Bukefalos 28 år!

Mera valpar 2017 del två

Varför bara gå en kvart? Är valpen skadad?

Haha, nä det är nog matte som är skadad av för mycket hundsurfande på nätet.. men om det är lugnt att promenera lite så blir våra liv enklare!

(Fast om det lilla sattyget inte somnar snart istället för att rusa runt och bita på allt kanske jag skadar henne med flit innan kvällen är över!!):devil:
 
Haha, nä det är nog matte som är skadad av för mycket hundsurfande på nätet.. men om det är lugnt att promenera lite så blir våra liv enklare!

(Fast om det lilla sattyget inte somnar snart istället för att rusa runt och bita på allt kanske jag skadar henne med flit innan kvällen är över!!):devil:
Själv konstaterade jag ganska snabbt att min valp hade en viss mängd energi som hon behövde göra av med varje dag. Det jag kunde göra var att bestämma hur och var hon skulle göra av med denna energi. Antingen sprang hon i skogen, lekte och vi tränade inkallningar, eller så flög hon runt som en tornado inomhus. Jag tyckte att skogen var en lämpligare lekplats och det tog faktiskt inte lång tid innan hon kopplat ute = lek och inne = vila.

Tack vare det var hon en mycket enklare valp än hennes syskon och andra valpar av samma ras i ungefär samma ålder. Facebook svämmade över av berättelser om salukivalpar som var 4-6 månader som rev inredning, tuggade sönder allt så fort man släppte dem med blicken, de skadade sig på allt möjligt osv. När min valp var 6 månader gick vi normallånga långpromenader (samma sträckor som med vuxna tiken), men det höll jag ganska tyst om eftersom de med andra valpar i samma ålder blev tokiga bara av att höra om hur hon fick springa i skog dagligen... (att hon sedan sov inomhus, vilket deras inte gjorde, det hade inget med något att göra).

Min valp växte mycket jämnt, var välmusklad hela tiden och är idag en mycket framgångsrik tävlingshund och har hela tiden varit enklare än väntat. Det enda riktigt jobbiga med henne var att få henne rumsren. Men ja, de dagliga skogspromenaderna har verkligen varit bra för oss.
 
Själv konstaterade jag ganska snabbt att min valp hade en viss mängd energi som hon behövde göra av med varje dag. Det jag kunde göra var att bestämma hur och var hon skulle göra av med denna energi. Antingen sprang hon i skogen, lekte och vi tränade inkallningar, eller så flög hon runt som en tornado inomhus. Jag tyckte att skogen var en lämpligare lekplats och det tog faktiskt inte lång tid innan hon kopplat ute = lek och inne = vila.

Tack vare det var hon en mycket enklare valp än hennes syskon och andra valpar av samma ras i ungefär samma ålder. Facebook svämmade över av berättelser om salukivalpar som var 4-6 månader som rev inredning, tuggade sönder allt så fort man släppte dem med blicken, de skadade sig på allt möjligt osv. När min valp var 6 månader gick vi normallånga långpromenader (samma sträckor som med vuxna tiken), men det höll jag ganska tyst om eftersom de med andra valpar i samma ålder blev tokiga bara av att höra om hur hon fick springa i skog dagligen... (att hon sedan sov inomhus, vilket deras inte gjorde, det hade inget med något att göra).

Min valp växte mycket jämnt, var välmusklad hela tiden och är idag en mycket framgångsrik tävlingshund och har hela tiden varit enklare än väntat. Det enda riktigt jobbiga med henne var att få henne rumsren. Men ja, de dagliga skogspromenaderna har verkligen varit bra för oss.
Preci så tänker jag också.
 
Så, den tidigare benämnda "12v vaccinationen" ska INTE ges före 12v ålder, gärna närmare 13v ålder. Det har bl.a. att göra med de maternala antkropparna som kan störa valpens svar på vaccinationen.

Än så länge håller vi iaf hårt i att ingen valp är välkommen på markerna innan det man kallar "12-veckorsvaccinet" på bruksa, och då har vi kontinuerlig kontakt med veterinärer.
 
Än så länge håller vi iaf hårt i att ingen valp är välkommen på markerna innan det man kallar "12-veckorsvaccinet" på bruksa, och då har vi kontinuerlig kontakt med veterinärer.

Men vad har det med vaccintillverarens rekommendation att göra?
Den regeln finns på de flesta BK jag varit i kontakt med, inklusive min hemmaklubb och inget jag tänker lägga mej i. MEN ska man hårddra det så borde inte valparna vara välkomna dit förrän vid tidigast 14v ålder då det enligt ovanstående text bör gå 2 v efter vaccination innan de utsätts för smitta.
Men ännu ett MEN, jag tror för den sakens skull inte att valpen utsätts för livsfara om den vistas på BK när den är 12,5v gammal, detta tack vare att de flesta uppfödare vaccinerar innan leverans vid 8v och att tikarna varit vaccinerade.

Däremot skulle en valp som vistas på BK eller med andra hundar överhuvudtaget vid låt oss säga 6månaders ålder och som fick sin sk "12v vaccination" då den var 11,5v gammal (vilket många valpägare verkar vilja göra) kunna insjukna i vilken som av de sjukdomar man vaccinerar emot om den träffar på smittan. Detta för att de maternala antikropparna var för många/för aktiva då valpen vaccinerades och den svarade inte på vaccinet som den skulle och tappade då så småningom sitt skydd.
 
Åh, sitter bara och myser efter gårdagens jakt :D så jäkla gött att säsongen äntligen är igång!

Ska du jaga älg också? Särbon ska ut direkt när han kommer hem från jobbet (de har ju septemberjakt på älg) men det ser ut att vara alldeles för varmt där uppe. Det blir svårt att släppa hund och om de får skjuta kommer de att få kolla köttet noga så det inte hinner bli dåligt :crazy:
 
Ska du jaga älg också? Särbon ska ut direkt när han kommer hem från jobbet (de har ju septemberjakt på älg) men det ser ut att vara alldeles för varmt där uppe. Det blir svårt att släppa hund och om de får skjuta kommer de att få kolla köttet noga så det inte hinner bli dåligt :crazy:

Ja, fast vi börjar ju inte förrän andra måndagen i oktober :) Så september ut är det fågel som gäller.
Det är helt klart nackdelen med de tidiga jakterna. Det är skönt för passkyttarna, men tufft för hundarna och även för viltet om det är för varmt. Vi jagar inte om det är över 20 grader, då blir det för tufft för viltet.
 
Ja, fast vi börjar ju inte förrän andra måndagen i oktober :) Så september ut är det fågel som gäller.
Det är helt klart nackdelen med de tidiga jakterna. Det är skönt för passkyttarna, men tufft för hundarna och även för viltet om det är för varmt. Vi jagar inte om det är över 20 grader, då blir det för tufft för viltet.

Det bör ju inte bli över 20 uppe där (men man vet ju aldrig) men för varmt ändå. Särbon brukar dessutom få vara hundförare och han är varm av sig normalt ändå :D Han är väl inte direkt en solstråle efter sådana dagar kan jag säga :angel:
 
Det bör ju inte bli över 20 uppe där (men man vet ju aldrig) men för varmt ändå. Särbon brukar dessutom få vara hundförare och han är varm av sig normalt ändå :D Han är väl inte direkt en solstråle efter sådana dagar kan jag säga :angel:

Mitt ex hade 23 grader när de var uppe på septemberjakten för några år sedan :p Hua!
Vi har jagat i 15 plusgrader någon gång, och då blir hundarna rejält trötta och varma. Båda mina går ju med vildsvinsvästar som både tynger lite och värmer :down:
 
Lägger mej i lite.. saxat från fass vet och texten gäller Intervets vaccin i Nobivacserien.

Grundvaccination:

En vaccination fr.o.m. 13 veckors ålder mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och reduktion av kliniska symtom orsakade av parainfluensavirus.

I de fall tidigare vaccinationsskydd av valpar mot valpsjuka, HCC och sjukdom orsakad av infektion med hundens parvovirus och parainfluensavirus eftersträvas, kan en första vaccination ges fr.o.m. 6 veckors ålder följd av en andra vaccination vid tidigast 10 veckors ålder.

Hunden bör ej utsättas för smitta under 14 dagar efter den första vaccinationen.

Så, den tidigare benämnda "12v vaccinationen" ska INTE ges före 12v ålder, gärna närmare 13v ålder. Det har bl.a. att göra med de maternala antkropparna som kan störa valpens svar på vaccinationen.
Inte ett ljud om detta när jag vaccinerade min valp för en månad sedan.
 
Inte ett ljud om detta när jag vaccinerade min valp för en månad sedan.

Hur gammal var din när du vaccinerade?

Eftersom den kallats 12v vaccination i alla tider och att det tidigare ansetts ok att vaccinera lite tidigare så hänger det kvar. Det var för kanske 5 år sedan som vaccintillverkaren började trycka på att det var viktigt att vänta till närmare 13v. Sen tror jag att fasstexten har sett ut som ovan längre men där är jag inte helt hundra.
 
Hur gammal var din när du vaccinerade?

Eftersom den kallats 12v vaccination i alla tider och att det tidigare ansetts ok att vaccinera lite tidigare så hänger det kvar. Det var för kanske 5 år sedan som vaccintillverkaren började trycka på att det var viktigt att vänta till närmare 13v. Sen tror jag att fasstexten har sett ut som ovan längre men där är jag inte helt hundra.
Hon var iofs 12,5v så då kändes det kanske inte lönt att påpeka. :) Det enda de sa var att hon absolut inte fick vara under 12v för att få rabies-sprutan.
 
Ja, fast vi börjar ju inte förrän andra måndagen i oktober :) Så september ut är det fågel som gäller.
Det är helt klart nackdelen med de tidiga jakterna. Det är skönt för passkyttarna, men tufft för hundarna och även för viltet om det är för varmt. Vi jagar inte om det är över 20 grader, då blir det för tufft för viltet.
Jag har 3 fasaner på tomten :devil: ,välkommen! :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 215
Senast: iNTOHiMO
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 708
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 952
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp