Bukefalos 28 år!

Mera valpar 2017 del två

Jaa, det är helt otroligt vad folk tycker ha sig rätt till valpar. Minns när Ascot var ca 5 månader och en kille i 25 års åldern verkligen kastade sig över honom. Blev så chockad att jag knappt fick fram något...

Ja precis, och om man rycker bort valpen så kan man riskera att sända fel signaler till valpen. Jag tycker att det är svårt att försöka balansera upp att säga till personen samtidigt som man inte ska försöka överföra sin förvåning, ilska mm till valpen.

Jag undviker tyvärr folksamlingar med våran valp. Vi besöker gärna granngården, veterinären och djuraffärer men där har hittills folk frågat. Och när de frågar så får de gärna hälsa, tycker det är en nyttig miljö- och socialträning.
 
Ja precis, och om man rycker bort valpen så kan man riskera att sända fel signaler till valpen. Jag tycker att det är svårt att försöka balansera upp att säga till personen samtidigt som man inte ska försöka överföra sin förvåning, ilska mm till valpen.

Jag undviker tyvärr folksamlingar med våran valp. Vi besöker gärna granngården, veterinären och djuraffärer men där har hittills folk frågat. Och när de frågar så får de gärna hälsa, tycker det är en nyttig miljö- och socialträning.
Låter som en bra approach. Tycker generellt inte att valpar har något behov av att "var i" folksamlingar.
 
Låter som en bra approach. Tycker generellt inte att valpar har något behov av att "var i" folksamlingar.

Jag håller med, det enda folksamlingen som vår valp fått vara med på hittills var på vår bröllopsfest. Han var i hundgården först men flertal barn vägrade lämna honom ifred, så då valde jag att ha honom kopplad vid min sida istället då folk inte kunde hålla koll på sina barn. Han låg mest på golvet bredvid mig, skyddad från barn då jag sa ifrån till dom. Där har man också ett lysande exempel på föräldrar som inte lär sina barn hundvett.
 
Där har man också ett lysande exempel på föräldrar som inte lär sina barn hundvett.

Jag fick mota bort ett barn med min kropp idag då den var på väg fram till min ena hund som jag tydligt sagt att hen inte fick hälsa på. Barnet fick hälsa på min andra hund ("ja du får klappa den här men inte den där" varpå jag höll bort den som hen inte fick klappa på) och kastade sig sedan fram mot den första, dessutom bakifrån så han såg inte ens att ungen kom. Jag ropade högt "nej!" och tog ett steg åt sidan så att ungen sprang in i min sida istället. Barnets mamma sa lugnt "nej XX" ett par gånger till barnet innan barnet kastade sig fram mot min hund men gjorde ingen ansats att faktiskt få bort ungen. Worst case hade ungen fått tag i min hund och då finns risken att han hade bitit. Undra vad mamman sagt då... Både den mamman och ungen skulle nog behöva lära sig hundvett.
 
Jag hakar på detta ämnet, jag har ju en mindre valp som har har gått från att vara försiktig till social.
Nu vill jag på ett trevligt sätt förklara för de som hälsar på henne/ stressar upp henne att nu ska hon ignoreras så att hon inte börjar springa iväg.
Det är ju oftast bekanta, vilket gör det svårare än om det hade varit vänner. Men vill ju hålla mig på godfot med dem.
 
37319801842_af7c6f22ea_h.jpg


Mums!
 
Lycka för en valpägare är när valpen för första gången går till ytterdörren och börjar gnälla för att hon behöver gå ut! Ja, hon fattar!!!
Tänk att man kan bli så glad för så lite :)

Jag är ju inte jätte valperfaren så är lite nyfiken på när valparna generellt sett börjar med detta?

Samojedvalpen här hemma har väl gjort mer eller mindre hela tiden men kanske tydligare från ca v 12(?). Händer ju ändå att det blir någon olycka inne emellanåt även om hon inte gått till dörren.
 
Den enda typen av olyckor vi haft inne med Sid, det är när han blir så glad att han kissar på sig. Annars säger han till.
De andra valparna har också varit duktiga från start men där har det alltid blivit någon olycka när jag inte varit tillräckligt snabb, men inte med Sid.
 
Jag är ju inte jätte valperfaren så är lite nyfiken på när valparna generellt sett börjar med detta?

Samojedvalpen här hemma har väl gjort mer eller mindre hela tiden men kanske tydligare från ca v 12(?). Händer ju ändå att det blir någon olycka inne emellanåt även om hon inte gått till dörren.
Min valp är 14 veckor nu när hon visar det så tydligt första gången. Men den andra hunden jag har - som är två år - har aldrig varit så tydlig med att gå till ytterdörren. Hon kommer bara och sätter sig vid sidan om mig och tittar uppfordrande på mig tills jag fattar att hon behöver gå ut.
 
Min piper om man måste ut endast när hon är i soffan. Annars får man hålla koll på när hon börjar leta efter en plats att sätta sig. En gång har hon ställt sig vid dörren för att visa. Det var nån vecka sedan. :down:
Hoppas det kommer, märker att hon kan hålla sig bättre och bättre för varje vecka.
Kissar inne två gånger under natten och hamnar vi i otakt under dagen kan det bli två gånger till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 708
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 952
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp