Bukefalos 28 år!

Mera valpar 2017 del två

Vad tycker era valpar om att åka bil?
Min avskyr det.. vi åker bil varje dag, oftast kortare turer (stall) och ibland längre. Trots att hon kan känna sig trygg med att sova där, så vill hon inte vara i bilen.
Tänkte köpa DAP efter tips i en äldre tråd.
Tror det har med hennes illamående att göra. Hon får ju såklart inte mat innan vi ska åka.
Som det är nu åker hon i bur i framsätet. Tanken är att när hon blir större så blir det en bur i baksätet om jag kan hitta ett säkert sätt att fästa den. Kommer behöva bagaget till annat.
Fler tips?
Hon spyr inte men flåsar och har idag har hon börjat gnälla och skälla. Så det känns som om det har eskalerat. Trots att hon de senaste dagarna har sovit i bilen (under uppsikt).
Hur gammal är hon? Min hatade bilen första månaden men det gick över. Vet inte om det var alla ljud eller illamående eller det faktum att hennes första bilresa tog hela dan.
Ge henne grisöra eller nåt i bilen en gång om dagen?
 
Vad tycker era valpar om att åka bil?
Min avskyr det.. vi åker bil varje dag, oftast kortare turer (stall) och ibland längre. Trots att hon kan känna sig trygg med att sova där, så vill hon inte vara i bilen.
Tänkte köpa DAP efter tips i en äldre tråd.
Tror det har med hennes illamående att göra. Hon får ju såklart inte mat innan vi ska åka.
Som det är nu åker hon i bur i framsätet. Tanken är att när hon blir större så blir det en bur i baksätet om jag kan hitta ett säkert sätt att fästa den. Kommer behöva bagaget till annat.
Fler tips?
Hon spyr inte men flåsar och har idag har hon börjat gnälla och skälla. Så det känns som om det har eskalerat. Trots att hon de senaste dagarna har sovit i bilen (under uppsikt).
Hur gammal är hon nu? Det finns illamående tabletter (tror det är i tablettform) för hund vad jag har läst, vilket jag rekommenderar att du kollar upp för att undvika att hon kopplar ihop bilen med ngt negativt. Generellt brukar åksjuka hos valpar försvinna när de blir lite äldre.
 
Hur gammal är hon? Min hatade bilen första månaden men det gick över. Vet inte om det var alla ljud eller illamående eller det faktum att hennes första bilresa tog hela dan.
Ge henne grisöra eller nåt i bilen en gång om dagen?
Hon är 13 veckor. Som det är nu så vill hon inte äta något när vi är i bilen. Ev. om jag sitter tillräckligt länge med henne.
 
Hur gammal är hon nu? Det finns illamående tabletter (tror det är i tablettform) för hund vad jag har läst, vilket jag rekommenderar att du kollar upp för att undvika att hon kopplar ihop bilen med ngt negativt. Generellt brukar åksjuka hos valpar försvinna när de blir lite äldre.
13 veckor. Ja jag har också erfarenhet av att det försvinner, men vid förra hunden var han nog 1,5 år innan det gav med sig.
Får kolla upp tabletterna, har tidigare tänkt att det är nog inget alternativ eftersom hon behöver få det varje dag. Men hon behöver trivas i bilen eftersom det annars kommer begränsa henne väldigt mycket.
 
Vad tycker era valpar om att åka bil?
Min avskyr det.. vi åker bil varje dag, oftast kortare turer (stall) och ibland längre. Trots att hon kan känna sig trygg med att sova där, så vill hon inte vara i bilen.
Tänkte köpa DAP efter tips i en äldre tråd.
Tror det har med hennes illamående att göra. Hon får ju såklart inte mat innan vi ska åka.
Som det är nu åker hon i bur i framsätet. Tanken är att när hon blir större så blir det en bur i baksätet om jag kan hitta ett säkert sätt att fästa den. Kommer behöva bagaget till annat.
Fler tips?
Hon spyr inte men flåsar och har idag har hon börjat gnälla och skälla. Så det känns som om det har eskalerat. Trots att hon de senaste dagarna har sovit i bilen (under uppsikt).
Ingen av grabbarna har ogillat bilen, men Ale var åksjuk i över ett år och kan fortfarande se lite bitter ut över att behöva åka.

Hon fick åksjukepiller inför alla resor första året.
 
Vill jättegärna gå valpkurs, men eftersom vi får hem vår valp i november kommer det inte finnas jättemånga valpkurser att välja mellan, har hittat två stycken men vet inte vilken jag ska välja.
Vilken valpkurs hade ni valt?:
Valpkurs 1:
Inomhus i hundhall
2100 kr för fyra tillfällen
Kursen startar när vi haft valpen hemma i två veckor.

Valpkurs 2:
Inomhus i hundhall
1500 kr för fem tillfällen
Kursen startar när vi bara haft valpen i sex dagar.
Innehållsmässigt verkar kurserna vara likvärdiga.

Valpkurs 2 ligger lite närmare och man får fler tillfällen för mindre pengar, men är det alldeles för tidigt att gå valpkurs när man bara haft valpen 6 dagar? Borde jag istället satsa på valpkurs 1 som ligger bättre i tid?
Jag går valpkurs med min valp. Han var drygt 11 veckor när vi började. Han orkade såklart inte lika mycket som de 6 månaders valpar som var med, men vi anpassade det efter honom så han fick pausa och vila en stund i bilen och sen komma ut och köra igen. Jag tycker att det går jättebra! Med de andra så har de varit lite äldre när jag gått, men denna kurs ligger så nära hemma att det blev den eller ingen liksom och jag gillar att gå valpkurs. :)
 
Jag började valpkurs med min när hon precis hade blivit 12 veckor. Hade inte mycket val, eftersom nästa valpkurs på klubben inte börjar förrän nån gång i vår.
Hon är yngst i klassen, och visst märks det att hon är mer omogen än de övriga. Men det har funkat bra. Vi tränar ju efter vad hon klarar och för mig handlar inte en valpkurs om att lära in en massa kommandon, utan jag ser det mer som en bra möjlighet till att befästa kontakten mellan mig och valpen i en miljö med en massa andra hundar runtomkring.
 
Det blir en liten brabvalp som flyttar in hos mig om sisådär sex veckor :) testnamn Qine. Var och klappade på de små igår, och jag är såååååå valpsjuk, de har precis öppnat ögonen och är mest små sprattliga korvar :love:
Brabvalp? :confused::o Vad är det?
 
Det blir en liten brabvalp som flyttar in hos mig om sisådär sex veckor :) testnamn Qine. Var och klappade på de små igår, och jag är såååååå valpsjuk, de har precis öppnat ögonen och är mest små sprattliga korvar :love:

Jättefint namn! :) Träffade f.ö. en liten brab i skolan för ett tag sedan, tror det är den första jag träffar på. Blev rätt kär i den, supercharmig verkligen :love:
 
Vad tycker era valpar om att åka bil?
Min avskyr det.. vi åker bil varje dag, oftast kortare turer (stall) och ibland längre. Trots att hon kan känna sig trygg med att sova där, så vill hon inte vara i bilen.
Tänkte köpa DAP efter tips i en äldre tråd.
Tror det har med hennes illamående att göra. Hon får ju såklart inte mat innan vi ska åka.
Som det är nu åker hon i bur i framsätet. Tanken är att när hon blir större så blir det en bur i baksätet om jag kan hitta ett säkert sätt att fästa den. Kommer behöva bagaget till annat.
Fler tips?
Hon spyr inte men flåsar och har idag har hon börjat gnälla och skälla. Så det känns som om det har eskalerat. Trots att hon de senaste dagarna har sovit i bilen (under uppsikt).

Floki älskar sin bur i bilen. Slänger sig in och somnar på någon minut. Mina andra var åksjuka ganska länge och gillade inte bilen men det gick över när de var 7-8 månader tror jag.
 
Floki älskar sin bur i bilen. Slänger sig in och somnar på någon minut. Mina andra var åksjuka ganska länge och gillade inte bilen men det gick över när de var 7-8 månader tror jag.
Idag har jag upptäckt att det funkar mycket bättre om hon får åka utan bur. Då kan hon se ut och parrera ordentligt. Har lagt ser ner och sovit (vi hade ärenden hela dagen) och självmant satt upp tassarna på sätet efter 3:e stoppet.
Hade tänkt köpa åktabletter, men märke en skillnad på direkten.
Så nu är jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Köpa Artfexburen och hoppas att hon gillar den. Eller köpa bälte till henne. Dei senaste känns inte så säkert, men säkrare än att åka lös.
 
Idag har jag upptäckt att det funkar mycket bättre om hon får åka utan bur. Då kan hon se ut och parrera ordentligt. Har lagt ser ner och sovit (vi hade ärenden hela dagen) och självmant satt upp tassarna på sätet efter 3:e stoppet.
Hade tänkt köpa åktabletter, men märke en skillnad på direkten.
Så nu är jag i valet och kvalet hur jag ska göra. Köpa Artfexburen och hoppas att hon gillar den. Eller köpa bälte till henne. Dei senaste känns inte så säkert, men säkrare än att åka lös.

Inte säkrare för valpen, men säkrare för dig i alla fall. Jag hade hellre haft henne i bur än i sele/lös. Du kan ju annars köpa en bur där hon kan se ut?
 
Inte säkrare för valpen, men säkrare för dig i alla fall. Jag hade hellre haft henne i bur än i sele/lös. Du kan ju annars köpa en bur där hon kan se ut?
Min tanke har varit att hon skulle haft denna buren tills hon blev lite större, ur säkerhetssynpunkt. Hon är 1/3 av sin storlek nu, så tänkt att vid krock/ volt så kommer hon studsa runt något fruktansvärt i "för stor" bur.
Men får nog åka och kolla på bur imorgon i.a.f. Tack för input!
 
Tränade lite med Floki häromdagen. Jag har blivit sjuk och ska träffa neurolog på onsdag så träningen har legat på is ett tag. Som tur har jag en valp dom tacksamt jobbar när vi kan och som ligger och sover när vi inte jobbar. :love:

 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
845
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 236
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 024
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp