Bukefalos 28 år!

Mera valpar 2017 del två

Jag hade inte gått nån kurs alls med en 8-10 veckors valp. Bättre att vänta tills den är i af 4-5 månader gammal. Tycker jag då.
Alla säger olika så jag blir helt förvirrad, på dessa hundcenter säger de att det är bra att komma igång så snart som möjligt, andra säger vänta.
 
Jag hade inte gått nån kurs alls med en 8-10 veckors valp. Bättre att vänta tills den är i af 4-5 månader gammal. Tycker jag då.

+ @Preussen Jag håller med. Låt valpen landa och skapa en relation med varandra innan ni hoppar på någon kurs, det är inte bråttom. Du kommer inte få ut något från en kurs med en åttaveckors valp, den är på tok för ung. Hos oss är det inte ens tillåtet, den måste ha fått sin 12-veckorsspruta först innan den ens får beträda marken.
 
Alla säger olika så jag blir helt förvirrad, på dessa hundcenter säger de att det är bra att komma igång så snart som möjligt, andra säger vänta.

min valp kommer vara 10 veckor när jag får hem honom och vi är då mitt i en valpkurssäsong. Jag känner att han är alldeles för liten för det dock. Jag får helt enkelt lägga extra tid på att han får se lite av varje innan nästa valpkurs drar igång.
 
Jag skulle inte gå på sådana evenemang med en valp förrän den fått sprutan som de får vid tolv veckors ålder, särskilt inte om det inte är ett krav på att valpen ska vara vaccinerad när den börjar valpkursen.
 
Gamlingen och valpen rök ihop för första gången idag, alltså första gången de engagerade sig båda två samtidigt och inte bara en sa ifrån och den andra accepterade.
Valpen har mjölktänder och tiken är klok så jag är inte orolig för nuläget.

Vet från andra trådar att de flesta av er tycker man ska låta hundar ha sina grejer ifred och inte göra affär av det om de vaktar.
Men om de tar fel och får för sig att nått som är ditt är deras?
Om två hundar gör anspråk på samma grej samtidigt?

Jag har levt länge m en staff som bets väldigt hårt och inte accepterade nått från nån annan hund. Hon lydde dock människor 100%. Så vid minsta antydan till tjafs ryter jag ifrån, reflexmässigt. Meningslöst nu när hon inte är kvar. De flesta hundar bits ju inte hårt och de flesta som gör det låter nog inte bli bara för att man ryter till.

Fattar att det inte är vettigt, men argument funkar inte på reflexer..
Jag skulle åkt för att bli tränad av monstermom med klassisk betingning?

Hur stor är egentligen risken för slagsmål vid resursförsvar?

Vad går er gräns för vad hundarna får göra upp själva?

Okej, massor av frågor och lite flummigt inlägg. Är mest allmänt intresserad och lite orolig att jag ska råka skapa onödig osäkerhet hos den lilla valpen såklart.


Egentligen vet min gamla tik allt jag behöver veta, men jag är inte så bra på att fatta hennes förklaringar..
 
Gamlingen och valpen rök ihop för första gången idag, alltså första gången de engagerade sig båda två samtidigt och inte bara en sa ifrån och den andra accepterade.
Valpen har mjölktänder och tiken är klok så jag är inte orolig för nuläget.

Vet från andra trådar att de flesta av er tycker man ska låta hundar ha sina grejer ifred och inte göra affär av det om de vaktar.
Men om de tar fel och får för sig att nått som är ditt är deras?
Om två hundar gör anspråk på samma grej samtidigt?

Jag har levt länge m en staff som bets väldigt hårt och inte accepterade nått från nån annan hund. Hon lydde dock människor 100%. Så vid minsta antydan till tjafs ryter jag ifrån, reflexmässigt. Meningslöst nu när hon inte är kvar. De flesta hundar bits ju inte hårt och de flesta som gör det låter nog inte bli bara för att man ryter till.

Fattar att det inte är vettigt, men argument funkar inte på reflexer..
Jag skulle åkt för att bli tränad av monstermom med klassisk betingning?

Hur stor är egentligen risken för slagsmål vid resursförsvar?

Vad går er gräns för vad hundarna får göra upp själva?

Okej, massor av frågor och lite flummigt inlägg. Är mest allmänt intresserad och lite orolig att jag ska råka skapa onödig osäkerhet hos den lilla valpen såklart.


Egentligen vet min gamla tik allt jag behöver veta, men jag är inte så bra på att fatta hennes förklaringar..

Mina hundar får aldrig göra upp själva. Aussien skulle lätt ha ihjäl dom andra hundarna om dom fick slåss över resurser. Dom får däremot gärna säga till varandra på ett vettigt sätt, jag bestraffar aldrig att dom morrar eller dyl. dom måste få visa att dom inte är bekväma.

Jag har inte framme tuggben etc. om jag har hund med resursförsvar hemma.
 
Vet från andra trådar att de flesta av er tycker man ska låta hundar ha sina grejer ifred och inte göra affär av det om de vaktar.

Hur stor är egentligen risken för slagsmål vid resursförsvar?

Vad går er gräns för vad hundarna får göra upp själva?

1) Kommer icke på fråga i det här huset eller ute under jakten
2) Väldigt stor
3) Här råder nolltolerans

Räcker liksom med att jag harklar mig lite 99% av gångerna som ffa unghanar börjat grumsa med varandra.
 
Mina hundar får aldrig göra upp själva. Aussien skulle lätt ha ihjäl dom andra hundarna om dom fick slåss över resurser. Dom får däremot gärna säga till varandra på ett vettigt sätt, jag bestraffar aldrig att dom morrar eller dyl. dom måste få visa att dom inte är bekväma.

Jag har inte framme tuggben etc. om jag har hund med resursförsvar hemma.

Men var går då gränsen mellan att morra el dyl och att göra upp?
Vet att det är svårt att svara på, speciellt i skrift.

Ett morr som inte respekteras följt av ett skall och ett hugg i luften, som bemöts av ett annat lufthugg, har dom börjat "göra upp" då och ska stoppas tycker du?
Om en hund trycker ner en annan och den adre verkar ge sig?

Det gör jag ju redan, men vet inte om det beror på att jag är nervös eller smart..

Eller är det när de börjar slåss på riktigt du menar?

Tänker att risken är att man hetsar igång stämningen fast allt egentligen var lugnt..

Undviker sådana situationer, men de har inga problem att respektera varandras grejer.

Denna gång fick de försenad frukost, först lite färskfoder i varsin toarulle gömd utomhus, som jag fick ta från båda hundarna innan de svalde papp och allt.. dum ide!
Sen skulle jag dela upp resten sittandes på huk och båda gjorde visst anspråk på burken även om jag trodde den var "min" just då.
Låter dumt det med, men jag ger dem godis brevid varann hela tiden utan problem så jag trodde det skulle vara lugnt.

Jag röt åt dem och tog matburken. Så fick de resten efter ett tag.

Sen åt jag soppa från gasköket, valpen slickade i kastrullen och morrade åt mig när jag tog den. Senare diskade jag ur den och gömde matresterna under mossan, följt av mer morrande från valpen som nog aldrig sett mig lägga mat på marken som hon inte får ta.

Slutsatsen kanske är att vi behöver öva oss på att hantera mina resurser på marken först och främst.

Nåväl man lär så långe man lever. Och det hände alltså inget jobbigt egentligen och alla är glada nu.

Min gamla hund har ALDRIG försvarat nått från MIG så den delen är ny för mig..

Men det enda jag oroar mig är att valpen ska ryka ihop m andra hundar i framtiden, jag räknar med att hon kommer sluta tjafsa mot mig innan hon är stor nog att bli jobbig.

EDIT: Förlåt att jag skrev en halv roman, svårt att överblicka på telefonen..
 
Men var går då gränsen mellan att morra el dyl och att göra upp?
Vet att det är svårt att svara på, speciellt i skrift.

Ett morr som inte respekteras följt av ett skall och ett hugg i luften, som bemöts av ett annat lufthugg, har dom börjat "göra upp" då och ska stoppas tycker du?
Om en hund trycker ner en annan och den adre verkar ge sig?

Det är den som inte viker för morret som ska hanteras, inte den som morrar (förutsatt att det är den som morrar som först blev ifrågasatt, inte är den som ifrågasätter).

Väldigt intressant period här hemma nu, när de vuxna hundarna håller på att lära valparna sociala regler och hyfs. Morrandet är en superviktig del i språket ("tugga inte på min tass"), och är ju en förutsättning för att de på ett bra sätt ska kunna förmedla gränsdragning utan att det går till konflikt.
 
Har en till fråga! Kommer gärna vilja ha hunden i sängen men vår säng är 70 cm hög och det sista jag vill är såklart att valpen skadar sig om den hoppar/ramlar ner. Är det vettigaste att först lära den att sova nedanför sängen, kanske i upphöjd hundbädd, tills den blir större? Hur hade ni gjort?
 
Har en till fråga! Kommer gärna vilja ha hunden i sängen men vår säng är 70 cm hög och det sista jag vill är såklart att valpen skadar sig om den hoppar/ramlar ner. Är det vettigaste att först lära den att sova nedanför sängen, kanske i upphöjd hundbädd, tills den blir större? Hur hade ni gjort?
Min piper när hon behöver gå ner och gå ut, så hon får sova med mig. Min försöker inte ta sig ner själv.
 
Det är den som inte viker för morret som ska hanteras, inte den som morrar (förutsatt att det är den som morrar som först blev ifrågasatt, inte är den som ifrågasätter).

Bra uttryckt! Det här är nått som är lite svårt att greppa för många tror jag. För mig med, fast jag förstår, i teorin.

I denna situationen hade jag dock inte gett någon av dem någonting än, utan allt var kvar i MIN burk, så den som morrade först gjorde ju också fel.

Min gissning hittills är att det bästa i det läget är att helt enkelt ta matburken och gå därifrån..
Tycker inte att man ska ta ifrån en hund något som "tillhör" dem för att de försvarar det, tror det leder till för mkt dåliga känslor, men min mat borde jag ju kunna göra vad jag vill med?

Ska nog mest se till att inte jaga upp stämningen så förbannat nästa gång.

Lyssnade på den här poden igår:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/743198?programid=4834
Eva Bodfält om resursförsvar. (Finns massa avsnitt, rekommenderas för er som missat det!!)

Och sen när valpen hittade en skiva rostbröd på kvällspromenaden låtsades jag att jag inte såg henne tills jag kunde trampa på linan som släpar efter henne. Hon blir så klart helt stel som de blir när de vill behålla nått. Jag satte henne mellan mina ben och höll henne över bröstet som vi gör när hon vill fram mot nått (brukar släppa när hon är lugn) och lät henne tugga. Min andra hund kom så klart fram och kollade vad som hände, men jag bad henne gå bort med värsta bebisrösten. (Tog några försök innan gamlingen fattade, det var nog många år sen hon sist hörde mig säga "gå bort" med bebisröst..)
Sen fick gamlingen massa beröm och godis medan valpen höll hårt i sin brödskiva. Sen gick jag och gamlingen och gömde oss och snart kom valpen oroligt kutandes, brödskivan tappade hon på vägen.
Tänkte göra samma sak med den i morse men nu var den borta..
 
Har en till fråga! Kommer gärna vilja ha hunden i sängen men vår säng är 70 cm hög och det sista jag vill är såklart att valpen skadar sig om den hoppar/ramlar ner. Är det vettigaste att först lära den att sova nedanför sängen, kanske i upphöjd hundbädd, tills den blir större? Hur hade ni gjort?

Min valp fick vara i sängen, och vågade inte hoppa ner själv i början. Praktiskt, då fick hon ju väcka mig om hon ville kissa.. Nu kan hon hoppa upp och ner själv, men har vant sig vid att försöka väcka mig för att få kissa ändå.

Men så har ju min valp haft väldigt mkt självbevarelsedrift... kanske finns valpar som skulle kasta sig ner och skada sig första natten.. Utan att ha så mkt erfarenhet av valpar hade jag nog gissat att sannolikheten för att en valp skadar sig av ett fall på 70cm är rätt liten. Den lär sig nog bara att akta sig lite? Det lär ju dock vara skadligt för valpen att hoppa ner från en sådan höjd om och om igen, så om den vill det får man väl sätta nått brevid sängen som kan tjäna som ett trappsteg.

Eller ta av benen på sängen temporärt?
 
Min valp fick vara i sängen, och vågade inte hoppa ner själv i början. Praktiskt, då fick hon ju väcka mig om hon ville kissa.. Nu kan hon hoppa upp och ner själv, men har vant sig vid att försöka väcka mig för att få kissa ändå.

Men så har ju min valp haft väldigt mkt självbevarelsedrift... kanske finns valpar som skulle kasta sig ner och skada sig första natten.. Utan att ha så mkt erfarenhet av valpar hade jag nog gissat att sannolikheten för att en valp skadar sig av ett fall på 70cm är rätt liten. Den lär sig nog bara att akta sig lite? Det lär ju dock vara skadligt för valpen att hoppa ner från en sådan höjd om och om igen, så om den vill det får man väl sätta nått brevid sängen som kan tjäna som ett trappsteg.

Eller ta av benen på sängen temporärt?
Det där med trappsteg var smart! Då kanske man vågar prova ha henne i sängen från början, skulle vara väldigt mysigt. :love:
 
Jag satte kompostgaller runt sängen till mins två äldre när de var valpar. Nuvarande valp har sovit i en stor hage bredvid sängen då han försöker mörda sig själv så gott han kan. Han börjar dock bli vuxen och förståndig nog att sova utanför hagen nu.
 
Jag satte kompostgaller runt sängen till mins två äldre när de var valpar. Nuvarande valp har sovit i en stor hage bredvid sängen då han försöker mörda sig själv så gott han kan. Han börjar dock bli vuxen och förståndig nog att sova utanför hagen nu.
Kompostgaller är jättesmart, det har jag inte tänkt på!
Haha! Skönt att han börjar bli förståndigare :D
 
Det där med trappsteg var smart! Då kanske man vågar prova ha henne i sängen från början, skulle vara väldigt mysigt. :love:
Ett knep jag har lärt mig av att ha gamla hundar...
Fast jag är också med Tonto i detta, se till att ha minst 8st kompostgaller och lite buntband redo hemma när valpen kommer också!! Bra för att sova tryggt, ha möjlighet att torka kissfläckar i lugn och ro, och för att (som min uppfödare påpekade) inte drivas till en punkt där man stryper den lilla djävulshunden...
Dessutom är det ju en start till att vänja valpen vid att vara i bur, vilket de flesta hundar tvingas vara nån gång i sitt liv åtminstone, vid veterinärvård, transport etc.
mvh en som inte fixade kompostgaller förrän efter två månader, och shiiiiiiit vad smidigt, och vad snabt hon somnar!
 
Vad tycker era valpar om att åka bil?
Min avskyr det.. vi åker bil varje dag, oftast kortare turer (stall) och ibland längre. Trots att hon kan känna sig trygg med att sova där, så vill hon inte vara i bilen.
Tänkte köpa DAP efter tips i en äldre tråd.
Tror det har med hennes illamående att göra. Hon får ju såklart inte mat innan vi ska åka.
Som det är nu åker hon i bur i framsätet. Tanken är att när hon blir större så blir det en bur i baksätet om jag kan hitta ett säkert sätt att fästa den. Kommer behöva bagaget till annat.
Fler tips?
Hon spyr inte men flåsar och har idag har hon börjat gnälla och skälla. Så det känns som om det har eskalerat. Trots att hon de senaste dagarna har sovit i bilen (under uppsikt).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
871
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 251
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 817
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 066
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp