Bukefalos 28 år!

Mera valpar 2017 del två

Hanna, 11 veckor idag. Hon må vara en liten skithund, men hon har en grym energi, och busar skjortan av kompisen här hemma. Jag som tyckte att den vuxna (2 år nu) var jobbig som valp - nu har jag en som är ännu värre :p. Men jag hoppas det betyder att hon blir rolig att träna med :)

Ibland är hon i alla fall lite lugn;
_20170828_095948.md.jpg


Och ibland sover hon också - tack och lov :D
_20170828_200626.jpg
 
Det här med att vara dagmatte till valp är spännande. Inte en kotte med andra hundar vill komma fram och hälsa eftersom Luna inte fått 12 veckors vaccinet :devil:

Annat var det när jag hade Eurasiern...
 
Vet att det diskuterats många gånger men ändå: hur klarar man att ha en valp i stan utan bil och promenera max en kvart om dagen??

Vår väg till jobbet för att bara behöva ta en buss, samt rasta gammelhunden ser ut så här:
5 min kolla runt i skogen, 5 min bära, 10 min promenad i skogen (långsamt!) 5 min bära, 5 min promenad.
Kan nog inte bära mer utan att det skulle gå ut över vår relation. Hon blir frustrerad efter några minuter.
Och så lika dant hem. Och så blir det ju lätt 5 min promenad till skogen och 10 min promenad i skogen för att ta oss bort från grusvägen, så softar vi och så samma sak tillbaka.
Ovanpå detta vill jag ibland göra nån slags miljöträning, hälsa på nån etc, men det blir ju ännu mer transportsträckor.
Tycker inte vi gör så mkt. Hon är oftast lös. Vi går lugnt.

Valpen är nu tolv veckor.
Överdriver jag som oroar mig? Kommer hon bli överstimulerad och/eller fysiskt skadad om jag fortsätter så här?
Gissar att ingen kan veta, men vad tror ni?

(Om ni inte orkar räkna så blir det alltså ca 1h promenad om dagen fast som mest 10 min åt gången)
 
Vet att det diskuterats många gånger men ändå: hur klarar man att ha en valp i stan utan bil och promenera max en kvart om dagen??

Vår väg till jobbet för att bara behöva ta en buss, samt rasta gammelhunden ser ut så här:
5 min kolla runt i skogen, 5 min bära, 10 min promenad i skogen (långsamt!) 5 min bära, 5 min promenad.
Kan nog inte bära mer utan att det skulle gå ut över vår relation. Hon blir frustrerad efter några minuter.
Och så lika dant hem. Och så blir det ju lätt 5 min promenad till skogen och 10 min promenad i skogen för att ta oss bort från grusvägen, så softar vi och så samma sak tillbaka.
Ovanpå detta vill jag ibland göra nån slags miljöträning, hälsa på nån etc, men det blir ju ännu mer transportsträckor.
Tycker inte vi gör så mkt. Hon är oftast lös. Vi går lugnt.

Valpen är nu tolv veckor.
Överdriver jag som oroar mig? Kommer hon bli överstimulerad och/eller fysiskt skadad om jag fortsätter så här?
Gissar att ingen kan veta, men vad tror ni?

(Om ni inte orkar räkna så blir det alltså ca 1h promenad om dagen fast som mest 10 min åt gången)
Jag tar med åttaveckorsvalpar på 3 km promenad. Bär nån minut om de verkar trötta och går så klart i deras tempo.
 
Vet att det diskuterats många gånger men ändå: hur klarar man att ha en valp i stan utan bil och promenera max en kvart om dagen??

Vår väg till jobbet för att bara behöva ta en buss, samt rasta gammelhunden ser ut så här:
5 min kolla runt i skogen, 5 min bära, 10 min promenad i skogen (långsamt!) 5 min bära, 5 min promenad.
Kan nog inte bära mer utan att det skulle gå ut över vår relation. Hon blir frustrerad efter några minuter.
Och så lika dant hem. Och så blir det ju lätt 5 min promenad till skogen och 10 min promenad i skogen för att ta oss bort från grusvägen, så softar vi och så samma sak tillbaka.
Ovanpå detta vill jag ibland göra nån slags miljöträning, hälsa på nån etc, men det blir ju ännu mer transportsträckor.
Tycker inte vi gör så mkt. Hon är oftast lös. Vi går lugnt.

Valpen är nu tolv veckor.
Överdriver jag som oroar mig? Kommer hon bli överstimulerad och/eller fysiskt skadad om jag fortsätter så här?
Gissar att ingen kan veta, men vad tror ni?

(Om ni inte orkar räkna så blir det alltså ca 1h promenad om dagen fast som mest 10 min åt gången)

Varför bara gå en kvart? Är valpen skadad?

Tillägg:
Med min senaste valp, saluki, så stoppade jag henne i barnvagn när hon var liten. Men då hade vi någon kilometers promenad till skog där hon kunde vara lös. Att gå med henne i bostadsområden osv var inte att tänka på, då skulle vi aldrig ha kommit någonstans. Innan hon var 4-5 månader gick hon i princip aldrig i koppel. Vi var i skogen och gick runt där tills hon var nöjd. När hon 8-9 veckor var hon i skogen en gång om dagen, då ca 15 min (full fart hela tiden) innan hon blev trött och vi gick hem igen. Från att hon var ca 9-10 veckor blev det skogen 2 gånger per dag, morgon och eftermiddag. I takt med att hon blev äldre och orkade mer så fick hon också vara ute längre och längre stunder. Jag brydde mig aldrig om att bromsa henne om jag inte märkte att hon började bli trött.
 
Jag anpassar inte promenaderna efter valpen utan den får hänga på de stora från dag ett. Verkar den trött blir den buren.
Har en liten ras så det blir inte jobbigt att bära. Hade nog också satsat på barnvagn om jag gått långa sträckor med valp av stor ras eftersom jag inte orkar bära tungt.
 
Det behövs inte. Att din vet säger det duger inte riktigt som källa.

Lägger mej i lite.. saxat från fass vet och texten gäller Intervets vaccin i Nobivacserien.

Grundvaccination:

En vaccination fr.o.m. 13 veckors ålder mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och reduktion av kliniska symtom orsakade av parainfluensavirus.

I de fall tidigare vaccinationsskydd av valpar mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och parainfluensavirus eftersträvas, kan en första vaccination ges fr.o.m. 6 veckors ålder följd av en andra vaccination vid tidigast 10 veckors ålder.

Hunden bör ej utsättas för smitta under 14 dagar efter den första vaccinationen.

Så, den tidigare benämnda "12v vaccinationen" ska INTE ges före 12v ålder, gärna närmare 13v ålder. Det har bl.a. att göra med de maternala antkropparna som kan störa valpens svar på vaccinationen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
808
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 220
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 723
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 965
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp