Bukefalos 28 år!

Mera valpar 2017 del två

Jag är ju inte jätte valperfaren så är lite nyfiken på när valparna generellt sett börjar med detta?

Samojedvalpen här hemma har väl gjort mer eller mindre hela tiden men kanske tydligare från ca v 12(?). Händer ju ändå att det blir någon olycka inne emellanåt även om hon inte gått till dörren.

Vi har haft den turen att vår valp sa ifrån redan samma dag som han flyttade in. 10 veckor gammal. Det var bara vi som inte fattade först vad han ville när han gick runt och gnydde, tills vi hörde skillnader i hur han gnyr. Vi har haft 5 (!) olyckor inne sen han kom, och många av dem är mitt fel för att jag trodde att han kunde vänta tex om han precis varit ute eller låg och sov när ett barn behövde hjälp. Men givetvis fick han hållas under sträng koll den första tiden, för det gick raketfort mellan gnyandet till att behovet gjordes.
Idag är han 5 månader, och skäller vid dörren om vi inte sett att han sitter där. På nätterna, om han är dålig i magen, så puttar han på oss i sängen och ylar tills vi vaknar. Jag är lättväckt bör tilläggas, så han kommer fort ut.

En blandras.
 
Vad är bra tugg för valpar? vappen är ju modell ganska liten.. tänkte kycklingvingar lär funka men mer? Är främst rått jag tänker på även om jag inte får tag på så himla mycket olika här ute i skogen :laugh: är det något speciellt man ska tänka på vad det gäller valptugg?
 
@Hazel
Jag har kört på MUSH kycklinghals samt deras nöt benbrosk.
Annars har jag Emmzo lammstrupe, vilket funkade bra i början, men nu när hon är ett par veckor äldra så tuggar hon upp det på ett par minuter.

Nästa gånger jag beställer tugg tänkte jag testa Rauh! älgchips.
 
@Hazel
Jag har kört på MUSH kycklinghals samt deras nöt benbrosk.
Annars har jag Emmzo lammstrupe, vilket funkade bra i början, men nu när hon är ett par veckor äldra så tuggar hon upp det på ett par minuter.

Nästa gånger jag beställer tugg tänkte jag testa Rauh! älgchips.
Du kan även testa revben från lamm, rådjur o gris o sso även nöt o älg
 
Vad är bra tugg för valpar? vappen är ju modell ganska liten.. tänkte kycklingvingar lär funka men mer? Är främst rått jag tänker på även om jag inte får tag på så himla mycket olika här ute i skogen :laugh: är det något speciellt man ska tänka på vad det gäller valptugg?
Gör det något om tugget är lite stort? Tänkte att revben, tex. lam, bör funka bra. Sen, även om det inte är rått, så tycker jag att tugghorn är bra till valpar, finns tex. små kluvna horn från kronhjort som anges ska passa bla. valpar på sidan tugg[...] (Vet inte om man får länka...)
 
Gör det något om tugget är lite stort? Tänkte att revben, tex. lam, bör funka bra. Sen, även om det inte är rått, så tycker jag att tugghorn är bra till valpar, finns tex. små kluvna horn från kronhjort som anges ska passa bla. valpar på sidan tugg[...] (Vet inte om man får länka...)

Det är ju första gången jag har en valp så jag vet inte :D jag tittade på horn men jag har aldrig lyckats få min nuvarande hund att tugga på sånt så därför har jag väl mest antagit att det inte är så poppis. Tack för tipsen :)
 
Vad är bra tugg för valpar? vappen är ju modell ganska liten.. tänkte kycklingvingar lär funka men mer? Är främst rått jag tänker på även om jag inte får tag på så himla mycket olika här ute i skogen :laugh: är det något speciellt man ska tänka på vad det gäller valptugg?
Mina fick en halv bröstkorg från lamm igår, perfekt för dem att pilla med utan att de riskerar att svälja nån benbit
 
Idag har min valp sovit 1 h i bilen och senare på dagen 40 minuter till! :o
Det är en liten process innan jag kan stänga bildörren och så tittar jag till henne var tionde minut.
Som mest har jag lämnat henne 15 minuter själv hemma, när jag varit i trädgården och fixat. Hon roar sig utan problem på egen hand. :cautious: Däremot så kommer jag inte våga lämna henne hemma själv en längre stund på länge.
I bilen och i boxen så är det enkelt för mig att titta till henne.
 
22051148_1580311825363337_6580110047717816329_o.jpg

Liten busunge!
 
Det här med valpsömn. Hur mycket ska dom sova? Vår valp är 5 månader nu och han sover nästan ingenting på dagarna. Vaknar vid 7, och om vi vill sova lite till kan han ibland övertalas till att sova ett par timmar till, sen är det full fart HELA DAGEN tills vi går och lägger oss. Ibland går det att få honom att vila lite på dagen, men inte sova, rör man sig det minsta så är han genast klarvaken. Jag trodde att valpar skulle sova större delen av dygnet?
 
Det här med valpsömn. Hur mycket ska dom sova? Vår valp är 5 månader nu och han sover nästan ingenting på dagarna. Vaknar vid 7, och om vi vill sova lite till kan han ibland övertalas till att sova ett par timmar till, sen är det full fart HELA DAGEN tills vi går och lägger oss. Ibland går det att få honom att vila lite på dagen, men inte sova, rör man sig det minsta så är han genast klarvaken. Jag trodde att valpar skulle sova större delen av dygnet?

De valpar jag haft har aldrig sovit så mycket som "alla" säger.
 
Det här med valpsömn. Hur mycket ska dom sova? Vår valp är 5 månader nu och han sover nästan ingenting på dagarna. Vaknar vid 7, och om vi vill sova lite till kan han ibland övertalas till att sova ett par timmar till, sen är det full fart HELA DAGEN tills vi går och lägger oss. Ibland går det att få honom att vila lite på dagen, men inte sova, rör man sig det minsta så är han genast klarvaken. Jag trodde att valpar skulle sova större delen av dygnet?
Min Molly mops är drygt 5 mån,det är fullt ös medvetslös hela dagen lång,ev en mindre vila på em.
 
Nu har vi i alla fall ställt oss i kö hos en jättefin mittelspitztik som ska paras i december. Hane är inte bestämd. Tiken är inte black & tan själv, men hon fick en black & tan i sin föregående kull så vi hoppas på att det ska komma en black & tan även i denna kullen, men vi får se hur det blir. :) I alla fall så verkar det såsom det ser ut nu inte bli någon valp för oss innan året är slut, så vi förflyttar oss till valp 2018-tråden.
 
Vill jättegärna gå valpkurs, men eftersom vi får hem vår valp i november kommer det inte finnas jättemånga valpkurser att välja mellan, har hittat två stycken men vet inte vilken jag ska välja.
Vilken valpkurs hade ni valt?:
Valpkurs 1:
Inomhus i hundhall
2100 kr för fyra tillfällen
Kursen startar när vi haft valpen hemma i två veckor.

Valpkurs 2:
Inomhus i hundhall
1500 kr för fem tillfällen
Kursen startar när vi bara haft valpen i sex dagar.
Innehållsmässigt verkar kurserna vara likvärdiga.

Valpkurs 2 ligger lite närmare och man får fler tillfällen för mindre pengar, men är det alldeles för tidigt att gå valpkurs när man bara haft valpen 6 dagar? Borde jag istället satsa på valpkurs 1 som ligger bättre i tid?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 708
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 952
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp