vid tisdagens DL för att kunna bedöma era insatser
Ähm jag har ingen paradrätt. Jag kan laga mat, tror jag är ganska hyfsad att få ihop något till vardags, men paradrätt? Det känns som jag hamnat i fel dokusåpa här om någon tror jag platsar till att laga mat till själve Ramsey. Jag får försöka komma på något till i kväll.
 
Alltså, jag tycker det känns ytterst olustigt att så många är med i Masterchef utan att kunna laga mat :o Det förtar verkligen utmaningen och matlusten för oss som lever för mat :down:


Angående diskussionen ang receptstöld osv så tänker jag nog mer att, i det här fallet, det är en komplimang att ta ett bra recept och twista till det. En kan ju ha det som paradrätt för att det är vad en gör bäst, utan att claima att det var en själv som kom på det liksom :) Min paradrätt är ju en Dagobert - Killaloe style liksom :D :up:

Då är det värre att kalla micrande av en panpizza för matlagning :arghh::arghh: Det är en skymf! (Ihop med att kalla en macka för smörgåstårta) @bollen__ och @Idahoe är därför högst på min lista över personer som skulle behöva se över sin matlagning :angel: :D
 
Kan INTE signalera till lyan? Att du inte vill, att du inte brukar göra det etc kan jag köpa men att du inte klarar av det känns direkt märkligt. Vet inte om det tyder på att du är är ond dock. Jag var inte med i förra leken. Kan du förtydliga vad som gör dig oförmögen att signalera till lyan?
I förra leken var @cirkus ledarvarg, alltså ond utanför lyan men som visste om lyan. Hon blev käk relativt sent i leken för att hon var den enda vi (Ähum, jag :o ) var säker på verkligen var god... ;)
 
@Snurrfian verkar ha en egen uppfattning om vad som är receptstöld.
Vidare kan jag hälsa henne och @Killaloe att jag syftade på hur underverket skulle ätas - med kniv och gaffel som en smörgåstårta - och inget annat. dessutom är smörgåstårta gott så hade jag menat att mackan var en smörgåstårta hade det varit en komplimang ;)

Slutligen är jag mycket skeptisk till att Snurr inte gillar ananas O_o :eek: Det är ju helt fantastiskt gott!
 
Alltså, jag tycker det känns ytterst olustigt att så många är med i Masterchef utan att kunna laga mat :o Det förtar verkligen utmaningen och matlusten för oss som lever för mat :down:


Angående diskussionen ang receptstöld osv så tänker jag nog mer att, i det här fallet, det är en komplimang att ta ett bra recept och twista till det. En kan ju ha det som paradrätt för att det är vad en gör bäst, utan att claima att det var en själv som kom på det liksom :) Min paradrätt är ju en Dagobert - Killaloe style liksom :D :up:

Då är det värre att kalla micrande av en panpizza för matlagning :arghh::arghh: Det är en skymf! (Ihop med att kalla en macka för smörgåstårta) @bollen__ och @Idahoe är därför högst på min lista över personer som skulle behöva se över sin matlagning :angel: :D
Jag vill bara ha till protokollet att en av domarna numera är konditor - så det känns inte helt galet att vara med i Masterchef även fast min starka sida är dessert :D
 
Kan INTE signalera till lyan
Uppenbarligen inte eftersom jag blev käk i förra leken. Jag försökte inte ens eftersom jag inte vet hur det ska göras subtilt. Kort sagt, jag kan inte.
Fast du kan släppa hela grejen eftersom Snurrfian liksom tar upp en icke existerande sak.
 
Seriöst? O_oÄven om pappersbiten är borta så kallas det receptstöld om man gör något som någon har specifikt gjort och kallar det sitt eget. Om jag lär mig receptet på wallenbergare utantill och gör det och hävdade att de numera är snurrfianbergare så här jag begått en receptstöld. även om jag inte har kvar orginalreceptet.
Men det känns som en sidodiskussion som inte leder någonstans.

Och har det hänt här? Nej det har det inte.
 
Jag behöver rösta nu, för nu blir det middag och bio och snart dör mobilen.
Jag har tyvärr inte så mycket att komma med men tycker att cirkus reagerar väldigt starkt på snurr finns recepttanke. Jag tänkte på den teorin tidigare men förstod sen hur cirkus menar. Dock känns det lite som att hon vill slå ifrån sig på och kanske ändå kan vara tjuv.
Bollen__ röstar på cirkus

(lovat mer aktivitet imorgon. )
 
Jag behöver rösta nu, för nu blir det middag och bio och snart dör mobilen.
Jag har tyvärr inte så mycket att komma med men tycker att cirkus reagerar väldigt starkt på snurr finns recepttanke. Jag tänkte på den teorin tidigare men förstod sen hur cirkus menar. Dock känns det lite som att hon vill slå ifrån sig på och kanske ändå kan vara tjuv.
Bollen__ röstar på cirkus

(lovat mer aktivitet imorgon. )

jag klistrar in vad jag skrev ovan @bollen__

Vill även påminna om att om LL skojar m deltagare är det inget som ska användas i teorierna
(men det förstår jag redan att de inblandade i denna diskussion förstått )

Jag förstår varför Cirkus reagerade för det var inget lekrelaterad som jag och C skrev om.

Nu vet jag att du har extrem tidsbrist idag för du aviserade det redan igår, men jag kommer inte räkna denna röst.

* Ni kan gärna diskutera innehållet/valet av cirkus recept - men det som sedan tagits i OTfärg om varifrån receptet kommer etc tillhör inte leken.
 
Jag ber om ursäkt att det drog iväg på det viset, det var inte min mening utan mest ett allmänt spånande om vad som hade dykt upp hittills eftersom det inte finns något att gå på än så länge.
 
Slutligen är jag mycket skeptisk till att Snurr inte gillar ananas O_o :eek: Det är ju helt fantastiskt gott!
Gott? :cautious: Jag kan tänka mig det som en del i sötsura rätter men en korvstroganoff är alldeles utmärkt god som den är. Till min stora sorg är det ingen i min familj som vill ha korvstroganoff, stekt falukorv och falukorv i ugn är det enda som går hem här. :cry:
 
Gott? :cautious: Jag kan tänka mig det som en del i sötsura rätter men en korvstroganoff är alldeles utmärkt god som den är. Till min stora sorg är det ingen i min familj som vill ha korvstroganoff, stekt falukorv och falukorv i ugn är det enda som går hem här. :cry:
Du kanske ska testa med ananas :idea:?

Har aldrig smakat det i korvstroganoff men det kanske gör rätten mer än ätbar :)
 
Till paradrätt, som sagt jag har ingen men jag måste göra som chefen säger och prestera något så det får bli en klassiker.

Lammstek med potatisgratäng.

Lammsteken ska vara lagom rosa och marinerad i vitlök timjan och och rosmarin.
Potatisgratängen krämig och givetvis även den få sin beskärda del av vitlöken.

Serveras med en fräsch sallad, gröna bönor och ett gott rött vin.
 
Jag kan inte begriiiiipa hur många som faktiskt gillar den totalt oätbara rätten korvstroganoff. :arghh::yuck::turd: Falukorv i all ära men korvstroganoff är fullkomligt oätligt. OÄTLIGT!
 
Har varit lite oplanerat upptagen under dagen- så har inte haft riktigt så mycket tid att vara inne i leken som jag trodde igår - men det verkar ju inte direkt ha hänt så mycket egentligen

@Blacksmithfarm röstade på mig . Och jag kan köpa att det är en random röst i första DL när man måste rösta tidigt
Samtidigt så grunnar jag fortfarande på hennes motivering? Och jag hoppas hon kan hinna komma in och skriva lite om den?
så här skrev hon:
Q som verkar laga en himla massa, kanske vill hon få domarna så mätta att de inte orkar provsmaka de andra deltagarnas rätter?

Domarna vill jag ju givetvis övertyga om att min matlagning förtjänar att jag får stanna kvar i programmet - frågan är ju mer om det döljer sig en avundsjuk ulv i BSF som inte vet än om hon ska bli mätt inatt? :p

Annars verkar det ha tröskat på med lite OT- funderingar om @cirkus eventuella recept-nappning och där @bollen__ också lägger en (ogiltig enl LL) på @cirkus .
troligen sitter inte cirkus i lyan med vare sig @Snurrfian eller bollen__ utirån den disskussionen, men sedan om alla är goda, eller två eller en alternativt alla är onda rent av (iom tjuven som inte vet om lyan och inte lyan tjuven) låter jag vara osagt
"Vanligast" är det nog att goda hakar upp sig på varandra inför första DL iaf och ulvarna helst låter goda rösta ut goda om möjligt.

Så nu ska jag läsa igenom från start igen och se om jag hittar något mer än det jag redan skrivit om
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp