Bukefalos 28 år!

Du kan mycket väl ha en egen uppfattning. Men det blir bara det, så länge inte en domstol finner att bevisen räcker för en lagföring. Om du sedan öppet, utan bevisning anklagar mannen du anser ha våldtagit dig, ja då existerar risken att du begår ett brott som kan bevisas istället.
Skriver du, att han är eller att du anser att han är..ja det i sin tur gör en rätt stor skillnad.
Som en sidnotering så är det där något som har hänt ett flertal gånger i Dubai. Västerländska kvinnor anmäler att man blivit våldtagen av en man. För att bevisa en våldtäkt enligt deras lagar (med reservation för detaljfel) så krävs fyra vittnen vilket i princip aldrig finns. Dock har den västerländska kvinna precis erkänt att hon har haft utomäktenskapligt sex vilket är ett brott och hon blir därmed häktad för detta.
 
Som en sidnotering så är det där något som har hänt ett flertal gånger i Dubai. Västerländska kvinnor anmäler att man blivit våldtagen av en man. För att bevisa en våldtäkt enligt deras lagar (med reservation för detaljfel) så krävs fyra vittnen vilket i princip aldrig finns. Dock har den västerländska kvinna precis erkänt att hon har haft utomäktenskapligt sex vilket är ett brott och hon blir därmed häktad för detta.
Så kan det få gå till när man inte har en opartisk domstol och opartiska lagar. Till skillnad mot Sverige där vi har både och..
 
Innan man försöker förändra något så borde man försöka ta reda på vad som är gemensam faktor. Att bara gissa på en faktor och hoppas på det bästa är inte särskilt effektivt. Risken är stor att man står där om X antal år och inte har gjort någon reell skillnad.

Om man ogillar machokulturen i sig så är det klart man kan försöka förändra den, vissa kanske gillar den och försöker behålla den vad vet jag. Dock tycker jag att man ska vara försiktig med att lägga in värderingar om att det kommer lösa diverse problem som man som bäst har väldigt tveksamma belägg för. Det blir lite som att köra på någon sorts NMR-linje och säga att allt beror på invandrarna, slänga ut alla invandrare och sedan stå där med ett ännu sämre samhälle.

Gemensam faktor för mäns agerande?
Jag gissar inte, machokulturen ÄR ett problem.

Att jämföra NMR och "släng ut alla invandrare" med machokulturen känns ju lite väl märkligt. Machokulturen finns ju inte bara i sverige utan i hela världen.
 
Visst får du det, det gör du ju iom att du anmäler honom. Men blir han frikänd eller om man inte identifierar personen i fråga...vet du ju inte vem du ska skylla på, anklaga..."han var blond" är väl knappast någon att anklaga eller skylla på.

Fast en hårfärg är ju knappast något negativt?
 
Gemensam faktor för mäns agerande?
Jag gissar inte, machokulturen ÄR ett problem.

Att jämföra NMR och "släng ut alla invandrare" med machokulturen känns ju lite väl märkligt. Machokulturen finns ju inte bara i sverige utan i hela världen.
Det som är gemensamt är att alla problem attribueras till något och att om detta förändras så skulle allt vara bra.
 
Du kan mycket väl ha en egen uppfattning. Men det blir bara det, så länge inte en domstol finner att bevisen räcker för en lagföring. Om du sedan öppet, utan bevisning anklagar mannen du anser ha våldtagit dig, ja då existerar risken att du begår ett brott som kan bevisas istället.
Skriver du, att han är eller att du anser att han är..ja det i sin tur gör en rätt stor skillnad.

En uppfattning? En kan vara 110% säker på att en blivit våldtagen även om det inte finns tillräckligt med bevis för att förövaren ska bli dömd!
 
En stor del av problematiken ligger i att män och kvinnor upplever vad som är sexuella trakasserier och våldtäkt så olika. Och det motverkas av uppfostran och förändring av dagens samhällsstruktur som @Saeta hänvisade till, Att ffa män förstår att våldtäkt inte behöver betyda att kvinnan ifråga är oskuld, klädd i burka, bara druckit sockerdricka, förtvivlat skriker nej och måste tvingas ned med grovt våld. Inte heller att för att man lever i ett förhållande att hon alltid vill ha sex.

Läser man många av #metoo berättelserna handlar det om att kvinnan är rädd, inte vågar protestera, inte säger nej fast hon inte vill, är berusad så hon inte kan säga ja eller nej. Det är där förändringen måste ske. Att kvinnor inte ska vara rädda för att säga nej, inte ska acceptera att en man kan tjata sig till sex, inte ska behöva känna skam och rädsla för att bli berusad eller ha en kort åtsittande klänning på sig. Inte bara att ett nej betyder nej men att avsaknaden av ja betyder nej.
 
Jag har för mig att Cissi aldrig yppade sin förövares namn i anmälan, därför lades det ner. Går ju inte att åtala osynliga mannen.
Rätta mig om jag har fel.

Jag tror du har fel. I anmälan var han namngiven (och bemötte anklagelserna med sin egen version). Offentligt namngav Cissi honom inte förrän nu.
 
En stor del av problematiken ligger i att män och kvinnor upplever vad som är sexuella trakasserier och våldtäkt så olika. Och det motverkas av uppfostran och förändring av dagens samhällsstruktur som @Saeta hänvisade till, Att ffa män förstår att våldtäkt inte behöver betyda att kvinnan ifråga är oskuld, klädd i burka, bara druckit sockerdricka, förtvivlat skriker nej och måste tvingas ned med grovt våld. Inte heller att för att man lever i ett förhållande att hon alltid vill ha sex.

Läser man många av #metoo berättelserna handlar det om att kvinnan är rädd, inte vågar protestera, inte säger nej fast hon inte vill, är berusad så hon inte kan säga ja eller nej. Det är där förändringen måste ske. Att kvinnor inte ska vara rädda för att säga nej, inte ska acceptera att en man kan tjata sig till sex, inte ska behöva känna skam och rädsla för att bli berusad eller ha en kort åtsittande klänning på sig. Inte bara att ett nej betyder nej men att avsaknaden av ja betyder nej.

Det låter som det är mest förändringar på kvinnornas sida och saker som man ganska "enkelt" kan göra själv och är i egenintresse. Ändå är fokus oftast på att männen ska ändra på sig?
 
Ska bli mycket intressant den dagen killar gör uppror om alla bio,taxi,middagar,drinkar,försörjning osv de blivit utnyttjade för :D snart gör alla uppror mot alla.
 
Ska bli mycket intressant den dagen killar gör uppror om alla bio,taxi,middagar,drinkar,försörjning osv de blivit utnyttjade för :D snart gör alla uppror mot alla.

Om de har tvingats betala och inte bara blivit ombedda så...

Men jag tvivlar på att det är särskilt många faktiskt. Att de väljer, eller att man kommer överens om att de ska betala är inte samma sak som att bli sexuellt utnyttjad. Om jag säger ja till att ha sex med någon så är det inte våldtäkt liksom.
 
Jag har för mig att Cissi aldrig yppade sin förövares namn i anmälan, därför lades det ner. Går ju inte att åtala osynliga mannen.
Rätta mig om jag har fel.
Om visste förövarens namn varför då undanhålla det och ändå göra en anmälan?
vilket som, åklagaren hade inte bevis nog så han gjorde det enda rätta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp