Mera valpar 2017 del två

Är det nån ny "fluga" att (ff yngre och nya) uppfödare kräver hembesök av intressenter, innan man som intressent ens är aktuell för att ens preliminärtinga en valp?

Om så, varför? Tror de att de framstår som mer seriösa? Eller vad?

Känns ju för mig ytterst märkligt faktiskt, men det kanske är för att jag säljer från söder till norr och även till andra länder. Skulle ju aldrig funka att jag kräver att alla som är intresserade först ska komma hit och sen, efter det få besked om de duger som valpköpare.
 
Är det nån ny "fluga" att (ff yngre och nya) uppfödare kräver hembesök av intressenter, innan man som intressent ens är aktuell för att ens preliminärtinga en valp?

Om så, varför? Tror de att de framstår som mer seriösa? Eller vad?

Känns ju för mig ytterst märkligt faktiskt, men det kanske är för att jag säljer från söder till norr och även till andra länder. Skulle ju aldrig funka att jag kräver att alla som är intresserade först ska komma hit och sen, efter det få besked om de duger som valpköpare.

För att jag vill göra mig en bild av folk som jag inte har några referenser på. Det har inte ett skit med "vilja framstå som mer seriös" att göra, utan att jag vill träffa/ha bra referenser på en människa som ska köpa en levande varelse av mig.

Precis som att jag som valpköpare är beredd att åka jävligt långt för att se föräldrarna innan det är aktuellt med valp.
 
jag vill träffa/ha bra referenser på en människa som ska köpa en levande varelse av mig.

Så du skriver inte ens upp nån på intresselistan utan att de först gjort hembesök?

För mig är det som sagt ett märkligt förfarande, att kräva att folk ska åka i vissa fall + 100 mil enkel resa enbart för att ens ha en chans att hamna på intresselistan..
 
Så du skriver inte ens upp nån på intresselistan utan att de först gjort hembesök?

För mig är det som sagt ett märkligt förfarande.

Nej, inte om jag inte har referenser på dem. Dvs gemensamma bekanta. Du får tycka det är jättekonstigt, jag tycker det är konstigt att skicka djur till folk man inte vet nått om.
 
För att jag vill göra mig en bild av folk som jag inte har några referenser på. Det har inte ett skit med "vilja framstå som mer seriös" att göra, utan att jag vill träffa/ha bra referenser på en människa som ska köpa en levande varelse av mig.

Precis som att jag som valpköpare är beredd att åka jävligt långt för att se föräldrarna innan det är aktuellt med valp.

Håller med. Skulle kännas helt fel för mig att sätta upp nån på en intresselista först, innan man träffat dem, och sen behöva säga "tyvärr, du får inte köpa" när man träffar dem irl.

Första gallringen av okända har ju redan skett via mail/telefonkontakt, de som känns OK där är ju de man sen vill träffa ansikte mot ansikte för att sen sätta upp dem på intresselistan om de känns bra även då.
 
Senast ändrad:
får tycka det är jättekonstigt, jag tycker det är konstigt att skicka djur till folk man inte vet nått om.

Ja, det tycker jag faktiskt att det är.

Resonerar du likadant om/när någon vill köpa lamm/får/annat djur? Ingen kommer ens på fråga utan föregående hembesök och sen x tid från det så får de veta om de ens kommer på fråga?
 
Min uppfödare säljer inte till någon som hon inte träffat först, det behöver dock inte vara hembesök tror jag utan man kan träffas på någon utställning eller träff. Men hon vill ha träffat personen IRL för att man skall få köpa. Det saknas inte intressenter direkt, så jag tror inte hon förlorar på det. Hon säljer både utomlands och till hela sverige, vi har 60 mil till henne men det finns de som åkt längre såklart. Tror de flesta gör så i min ras faktiskt..
 
Det är lurigt det där. Jag förstår båda sidorna. På samma sätt som jag som valpköpare vill träffa uppfödaren förstår jag att de vill träffa mig. Vissa uppfödare jag pratat med över telefon kanske jag har pratat mer än 1 timme med. Vissa vill bestämt träffas för att det ens ska bli aktuellt med valpköp, vissa andra säger att det är kul om man kan träffas men inget tvång då jag inte alltid bott nära alla.

Visst skulle jag bli besviken om jag blev bortvald av en uppfödare för att det kanske är svårt att ta sig till ex Trondheim hur som helst (har inte körkort och får förlita mig på sambons möjligheter etc). Samtidigt förstår jag att man vill träffa sina valpköpare. Men ibland tycker jag att det känns klockrent när man pratar över telefon. Kanske för att mina samtal aldrig är "jag vill ha valp, när föds dem, vad kostar dem?" utan mer utvecklade. Förutsatt att det känns klockrent på telefon och i skrift, man vet att avelsmål matchar var köparen önskar sig etc. Då borde det inte vara omöjligt?

Jag skulle ju förmodligen aldrig träffa uppfödaren innan valpköpet om jag väljer att imporera från annat än norden. Men annars tänker jag som valpköpare att det borde ligga i mitt intresse att vilja träffa uppfödaren och åka långt för det.
 
Alltså jag tror inte att jag skulle vilja tinga valp innan jag träffat uppfödaren och dennes hundar faktiskt.

Intressant! För mig är det betydligt viktigare att känna till linjerna som valpen kommer från snarare än att träffa de hundar som uppfödaren har hemma. Finns föräldrarna, eller en förälder, på plats är det ju givetvis en sak. Men för mig är linjerna som valpen avlas på så betydligt mycket mer av intresse att jag då i praktiken inte behöver se hur uppfödaren har det med hundarna hemma. Nu vill jag dock alltid träffa uppfödaren ändå, men ja du förstår ;)
 
Intressant! För mig är det betydligt viktigare att känna till linjerna som valpen kommer från snarare än att träffa de hundar som uppfödaren har hemma. Finns föräldrarna, eller en förälder, på plats är det ju givetvis en sak. Men för mig är linjerna som valpen avlas på så betydligt mycket mer av intresse att jag då i praktiken inte behöver se hur uppfödaren har det med hundarna hemma. Nu vill jag dock alltid träffa uppfödaren ändå, men ja du förstår ;)

Men det ena utesluter väl inte det andra? Att jag föredrar att träffa både uppfödare och tik (och hane också, om möjlighet finns) betyder ju inte att jag inte tycker det är viktigt med kunskap om linjerna. Men för att skaffa mig kunskap om linjer måste jag ju också träffa hundar från de linjer jag är intresserad av, och då är det ju en latt träffa uppfödare som använder sig av linjerna.

Finns föräldrarna, eller en förälder, på plats är det ju givetvis en sak.

Är man intresserad av en valpkull finns det väl alltid en förälder hemma hos uppfödaren? :confused: :p
 
Det är väl en sak om valpen ska på export, men då har man väl lämpligtvis referenser om människan som valpen ska till och har pratat/mailat fram och tillbaka en viss tid. I annat fall väl är det väl ett helt normalt förfarande att eventuella valpköpare och uppfödare träffas. Det kan väl knappast anses vara särskilt nytt eller något som gäller "yngre" uppfödare.
 
Alltså, jag vill träffa uppfödaren innan, nu blev det inte så i detta fallet p.g.a. sjukt djur hemma hos mig. Jag körde hyfsat långt, men hade det inte känt bra på plats hade jag tackat för mig.
Nu hade vi mycket kontakt innan, så som man har, och en uppfödare som var öppen så risken kändes liten.
 
Men det ena utesluter väl inte det andra? Att jag föredrar att träffa både uppfödare och tik (och hane också, om möjlighet finns) betyder ju inte att jag inte tycker det är viktigt med kunskap om linjerna. Men för att skaffa mig kunskap om linjer måste jag ju också träffa hundar från de linjer jag är intresserad av, och då är det ju en latt träffa uppfödare som använder sig av linjerna.



Är man intresserad av en valpkull finns det väl alltid en förälder hemma hos uppfödaren? :confused: :p

Nej, det ena utesluter verkligen inte det andra! :D

Menade bara att för mig är det inget måste att träffa uppfödarens hundar om de inte har något med linjerna som valpen kommer ifrån att göra.

Och nej, en förälder måste ju absolut inte finnas hos uppfödaren (ja, förrän tiken ska valpa dvs). Är ju jättevanligt att leasa in tikar och använda hane man själv inte har hemma.
 
Jag kan också förstå bägge delarna.
Om det någonsin blir en valpkull här så kommer jag nog vilja träffa intressenterna personligen, om de inte har väldigt goda referenser och särskilda anledningar att inte kunna hälsa på valparna innan leverans.

Floyd köpte jag på mina referenser, då jag känner en av uppfödarens bästa vänner sedan innan. Hade träffat uppfödaren på en jakt en gång och sett hundarna, men mer än så var det inte. Hann inte åka upp och träffa valparna innan hämtning, eftersom det inte fanns möjlighet dels pga jaktsäsong och bokade helger, men framförallt för att han var lite av ett impulsköp och det bestämdes att jag skulle köpa honom först när han var typ 3 veckor gammal. Har ca 50 mil till min uppfödare.
 
Nej, det ena utesluter verkligen inte det andra! :D

Menade bara att för mig är det inget måste att träffa uppfödarens hundar om de inte har något med linjerna som valpen kommer ifrån att göra.

Och nej, en förälder måste ju absolut inte finnas hos uppfödaren (ja, förrän tiken ska valpa dvs). Är ju jättevanligt att leasa in tikar och använda hane man själv inte har hemma.

Nu var jag visst otydlig. Visar man intresse för en valpkull finns ju tiken hemma, var vad jag skrev. Alltså en existerande (född) valpkull. Då finns tiken hemma = minst en förälder hos uppfödaren. Givetvis känner jag till att man kan ha fodertikar, leasing och inlånade hanar.

Varför skulle man träffa hundar som inte har att göra med de linjer man är ute efter (fetade)? :confused: Men träffar man en uppfödare gör man väl ofta det för att man har ett intresse av dennes hundar och de linjer uppfödaren använder. Diskussionen handlade om att köpa valp osedd. Inte om att behöva träffa random hundar som uppfödaren råkar ha i ägo.
 
Nu var jag visst otydlig. Visar man intresse för en valpkull finns ju tiken hemma, var vad jag skrev. Alltså en existerande (född) valpkull. Då finns tiken hemma = minst en förälder hos uppfödaren. Givetvis känner jag till att man kan ha fodertikar, leasing och inlånade hanar.

Varför skulle man träffa hundar som inte har att göra med de linjer man är ute efter (fetade)? :confused: Men träffar man en uppfödare gör man väl ofta det för att man har ett intresse av dennes hundar och de linjer uppfödaren använder. Diskussionen handlade om att köpa valp osedd. Inte om att behöva träffa random hundar som uppfödaren råkar ha i ägo.

Då var det jag som missförstod @Tonto efterson jag uppfattade henne som att hon ville träffa uppfödarens hundar, punkt. Uppfödarens hundar de har hemma behöver ju inte nödvändigtvis komma från samma linjer som valparna menade jag. :)

Sedan diskuterar jag inte heller utifrån att valparna redan är födda och att man så sent som då visar intresse för kullen. I alla raser och fall jag letat valp behöver man visa intresse för en kull bra långt innan födsel för att ens ha en liten chans att få en valp ;)
 
Någon som har tips för signalkontroll?
Jag och min valp klickar inte riktigt där, hon kan sitt namn och inkallning (hon går säkert mycket på kroppspråk, ska proofa där slog det mig just).
Men resten går tröööögt. Vi kämpar just nu med nej- varsågod, filten- fri, men hon går endast på kropsspråk, jag vill inte ge dubbelkommando och just nu låser jag mig. Tips?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 576
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 857
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp